search
menu

افزایش نجومی عوارض خروج از کشور؛ شایعه یا واقعیت؟

درآمد پیش‌بینی‌شده دولت از عوارض خروج از کشور در بودجه سال ۱۴۰۱ افزایشی چشم‌گیر داشته است و این موضوع نشان‌دهنده افزایش این مبلغ برای هر فرد در سال آینده است. مفاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حاکی از این است که دولت برای سال آینده درآمدی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان را از محل دریافت عوارض خروج از کشور پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

گرچه جزئیات این درآمد در بودجه سال آینده مشخص نیست، با یک حساب سرانگشتی درخواهیم یافت که عوارض خروج از کشور در سال آینده برای هر فرد از ۴۰۰,۰۰۰ تومان بود، به رقم ۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.
به‌نظر می‌رسد که کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش احتمالی سفرهای خارجی سبب شده است که دولت به فکر درآمدزایی از این امر باشد. گرچه بنا بر نظر عده‌ای از کارشناسان، علت افزایش درآمد دولت از این محل، به‌دلیل افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه سال آینده است. این موضوع در حالی است که سال گذشته، همین افزایش ۱۳۶,۰۰۰ تومانی عوارض خروج نیز انتقادهای بسیاری را در بر داشت.
افزایش نجومی عوارض خروج از کشور؛ شایعه یا واقعیت؟

از طرفی ساعاتی پیش مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که برای بررسی در نوبت رسیدگی است.
میرکاظمی تصریح کرد: این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره نگرفتیم.
پیش از این شایعه ای مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور برای هر فرد از رقم ۴٠٠ هزار تومان به ۵ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان، در فضای مجازی منتشر شده بود.