search
menu

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

[ پنهان کردن ]
معرفی کشور تاجیکستان
دانستنی های کاربردی کشور تاجیکستان
شهرهای مهم و گردشگری تاجیکستان
آب و هوای کشور تاجیکستان
شرایط ویزای کشور تاجیکستان
حمل و نقل عمومی در کشور تاجیکستان
غذاهای معروف کشور تاجیکستان
مناسبت ها و جشن های ملی در کشور تاجیکستان
امنیت در کشور تاجیکستان
وقتی اسم سفر پیش می‌آید، کمتر کسی احساس نارضایتی می‌کند، سفر به هر نقطه ای از جهان برای همگان لذت بخش است. لزومی ندارد حتما به کشورهای دور و گران قیمت سفر کنید، بلکه در همین نزدیکی کشورمان مناطق زیبا و فوق العاده ای وجود دارند که سرشار از گنجینه های تاریخی و فرهنگی هستند و گردشگران با خرید بلیط هواپیما لحظات نابی را تجربه خواهند کرد؛ حال یکی از این کشورهای بی نظیر برای ایرانی ها تاجیکستان است. البته لازم به ذکر است که کشور تاجیکستان به دلیل دارا بودن اشتراکات فرهنگی زیاد با ایرانی ها مورد توجه قرار گرفته است. از دلایل جذابیت این کشور برای ایرانی ها می‌توان به هم‌ زبان بودن و نزدیک بودن فرهنگ ها اشاره کرد. اگر شما نیز قصد دارید برای مقصد سفرتان کشور تاجیکستان را انتخاب کنید، ما در این مقاله برایتان مطالب مفید و کاربردی را معرفی می‌کنیم، با ما در ادامه همراه باشید.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

معرفی کشور تاجیکستان


تاجیکستان کشوری کوهستانی در آسیای میانه است که با کشورهای افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین مرز مشترک دارد. به دلیل قرارگیری این کشور در مسیر جاده ابریشم و قدمت ۳۰۰۰ ساله خود در طول تاریخ نیز مورد توجه بوده و از این رو جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی در این کشور وجود دارند. علاوه بر جاذبه های تاریخی می‌توان به جاذبه های دیدنی و طبیعی نیز اشاره کرد که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند.
در چندین سال اخیر، تاجیکستان در رده کشورهایی وارد شده که صنعت گردشگری حرف اول را می‌زند و روز به روز به تعداد گردشگران و خریداران بلیط هواپیما اضافه می‌گردد، پس در سفر به Tajikistan گزینه های متفاوت پیش رو خواهید داشت. همچنین می‌توان فرهنگ بی نظیر، رفتار و منش مردمان میهمان نواز، شهرهایی توام با آرامش و طبیعت بکر و زیبای کشور تاجیکستان را نیز نام برد. از لحاظ تاریخی بهتر است بدانید که تاجیکستان در زمان های نه چندان دور بخشی از ایران بوده و در دوره‌ هخامنشی با نام سغد شناخته می‌شده است، اما بعد از گذشت چندین سال این سرزمین به دست اعراب افتاده و دین اسلام وارد این منطقه گردیده و در ادامه حکومت ایرانی سامانیان تشکیل شده است.

واژه تاجیک با عنوان تازیک یا تاژیک شناخته می‌شود و واژه تاجیک در زبان ترکان معنی ایرانی دارد. کشور تاجیکستان در زمان های گذشته جزیی از شوروی سابق نیز بوده و از سال ۱۹۹۱ میلادی با فروپاشی شوروی به کشوری مستقل تبدیل شده و نام تاجیکستان نیز برای این کشور براساس ساکنان تاجیکی این کشور نام تاجیکستان یعنی سرزمین تاجیک ها انتخاب گردیده است و نوع حکومت این کشور نیز جمهوری است. کشور تاجیکستان به دلیل منابع طبیعی و جغرافیایی خاص خود مانند مناطق کوهستانی و جنگلی، دره‌ های پهناور، رودها و چشمه‌ های پراکنده و پوشش گیاهی متنوع، زیستگاه گونه‌ های جانوری مانند حیوانات وحشی نادر، پرندگان و آبزیان است. همچنین در این منطقه یخچال‌ های طبیعی زیادی وجود دارند که از منابع آب محسوب می‌شود و رودهای پرآبی مانند سیردریا یا سیحون و آمودریا یا جیحون هستند.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

