search
menu

گردشگری بومی، چگونه صنعت توریسم کشورها را نجات می‌دهد

گردشگری در مقیاس بین‌المللی، نیازمند امکان رفت و آمد مردم بین کشورها است. همه‌گیری کرونا نشان داد سرنوشت کشورها بیش از آنچه به نظر می‌رسد به هم وابسته است و شاید برخی کشورها آمار ابتلا پایین و نرخ واکسیناسیون بالا داشته باشند، اما تا وضعیت در همه کشورها به ثبات برسد، گردشگری نمی‌تواند جان تازه‌ای بگیرد. در این بین کشورهای مختلف دریافته‌اند که پس از زیان مالی گسترده و از دست رفتن مشغال زیاد، ناچارند صنعت توریسم را دوباره به جریان بیندازند. به نظر می‌رسد راهبردی که کشورهای مختلف برای این موضوع پیدا کرده‌اند، سرمایه‌گذاری روی گردشگری داخلی و بومی تا غلبه کامل بر کرونا است.
استرالیا که یکی از کشورهای امن جهان از دید شیوع کرونا به شمار می‌رود، پویشی را به نام «امسال، تعطیلات را همینجا سپری کنیم» راه‌اندازی کرده است تا استرالیایی‌ها را به گردشگری در درون کشور خودشان ترغیب کند. برآوردهای وزارت گردشگری استرالیا نشان می‌دهد، میزان سفرهای داخلی در این کشور تا سال ۲۰۲۴ به نرخ دوران پیشاکرونا نخواهد رسید. اما تلاش بر اینست تا با رشد بیشتر این سبک از سفرها، گردشگری استرالیا در غیاب گردشگران خارجی، جان تازه‌ای بگیرد.
در سوی دیگر جهان، کشور کانادا که از گسترده‌ترین کشورهای جهان هم به شمار می‌رود، روی گردشگری بومی سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور که نهادی به همین نام نیز دارد، روی تاثیر این سبک از گردشگری برای بهبود صنعت توریسم کانادا، حساب کرده است. گردشگری بومی کانادا در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، شامل اقامتگاه‌های بومی، تفریحات و تجربه‌های محیط باز، فروشگاه‌های صنایع دستی و بومی و گالری‌های هنری مرتبط است. برآوردها نشان می‌دهد از هر سه کانادایی، یک نفر به تجربیات گردشگری بومی علاقه‌مند است و این راهبردها تلاش می‌کند تا میزان هزینه اهالی کانادا در این بخش را افزایش دهد.
گردشگری بومی، چگونه صنعت توریسم کشورها را نجات می‌دهد
حتی در کشورهای کمترتوسعه یافته نیز می‌توان این رویکرد را دید. برای نمونه کردستان عراق که بخشی خودمختار در کشور عراق است، زمانی به سبب طبیعت کوهستانی‌اش، گردشگران خارجی قابل توجهی داشت. در شرایط کنونی واکسیناسیون در کشور عراق، سرعت خیلی چشمگیری ندارد یا دست کم برای معیارهای سخت‌گیرانه کشورهای غربی کافی نیست، این منطقه روی گردشگران مناطق جنوبی و مرکزی عراق حساب کرده است. اقلیم کردستان با تخصیص نیروی انسانی بیشتر در بخش امنیتی، توانسته اعتماد بیشتر مردم عراق را برای سفر به این منطقه جلب کند.
به نظر می‌رسد این رویکردی نسبتا فراگیر در کشورهای مختلف جهان تا پیش از زمانی باشد که مسافران بتوانند به راحتی و با خرید بلیط هواپیما خارجی، در بین کشورهای گوناگون سفر کنند.