search
menu

داستان عجیب تعطیلات در شمال ایران

در حالیکه تهران و البرز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند، شهرهای گردشگرپذیر شمال کشور نیز تک به تک وارد لیست شهرهای در وضعیت قرمز می‌شوند. این در حالیست که تعطیلات ابلاغی دولت در آخر تیر و اوایل امرداد و دیگر تعطیل‌سازی‌ها و تعطیل بودن‌ها، نه تنها کمکی به کنترل این بیماری نکرده است، بلکه از سوی دیگر، محدودیت‌های سفر نیز نتوانسته از ازدحام جمعیت در مناطق گردشگرپذیر جلوگیری کند.
رامسر، بابلسر، تالش و دیگر شهرهای گیلان و مازندران در حال ورود به لیست بلندبالای شهرهای قرمز کرونایی هستند. در نقطه مقابل، محدودیت‌های سفر، محدود به خودروهای سواری با پلاک غیربومی است و شامل حمل و نقل عمومی، مثل سفر با خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس نمی‌شود.
داستان عجیب تعطیلات در شمال ایران
حتی این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، نتوانسته جلوی سفر با خودروی شخصی را نیز بگیرد. زیرا افراد اقدام به کرایه خودرو با پلاک‌های بومی می‌کنند. آن هم با اعداد و ارقامی گاه بیشتر از نرخ جریمه‌ها! برخی گزارش‌های میدانی خبر از کرایه خودروهای پلاک گیلان به ازای هر شب، ۱ میلیون تومان و بیشتر می‌دهد.
به نظر می‌رسد مسئولان گردشگری و ستاد ملی کرونا باید به این جمع‌بندی برسند که تاثیر سفر بر گسترش کرونا چگونه و با چه میزانی است و یک سیاست یکپارچه، روشن و کارامد را در قبال آن پیاده‌سازی کنند.