search
menu

سبک جدید از گردشگری به نام گردشگری زعفران

گونه تازه‌ای از گردشگری کشاورزی به نام «گردشگری زعفران» در شهرهای زعفران‌خیز استان خراسان مانند تربت حیدریه پدید آمده است. در گردشگری زعفران، در فصل برداشت محصول زعفران ۲ شهرستان تربت‌حیدریه و زاوه که رتبه نخست تولید زعفران جهان را به خود اختصاص داده‌اند، گردشگران علاوه بر حضور در کشتزارهای زعفران، به بازار‌های قدیمی و سنتی این منطقه رفته و ضمن تهیه سوغات، از آثار تاریخی تربت‌حیدریه نیز بازدید می‌کنند.

تربت‌حیدریه در کنار مشهد ظرفیت گردشگری بالایی در استان خراسان رضوی دارد که با ورود گردشگران خارجی با خرید بلیط هواپیما مشهد، می‌تواند سودآوری بیشتری نیز به همراه داشته باشد.
سبک جدید از گردشگری به نام گردشگری زعفران
حسین شرافتی‌راد معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه با اشاره به سفر سالانه ۱۰ میلیون زایر و گردشگر از گذرگاه تربت‌حیدریه به سمت مشهد مقدس گفت: اگر محصولات کشاورزی و صنایع دستی این خطه به خوبی معرفی شوند تربت حیدریه به توقفگاه و استراحتگاه موقتی خوبی برای زائران امام رضا (ع) که از شرق و جنوب کشور به مشهد مقدس می‌آیند تبدیل می‌شود و سطح درآمد شهروندانش افزایش خواهد یافت.

تربت‌حیدریه و زاوه دارای ۴۵۰ جاذبه تاریخی و گردشگری، یک روستای ملی و یک شهر ملی ابریشم‌کشی و تعداد ۸۰ اثر تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار زمین زیرکشت زعفران در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و استان خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود پنج درصد تولید به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.