search
menu

جاهای دیدنی تاجیکستان

[ پنهان کردن ]
دریاچه اسکندرکول
بزرگراه پامیر
تئاتر اپرا و باله عینی
قلعه حصار
مجتمع گردشگری اسکی صفد دارا
کاخ فرهنگی ارباب
بازارهای هفتگی و محلی
دریاچه‌های علا‌‌‌ءالدین
مجسمه کمال خجندی و خانه موزه کمال خجندی
پارک رودکی
مسجد حاج یعقوب
مجسمه اسماعیل سامانی
کتابخانه ملی تاجیکستان
قلعه خوجند
پارک آبی دلفین
موزه ملی تاجیکستان
دره کاراتاگ
کشور تاجیکستان که در نزدیکی ایران قرار دارد، یکی از کشورهای دیدنی و پر از شگفتی‌های خاصی است که در آسیای مرکزی واقع شده است و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوانی دارد که برای داشتن سفری دلپذیر و ماندگار در خاطرات بسیار ایده‌آل هستند. پایتخت کشور تاجیکستان، شهر دوشنبه است که خود دارای جذابیت‌های بی‌شماری است و از آنجایی که زبان پارسی تاجیکی نیز در تاجیکستان رایج است، می‌توانید با برخی ساکنان به پارسی صحبت کنید و در رزرو هتل راحت‌تر باشید. دیگر شهر‌های تاجیکستان نیز دارای دیدنی‌های خاص و بی‌شماری هستند که بازدید از آنها حتی برای مردم خود کشور خالی از لطف نیست. شما می‌توانید با رزرو ارزانترین تور لحظه آخری و یا به صورت مستقل به کشور فرهنگ، تاریخ و ادب، یعنی تاجیکستان سفر کنید و مسافرتی جالب و با ارزش داشته باشید.
جاهای دیدنی تاجیکستان

دریاچه اسکندرکول


دریاچه اسکندرکول دریاچه‌ای مثلثی شکل است که در میان کوه‌های فان واقع در شمال غربی تاجیکستان قرار دارد و یکی از تفرجگاه‌های تماشایی و خوش آب و هوا است که برای سپری کردن ساعاتی خاطره‌انگیز و دل‌نشین بسیار مناسب است. با بازدید از دریاچه اسکندرکول می‌توانید تفریحات متنوعی را تجربه کنید و روز خود را بسازید. به همراه دوستان و یا خانواده خود در کنار دریاچه کمپ بزنید، به پیاده‌روی بروید و با زیبایی‌های اطراف چشمان خود را نوازش دهید و همچنین این فرصت را دارید تا در آبی فیروزه‌ای دریاچه‌ای چشم‌نواز و زلال تنی به آب بزنید.

بزرگراه پامیر


اگر به رانندگی در مرتفع‌ترین بزرگراه جهان علاقه‌مند باشید، می‌توانید با خودرو شخصی برانید و یا بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید و به تاجیکستان بروید و سپس در آنجا خودرویی اجاره کنید و یا با خودرو محلی‌ها شگفتی‌های مسیر را تماشا کنید. بزرگراه پامیر به علت کوه‌های پامیر در اطرافش چنین نامی گرفته ‌است و با نام M41 نیز معروف است و راه ارتباطی بین کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان است. در میانه راه بزرگراه پامیر ساکنانی زندگی می‌کنند که بیشتر شغل دامپروری را برگزیده‌اند و به همین سبب ممکن است انواع دام‌ها در اطراف جاده به چشم شما بخورند. در طول حرکت در بزرگراه پامیر چشمتان به کوه‌های مرتفع و گاها پوشیده از برف، دره‌ها و صخره‌های دیدنی می‌خورد که بدون شک هر بیننده‌‌ای را شیفته و مجذوب می‌کند.

