search
menu

کمپینگ چیست؟

[ پنهان کردن ]
کمپینگ چیست؟ همه آنچه باید درباره سبک سفر کمپینگ بدانید!
کمپینگ چیست؟
تاریخچه کمپینگ چیست؟
لوازم مورد نیاز کمپینگ و طبیعت گردی (وسایل کمپینگ)
خوراک و غذا در کمپینگ به چه صورت است؟
نکات مهم و ضروری که در کمپینگ باید به آن توجه کنید
اصول کمپینگ در هوای سرد و زمستانی
امنیت و سلامت در کمپینگ
مزایای سفر به سبک کمپینگ
سخن پایانی

کمپینگ چیست؟ همه آنچه باید درباره سبک سفر کمپینگ بدانید!


کمپینگ یک سفر منحصر به فرد و هیجان انگیز است. سفرهای کمپینگ سبب افزایش نشاط و روحیه افراد می شود. این سفر چند روزه، در طبیعت و اغلب به شکل گروهی صورت می گیرد. در کمپینگ طبیعت گردی، افراد گروه نیازمند وسایل، ابزار و لوازم کمپینگ هستند. پیش از شروع هر سفر باید لوازم ضروری آن را در اختیار داشته باشید.
در این مقاله ابتدا به کمپینگ، تاریخچه آن، وسایل مورد نیاز کمپینگ، نکات مهم در سفر و امنیت آن اشاره خواهیم کرد.
با ما همراه باشید!
کمپینگ چیست؟

کمپینگ چیست؟


کمپینگ (Camping) یک نوع فعالیت و سفر است که در فضای باز و طبیعت انجام می شود. شرکت کنندگان در این سفر، به قصد تفریح و کاوش به مکان های جدید سفر می کنند. معنی کمپینگ چادر زدن تعبیر می شود. هدف اصلی این سفر لذت بردن از طبیعت است. کمپینگ عموماً به یک چادر نیاز دارد. در برخی مواقع به کمپ، اردو و یا پیک نیک نیز گفته می شود اما رسالت آن ها با هم متفاوت است.
کمپینگ می تواند در جنگل، کنار رودخانه، کوهستان، در ارتفاعات، دشت ها، بیایان ها و ... صورت بگیرد. کمپینگ جنگلی از پرطرفدارترین انواع آن است. کمپینگ را می توانید در تمام فصول با رعایت نکات ایمنی مربوط به آن انجام دهید.
نکته مهم در سفرهای کمپینگ این است که مختصاتی که انتخاب می کنید، قابلیت چادر زدن داشته باشد. برخی از مناطق جهت کمپینگ از قبل آماده شده اند. این مناطق آماده چادر زدن است و به سرویس بهداشتی نیز نزدیک است. هم چنین مکان هایی مشخص جهت روشن کردن آتش در این محیط ها نیز تعبیه شده است. سفرهای کمپینگ عموماً بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا در این سفرها هزینه هتل و مسافرخانه پرداخت نمی کنید. از اوایل قرن بیستم به بعد نوعی سفرهای کمپینگ لوکس و گران قیمت تر نیز انجام می شود که به آن ها سافاری گفته می شود.

تاریخچه کمپینگ چیست؟


زادگاه کمپینگ به انگلستان برمی گردد. در سال ۱۸۸۰ میلادی، فرد خیاطی به نام توماس هیرام هولدینگ، برای اولین بار، در نزدیکی رودخانه تایمز چادری برپا کرد. هیرام که مشغول سفر بود برای استراحت در کنار رود تایمز اتراق کرد و چند شبانه روز را در آن جا گذراند. این نخستین کمپ تاریخ است. توماس را پدر کمپینگ مدرن می شناسند. کتاب هیرام در زمینه تجربیات او از کمپ نیز نوشته و چاپ شده است.
از سال ۱۸۸۰ به بعد مردم به تفریحاتی همچون شنا، قایقرانی، ماهیگیری و ... علاقه زیادی پیدا کردند. مردم پس از انجام این فعالیت ها به استراحت کنار رودخانه ها می پرداختند. در همین زمان سفرهای کمپینگ به زندگی افراد اضافه شد. ابزارهایی که جهت کمپ مورد استفاده قرار می گرفت سنگین بود.
در سال ۱۹۳۲ فدراسیون بین المللی کمپینگ برای اولین بار تشکیل شد. این فدراسیون تا به امروزه به فعالیت خود ادامه می دهد. تا سال ۱۹۶۰ سفر کمپینگ به محبوب ترین تفریح مردم اروپا و آمریکا تبدیل شد. امروزه سفر کمپینگ تنها جنبه تفریح ندارد. این سفر سبب کشف مناطق جدید و تقویت روحیه افراد می شود. همچنین افزایش مهارت، کاووش و تحقیق بر روی زیست بوم های مختلف و .... از دیگر جنبه های کمپینگ است.
کمپینگ چیست؟

