search
menu
دوشنبه keyboard_arrow_down close

دوشنبه

درباره دوشنبه

معرفی شهر دوشنبه


شهر دوشنبه با نام عجیب برای ما ایرانی ها پایتخت کشور تاجیکستان و یکی از شهرهای با فرهنگ و سنت های دیرینه است. دوشنبه یکی از شهرهای توریستی تاجیکستان در جهان شناخته شده و سالانه میزبان توریست ها و گردشگران زیادی است که از سراسر جهان با خرید بلیط هواپیما عازم این شهر می شوند. پیشرفت شهری دوشنبه که تا ۸۰ سال اخیر به عنوان دهکده کوچکی بوده واقعا قابل تحسین است و دلیل نامگذاری یکی از روزهای هفته ما روی این شهر به خاطر برگزاری دوشنبه بازار در این منطقه بوده است. اهالی شهر دوشنبه بسیار مهمان نواز بوده و به زبان فارسی تاجیکی صحبت می کنند، یعنی در زمان سفرتان به این شهر مشکلی با متوجه شدن صحبت های مردم تاجیک نخواهید داشت و به آسانی ارتباط برقرار خواهید کرد. همچنین مردم دوشنبه به ایرانی ها علاقه مند بوده و امنیت مناسبی در این شهر حاکم است، پس مطمئنا یکی از خاص ترین سفرهایتان را تجربه خواهید کرد.

دوشنبه

تاریخچه شهر دوشنبه


در منابع تاریخی معتبر، شهر دوشنبه را شومان می نامند، شومان یعنی شهری استوار و گرد که بر سر کوه قرار دارد و چشمه‌ ای بزرگ از میان آن رد می شود. در برخی منابع، شهر شومان را مکانی پرجمعیت و آباد معرفی کرده اند. در طی سال ها، ساختمان هایی در شهر دوشنبه کشف گردیده که قدمتشان به سده پنج پیش از میلاد بر می‌ گردد. حتی سندی در این شهر پیدا شده که مربوط به سال ۱۸۲۶ است و نام این شهر را دوشنبه قورغان ذکر کرده است، قورغان واژه‌ ترکی به معنی قلعه و حصار است. قلعه دوشنبه در کنار رود ورزآب قرار داشته و روز دوشنبه هر هفته بازار هفتگی برگزار می شده است، حال همان دهکده در گذر زمان توسعه یافته و به یکی از توریستی ترین شهرهای جهان تبدیل شده است. در آغاز سده بیستم میلادی نیز زمین لرزه ای در این منطقه به وقوع پیوست و در سال ۱۹۲۰ پس از انقلاب بولشویک‌ ها، شهر دوشنبه به عنوان اقامتگاه ابراهیم بیک، رهبر تاجیک در آمد که پس از پیروزی ارتش سرخ در سال ۱۹۲۹ به عنوان مرکز جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان معرفی گردید. همچنین در سال ۱۹۲۹ نام این شهر به استالین آباد تغییر پیدا کرد اما باری دیگر در سال ۱۹۶۱ دوباره به دوشنبه برگردانده شد.

جغرافیا و آب و هوای شهر دوشنبه


شهر دوشنبه در آسیای میانه قرار دارد و این شهر تاجیکی دارای اقلیمی محصور در کشوری کوهستانی و خشکی است، همچنین به دلیل بارندگی های زیاد آب و هوای این کشور در تابستان ها گرم و در زمستان ها معتدل و مطبوع است. تاجیکی ها به دلیل شباهت فرهنگی با ایرانی ها جشن هایی مثل نوروز دارند و به همین دلیل این شهر در فصل بهار آب و هوای بسیار مطبوعی دارد، البته فصل های دیگر نیز برای سفر مناسب است، پس با خیال راحت در هر فصلی از سال می توانید با رزرو بلیط هواپیما خارجی به مقصد دوشنبه سفر کنید.

دوشنبه

جاهای دیدنی شهر دوشنبه


•موزه ملی تاجیکستان National Museum of Tajikistan
در ابتدا تاریخی ترین نکته شهر را به شما معرفی می کنیم، اگر جزو افراد علاقه مند به تاریخ هستید پیشنهاد می کنیم به موزه ملی تاجیکستان سر بزنید و آثار تاریخی به یادگار مانده از گذشته را تماشا کنید. در این موزه، چندین نوع مجسمه و نماد به نمایش در آمده و جزو پرطرفدارترین جاذبه گردشگری کشور تاجیکستان شناخته می شود. ساختمان موزه تاجیکستان در دو طبقه بسیار زیبا و بزرگ بوده و دارای معماری شیک و مدرنی است. مجسمه مشهور بودا با طولی ۱۲ متر و وزنی حدودا ۵ تن در این موزه قرار دارد، همچنین نقاشی هایی مربوط به قرون ۵ تا ۸ نیز در این موزه دیده می شوند. برای بازدید از این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها می توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید.