تئاتر اپرا و باله عینی


یکی دیگر از جاذبه‌های فرهنگی در شهر دوشنبه تاجیکستان ساختمان عینی است که دارای بخش‌هایی برای اجرای تئاتر، اپرا و باله است و تماشاگران و هنردوستان زیادی سالانه از آن بازدید و ساعاتی را به تماشا و تحلیل هنرهای شگفت‌انگیز و پرجاذبه هنرمندان سپری می‌کنند. سالن تئاتر، اپرا و باله عینی دوشنبه به افتخار نویسنده، شاعر و ادیب دانا و برجسته تاجیکستانی، صدرالدین عینی به اسم عینی نام نهاده شده است. بنای فرهنگی عینی هم در فضای بیرونی و هم داخلی دارای معماری فوق‌العاده زیبایی است. آکادمی‌های آموزشی و اجراکنندگان نمایش‌های هنری بسیاری از این بنای فرهنگی و هنری چشم‌گیر بهره‌ می‌برند که در میان گردشگران داخلی و خارجی نیز مکانی پر از جلال و زیبایی جهت بازدید است.
جاهای دیدنی تاجیکستان

قلعه حصار


قلعه حصار، قلعه‌ای است باشکوه و متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش که نمادی از اقتدار گذشتگان در ۲۶ کیلومتری شهر دوشنبه تاجیکستان است. بازدید از بزرگ‌ترین نماد فرهنگی مردمان تاجیک که نمایشی از بقایای قلعه و در واقع موزه‌ای در فضای باز را ارائه می‌کند، برای فرهنگ و تاریخ دوستان و حتی برای تمامی گردشگران جذابیتی فراوان دارد.

مجتمع گردشگری اسکی صفد دارا


برای تجربه کردن تفریحی متفاوت و دل‌چسب در تاجیکستان، حتماً به مجتمع گردشگری اسکی صفد دارا که در میان کوه‌های سفیدپوش در منطقه دیمالیک تاجیکستان قرار گرفته است، سری بزنید. در مجتمع اسکی صفد دارا در هتل‌های دنج و دل‌نشین اقامت کنید و به همراه خانواده، فرزندان و یا دوستان خود سرگرم تفریحاتی بسیار هیجان‌انگیز و متفاوت شوید، از جمله: اسکی، سوار شدن بر تیوب برفی، جاده کابلی، تله‌کابین و اسنوبرد. پس از ورزش و تفریحی جانانه در میان برف‌ها به رستوران بروید و خوراک‌هایی لذیذ میل کنید و همچنین از اینترنت وای فای استفاده کنید.

کاخ فرهنگی ارباب


بازدید و عکاسی یک الی دو ساعته از کاخی باشکوه با باغی مزین‌ شده به گل‌های رنگارنگ در شهر خجند می‌تواند گردشی دلپذیر و آموزنده باشد که شما را با تاریخ و سرگذشت کشور تاجیکستان در زمان حکومت شوروی سابق آشنا ‌کند. کاخ فرهنگی ارباب در یک مزرعه جمعی در دهه ۱۹۵۰ در دوران شوروی و با الگوبرداری از کاخ زمستانی سنت پترزبورگ ساخته شد. کاخ مجلل ارباب در زمان‌های مختلف، تحولات مهمی را به خود دیده است: این کاخ محلی برای نشست سران تاجیکستان بود تا استقلال خود را از شوروی اعلام کنند و پرچم کشور تاجیکستان در کاخی مجلل رونمایی شود. همچنین در دهه ۱۹۹۰ رئیس جمهوری تاجیکستان در کاخ ارباب سخنرانی داشت و پایان جنگ داخلی تاجیکستان جشن گرفته‌ شد.
جاهای دیدنی تاجیکستان

بازارهای هفتگی و محلی


در هر شهری از تاجیکستان، بازارهای هفتگی و روزانه متنوعی وجود دارد که هر کدام کالاهایی خاص و یا عمومی را به فروش می‌رسانند که نه تنها خرید، بلکه حتی تماشا و درک نحوه کسب درآمد و خرید کردن مردم محلی و قدم زدن در میان بازارها جذابیت خاصی دارد و پیوندی محکم بین گردشگران و ساکنان بومی شهرها ایجاد می‌کند. یکی از بازارهای معروف و مهم کشور تاجیکستان، در شهر زیبای دوشنبه است که بازار شاه منصور نام دارد. در شهرهای خاروغ، خوجند و پنجکنت نیز بازارهایی معروف و تماشایی وجود دارد که در فضای سرپوشیده و یا فضای باز در روزهای متفاوتی از هفته برپا هستند. از خوراکی‌های متنوع، میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا پوشاک و حتی پوشاک سنتی، زیورآلات، اسباب‌بازی و لوازم خانه را می‌توانید در این بازارها پیدا کنید و با قیمت‌هایی مقطوع بخرید. برخی از بازارهای معروف تاجیکستان بدین جمله هستند: بازار مهرگون در دوشنبه، بازار پنجشنبه در خجند، بازار مرکزی شهر توس و بازار شاه منصور یا بازار سبز دوشنبه. خرید سوغاتی نیز یکی از کارهای ارزشمند و ماندگاری است که می‌توانید در بازارها انجام دهید و با هر بار تماشای یادگاری‌ها، از کشور حیرت‌انگیز تاجیکستان یاد کنید.

