search
menu

کاهش ۹ درصدی قیمت اتاق‌ها و خدمات هتل‌های یک تا سه ستاره و مهمانپذیرها

با توجه به اجرایی شدن معافیت پرداخت مالیات برارزش افزوده در هتل‌های یک تا سه ستاره و مهمانپذیرها، از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ مسافرانی که برخی از آن‌ها با بلیط هواپیما سفر می‌کنند، با اقامت در این مراکز ۹ درصد کمتر پرداخت خواهند کرد.
بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ به تایید نهایی شورای نگهبان رسید برخی از واحدها از معافیت‌های قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در بخش خدمات برخوردار خواهند شد.

یکی از واحدهایی که شامل معافیت قانونی مالیات بر ارزش افزوده است بخش هتل‌ها هستند. در واقع می‌توان گفت، خدمات اقامتی هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و اتحادیه‌های ذیربط از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند بود. این قانون از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

جمشید حمزه‌زاده (رئیس جامعه هتلداران ایران) در این خصوص گفت: بر اساس ماده ۵۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، این قانون شش ماه بعد از ابلاغ به رئیس جمهور لازم الاجرا خواهد بود که بر اساس تاریخ ابلاغ می‌توان گفت قانون معافیت هتل‌های یک تا سه ستاره و سایر مهمانپذیرها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید از تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرا شود.
کاهش ۹ درصدی قیمت اتاق‌ها و خدمات هتل‌های یک تا سه ستاره و مهمانپذیرها

حمزه زاده در خصوص خدماتی که شامل این معافیت مالیاتی می‌شود، گفت: برخی از هتلداران این تصور را داشتند که معافیت مالیاتی تنها شامل نرخ اتاق خواهد بود؛ در صورتی که بر اساس بررسی‌های انجام شده این معافیت شامل تمام خدمات اقامتی می‌شود. خدمات اقامتی می‌تواند کلیه فعالیتهای هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره اعم از رستوران، کافه، اتاق و تمامی فعالیت‌ها و خدمات اقامتی که یک هتل ارائه می‌دهد را دربرگیرد.

او خاطرنشان کرد: از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰، علاوه بر آنکه ۹ درصد ارزش افزوده بر روی نرخ اتاق‌های هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره حذف خواهد شد این ۹ درصد بر روی تمام خدمات هتلی، غذا و غیره نیز حذف خواهد شد بنابراین خود به خود قیمت‌ها ۹ درصد کاهش خواهد یافت.

رئیس جامعه هتلداران ایران از انجام رایزنی‌ها با کمیسیون اقتصادی مجلس برای اعمال معافیت مالیات برارزش افزوده برای هتل‌های چهار تا پنج ستاره نیز خبر داد و گفت: امیدوار هستیم به زودی این معافیت مالیاتی شامل هتل‌های ۴ و ۵ ستاره نیز بشود.