دانستنی های کاربردی کشور تاجیکستان


• ویزا: می‌خواهد
• واحد پول: سامانی (TJS)
• زبان رسمی: فارسی تاجیکی، این گویش زبان فارسی در آسیای میانه رایج است. البته در نگارش از خط سیریلیک استفاده می‌کنند و در زمان حکومت شوروی ابتدا به لاتین و سپس به روسی تغییر داده شد، اما همچنان خط فارسی در این کشور استوار است. در پیرامون این گفته ها شباهت زبان گفتاری مردم تاجیک به زبان فارسی باعث می‌شود تا در هنگام سفرتان به راحتی متوجه منظورشان شوید و خودتان نیز با خیال راحت فارسی صحبت کنید.
• دین اکثریت مردم: اسلام
• بهترین زمان سفر: بهار و زمستان
• سبک تفریحات: بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی، مناسبت های فرهنگی، کوهنوردی، پیاده روی، اسکی روی برف، تماشای یخچال های طبیعی.
• نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت، ۵۰ هرتز
• سوغاتی‌ها: نان تاجیکی، حوله تاجیکی، تندیس های سفالی و چوبی، برچسب های آهنربایی، پارچه و لباس، تابلوهای گلدوزی شده، محصولات چرمی، ظروف مسی و تابلوهای طلاکاری شده.
شماره تلفن های ضروری
• کد تلفن کشور: ۹۹۲+
• پلیس: ۱۰۲
• آتش نشانی: ۱۰۱
• آمبولانس: ۱۰۳

شهرهای مهم و گردشگری تاجیکستان


هر یک از شهرهای کشور تاجیکستان می‌توانند دلیلی برای سفر به این کشور باشند، زیرا در هر یک از این شهرها می‌توانید جذابیت های خاصی را ببینید که برایتان لذت بخش خواهد بود. مهمان نوازی اهالی این کشور در مقابل گردشگران زبانزد خیلی هاست، تا حدی که خاطرات فراموش نشدنی برای گردشگران خلق می‌کنند.

۱. شهر دوشنبه


از شهرهای مهم کشور تاجیکستان می‌توان به پایتخت این کشور اشاره کرد که این شهر دوشنبه نام دارد و قدمت این شهر به ۸۰ سال پیش بر می‌گردد، دوشنبه در ابتدا به عنوان دهکده ای کوچک بوده و به دلیل برگزاری بازارهای هفتگی در این منطقه نام دوشنبه را انتخاب نموده اند، دوشنبه به عنوان شهری سرشار از فرهنگ و تمدن بوده و شامل قدیمی ترین آثار از دوران میان سنگی است. یکی از جاهای دیدنی این شهر پارک رودکی دوشنبه است. شهر دوشنبه دارای مناطق دل نشین با ساخت و سازهای مدرنی است که اکثر گردشگران به این شهر علاقه دارند.

۲. پنجکنت


پنجکنت به عنوان شهر دوم و مشهور کشور تاجیکستان است که شاعر گرانقدرمان رودکی در آنجا به خاک سپرده شده است. پنجکنت یا پنجکند با شهر سمرقند ازبکستان هم مرز بوده و نسبت به شهرهای دیگر تاجیکستان سنتی تر است. در این شهر شاهد لباس‌ های سنتی خواهید بود و مورد جالب توجه اینست که جاده‌ های شهرهای پنجکنت و دوشنبه توسط مهندسان ایرانی ساخته شده اند. شهر پنجکنت از شهرهای مهم در داد و ستد به شمار می‌رود. آثار بجا مانده از خانه های قدیمی در این شهر گویای تاریخی بودن شهر است.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

۳. اسفرا


شهر اسفرا نیز در قسمت شمالی شهر واقع شده و جزو قدیمی ترین شهرهای آسیا به شمار می‌رود و این شهر به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم حائز اهمیت است. شهر اسفرا به داشتن باغ های زردآلو مشهور است که امروزه با صنعتی شدن شهر بیش از صدها شرکت های تولیدکننده فعالیت دارند.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

۴. خجند


شهر مهم دیگر در کشور تاجیکستان خجند نام دارد، شهری که مجسمه‌ لنین نیز در آن قرار دارد. این شهر با نام دیگر خجنده نیز مشهور بوده و در زمان امپراطوری شوروی به نام لنین‌ آباد معروف بوده است. خجند در شمال غربی تاجیکستان قرار دارد و به عنوان شهری با مناطق کوهستانی به افراد علاقه مند کوهنوردی توصیه می‌شود، اکثر شهروندان این شهر روس‌ تبار هستند و رودخانه سیحون بعد از جیحون به عنوان دومین رودخانه پر آب آسیای میانه از میان شهر خجند می‌گذرد.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

۵. خاروغ


شهر کوهستانی بی نظیر در میان دو رود غند و آمودریا واقع شده است. شهر خاروغ در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد و جزو جاهای دیدنی کشور تاجیکستان به شمار می‌رود. این شهر یکی از مراکز مهم دعوت مذهب اسماعیلی بوده است. پس در هنگام سفرتان با رزرو بلیط هواپیما بازدید از این شهر زیبا را فراموش نکنید و خاطرات بی نظیری برای خود ثبت کنید.

