search
menu

پارک رودکی دوشنبه

[ پنهان کردن ]
پارک رودکی تاجیکستان
رودکی کیست؟
پارک رودکی تاجیکستان
پارک رودکی شامل چه چیزهایی است؟
دیگر امکانات پارک رودکی
جاذبه های تاجیکستان در اطراف پارک
چگونه به پارک رودکی برویم؟

پارک رودکی تاجیکستان


تاریخ ایران تلفیقی جادویی از ادبیات و تاریخ است. ترکیبی ازهنر، معماری، ادبیات، علم و عرفان که در کنار هم مجموعه‌ای از وارسته‌ترین افراد را در کنار هم جمع کرده‌ است. یکی ازین افراد رودکی نام دارد که نام او آوازه شرق و غرب است. به دلیل ارزشی که این شاعر والا مقام دارد، کشور تاجیکستان بوستانی خوش آب و هوا به نام پارک رودکی تاسیس کرده که امروزه به یکی از توریستی‌ترین جاهای دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) تبدیل شده است. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر گردشگران فراوانی با تهیه بلیط هواپیما به این کشور سفر کرده و از پارک رودکی دیدن می‌کنند. اگر کنجکاوید تا درباره این بوستان مشهور بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید.
پارک رودکی دوشنبه

رودکی کیست؟


قبل از اینکه به پارک رودکی تاجیکستان بپردازیم، بد نیست تا با این شاعر پرآوازه بیشتر آشنا شویم. ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودَکی و مشهور به استاد شاعران اولین شاعر معروف ایرانی است که در دوره سامانی (سده چهارم هجری) زندگی می‌کرد. او در حوالی سمرقند به دنیا آمد و بعدها در دربار امیر نصر سامانی به عنوان شاعری محبوب مورد توجه قرار گرفت. اشعار وی که بیش از یک صدهزار بیت براورد شده‌اند، بیشتر در باب بی‌وفایی جهان، شادی و شادنوشی است. او همچنین در موسیقی و آواز نیز دستی توانا داشت و همگان را مجذوب خود می‌کرد. رودکی در سال‌های آخر عمرش به زادگاهش در روستای پنجرودک برگشت و همانجا درگذشت. در حال حاضر مقبره او در این شهر در شمال دوشنبه قرار دارد و همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در ادامه شما را به ابیاتی کوتاه ازاین شاعر توانا مهمان می‌کنیم:
"هر که نامخت از گذشت روزگار
نیز ناموزد ز هیچ آموزگار
"
معنی: اگر کسی از بهترین معلم که همان روزگار است چیزی یاد نگیرد هر چقدر که دیگر آموزگاران هم آموزش دهند چیزی یاد نمی‌گیرد.
بی روی تو خورشید جهان‌سوز مباد
هم بی‌تو چراغ عالم افروز مباد
با وصل تو کس چو من بد آموز مباد
روزی که ترا نبینم آن روز مباد
"رودکی"

پارک رودکی تاجیکستان


پارک رودکی دوشنبه تا سال ۱۳۸۶ به عنوان پارک لنین مشهور بود و تندیسی از لنین بنیان‌گذار دولت اتحاد جماهیر شوروی در آن قرار داشت. اما بعدها به دستورامامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان این بوستان به پارک رودکی تغییر نام پیدا کرد و بعدها مجسمه‌ای باشکوه از رودکی در آن قرار گرفت. امروزه این پارک با سرسبزی فراوان به محلی محبوب خانواده‌ها تبدیل شده است که برای تفریح و گشت و گذار به آنجا می‌روند.

پارک رودکی شامل چه چیزهایی است؟


پارک رودکی با درختان سر به فلک کشیده خود جاذبه‌های گوناگونی دارد که باعث می‌شود از بودن در آنجا لذت ببرید. فراموش نکنید که تنها با تهیه بلیط هواپیما می‌توان به تاجیکستان سفر کرد، پس شانس خود را امتحان کرده و سفر به این سرزمین پر رمز و راز را تجربه کنید.

•ورودی پارک
در بخش ورودی پارک رودکی تاجیکستان سردری باشکوه نصب شده است که ورود گردشگران را خوش آمد می‌گوید. جالب است بدانید که خیابان‌های اطراف تنها با خط‌ کشی از هم جدا شده‌اند و حد فاصل پارک و خیابان هیچ بلوکی وجود ندارد. لذا برای ورود به پارک باید از سمت سردر و خیابان اصلی وارد شوید و در اندک زمانی به آنجا می‌رسید.
پارک رودکی دوشنبه
•نشان تاجیکستان
در غرب پارک رودکی و درست در سمت راست مجسمه بنایی زیبا و چشم‌نواز دیده می‌شود که به عنوان نماد تاجیکستان مشهور است. این سمبل که برای مردم این کشور اهمیت فراوانی دارد، سوژه عکاسان زیادی است و توجه خاصی به آن می‌شود.

