search
menu

داستان لغو روادید بین ایران و عراق چه بود؟

در چند روز گذشته، اخبار متفاوتی درباره لغو روادید بین ایران و عراق منتشر شد. به نظر می‌رسد برخی از جزئیات این خبر به خوبی پوشش نداده شده بود. بر اساس آنچه منتشر شده، قرار است لغو روادید در بازه زمانی اربعین امسال صورت پذیرد، اما، بحث لغو کلی روادید بین ایران و عراق، در حال پیگیری است و گفتگوهای دیپلماتیک پیرامون آن جریان دارد.
در تازه‌ترین خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با این خبرگزاری، با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر لغو روادید گردشگری ۴۵ روزه بین ایران و عراق، این موضوع را در حال حاضر ویژه مراسم اربعین امسال دانست. وی همچنین با اشاره به مراسم عرفه در ۲۸ تیر امسال، تاکید کرد که مسافران برای سفر به عتبات عالیات در این زمان، ویزای عراق را باید دریافت کنند.
داستان لغو روادید بین ایران و عراق چه بود؟
خبرگزاری ایسنا نیز در مطلبی دیگر به پیشینه و فرایند اجرایی این مصوبه پرداخته و توضیح داده است که مصوبه هیات دولت، تصمیمی فراگیر است ولی وابسته به موافقت و عمل متقابل طرف عراقی است. یعنی دو کشور باید به گونه توافقی و دوسویه دست به لغو روادید بزنند. به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه و سفارت ایران در عراق در حال رایزنی برای جلب موافقت طرف عراقی هستند.
حذف روادید فرایند سفر بین دو کشور را آسان و ارزان می‌کند و موجب می‌شود که گردشگران بیشتری با خرید بلیط هواپیما به سفر بین دو کشور بپردازند. بر اساس برخی برآوردها، گردشگران عراقی روزانه تا ۱۰۰۰ هزار دلار در ایران هزینه می‌کنند.