search
menu

آیا واکسن به صنعت گردشگری هم می‌رسد؟

مشاغل گردشگری بر اساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزو گروه یک رتبه‌بندی مشاغل قرار گرفته‌اند. اما شاغلان و فعالان این صنعت جزو مشاغلی که در اولویت واکسیناسیون باشند، نیستند. اما چرا؟
نزدیک به یک ماه پیش، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نامه‌ای به معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به شرایط سخت بخش گردشگری کشور و در معرض خطر بودن شاغلان در این بخش، خواستار قرار دادن فعالان صنعت گردشگری در لیست مشاغلی بود که در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.
در طی این مدت، مشاغل گوناگونی مانند استادان حوزه و دانشگاه در لیست اولویت‌های واکسیناسیون قرار گرفتند، اما همچنان خبری از فعالان بخش توریسم نیست. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران بخش درمانی، به دلیل آنکه سفر را موجب گسترش ابتلا به کرونا می‌دانند، علاقه‌ای به بخش گردشگری ندارند. در حالیکه برای کنترل سفرها، ساز و کاری نیز به جز جریمه خودروها ارائه نشده است.
آیا واکسن به صنعت گردشگری هم می‌رسد؟
از سوی دیگر، عدم صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی، فشار بیشتری به این صنعت آورده است. فعالان گردشگری کشور استدلال می‌کنند همانگونه که برای سفر به کشورهای خارجی، باید در کنار خرید بلیط هواپیما خارجی، پروتکل‌هایی مانند ارائه تست منفی یا کارت واکسیناسیون را رعایت کرد، می‌توان همین قواعد را برای صدور ویزا برای گردشگران خارجی در نظر گرفت. علاوه بر اینکه عمده گردشگران خارجی از کشورهایی به ایران می‌آیند که نرخ واکسیناسیون آنها بالاتر از ما است.
با این وجود همچنان هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگری خالی و در انتظار گردشگران خارجی هستند تا مگر جانی دوباره بگیرند.