لوازم مورد نیاز کمپینگ و طبیعت گردی (وسایل کمپینگ)


یکی از مهم ترین بخش هر نوع سفری، آماده کردن وسایل ضروری آن سفر است. ما در این بخش به شما کمک می کنیم تا بتوانید لیست وسایل کمپینگ خود را آماده کنید.
۱. کفش: اولین وسیله مورد نیاز شما برای کمپ، کفش مناسب است. با توجه به منطقه ای که به آن سفر می کنید باید کفش خود را انتخاب کنید. کف کفش نباید لیز باشد. وزن زیاد کفش سبب می شود تا مچ پای شما خسته شود. اگر به نقاط برفی سفر می کنید حتماً از پوتین و یا چکمه های ضد آب استفاده کنید.
۲. کوله پشتی: کوله پشتی کمپینگ باید تقسیم وزن مناسبی داشته باشد تا فشار کمی به کمر و شانه های شما وارد شود. فضای داخلی آن ها باید به گونه ای باشد که بتوانید تمام وسایل مورد نیاز را در آن جای دهید. یک کاور ضد آب همراه داشته باشید تا در صورت بارش ناگهانی باران و برف بتوانید کاور را روی کوله خود کشیده و از خیس شدن وسایل خود جلوگیری کنید.
۳. چادر کمپینگ: شما باید با توجه به انواع کمپینگ هایی که انجام می دهید، چادر مناسب خود را انتخاب کنید. چادر باید ظرفیت مناسبی داشته باشد. بهتر است چادر سفری شما کاملاً ضد آب باشد. چادرهای سنگین برای کمپینگ مناسب نیست زیرا حمل و نقل آن ها دشوار است.
۴. زیرانداز و سایبان کمپینگ: با توجه به تعداد نفراتی که در سفر کنار شما هستند باید یک زیرانداز مناسب تهیه کنید. زیراندازی که بسته بندی کوچکتری دارد برای کمپ مناسب است. این وسایل باید ضد آب باشند. وجود سایبان کمپینگ نیز برای مناطق صحرایی و بیایانی بسیار ضرورت دارد.
۵. کیسه خواب: اگر می خواهید یک خواب راحت و آسوده در سفر داشته باشید یک کیسه خواب مناسب انتخاب کنید.
۶. جعبه کمک های اولیه: گاهی اوقات امکان دارد در طول سفر، اتفاق های غیر پیش بینی شده ای رخ دهد. یک جعبه تهیه کنید و لوازمی مانند داروهای مسکن، گاز استریل، اسپری دفع حشرات، پماد سوختگی، چسب زخم، کرم ضد آفتاب، دستمال کاغذی، مسواک و ... داخل آن قرار دهید.
۷. چراغ کمپینگ: وسایل روشنایی، فانوس، هد لامپ، چراغ قوه، نورافکن و ... همراه خود داشته باشید تا بتوانید در شب نیز نور کافی داشته باشد.
۸. لباس: از لباس های سبک و ضد آب در کمپ استفاده کنید. پیشنهاد می شود یک دست لباس گرم، پتوهای مسافرتی، کلاه و جوراب اضافه همراه خود داشته باشید.
۹. آب و غذا: انتخاب نوع غذا و میزان آن به تعداد روزهای سفر شما بستگی دارد. استفاده از غذاهای نیمه آماده مانند انواع کنسرو همچون تن ماهی پیشنهاد می شود.
۱۰. لوازم آشپزی: اجاق گاز مسافرتی، بشقاب، چاقو، قاشق و چنگال همراه خود داشته باشید. از قابلمه و یا تابه جهت گرم کردن غذاهای خود استفاده کنید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که وسایل شما بیش از حد سنگین نشود. همچنین جهت روشن کردن آتش جهت طبخ غذا هیزم، آتش زن و یا کبریت و فندک همراه خود داشته باشید.
۱۱. یخدان یا یخچال: استفاده از این وسیله ضروری نسیت اما به کمک آن می توان غذاهای خود را تازه نگه داری کنید و همیشه آب سرد برای نوشیدن داشته باشید.
۱۲. وسایل الکترونیکی: در کمپ اغلب به برق دسترسی نخواهید داشت به همین دلیل با خود پاور بانک نیز همراه داشته باشید تا بتوانید گوشی های موبایل، چراغ قوه های شارژی، اسپیکر و... را شارژ کنید. دوربین عکاسی و رادیو جهت اطلاع از آب و هوا نیز از وسایل الکترونیکی ضروری هستند.
۱۳. میز و صندلی کمپینگ: اگر با وسیله نقلیه به کمپ می روید می توانید از لوازم کمپینگ خودرو نیز استفاده کنید. صندلی کمپینگ برای مکان هایی که امکان انداختن زیراندار وجود ندارد بسیار مناسب است.
وسایل مورد نیاز سفر خود را می توانید از فروشگاه‌های لوازم سفر خریداری کنید. همچنین برای آشنایی بیشتر با وسایلی که در سفر ممکن است مورد نیازتان باشد به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب چک لیست سفر را در همین سایت مطالعه کنید.
کمپینگ چیست؟

