search
menu

خسارت کرونا به گردشگری؛ ۴ هزار میلیارد دلار در جهان، ۳۲ هزار میلیارد تومان در ایران

همزمان با گزارش سازمان جهانی گردشگری UNWTO، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هم در گزارشی از میزان خسارت‌های شیوع کرونا به صنعت گردشگری ایران گفته است. سازمان جهانی گردشگری که از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است، در واپسین گزارش خود که انعکاس زیادی نیز در رسانه‌های خبری داشته است، از زیان ۴ هزار میلیارد دلاری اقتصاد جهان از افت صنعت گردشگری در اثر شیوع کرونا خبر داده بود.
معاونت گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در گزارشی که به تازگی منتشر شده، به برآورد میزان آسیب‌های واردشده از کرونا به صنعت گردشگری کشور گفته است. بر اساس این گزارش، در اثر همه‌گیری کرونا، زیانی ۳۲ هزار میلیارد تومانی به این صنعت وارد شده و ۴۴ هزار نفر از نیروی انسانی شاغل در این بخش، بیکار شده‌اند.
بزرگترین خسارت‌دیدگان صنعت گردشگری در ایران، مربوط به بخش اقامت هستند. به گونه‌ای که این بخش از گردشگری کشور از اسفند ۹۸ تا بهار ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت و ۲۱ هزار نفر بیکار را تحمل کرده است. در این گزارش دفاتر خدمات مسافرتی، دومین بخش آسیب‌دیده از کرونا هستند.
خسارت کرونا به گردشگری؛ ۴ هزار میلیارد دلار در جهان، ۳۲ هزار میلیارد تومان در ایران
گزارش سازمان ملل متحد هم از کرونا، از بزرگترین بحران تاریخ صنعت گردشگری نام برده و از کاهش ۸۵ درصدی حجم سفرهای بین‌المللی نسبت به پیش از آغاز این بحران خبر داده است. یعنی چیزی در حدود ۴۶۰ میلیون مسافر.
با وجودی که با سرعت گرفتن واکسیناسیون، نشانه‌هایی از بهبود در این صنعت در آغاز سال ۲۰۲۱ دیده می‌شود، اما ادامه روند آن در ادامه این سال، بسیار شکننده به نظر می‌رسد. زیرا سویه دلتا کرونا، به عنوان تهدید تازه‌ای در حال خودنمایی است.
علاوه بر تحلیل وضعیت کنونی، مساله ارزیابی فعالان صنعت گردشگری درباره آینده هم مورد بحث است. به گونه‌ای که برخی نظرسنجی‌ها نشان می دهد امیدواری به اینکه صنعت گردشگری به شرایط پیشاکرونا بازگردد، تا سال ۲۰۲۴ و اینکه حرکت به سوی بهبود شرایط شتاب بگیرد تا سال ۲۰۲۲ برآورد می‌شود. زیرا هنوز شمار زیادی از افراد، سفر و خرید بلیط هواپیما را تا شرایط رفع کامل محدودیت‌های کرونایی به تعویق انداخته‌اند.