دریاچه‌های علا‌‌‌ءالدین


در دره‌ای به نام علا‌‌‌ءالدین، میان کوه‌های فان چهار دریاچه قرار گرفته است که به دریاچه‌های علا‌‌‌ءالدین معروف هستند و آن‌قدر بازدید آنها هیجان‌انگیز و دلپسند است که پیاده‌روی قبل از رسیدن به‌ آنها دیگر به چشم‌ نمی‌آید. هر زمان که شما آبی زلال و فیروزه‌ای دریاچه‌ها را ببینید، ناخودآگاه خیره و متحیر خواهید شد و به فکر فرو می‌روید که چطور چنین دریاچه‌هایی چشم‌نواز در میان کوه‌ها محصور شده‌اند و در اطراف درختانی تنومند و فراوان قرار دارند. اما هرچه گوییم، کم گفته‌ایم و شما خود باید حتماً از تماشا، شنا کردن در آب دریاچه و کمپ زدن در کنار این دریاچه‌های کم‌نظیر لذت ببرید. به ویژه دو دریاچه اصلی فوق‌العاده حیرت‌انگیز هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع ۲۷۸۴ متری واقع شده‌اند.

مجسمه کمال خجندی و خانه موزه کمال خجندی


کمال خجندی و یا کمال الدین خجندی یکی از غزل‌سرایان و صوفی‌های پارسی قرن ۱۴ است که در تاجیکستان متولد شد و در شهر تبریز زندگی می‌کرد. کمال خجندی در شهر خجند تاجیکستان مجسمه‌ي یادبودی در پارکی سرسبز، باصفا و زیبا دارد که نشان‌دهنده علاقه فراوان تاجیک‌ها به شعر و ادبیات و حفظ سرمایه‌های ملی خود است. همچنین در خجند خانه موزه‌ای نیز وجود دارد که به نام کمال خجندی نام‌گذاری شده و تماشاگه زندگی و آداب سنتی پارسی و تاجیکی است. در خانه موزه‌ی کمال خوجندی، ابزار و لوازم روزمره زندگی روستایی و بومی، بافت تاریخی و قدیمی که نشانگر خانه‌های تاریخی مردم گذشته است، اتاق‌هایی با معماری باشکوه، مجلل و سنتی را از نزدیک تماشا می‌کنید و می‌توانید بهتر زندگی مردم تاجیک را در قدیم درک کنید. ترکیب رنگ‌ها در دیوارها و سقف‌ها شما را خیره خود می‌کند. به همراه فرزندان خود به بازدید خانه موزه کمال خجندی بروید تا کودکان نیز با نحوه زندگی مردم کشور پارسی زبان تاجیکستان آشنا شوند.
جاهای دیدنی تاجیکستان

پارک رودکی


مگر امکان دارد که به دوشنبه سفر کنید و از پارک مشهور و باصفای رودکی در میدان اصلی شهر بازدید نکنید؟ قبل از هر سخنی باید گفت که نام پارک به افتخار شاعر بزرگ و پرآوازه پارسی، رودکی نام‌گذاری شده است. از پارک‌های سرسبز و دیدنی که ارزش بارها قدم زدن و نفس کشیدن هوای تازه و مطلوب در میان درختان و سبز‌ه‌‌های خود را دارد، پارک رودکی دوشنبه است که علاوه بر پیک‌نیک و قدم زدن به همراه دوستان و خانواده و گذران اوقاتی مفرح و خوش، محلی مناسب برای عکس گرفتن با جاذبه‌های ویژه‌ای است که پارک در خود جای داده است. مجسمه رودکی، بزرگ‌ترین پرچم تاجیکستان، حوض و آبفشان‌ها و درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ همگی از جذابیت‌های باشکوه پارک رودکی هستند که نه تنها گردشگران خارجی، بلکه مردم و گردشگران داخلی را به سوی خود می‌کشاند تا بتوانند ساعاتی فراموش‌نشدنی و دلپذیر را در فضای پاک و سبز پارک سپری کنند.