خوراک و غذا در کمپینگ به چه صورت است؟


• آشپزی در طبیعت بسیار لذت بخش است اما لازم است در سفر به سبک کمپ حتماً غذای خشک و سرد آماده نیز همراه خود داشته باشید تا اگر به وسایل گرمایشی و پخت و پز دسترسی نداشتید بتوانید از آن غذاها استفاده کنید.
• وجود یک یخچال به شما کمک می کند تا غذاهای تازه داشته باشید. مواد غذایی همانند گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ که در هوای باز فاسد می شوند باید حتماً داخل یخدان و یا یخچال قرار بگیرند.
• مقدار گاز اجاق خود را چک کنید و همیشه یک کپسول اضافه همراه خود داشته باشید. موارد غذایی همانند تن ماهی، ماکارونی، سیب زمینی و ... انرژی بالایی دارند و در عین حال سریع آماده می شوند.
• غذاهای معطر خود را داخل چادر قرار ندهید. چون موجب جلب حشرات و جانداران می‌شود.
• یکی از نکات مهم در مورد خوراک و غذا در کمپینگ نگهداری آن ها است.
در برخی از مناطق حیواناتی همانند خرس های سیاه ممکن است غذای شما را بدزدند! گاهی حشرات موذی به این غذاها حمله کرده و آن ها را آلوده می کنند. در نتیجه مراقبت از غذاهایتان در سفر یک امر بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از نویسنده های بزرگ در زمینه سفرهای کمپینگ و ماجراجویی به نام میشل تولسون در یکی از کتاب های خود نوشته:
"غذای خود را در جای نامناسبی قرار دادیم و وقتی از پیاده روی صبحگاهی بازگشتیم با شیشه های شکسته و غذاهای از بین رفته مواجه شدیم."
یکی از راه هایی که می توانید خوراک خود را از دست این گونه حیوانات حفظ کنید، این است که آن ها را داخل کیسه های بزرگ و مقاوم قرار داده و به یکی از شاخه های درختان آویزان کنید. ارتفاع ۵ متری سبب می شود تا برخی از حیوانات نتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند.
کمپینگ چیست؟

