search
menu

کرونا و تصمیم‌های بد با هتل‌های مشهد چه کرده است؟

امیر سزاوار رئیس جامعه هتل داران خراسان رضوی از تعطیلی نیمی از هتل‌ها و بیکاری کارکنان آن‌ها می‌گوید و تاکید دارد که نباید همه این پدیده را به پای کرونا نوشت. زیرا تصمیم‌های نادرست هم در پیش آمدن این وضعیت برای صنعت هتلداری تاثیر داشته است.
سزاوار در توصیف وضعیت صنعت هتلداری شهر مشهد گفت که دست کم ۴۰ درصد هتل‌های مشهد یا به طور کامل تعطیل شده‌اند یا در کمینه ظرفیت هستند. همچنین دست‌کم ۵۰ درصد از کارکنان هتل‌های مشهد بیکار شده‌اند.
تا پیش از شیوع کرونا، گاه سالانه ۲۰ میلیون نفر گردشگر با خرید بلیط هواپیما مشهد و دیگر ابزارهای سفر از این شهر بازدید می‌کردند. اما امروزه، با توجه به محدودیت‌های کرونایی، تعداد مسافران ورودی به این شهر، به شدت کاهش یافته است.
این وضعیت با شدت و ضعف‌های متفاوت در شهرها و استان‌های دیگر هم دیده می‌شود و محدود به مشهد نیست. علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان هم گفته است که شیوع ویروس کرونا ۲۴۸ میلیارد تومان به بخش گردشگری استان آسیب زده و در صورت تداوم محدودیت ها خسارت جبران ناپذیری به این حوزه وارد می‌شود. مریم توسطی رئیس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی هم تاکید می‌کند که ۸۰ درصدبخش های مرتبط با صنعت گردشگری استان مرکزی تعطیل و یا در حال تعطیلی هستند.
کرونا و تصمیم‌های بد با هتل‌های مشهد چه کرده است؟
این در حالیست که برخی کشورها با کمی هوشمندی و سیاست‌گذاری‌های درست نه تنها از زیانشان در اثر کرونا می کاهند، بلکه از آن استفاده نیز می‌کنند. برای نمونه رویترز گزارش کرده است که ورود شهروندان هند به بسیاری از کشورها در دوران همه‌گیری کرونا ممنوع شده است. مگر در صورتی که پیش از ورود به آن کشور، دو هفته در کشور دیگری اقامت داشته باشند.
از آنجایی که صربستان برای شهروندان هند در صورت واکسینه بودن و به همراه داشتن پاسخ منفی آزمایش PCR، امکان ورود بدون ویزا را فراهم کرده، اکنون این کشور به مقصد موقت پرطرفداری برای اهالی هندوستان تبدیل شده است.
مسافران هندی همچنین با توجه به مقرارت مقصد نهایی باید دست‌کم هفت روز نخست اقامت در صربستان را در قرنطینه سپری کنند و در پایان دوران قرنطینه، بار دیگر آزمایش کرونا را انجام دهند. همه این فرایند، برای اقتصاد صربستان، یک فرصت استثنائی را پدید آورده است. به گفته هتل‌داران در ماه جولای هزاران هندی به بلگراد پایتخت صربستان سفر کرده‌اند. در ماه ژوئن، صربستان نرخ افزایش شمار گردشگران را نزدیک به پنجاه درصد اعلام کرد.