search
menu

شرایط مهماندار شدن در ایران

۳۱ می روز جهانی مهماندار و یا FLIGHT ATTENDANT DAY است. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم، درباره شغل مهمانداری هواپیما بگوییم و شما را با ویژگی‌های این شغل و مسیر رسیدن به آن آشنا کنیم. مهمانداری هواپیما یکی از آن دست مشاغلی است که تصویری کلیشه‌ای و شاید غیر دقیق از آن در ذهن افراد نقش بسته باشد. اما مزایا و معایب آن کمتر مورد توجه است.
مهمترین مزیت شغلی مهمانداری هواپیما که آن را تبدیل به یک شغل جذاب کرده، امکان مسافرت به نقاط مختلف کشور و جهان است. این شغل به شما فرصت سفر به نقاط مختلف کشور خودتان و یا کشورهای مختلف جهان را می‌دهد. اما این فقط یک روی سکه است.
ساعت‌های کاری یک مهماندار هواپیما با تعریف عمومی از ساعت‌های کاری عادی به اصطلاح ۹ تا ۵ خیلی فرق دارد. این مساله تاثیر جدی روی سبک زندگی افراد دارد و هر کسی نمی‌تواند با این شرایط کنار بیاید.
شرایط مهماندار شدن در ایران
مهمانداری هواپیما استرس ویژه خود را هم دارد. همه مشکلات، عصبانیت و ناراحتی‌های مسافران به هر دلیلی، بر روی مهمانداران تخلیه می‌شود و این نیازمند صبر و بردباری بالایی است. در سوی مقابل، شرکت‌های هواپیمایی هم مهمانداران را نماینده برند خود می‌دانند و توقع ارائه بهترین تصویر ممکن را دارند.
سفر با هواپیما همیشه آسان و دلپذیر نیست. مخصوصا اگر پیوسته و زیاد باشد، موجب خستگی و فرسودگی بدن می‌شود.
برای مهماندار شدن چه شرایطی باید داشته باشیم؟
اگر با توجه به همه این شرایط قصد دارید درباره مهمانداری هواپیما جدی‌تر بدانید، لازم است شرایط مورد نیاز را بگوییم:
قد و وزن: آمادگی فیزیکی بخشی از نیازمندی‌های اولیه شغل مهمانداری هواپیما است. شاخص‌های هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. ولی به طور میانگین، مردان باید حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ سانتی‌متر و بانوان دست کم ۱۶۵ سانتی‌متر باشند. از دید وزن هم نباید خیلی لاغر یا خیلی چاق به نظر برسند.
شرایط مهماندار شدن در ایران
تندرستی کلی: ما همه درباره لزوم سلامت فیزیکی خلبان‌ها شنیده‌ایم. اما مهمانداران هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید آزمایش‌های فیزیکی چندگانه‌ای را برای پذیرش در این شغل پشت سر بگذارند.
آمادگی علمی: معمولا شما باید در مصاحبه و آزمون‌هایی شرکت کنید که دانش شما در زبان‌های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی و همچنین در زمینه صنعت هوانوردی و مطالب مرتبط با مهمانداری را می‌سنجد.
آموزش ایمنی: پس از تایید در مراحل قبل، شما باید دوره‌های ایمنی مربوط به پرواز مانند تخلیه سریع در زمان حوادث را پشت سر بگذارید تا بتوانید به مرحله استخدام نهایی برسید.
پس اگر مایل به ورود به این شغل پرجاذبه ولی با سختی‌های خاص خودش هستید، می‌توانید تا پیش از ۲۵ سالگی، به مراکز آموزشی که برخی از ایرلاین‌ها راه‌اندازی کرده‌اند بروید و دوره‌های آموزشی آن را آغاز کنید.
همچنین وقتی که با خرید بلیط هواپیما، در حال سفر هوایی هستیم، بهتر است این بار با آرامش بیشتری با مهمانداران رو به رو شویم و سختی کار آنان را هم درک کنیم.