•پارک رودکی Rudaki Park
یکی از مکان های جذاب و تفریحی شهر دوشنبه پارک رودکی است که در میدان اصلی این شهر قرار دارد. همان طور که از اسمش پیداست این پارک به نام شاعر بزرگ کشورمان رودکی، پدر شعر فارسی نامگذاری شده است، زیرا وی اهمیت و نقش اساسی در فرهنگ و ادب کشور تاجیکستان داشته است. با اینکه در ابتدا نام این پارک به نام پادشاه روسیه لنین نام گذاری شده بود، اما از سال ۱۳۸۶ به نام رودکی تغییر یافت. همچنین مجسمه بزرگی از رودکی نیز در این پارک قرار دارد و فضای سرسبز و زیبای این پارک همراه با حوض ها و فواره ها گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند. با قدم زدن در سایه درختان و در میان گل ها به آرامش خواهید رسید. این پارک زیبا در فصل های بهار و تابستان پر از گل های رنگارنگ و زیبا می شود، همچنین در فصل زمستان نیز پوشیده از برف است. مطمئن باشید از گشت و گذار در این پارک سیر نخواهید شد. برای بازدید از پارک رودکی می توانید در هر ساعتی از شبانه روز مراجعه کنید.

•باغ گیاه شناسی شهر دوشنبه Botanical Garden
این باغ گیاه‌ شناسی در زمینی ۳۰ هکتاری با گیاهان متنوع و گوناگون در منطقه اسماعیل سامانی در سال ۱۹۳۰ ساخته شده است. گلخانه های متعدد و هزاران نوع گیاه در این باغ وجود دارند. همچنین بومیان منطقه در قسمتی از این باغ نمایشگاه های گل و گیاه و جشنواره فروش صنایع دستی می پردازند. پس در شهر باصفای دوشنبه یکی از دل انگیزترین جاها باغ گیاه شناسی و باغ وحش است. اگر جزو افرادی هستید که گل و گیاه دوست دارید حتما به این باغ رفته و روحتان را تمیز کنید، برای ساعتی هم که شده اوقات خوشی را تجربه کنید. برای بازدید از این باغ می توانید همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۷ عصر مراجعه کنید.

دوشنبه

•باغ وحش دوشنبه Dushanbe Zoo
یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی در شهر دوشنبه باغ وحش بسیار زیبایی است که در سال ۱۹۶۰ افتتاح شده و همه روزه میزبان دوستداران و علاقه مندان حیوانات است. در این باغ وحش خدودا ۱۸۰۰ حیوان نگهداری می شود، مانند گرگ، خرس سیاه، روباه ، شیر و غیره. با بازدید از این باغ وحش می توانید با جانوارن بومی این خطه بیشتر آشنا شوید و مطمئنا روز خوبی را تجربه خواهید کرد. برای بازدید از باغ وحش دوشنبه می توانید همه روزه بجز شنبه ها و یک شنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر مراجعه کنید.

•میدان دوستی مجسمه اسماعیل سامانی Statue of Ismoil Somoni
میدانی در شهر دوشنبه با طاق مشهوری خودنمایی می کند که ارتفاع این طاق به پنجاه متر می رسد و مجسمه ای از اسماعیل سامانی با طراحی هنری و به رنگ طلایی و ارتفاع بیست و پنج متر در این میدان قرار داده اند. مراسمات ملی مهم در این میدان برگزار شده و افراد زیادی به طور روزانه از این میدان رفت و آمد کرده و بازدید می کنند. میدان دوستی دوشنبه به عنوان نماد ملی کشور تاجیکستان است که دارای کتابخانه و موزه ای زیبا زیر طاق بزرگ در ضلع غربی است.

فرودگاه شهر دوشنبه


فرودگاه بین المللی دوشنبه یکی از فرودگاه های قدیمی در کشور تاجیکستان است که در سال ۱۹۲۴ میلادی طراحی و ساخته‌ شده است. این فرودگاه به عنوان مرکز اصلی پروازهای شرکت های هواپیمایی تاجیکستانی مانند سامان ‌ایر و تاجیک ایر است و به کشورهای زیادی در سراسر جهان پرواز انجام می گیرد. توجه داشته باشید که برای دسترسی به این فرودگاه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، یکی از این وسیله ها مینی بوس است که در زبان تاجیکی تنگم نام دارند و در خیابان های شهر در حال رفت و آمد هستند. همچنین می توانید در سطح شهر از تاکسی استفاده کنید.