search
menu

طرح گردشگری که مدال طلای اختراعات سوئیس را برد

اختراع وسیله‌ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه‌ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه‌ها موجب برنده شدن مدال طلای نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) در بین ۸۰۰ تیم شرکت‌کننده شد. این مسابقه بین‌المللی در تیرماه به صورت مجازی در شهر ژنو برگزار شد.
اعضای تیم شرکت‌کننده از ایران، محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی رحیمی بودند و اختراع خود را به صورت آزمایشی در موزه ارامنه تهران اجرایی خواهند کرد. آنالیز و پایش محیط برای نگهداری از اشیای موزه‌ای و اینکه با چه چیدمانی صورت گیرد، از ویژگی‌های مهم این اختراع است.
طرح گردشگری که مدال طلای اختراعات سوئیس را برد
مرجان حاجی‌رحیمی از اعضای این تیم پژوهشگر و مخترع ایرانی درباره عملکرد دستگاه برنده این جایزه معتبر بین‌المللی گفت که این دستگاه شرایط نگهداری اشیای موزه‌ای و نسخ خطی را به لحاظ میزان دما، تابش نور، صوت، رطوبت هوا و حشرات موذی پایش و کنترل می‌کند و حتی برخی از این موارد را می‌تواند کنترل و برطرف کند.
هر موزه بنا به اینکه چه فضا و محیطی دارد به دستگاه مناسبی برای پایش و کنترل نیازمند است و باید برای هر موزه، دستگاه ویژه آن موزه طراحی و ساخته شود.
عملیات اجرایی نصب و راه اندازی این اختراع برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی به زودی در موزه ارامنه تهران آغاز می شود.
موزه‌ها یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در شهرهای مختلف هستند و گردشگران در سفر به شهرهای مختلف با بلیط هواپیما، قطار و غیره، بخشی از زمان سفرشان را به بازدید از موزه‌های سپری می‌کنند. این اختراع برای حفاظت از اشیای موزه‌ای اهمیت بسیاری دارد.