search
menu

تجربه هتل‌های پرتغال در تابستان ۲۰۲۱ و درس‌هایش برای ایران

صنعت هتلداری پرتغال، در تابستان ۲۰۲۱ تجربه فراز و فرود عجیبی را پشت سر گذاشت. ابتدا با توجه به نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور و دیگر کشورهای اروپایی، شرایط سفر آسان‌سازی شد و رزرو اتاق‌های هتل‌ها رشد چشم‌گیری یافت. اما ناگهان با شیوع سویه‌های تازه‌تر کرونا، محدودیت‌ها به وضعیت قبل بازگشت و بسیاری از سفرها لغو شد. با این وجود، مجموع درآمد ناشی از گردشگران خارجی در مقایسه با تابستان گذشته رشد قابل توجهی داشت.
نرخ واکسیناسیون اولیه در پرتغال، ۷۵ درصد و تقریبا ۶۵ درصد هم به طور کامل واکسینه شده‌اند. عمده گردشگران خارجی اروپایی ورودی به پرتغال، از دو کشور پرجمعیت‌تر و ثروتمندتر آلمان و انگلیس هستند. دو هفته کاهش محدودیت‌ها، یک ماه عسل کوتاه مدت برای گردشگری این کشور بود. ولی همان هم موجب رشد و بهبود این صنعت نسبت به سال قبل شد.
جذابیت پرتغال به مانند اسپانیا در جنوب اروپا، به سبب سواحل آفتابگیر است. در نتیجه کشورهای اروپایی از مدارهای شمالی، برای لذت بردن از آفتاب‌های دست‌نیافتنی جنوب اروپا، با خرید بلیط هواپیما در تابستان‌ها به سوی پرتغال سرازیر می‌شوند.
تجربه هتل‌های پرتغال در تابستان ۲۰۲۱ و درس‌هایش برای ایران
پرتغال همچنین یک راهبرد ایمنی بهداشتی در پیش گرفت که افراد برای حضور در رستوران‌ها باید گواهی واکسیناسیون یا تست کرونا به همراه داشته باشند. با وجودی که در ابتدا این ترس وجود داشت که چنین راهبردی، موجب گریز مسافران می‌شود، اما بر عکس با ایجاد اعتماد و ایمنی بیشتر، موجب جلب گردشگران شد.
مهمترین درسی که در این بازه زمانی می‌توان از صنعت گردشگری پرتغال گرفت، تمرکز بر واکسیناسیون گسترده، رعایت سخت‌گیرانه قواعد بهداشتی و بازکردن تدریجی مرزها در پس رعایت دو عامل قبل است.