search
menu

چه کشورهایی از گذرنامه واکسن استفاده می‌کنند؟

همین چند وقت پیش بود که با سرعت گرفتن واکسیناسیون در اروپا و آمریکا، بحث گذرنامه واکسن مطرح شد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فرایند عملیاتی برای راه‌اندازی و استفاده از آن را آغاز کردند. اما گذرنامه واکسن چیست و چه کشورهایی از آن استفاده می‌کنند؟
گذرنامه واکسن یا COVID-19 Vaccine Passport بر خلاف نامش تنها درباره واکسینه شدن نیست، بلکه همه جنبه‌های سلامتی و محافظت شما در برابر بیماری کرونا را در برمی‌گیرد. گذرنامه واکسن یکی از سه حالت زیر را درباره فرد دارنده آن تایید می‌کند:
الف: فرد مقدار مشخص‌شده واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا را تزریق کرده است و ۱۴ روز از آخرین تزریق وی می‌گذرد.
ب: آزمایش PCR فرد منفی است.
پ: فرد قبلا بیمار و سپس درمان شده و هنوز بدنش در برابر بیماری ایمن است.
این گذرنامه به صورت یک QR کد بوده و می‌تواند چه به صورت دیجیتال و چه به صورت چاپ شده، ارائه شود.
اما چه واکسن‌هایی مورد تایید اتحادیه اروپا است؟
واکسن‌های فایزر بونتک، مدرنا، آسترازنکا، کورواک، جانسون و جانسون، مورد تایید اتحادیه اروپا هستند.
چه کشورهایی از گذرنامه واکسن استفاده می‌کنند؟
واکسن گذرنامه اکنون بین چه کشورهایی در جریان است؟
همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا (European Union) و کشورهای غیرعضو حاضر در اتحادیه شنگن یعنی سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین به علاوه سه کشور اوکراین، ترکیه و مقدونیه شمالی، کشورهایی هستند که از گذرنامه واکسن استفاده می‌کنند. یعنی در مجموع و تا به امروز (اول شهریور ۱۴۰۰)، ۳۴ کشور جهان که عمدتا در محدوده جغرافیایی اروپا هستند از گذرنامه واکسن بهره می‌برند.
داشتن گذرنامه واکسن چه فایده‌ای دارد؟
افرادی که دارای گذرنامه واکسن هستند می‌توانند بین کشورهایی که آن را پذیرفته‌اند بدون اعمال محدودیت‌های کرونایی سفر کنند. یعنی دیگر نیازی به ارائه تست جدید یا قرنطینه خانگی نیست. این گذرنامه برای انواع اشکال سفر مانند سفر با خرید بلیط هواپیما یا سفر به صورت زمینی و دریایی قابل استفاده است.