نکات مهم و ضروری که در کمپینگ باید به آن توجه کنید


پیش از شروع هر سفر ابتدا باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید در ادامه به برخی از مهم ترین نکاتی که در سفرهای کمپ باید مورد توجه قرار دهید اشاره خواهیم کرد.
۱. آشنایی با اکوسیستم و مختصات محل مورد نظر جهت کمپ یکی از عامل های مهم در کمپینگ است که باید به آن توجه شود. زیرا بعضی از مختصات، قابلیت چادر زدن ندارند.
همچنین اکوسیستم منطقه نیز امکان دارد به گونه ای باشد که برای سفر مناسب نباشد. حیوانات منطقه، نوع گیاهان و نزدیکی به آب و ... از موردهای حائز اهمیت است.
۲. اگر برای اولین بار به منطقه ای سفر می کنید که به آن هیچگونه آشنایی ندارید، بهتر است از یک راهنمای تور و یا لیدر که به منطقه آشنایی کامل دارد کمک بگیرید. در غیر این صورت حتماً از مسیریاب و یا جی پی اس استفاده کنید.
۳. توجه به شرایط آب و هوایی و جوی از دیگر نکات مهم در کمپ است. پیش از خرید بلیط هواپیما و یا استفاده از دیگر وسایل نقلیه، آب و هوای مقصد مورد نظر خود را بررسی کنید. برخی مناطق مانند کمپینگ در فیلبند با شرایط آب و هوایی منحصر به فردی همراه است. وجود مه زیبایی سفر را چندین برابر می کند به شرطی که آمادگی مقابله با آن را داشته باشید. استفاده از چراغ کمپینگ مه شکن، فشفشه های نوری و ... می تواند در این نوع کمپ ها به شما کمک کند. همچنین برخی از مناطق سیل خیز هستند و یا امکان بارش باران های شدید در آن وجود دارد. که باید از لباس ها و چادرهای ضد آب در آن استفاده کنید. در مکان های بادخیز نیز باید به نوع لوازم کمپ و نحوه چادر زدن بسیار توجه داشته باشید.
۴. محل کمپینگ شما باید به گونه ای باشد که از نظر حمله حیوانات وحشی کاملاً در امان باشید. هم چنین برخی از گیاهان یک منطقه ممکن است از خود گازهایی متساعد کنند که برای سلامتی انسان مضر باشد به همین دلیل پیش از شروع کمپ از این موارد اطمینان حاصل کنید.
۵. وسایل کمپ باید با محیط سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال اگر به ارتفاعات و یا کوه های بلند سفر می کنید، باید از چادر مناسب کوه استفاده کنید. لوازم کمپ را مطابق با استانداردها و محل مورد نظر خود خریداری کنید.
۶. پیش از چادر زدن به علائم و یا تابلوهای موجود در محیط توجه کنید زیرا بسیاری از مکان ها، جزو منطقه چادر ممنوع است. چادر زدن در این مکان ها ممکن است به دلیل وجود خطرهای احتمالی و یا از بین رفتن بافت زیست بوم ممنوع شده باشد.
۷. یکی از نکات مهم در سفرهای کمپ این است که طبیعت و محیط زیست نباید متوجه هیچگونه آسیبی شود.
از بین بردن گیاهان بومی یک منطقه در اثر آتش سوزی، رها کردن زباله هایی همانند پلاستیک در محیط زیست سلامت حیوانات و گونه های گیاهی منطقه را بسیار تهدید می کند.
۸. اگر از وسایل نو در سفر و کمپینگ خود استفاده می کنید، پیش از شروع سفر آن ها تست کنید. سالم بودن چادر، راحت بودن کفش ها و ... امر بسیار مهمی است.

اصول کمپینگ در هوای سرد و زمستانی


همان طور که پیش تر گفته شد در تمام فصول می توانید به سبک کمپینگ سفر کنید. در فصول سرد و مناطق برفی باید چند نکته را زیر نظر داشته باشید.
• از کفش ها و چکمه های ضد آب و گرم در این سفر استفاده کنید. کف این کفش ها باید به یخ شکن مجهز باشد.
• پتوی مسافرتی و لباس گرم همراه خود داشته باشید. انتخاب جنس لباس بسیار حائز اهمیت است. به گفته جاش لاسکین راهنمای گردشگری معروف، پارچه های کتان برای کمپینگ مناسب نیستند زیرا رطوبت را به خود جذب می کنند و به مدت طولانی در خود نگه می دارند. در مکان های سردسیر رطوبت لباس سبب سرماخوردگی شما می شود. لباس هایی از جنس پشم، مواد سنتزی، لباس های ضد آب و بادگیرها بهترین جنس لباس در کمپینگ های زمستانی هستند.
• محل چادر زدن بسیار اهمیت دارد. برخی از مناطق بهمن خیز هستند و نباید در مسیر آن اتراق کرد. هم چنین زیر صخره ها، شاخ و برگ های درختان که بارش برف و آب شدن آن سبب به وجود آمدن قندیل روی آن ها شده است اتراق نکنید تا سلامت شما و هم سفرهایتان به خطر نیفتد.
• اگر در کنار رودخانه اتراق می کنید به سطح آب نیز توجه کنید زیرا ممکن است در طول شبانه روز یخ های اطراف آن آب شده و سطح آب بالاتر بیاید. بالا آمدن سطح آب ممکن است سبب دربر گرفتن چادر شما و دیگر وسایلتان بشود.
• برای روشن کردن آتش جهت گرم شدن، هیزم های خشک، کبریت، آتش زن و اجاق همراه داشته باشید.
کمپینگ چیست؟