آب و هوای کشور تاجیکستان


همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، تاجیکستان به عنوان کشوری کوهستانی در محدوده خشکی احاطه شده و دارای بارندگی های زیاد و منابع آبی فراوانی است. بدین جهت آب و هوای این کشور در تابستان ها گرم و در زمستان ها معتدل و مطبوع است. با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار خوب در این کشور بهار و زمستان بسیار عالی در انتظار گردشگران است. هوای شرجی و فضای رطوبتی در تابستان وجود دارد و همین امر باعث می‌شود تا ارزان ترین فصل برای سفر باشد، اما بهار و زمستان به عنوان زیباترین و گران ترین فصل خواهد بود. همچنین در این فصل ها انواع میوه ها پر می‌شوند. به طور کلی، سفر به کشور تاجیکستان علاوه بر جاذبه های گردشگری به خاطر آب و هوای بی نظیر انتخابی بسیار عالی است.

شرایط ویزای کشور تاجیکستان


برای سفر به کشور تاجیکستان باید ویزای توریستی تهیه کنید و با این ویزا می‌توانید ۳۰ روز در این کشور بمانید. اخذ ویزای تاجیکستان به صورت الکترونیکی امکان پذیر است و به عنوان ویزای یکبار ورود به شمار می‌رود و شرایط تمدید برای همان ویزا به هیچ عنوان وجود ندارد. همچنین به یاد داشته باشید که بعد از درخواست اولیه برای ویزای توریستی به ۷۲ ساعت زمان نیاز دارید تا به درخواست پاسخ داده شود و ویزای شما صادر گردد.

حمل و نقل عمومی در کشور تاجیکستان


در کشور تاجیکستان می‌توانید از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنید و به راحتی به جای جای شهر دسترسی داشته باشید. یکی از وسایل نقلیه این کشور اتوبوس برقی (Trolleybus)است که سیستم اتوبوس‌ های برقی این شهر از سال ۱۹۵۵ در ۸ مسیر فعالیت دارند. خط شماره یک این اتوبوس‌ ها از شمال به جنوب حرکت می‌کنند و گزینه مناسبی برای دسترسی به نقاط مختلف شهر هستند. مورد بعدی اتوبوس‌ های معمولی است و ایستگاه اتوبوس اصلی شهر در ۳ کیلومتری غرب دوشنبه قرار دارد. مورد بعدی نیز تاکسی های اشتراکی در تاجیکستان است که با شماره‌ های مشترک در مسیرهای یکسان حرکت می‌کنند، مثلا تاکسی های شماره ۳ در مسیر خیابان رودکی شهر دوشنبه حرکت کرده و مسیر شماره ۸ نیز از فرودگاه شروع می‌شود. مینی بوس ها به عنوان یکی از شلوغ ترین وسایل نقلیه در این کشور به شمار می‌روند، مینی بوسی با شماره ۲۵ مسیری طولانی را طی می‌کند و بقیه مینی بوس ها نیز در سطح شهر فعالیت دارند. حال مورد جالب توجه در شهر دوشنبه استفاده از دوچرخه های کرایه ای است که می‌توانید به وسیله آنها در شهر رفت و آمد کنید.
سیمکارت های کشور تاجیکستان

در این کشور چند مورد سیمکارت وجود دارد؛ اپراتورهای این کشور عبارتند از تی‌ سل (Tcell)، بابیلون موبایل (Babilon-Mobile)، مگافون (MegaFon) و بی‌لاین (Beeline). اپراتور تی‌ سل نسبت به بقیه اپراتورها کامل‌ تر است و این سیمکارت ها نیز در فروشگاه‌ های معتبر به فروش می‌رسند که از طریق پاسپورت یا ویزا می‌توانید خریداری کنید و همچنین می‌توانید از اینترنت این سیمکارت ها استفاده کنید. بابیلون موبایل نیز به عنوان دومین اپراتور بزرگ در تاجیکستان مشهور است. توجه داشته باشید که اولویت با این دو سیمکارت است، در صورت عدم دسترسی به این دو مورد می‌توانید دو مورد بعدی را خریداری کنید.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

غذاهای معروف کشور تاجیکستان


مردم تاجیکی به غذاهای محلی و سنتی خود همواره افتخار می‌کنند و آن ها را جزئی از فرهنگ کشورشان می‌دانند که همین غذاها در توسعه گردشگری نقش اساسی دارند؛ اکثر ایرانی ها به غذاهای این کشور مانند انواع کباب و پلوهای تاجیکی علاقه دارند. همچنین بهترین غذاهای این کشور عبارتند از کورداک، دلمه کلم، اوشی پلو و قروتوب. مهم ترین مواد غذایی استفاده شده در غذاهای کشور تاجیکستان گوشت گوسفند، نان و برنج است، البته علاوه بر این غذاها چندین غذای افغانستانی و پاکستانی و روسی نیز در تاجیکستان پیدا می‌شود.

