search
menu

جشن صدسالگی پسته در رفسنجان کرمان

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان خبر از برگزاری جشن یکصدمین سال آغاز کشت پسته در رفسنجان و پنجمین سال ثبت ملی آن خبر داد.
حسن حسینی امروز در توضیح چرایی این جشنواره گفت: حدود یک سده است که مردم رفسنجان پسته می‌کارند و از محل کاشت پسته بزرگترین جنگل مصنوعی دست‌کاشت بشر در دنیا توسط مردمان این سرزمین ایجاد شده و در کنار کشاورزی و پسته‌کاری فرهنگ‌هایی هم ایجاد شده که در زندگی مردم و در منطقه اثرگذار بوده است. از سال ۱۳۹۵ پسته رفسنجان در فهرست آثار ناملوس به ثبت ملی رسیده و امسال زمان مناسبی برای برگزاری این جشن بود.
جشن صدسالگی پسته در رفسنجان کرمان
این جشنواره دارای بخش‌هایی مانند فیلم، عکس، فیلم‌های یک دقیقه‌ای، شعر، آوا و نماهای مرتبط با لالایی‌ها و ترنم‌ها با موضوع پسته خواهد بود. پخش مستند «ره صدساله» از اتاق بازرگانی که تأثیر پسته در زمینه فرهنگی، اجتماعی هنری و...در زندگی مردم خطه رفسنجان را نشان می‌دهد بخش دیگر این جشن است. برگزاری پیکارهای بازی‌های بومی محلی و نمایشگاه مجازی جشنواره، از دیگر بخش‌های این جشن خواهد بود.
رفسنجان از شهرستان‌های پرطرفدار استان کرمان است و گردشگران می‌توانند با بلیط هواپیما کرمان، خود را به این شهر زیبا برسانند.