•مجسمه سامانی
در بخش جنوب شرقی پارک رودکی تاجیکستان تندیسی به عنوان اسماعیل سامانی وجود دارد که با هدف گرامیداشت این شاه موسس سلسله سامانی ساخته شده است. اسماعیل سامانی از بزرگ‌ترین حاکمان این دوره بود که بخارا را به عنوان پایتخت خود تعیین کرد و اقدامان فرهنگی زیادی انجام داد. همچنین به دلیل حمایت از رودکی محبوب تاجیک‌ها شناخته می‌شود. خوب است بدانید که تندیس او تاجی بزرگ به وزن ده کیلو از طلا دارد که پلیس تاجیکستان به صورت ۲۴ ساعته از آن محافظت می‌کند.

•فضای سبز
مگر می‌شود به پارک رودکی تاجیکستان رفت و فضای سبز آنجا را ندید؟ سرسبزی و طراوت آنجا هر بازدید‌کننده‌ای را به وجد می‌آورد و خستگی سفر را از تن به در می‌کند. در آنجا می‌توانید در کنار درختان قدیمی، گل‌های رنگارنگ و بوته‌های دوست‌داشتنی نشسته و عکس یادگاری بگیرید. همچنین سکوهایی برای نشستن تعبیه شده است تا افراد از رفتن به روی چمن‌ها خودداری کنند.

•پرچم
یکی دیگر از بخش‌های پارک رودکی تاجیکستان پرچم این کشور است که در فاصله‌ای نه چندان دور از تندیس قرار گرفته است. این پرچم در نوع خود یکی از بلندترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود و به عقیده عده‌ای ۶۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد. ارتفاع پرچم نیز حود ۱۶۵ متر براورد شده است و می‌توان آن را بلندترین سازه در آن حوالی دانست.

•فواره
آبنما و فواره‌های پارک رودکی دوشنبه نیز جز جدایی‌ناپذیر این بوستان‌اند که در کنار حوضچه‌های گوناگون ساخته شده‌اند. وجود این فواره‌ها تازگی را برای پارک به ارمغان آورده و همواره کودکانی را در کنار آن‌ها می‌بینید که در حال شیطنت هستند. تماشای آبنماها در شب هم بسیار تماشایی است، چرا که نورپردازی‌های شگفت‌انگیز آنجا حسابی حال و هوای پارک را دگرگون می‌کنند.

•مجسمه رودکی
رسیدیم به گل سرسبد پارک یعنی مجسمه رودکی! این تندیس باشکوه با طراحی معماران روسی در سال ۲۰۰۸ همزمان با هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد رودکی در پارک ساخته شد و حالا باشکوه و تماشایی جلوه می‌کند. همچنین در اطراف آن می‌توانید المان‌های مختلف را ببینید که به جذابیت آن افزوده‌اند.
پارک رودکی دوشنبه

دیگر امکانات پارک رودکی


- فروشگاه صنایع دستی
- کافه رستوران
- راهنمای گردشگری
- تاکسی سرویس و وسایل حمل و نقل عمومی
- سرویس بهداشتی

جاذبه های تاجیکستان در اطراف پارک


پس از یک گشت و گذار جانانه می‌توانید از دیگر دیدنی های دوشنبه که در اطراف پارک رودکی قرار دارند بازدید کنید. موزه ملی تاجیکستان یکی از این بناها است که آثار زیادی از فرهنگ این کشور را در خود جای داده است. همچنین کاخ ریاست جمهوری و قصر ملت، کتابخانه فردوسی، ساختمان اپرا و وزارت فرهنگ در آن حوالی قرار دارند که می‌توانید از بنای بیرونی آن‌ها دیدن کرده و عکس‌های تکرارنشدنی بگیرید.

چگونه به پارک رودکی برویم؟


برای رفتن به پارک رودکی تاجیکستان باید با اتوبوس و یا ون خود را به میدان رودکی برسانید و سپس با تاکسی به بوستان بروید. لازم به یادآوری است که ماشین‌ها تنها می‌توانند در خیابان‌های اطراف تردد کنند و باید باقی مسیر را پیاده طی کنید.


کلام آخر


لازم به یادآوری است که ساعات بازدید از پارک رودکی تاجیکستان ۶ صبح الی ۱۰ شب است و بهتر برنامه بازدید خود را دراین مدت تنظیم کنید. این بوستان باشکوه نمادی از فرهنگ و تاریخ ایرانی است که در همسایگی ما نظیر ندارد و بازدید از آن برای هر ایرانی وطن دوستی آرزو است. اگر روزی قصد سفر به این دیار کردید، تنها کافیست با تهیه بلیط هواپیما خارجی خود را به آنجا برسانده و لحظاتی ناب را در تاجیکستان رقم بزنید.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است