search
menu

کمک به اورامان پس از ثبت جهانی

منطقه اورامانات یا هورامان، منطقه‌ای گسترده در بین استان‌های کردستان و کرمانشاه است که به سبب معماری پلکانی و منحصر به فرد، به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. اما یکی از مهمترین دغدغه‌های مطرح پس از ثبت جهانی یک بافت تاریخی، ساخت و سازهای بدون هماهنگی با اصالت مجموعه است. از همین رو مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان از تشکیل شورای راهبردی به منظور حفظ بافت منظر فرهنگی منطقه‌ جهانی هورامان خبر داده است. این شورای راهبردی از کارشناسان حوزه تاریخ و معماری سنتی از هر دو استان کردستان و کرمانشاه تشکیل می‌شود.
این شورای راهبردی قرار است ضوابط ساخت و ساز در این منطقه، تعیین ظرفیت پذیرش گردشگر، طراحی مسیرهای گردشگری پایدار و هماهنگی بین نهادهای گردشگری و سازمان‌های میراث فرهنگی را بر عهده داشته باشد.
یعقوب گویلیان در این باره گفته است که سرمایه‌گذاری در تمامی بخش‌های، اقتصادی، فرهنگی، توسعه‌ای و زیرساختی در منطقه هورامان باید براساس ضوابط مشخص و در راستای حفظ معماری، طبیعت و آداب و رسوم این منطقه باشد.
کمک به اورامان پس از ثبت جهانی
همچنین پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان، از تلاش این مجموعه برای اطلس صنایع‌ دستی روستاهای منطقه هورامان خبر داد. وی افزود که علاوه بر پیکره تاریخی، پاسداری از جاذبه‌های طبیعتگردی نیز از اهداف این پایگاه است.
ایران دارای ده‌ها جاذبه ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو است که سالانه شمار زیادی از گردشگران را به صورت زمینی یا با خرید بلیط هواپیما به سوی خود می‌کشانند. ولی مراقبت از این جاذبه ها به عنوان بخشی از رویکرد گردشگری پایدار اهمیت زیادی دارد.