search
menu

از تمساح گاندو در روستای باهوکلات چابهار دیدن کنید!

[ پنهان کردن ]
روستای باهوکلات و تمساح های گاندو
اقامتگاه بوم گردی گاندو
باهوکلات، روستایی واقع در سیستان و بلوچستان که به‌ دلیل نگهداری گاندو یا تمساح پوزه کوتاه به یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار تبدیل شده‌ است.
چابهار یکی از مقاصد گردشگری در ایام نوروز در سیستان و بلوچستان است. اگر سفری هیجان‌انگیز می‌خواهید، باهوکلات را از دست ندهید.
فاصله باهوکلات تا شهر چابهار حدود ۱۰۰ کیلومتر است. با استفاده از گوگل مپ می‌توانید تا روستای باهوکلات بروید.
جالب است بدانید که گاندوها برای مردم بلوچ اهمیت دارند. آنها معتقدند که اگر گاندوها منقرض شوند، خشکسالی می‌شود. حتی گردشگران خارجی هم برای دیدن گاندوها به باهوکلات می‌آیند.
از تمساح گاندو در روستای باهوکلات چابهار دیدن کنید!

روستای باهوکلات و تمساح های گاندو


در روستای باهوکلات مرد کهنسالی به نام «ملک دینار شجره» در گودال پرآبی که سال‌ها پیش خودش ساخته، تمساح پوزه کوتاه نگهداری می‌کند تا نسل این حیوان منقرض نشود. به تمساح پوزه کوتاه در زبان بلوچی، گاندو می‌گویند. گاندو، نوعی کروکودیل بومی شبه‌قاره هند و ایران است.
بسیاری از گردشگران برای بازدید از این حیوان خوف‌انگیز به خانه و برکه ملک دینار سر می‌زنند. وقتی وارد این مکان می‌شوید ملک دینار از شما می‌خواهد که سکوت را رعایت کنید تا تمساح‌ها با آرامش به‌ سمتش از آب برای دریافت غذا بیرون بیایند. او با تکرار کلمه بَپس‌بَپس آنها را صدا می‌زند. گویی این زبان مشترک آنهاست. شاید بهترین لحظه برای شما زمانی باشد که ملک دینار با یک دست و با کمک یک چوب حیوان را نوازش می‌کند و با دست دیگر به آنها غذا می‌دهد. البته شما حق نزدیک شدن به این حیوان را ندارید و فقط می‌توانید با فاصله از آنها عکس یا فیلم بگیرید.
از تمساح گاندو در روستای باهوکلات چابهار دیدن کنید!

اقامتگاه بوم گردی گاندو


اگر تمایل داشته باشید شب را هم می‌توانید در اقامتگاه بومگردی ملک دینار بگذرانید. او از درآمد حاصل از این اقامتگاه از پس مخارج سنگین نگهداری گاندوها برمی‌آید. نگران نباشید فضای نگهداری از این گاندوهای حدودا ۳ متری جدا از اقامتگاه است.
همچنین می‌توانید زیر درختان تمبر هندی این اقامتگاه شیرچای که نوشیدنی رایج مردم سیستان و بلوچستان است بنوشید تا عطر هل آن خستگی را از تنتان به در ‌کند.