مسجد حاج یعقوب


یکی دیگر از مراکز دیدنی در شهر دوشنبه که از بیشتر کشورهای مسلمان بازدیدکننده دارد، مسجد حاج یعقوب است که با کاشی‌هایی لاجوردی و معماری اسلامی تزئین شده است و بسیار تماشایی است. سردر بیرونی خود زیبایی شگفت‌انگیز دارد و علاوه بر آن، چهار مناره و نمای بیرونی و فضای داخلی مسجد خیره‌کننده است و نه تنها مسلمانان، بلکه گردشگران از سراسر دنیا را به تماشا ترغیب می‌کند.

مجسمه اسماعیل سامانی


در میدان دوستی شهر دوشنبه، مجسمه چشم‌نواز اسماعیل سامانی، بنیان‌گذار سلسله سامانیان قرار دارد که به نحوی چشم‌گیر و درخشان ساخته شده است. مجسمه در بالای پله‌هایی قرار دارد و پشت مجسمه طاقی بلند قرار دارد که تکه‌های طلا در آن به کار برده شده است و در اطراف مجسمه بر کنار پله‌ها دو مجسمه شیر قرار دارد که دیدن و عکاسی با آنها شما را مدتی مشغول به خود می‌کند و از لحظات خود قطعاً لذت خواهید برد.
جاهای دیدنی تاجیکستان

کتابخانه ملی تاجیکستان


برای علاقه‌مندان و شیفتگان علم و ادبیات، کجا بهتر از کتابخانه‌های بزرگ و با امکانات وجود دارد؟ حال فرض کنید با تهیه بلیط پرواز سفرمارکت به کشور ادبی و فرهنگی تاجیکستان سفر کنید و به کتابخانه ملی در شهر دوشنبه بروید،‌ چه بهتر از این؟ کتابخانه‌ ملی دوشنبه،‌ بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه در تاجیکستان است که بخش‌های متنوعی دارد و برای دانشجویان و کتابخوانان بهشتی رنگارنگ با امکاناتی عالی است. در گذشته کتابخانه به نام شاعر بزرگ پارسی، فردوسی نام‌گذاری شده بود که در ساختمان جدید و کنونی،‌ کتابخانه ملی نام گرفت. کتابخانه ملی تاجیکستان دارای نه طبقه، ۱۵ سالن مطالعه و بیشتر از ۲۰ بخش است. در سالن‌هایی گوناگون می‌توانید کتاب‌های بی‌شماری در حوزه‌های مختلف علمی و ادبی از جمله آثار ارزشمند فردوسی را مطالعه کنید،‌ در بخش‌های دیگر با کامپیوتر به تحقیق و مطالعه بپردازید. کتابخانه ملی در واقع از میراث فرهنگی مردم کشور تاجیکستان حفاظت می‌کند و همچنین محلی جذاب و مجلل برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالا بردن سرانه مطالعه در کشور است. قابل‌ذکر است که شهروندان تاجیکی می‌توانند به صورت رایگان از کتابخانه استفاده کنند.

قلعه خوجند


قلعه‌ای باابهتی به طول تاریخ احداث خود در شهر خوجند پذیرای گردشگران از سراسر دنیا است. قلعه خوجند در طول تاریخ پرفراز و نشیب‌ خود حاکمان و فاتحان مختلفی به خود دیده است. کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قلعه در قرن‌های ششم تا پنجم قبل از میلاد ساخته شده است. در زمان حمله چنگیزخان هم قلعه شکوهمند شهر خوجند در محاصره مغولان قرار گرفت و به طور کامل تخریب شد که محاصره شهر خوجند و قلعه یکی از اتفاقات مهم در تاریخ کشور تاجیکستان است. براساس برخی منابع بازسازی قلعه بلافاصله پس از محاصره آغاز شد. قلعه خجند اکنون یک موزه با چندین نمایشگاه متنوع را در خود جای داده است که آثار تاریخی با ارزشی از زمان زندگی انسان‌های گذشته تا معاصر را به نمایش می‌گذارد. داخل قلعه، آثار باستانی گوناگونی وجود دارد که با محافظ شیشه‌ای حفاظت شده‌اند. در هنگام سفر به شهر خوجند حتماً از قلعه خوجند بازدید کنید و از تماشای تاریخ خرسند شوید. نه تنها داخل قلعه بلکه فضای بیرونی و ظاهر قلعه نیز بسیار زیبا و تماشایی است.