امنیت و سلامت در کمپینگ


• پیش از شروع کمپ، درباره منطقه کمپینگ تحقیق کنید اما اگر در سفرهای کمپینگ تازه کار هستید بهتر است در نزدیک شهرها و یا روستاهای بومی کمپ کنید تا خطری شما را تهدید نکند. سفر به مکان های دور افتاده که به آن ها آشنایی ندارید ممکن است باعث شود که خطرات بسیاری شما را تهدید کند.
• برای این که دغدغه سرما و گرما در کمپینگ نداشته باشید، بهتر است لباس های مناسب با منطقه سفر همراه خود داشته باشید.
• کمپینگ ها عموماً یک زمان و پایان مشخص دارند اما گاهی اتفاق های ناگهانی ممکن اسب سبب افزایش مدت زمان آن بشود. در نتیجه بهتر است به اندازه یک یا دو روز غذا و آب بیشتری با خود به همراه داشته باشید که سلامت شما به خطر نیفتد.
• هرگاه احساس کردید شرایط جوی رو به تغییر است و جهت اتراق کردن مناسب نیست بهتر است کمپینگ را متوقف کنید تا سلامت شما و دیگر اعضای گروه به خطر نیفتد.
• برپا کردن چادر در تاریکی شب کار بسیار دشواری است. علاوه بر این در تاریکی نمی توانید موقعیت خود را بسنجید در نتیجه ممکن است چادر در جای نا مناسبی قرار بگیرد و یا شرایط محیطی آن به گونه ای باشد که سلامت افراد کمپ را به خطر بیندازد. به عنوان مثال برپا کردن چادر زیر صخره ها، شاخ و برگ خشک درختان و ... خطرناک است.
به همین دلیل بهتر است در روشنایی اتراق کنید تا از خطرهای احتمالی در امان بمانید.
• همیشه به اندازه کافی وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. اگر مکانی که در آن کمپ می کنید از فروشگاه و داروخانه دور است، باید جعبه کمک های اولیه، هیزم، اسپری دفع حشرات و ... همراهتان باشد تا بتوانید در طول شب امنیت خاطر داشته باشد.
در مقابل سنگین کردن بیش از حد کوله پشتی نیز می تواند سلامت شما را تهدید کند و سبب خستگی شما بشود. در نتیجه کوله ی خود را تنها از مواد ضروری پر کنید.
• در کمپینگ هیچگاه حیوانات منطقه را دست کم نگیرید! در سفر خود هرگز کنار حیوانات و محل زیست آن ها کمپ نکنید.
یکی از ماجراجویان معروف در زمینه کمپ به نام لولا مندز در یکی از سفرنامه های خود می گوید:" در یکی از سفرهایمان زیر آلاچیق هایی که نزدیک یک جزیره بود اتراق کرده بودیم. در شب برای عکاسی به بیرون چادر رفتیم پس از اولین عکس و روشن شدن فلش دوربین متوجه این شدیم که کروکدیل های بسیار زیادی نزدیک ما هستند. این امر سبب شد تا تمام طول شب نتوانیم بخوابیم."
این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که فاصله خود با حیوانات را حفظ کنید و از قبل آماده رویارویی با حیواناتی مانند روباه، گوزن، گرگ های صحرایی، مارهای جنگلی و ... را داشته باشید.
• یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید روشن کردن آتش است. مکان روشن کردن آتش باید کاملا سنجیده شده باشد. در مناطقی که باد زیادی می وزد باید از روشن کردن آتش اجتناب کنید. هم چنین آتش نباید زیاد به چادر شما نزدیک باشد زیرا ممکن است شعله سرایت کرده و به چادر شما برسد.
در هوای بارانی موفق به روشن کردن آتش نخواهید شد زیرا تمام هیزم ها مرطوب می شوند به همین دلیل بهتر است از اجاق های کوچک استفاده کنید.
• استراحت را فراموش نکنید. سفرهای کمپینگ سبب می شود تا فعالیت جسمانی شما افزایش یاید. بعد از پیاده روی های طولانی، شنا، کوهنوردی و ... حتماً به خود استراحت دهید تا سلامت شما به خطر نیفتد.
• احتیاط شرط عقل است! در نظر گرفتن خطرهای احتمالی سبب می شود تا در زمان مواجه با آن ها آمادگی لازم را داشته باشید. حتی اگر از پیش درباره منطقه کمپ مورد نظرتان اطلاعات جمع آوری کرده اید، هم چنان از وسایل و ابزارهای که سبب افزایش ایمنی شما می شوند استفاده کنید.
کمپینگ چیست؟

