search
menu

چرا ناوگان هوایی ایران از برنامه‌های نوسازی جا مانده است؟

علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره مشکلات نوسازی ناوگان هوایی کشورمان گفت: در حال حاضر تمام ایرلاین‌های داخلی برای افزایش ظرفیت‌ حمل مسافر و عرضه بلیط هواپیما به دنبال تامین ناوگان هستند اما نوسازی ناوگان و ورود ناوگان جدید به دو عامل مهم بستگی دارد. عامل اصلی بحث تامین مالی است که با توجه شرایط تحریم، ارتباط مالی ایران با دنیا ضعیف است و در جریان تامین مالی خرید هواپیماها در حالی که باید پول نقد به فروشندگان هواپیما ارایه دهیم امکان استفاده از وام و فاینانس خارجی را هم نداریم.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه برای خرید هواپیماهای برجامی هم از وام بانک‌های داخلی استفاده شد و بخشی دیگر از هزینه‌ها را هم به صورت نقد پرداختند، گفت: برای تامین مالی خرید هواپیما فاینانس و وام بین المللی قابل استفاده نیست، از سوی دیگر امکان خرید هواپیما به صورت نقد و اقساط وجود ندارد.

چرا ناوگان هوایی ایران از برنامه‌های نوسازی جا مانده است؟

وی با اشاره به عامل مهم دیگر در بحث نوسازی ناوگان هوایی گفت: بحث دیگر در خرید هواپیما، دور زدن تحریم‌ها است و باید هواپیمایی با مدل پروازی ایران در بازار وجود داشته باشد که شرکت‌های هواپیمایی داخلی از طریق واسطه‌ها امکان خریداری آن را داشته باشند وگرنه به صورت عادی هیچ هواپیمایی به ایران فروخته نمی‌شود.

منظری با تاکید بر اینکه می‌توان با خرید قطعه هم نوسازی در ناوگان داشته باشیم و ناوگان زمینگیر را فعال کنیم، افزود: هر چند با خرید قطعه هم می‌توان هواپیمای زمین‌گیر را به مدار پرواز برگرداند اما مشکل این است که تامین آن نوع قطعاتی که باعث زمین‌گیری ناوگان شده به سادگی ممکن نیست. تامین این قطعات بسیار گران تمام می‌شود و با دور زدن تحریم‌ها باید این قطعات را تامین کرد که به همین دلیل تامین این قطعات اساسا برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی ندارد و ترجیحی می‌دهند که هواپیماها را زمین‌گیر نگه دارند تا در شرایط بهتری قطعات مورد نیاز تامین شود.