همین طور مانند کشور خودمان مصرف گوشت خوک ممنوع است ولی مصرف پیاز و انواع سبزیجات و حبوبات در غذاهای این منطقه حرف اول را می‌زند. آش پلوی تاجیکی به عنوان غذای ملی به شمار می‌رود اما برخلاف اسمش هیچ شباهتی به آش ندارد و با برنج محلی به صورت کته پخته می‌شود. از غذاهای محبوب و معروف دیگر در این کشور می‌توان به سوپ توشبرا، شوربا و اوگرا پلو اشاره کرد، البته غذاهای ایرانی نیز در رستوران های ایرانی یافت می‌شوند تا در صورت تمایل غذای ایرانی میل کنید، این غذاها نیز عبارتند از کباب کوبیده، شیشلیک و چلو گوشت، اما اکثر رستوران های این کشور غذاهای مدرن سرو می‌کنند که در مقابل غذاهای سنتی را می‌توانید در سفره خانه ها و رستوران های سنتی پیدا کرد. اگر با رزرو تور به تاجیکستان سفر کردید حتما غذاهای معروف آن را امتحان کنید.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

مناسبت ها و جشن های ملی در کشور تاجیکستان


از جشنواره های این کشور می‌توان جشنواره ادبیات اشاره کرد و مخصوص کسانی است که اهل قلم و نوشتن هستند. در این جشنواره اشعار و نوشته ها ارائه می‌شود و مسابقه فرهنگی و هنری دیده می‌شود، همچنین برای ایرانیان نیز شرایط مخصوصی وجود دارد. زمان برگزاری این جشنواره از اواخر اسفند آغاز می‌شود. با توجه به این که فرهنگ تاجیکستان تحت تاثیر کشورهای همسایه است، مسابقاتی مانند بزکشی در منطقه تاجیکستان از افغانستان آورده شده و با هیجان بسیار زیاد حملات سریع اسب‌ سواران برگزار می‌شود. همچنین جشنواره صنایع دستی و آثار هنری زیادی نیز در این کشور برگزار می‌شود، این آثار عبارتند از جوراب‌ های پشمی و سوزن‌ دوزی.

همچنین از جشن های ملی در این کشور می‌توان به نوروز اشاره کرد که به عنوان جشن ملی شناخته می‌شود و با سنت های اصیل خود نوروز را به عنوان عید بهار و جشن کشاورزان می‌شناسند، همانند ایران در این کشور نیز حال و هوای خاص نوروز مانند خانه تکانی، جنب و جوش و شادی و برپایی جشن برگزار می‌شود و به عنوان نماد هویت و فرهنگ جشن ملی و دیرینه است. قبل از نوروز نیز مراسم گل گردانی دایر است که در اواخر زمستان برگزار می‌شود و به صحرا می‌روند و با چیدن گل های تازه به شهر برمی گردند و به مردم گل داده و انعام می‌گیرند.

مناسبت دیگر در این کشور جفت براران است که باز قبل از نوروز انجام می‌گیرد و به امید برکت بخشیدن به محصولات کشاورزی از اهالی پذیرایی می‌کنند و دعا می‌خوانند. همچنین بهتر است قبل از اقدام خرید بلیط هواپیما از روزهای تعطیل رسمی در این کشور باخبر شوید؛ این تعطیلات رسمی عبارتند از اول ژانویه روز جشن سال نو، ۲۳ فوریه روز ارتش، ۸ مارس روز جهانی زن، ۱ مه روز کارگر، ۹ مه روز پیروزی، ۹ سپتامبر روز استقلال و ۱۴ اکتبر نیز روز تشکیل ارتش تاجیک.

راهنمای سفر به تاجیکستان | معرفی کامل + عکس

امنیت در کشور تاجیکستان


در هنگام سفرتان به کشور تاجیکستان مطمئن باشید که از امنیت بالایی برخوردار است و اهالی این کشور رفتار بسیار دوستانه با گردشگران دارند که همین امر باعث ترغیب مسافران به خرید دوباره بلیط هواپیما و سفر می‌شود. فقط توجه داشته باشید که بهتر است گشت و گذارهایتان را به ساعات روز موکول کنید و در هنگام شب در محل اقامتتان بمانید، اما در حالت کلی، تاجیکستان کشوری امن برای سفر به همراه خانواده تان است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است