مزایای سفر به سبک کمپینگ


۱. کاهش استرس: سفر به خصوص از نوع کمپیگ، سبب می شود که روحیه افراد تقویت شده و استرس آن ها کاهش پیدا کند.
۲. آب و هوای تازه: همان طور که پیش تر گفته شد، کمپ اغلب در طبیعت انجام می شود. امروزه در شهرهای توسعه یافته آلودگی هوا یک معضل محسوب می شود. در کمپ می توانید از هوای تازه لذت ببرید.
۳. معاشرت: افراد یک کمپ معمولاً از دوستان، آشنایان و اعضای خانواده تشکیل می شود. افراد یک کمپ می تواند به صحبت و معاشرت بپردازند.
۴. افزایش تندرستی: پیاده روی، کوهنوردی، شنا در رودخانه و دیگر فعالیت های کمپ سبب می شود تا عضله ها و ماهیچه های شما تقویت شود. در نتیجه به کمک کمپینگ در طبیعت می توانید قوای جسمانی خود را تقویت کنید.
۵. آرامش با طبیعت: نزدیکی به طبیعت و دوری از وسایل الکترونیکی سبب افزایش آرامش شما می شود. گوش دادن به صدای پرندگان، بیدار شدن زیر سقف آسمان، نزدیکی به گیاهان، ماهیگیری، پختن غذا روی آتش و ... از کارهایی است که سبب افزایش آرامش شما می شود.
۶. افزایش اعتماد به نفس: پس از اینکه از یک کمپ هیجان انگیز برگشتید یعنی از سختی های آن نیز بر آمده اید! انجام این گونه سفرها اعتماد به نفس و شجاعت شما در انجام سایر امور را افزایش می دهد.
۷. ارتقا مهارت زندگی: بسیاری از مدرسه های ایران و دیگر کشورها، از کمپ جهت آموختن بسیاری از مهارت های زندگی به کودکان و نوجوانان استفاده می کنند. پیدا کردن مکان امن، مقابله با پیشامدهای ناگهانی، مسئولیت پذیری، آسنایی با کار گروهی، پخت و پز، طبیعت گردی و ... از مهارت هایی است که می توان در کمپ ارتقا داد. نقاط بسیاری جهت کمپینگ اطراف تهران وجود دارد که بدون هیچ گونه مزاحمتی می توانید به آنجا رفته و به فرزندان خود مهارت های زندگی را آموزش دهید.
۸. کشف: به کمک سفرهای کمپینگ می توان بسیاری از مکان های ناشناخته را کشف کرد. این کار همزمان سبب یافتن زیست بوم های گیاهی و جانوری نیز می شود.

سخن پایانی


اگر تا کنون کمپینگ را تجربه نکرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم از تور کمپینگ استفاده کنید. این تورها سبب می شود تا با افراد بیشتری آشنا شوید. چالش هایی که در کمپ با آن ها روبه رو می شوید بسیار شیرین و سرگرم کننده خواهد بود. همچنین آموزش کمپینگ به فرزندانتان خالی از لطف نیست.
ایران دارای مکان های بسیار مناسبی جهت کمپینگ است که می توانید به آن ها سفر کنید. جزیره هرمز، جنگل ابر، فیلبند، ماسال و ... از بهترین مکان ها جهت کمپ هستند. برای سفر به این مناطق علاوه با وسایل نقلیه دیگر می توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان از سفرمارکت نیز مسیر اصلی را طی کنید و سپس در محل دلخواه خود تجربه کمپ را آغاز کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است