پارک آبی دلفین


از جاهای دیدنی مدرنی که می‌توانید در شهر دوشنبه تاجیکستان پیدا کنید،‌ پارک آبی دلفین است که تفریحگاهی جذاب برای گذران ساعاتی مفرح و خاطره‌انگیز به همراه دوستان و خانواده است. تمامی سنین از کودک تا بزرگسالان می‌توانند در پارک آبی خوش بگذرانند و از وسایلی متنوع از جمله سرسره آبی و استخرهای گوناگون استفاده کنند و تفریحی ناب و دل‌چسب را تجربه کنند. رستوران و کافی شاپ‌ در مجموعه قرار دارد و می‌توانید بعد از شنا و بازی در آب، نوشیدنی و خوراکی‌هایی لذیذ میل کنید و لذت ببرید. یک زمین چمن با وسایل بازی نیز در کنار استخر قرار دارد که برای بازی کودکان بسیار مناسب است. با اقامت در یک هتل خارجی نزدیک در پارک آبی این امکان را دارید تا پس از شنا و تفریح در پارک آبی سریع به هتل برگردید و حسابی استراحت کنید.
جاهای دیدنی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان


اگر به بازدید از یک فضای فرهنگی و سراسر از گنجینه‌های باارزش علاقه‌مند هستید، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان،‌ رزرو بلیط هواپیما خارجی انجام دهید و به دوشنبه سفر کنید و حدود دو الی سه ساعت را به بازدید از موزه ملی اختصاص دهید و درباره فرهنگ و تاریخ گذشتگان بیاموزید. موزه ملی تاجیکستان چهار بخش نمایشگاهی دارد که شامل گروه تاریخ طبیعی، گروه تاریخ مدرن و معاصر، گروه تاریخ باستان و قرون وسطی و گروه هنرهای زیبا و کاربردی هستند. علاوه بر اشیا و فضای داخلی موزه، نمای بیرونی ساختمان موزه خود نیز جاذبه‌ای تمام عیار است.

دره کاراتاگ


در اطراف شهر دوشنبه، منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز قرار دارد که می‌توانید شگفتی طبیعت را از نزدیک تماشا کنید و از گذران وقت در یک جاذبه‌ طبیعی چشم‌نواز لذت ببرید. در دره‌ای میان کوه‌ها که تلاقی رودخانه، چمن‌های سبز و گل‌ها و گیاهان شما را محصور خود می‌کند، به همراه تور گردشگری و یا خانواده و دوستان خود پیک نیک کنید و به گشت‌ و گذار در محیطی با طراوت، طبیعی و بانشاط بپردازید. در تنگه کاراتاگ کمپ و استراحتگاه‌هایی برای گردشگران تعبیه شده است تا مسافران گردشی دلپذیر را در خاطرات خود ثبت کنند. در حاشیه و اطراف رودخانه روستاهایی قرار دارند که برای علاقه‌مندان به تماشا و لمس زندگی روستایی فرصتی بسیار مناسب است. ماهی‌های گوناگون در رودخانه و حیوانات اهلی در این منطقه زندگی می‌کنند و باغ‌ها و درختان میوه نیز در سراسر تنگه قرار گرفته‌اند. در فصول بهار و تابستان به تنگه کاراتاج سفر کنید و در طول یک الی دو روز از منطقه بازدید کنید، با زندگی محلی آشنا شوید، در مسیرهای پیاده‌روی قدم بزنید و از هوای مطبوع و معتدل محیط نهایت استفاده را ببرید و هوای تازه استشمام کنید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است