search
menu

گردشگری بخش فراموش شده شهر تهران

بسیاری از کسانی که از شهرهای مختلف ایران با خرید بلیط هواپیمای تهران به پایتخت سفر می‌کنند عمده هدفشان انجام کارهای اداری، تحصیل یا امور پزشکی است و شمار محدودی با هدف گردشگری به تهران سفر می‌کنند. از سوی دیگر خود ساکنان شهر تهران نیز در روزهای تعطیل از تهران خارج شده و به دیگر شهرها سفر می کنند. اما این ناشناختگی بخش گردشگری در تهران به سبب چیست. این پرسشی است که در نشست مشترک سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای ششم شهر تهران با متخصصان حوزه گردشگری پایتخت بررسی شده است.
در اینجا به بعضی از مهمترین نکات مطرح شده در این شهر اشاره می کنیم:
نصرالله حدادی تهران شناس
تهران شهر هویت باخته ای است که لحظه به لحظه به این هویت باختگی اصرار می شود. متاسفانه اصرار عجیبی برای فراموشی هویت تهران وجود دارد به طور مثال در طول ۴۰ سال گذشته هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی – اسلامی ساخته نشده است.
مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه فعلی باشیم، مشکلات حل نمی شود.
گردشگری تهران نیازمند آدم متخصص دلسوز است که فارغ از نگاه های سیاسی، سطحی و شعاری برای توسعه گردشگری پایتخت کار کند. به طور مثال خانه عبدالوهاب خان در مجاورت خانه شهید مدرس، شاهکاری از معماری است؛ اما کسی به آن توجه نمی کند و در حال نابودی است. یا نمای بیرونی خانه مشیرالدوله پیرنیا در لاله زار که نقاشی ها و گچ بری های آن به سرقت رفته و دیگر اثری از آنها نیست.
گردشگری بخش فراموش شده شهر تهران
دبیری نژاد رئیس موزه ملک
از ۷۰۰ موزه ای که در کشور داریم، ۱۵۰ مورد در تهران مستقر هستند؛ اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند.
متاسفانه بسیاری از گردانندگان موزه ها تنها به درآمد و سود و زیان موزه توجه می کنند در حالیکه ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. به طور مثال از زمانی که رویدادهای مهم در نیاوران برگزار می شود، تعداد رستوران ها و اغذیه فروشی ها در آن محدوده افزایش چشمگیر داشته و کاسبی ها رونق گرفته است.
ابوحمزه، استاد تاریخ ری و تهران
ری با قدمت ۷۰۰۰ ساله یک موزه هم برای خودش ندارد. دژ رشکان قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد؛ اما بعد از حدود ۲۰ سالی که از کشف آن می گذرد به کجا رسیده است؟ در تهران بیش از ۲۰۰ خانه فرهنگی توسط شهرداری خریداری شده است؛ اما چندتا از این خانه ها در ری هستند؟
چندی قبل طرحی را برای چشمه علی با قدمت ۷۰۰۰ ساله آوردند تا آنجا را پیاده راه کنند. در این طرح تمام هویت فرهنگی چشمه علی نادیده گرفته شده بود. در آخر هم کاشف به عمل آمد که طرح را یک خانم ۲۰ ساله ای نوشته که حتی یکبار هم ری را ندیده است. متاسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) رفته اند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکردند.
علیرضا عالم نژاد متخصص حوزه تهران گردی
تهران آنقدر جاذبه دارد که برای ۲ هفته گردشگر را مشغول سازد. من می توانم ۲ هفته گردشگران را در تهران بگردانم و اماکن مختلف را به آنها نشان دهم بدون اینکه وارد هیچ کاخ یا موزه ای شویم.