search
menu

جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی یاسوج
دره المون
تنگه گنجه‌ای یاسوج
آبشار یاسوج
روستای کریک یاسوج
دشت راق، سرزمین هزارچشمه
پیست اسکی کاکان
پارک جنگلی یاسوج
تنگ مهریان یاسوج
غار ده شیخ‌دنا با قدمتی ۱۳۵ میلیون سال
پارک ساحلی رود بشار یاسوج
تپه خسرو یاسوج
تنگه تامرادی
دریاچه کوه گل
چشمه میشی
گورستان تاریخی لما

جاهای دیدنی یاسوج


یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویر‌احمد است، استانی که از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است. یاسوج در نیمه جنوبی کشور و در منطقه کوهستانی قرار دارد. جالب است بدانید که وجود چشم ه‌های بی‌شمار یاسوج را به مکانی با آب‌وهوای معتدل و دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فوق‌العاده تبدیل شده است. قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است بدانید که بهترین زمان برای سفر به یاسوج، نیمه اول سال است، چون در این زمان دره ‌ها و دشت ‌های پرگل، رود ها و دریاچه ‌های فصلی هدف خوبی برای گذراندن چند روزه سفر هستند.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

دره المون


دره المون در ۵۰ کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد و در منطقه‌ای کوهستانی، در دشت وسیع و سرسبزی قرار گرفته است. جالب است بدانید که سراسر دره المون، با درختان بلوط و گل‌ های لاله واژگون پوشیده شده است و چشم‌اندازی فوق‌العاده ای را برای بینندگان ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که این منطقه به دلیل چشمه‌ ها و آبشار های متعدد خود، آب‌وهوایی مطبوع و ملایم دارد و منظره‌ای تماشایی و شگفت‌انگیزی را برای گردشگران محترم ایجاد کرده است.

تنگه گنجه‌ای یاسوج


طبیعت شگفت‌انگیز و بکر یاسوج زبانزد گردشگرانی است که تجربه سفر به این شهر چشم‌نواز را داشته‌اند و تنگه گنجه‌ای یاسوج نیز از نمونه شاهکارهای طبیعت در این شهر است که دیدنش به ویژه به علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی به شدت توصیه می‌شود. این جاذبه تماشایی در روستایی با همین نام قرار گرفته است که نزدیک به سیزده کیلومتر با شهر یاسوج فاصله دارد و در مسیر جاده یاسوج سی سخت واقع شده است. تنگه یک دره سرسبز با انبوهی از درختان بلندقامت بلوط و چنار را در برگرفته است که با تراکم بالا در کنار یکدیگر قلم علم کرده‌اند. در میان درختانی که در محیط تنگه رشد کرده‌اند نمونه‌های دیگری از گونه گیاهی هم یافت می‌شود که از میان آنها می‌توان به درختان زالزالک و بنه اشاره کرد. آنچه موجب زیبایی هر چه بیشتر طبیعت تنگه شده است رودخانه‌ای پر آب است که درست از میانه دل دره عبور می‌کند و از کوه دنا سرچشمه گرفته است. تقریباً هر وقت از سال که به این تنگه بروید جلوه‌ای از زیبایی‌های طبیعت پیش روی شما قرار می‌گیرد اما در فصل بهار طبیعت تنگه به اوج زیبایی خود می‌رسد و حجم آب رودخانه‌ آن نیز در این فصل بیشتر از همیشه است. بااین‌حال آب و هوای مطبوعی که در فضای تنگه در جریان است موجب شده است تا بسیاری از گردشگران در فصل تابستان از آن دیدن کنند و برخی دیگر هم بیشتر مناظر پاییزی تنگه را دوست دارند. گفتنی است اخیراً با توجه به استقبال زیاد گردشگران از این جاذبه طبیعی امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و فروشگاه نیز در نزدیکی تنگه تعبیه شده است.

آبشار یاسوج


آبشار یاسوج به عنوان اصلی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است. با طی کردن حدود ۲ کیلومتر از مرکز یاسوج به این آبشار بی‌نظیر خواهید رسید و از طبیعت بکر، آب‌و‌هوای فوق‌العاده و منظره‌های طبیعی این مکان لذت خواهید برد. سرچشمه این آبشار بزرگ، رشته کوه‌ های زاگرس است و ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین دارد. جالب است بدانید که مسیر منتهی به آبشار یاسوج، از نهر ها و رودهای روان که به شکل مارپیچ در میان سنگ‌ها و مراتع سرسبز حرکت می‌کنند پر است. همچنین باغ ‌های میوه و مناظر طبیعی و بکر این منطقه در فصل بهار و پاییز هر ساله گردشگران بسیاری را رزرو آنلاین بلیط هواپیما ارزان به مقصد یاسوج ترغیب می‌کند.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

روستای کریک یاسوج


روستای کریک یاسوج در زمره روستاهای تاریخی و جاهای دیدنی کهکیلویه بویراحمد است که برای اغلب گردشگران یادآور روستای پلکانی ماسوله در گیلان است. روستای کریک در مسیر جاده سی سخت یاسوج قرار گرفته است و ساختار معماری آن به شیوه روستاهای پلکانی است. به گونه‌ای که سقف هر خانه روستایی پشت بام خانه دیگری است و خانه‌های روستا که بر روی ارتفاعات قرار گرفته‌اند با درختان بلند و مناظر کوهستانی احاطه شده‌اند و پیرامون آنها نیز مملو از تاکستان‌ها و شالیزارهای برج است. گذشته از معماری زیبا و جذاب خانه‌های خشتی روستا و طبیعت بکر آن، مهمان‌نوازی مردمان خون گرم روستایی از گردشگران نیز موجب شده است تا هر ساله تعداد بیشتری از گردشگران یاسوج از این روستا دیدن کنند. گفتنی است قدمت روستا به دوران هخامنشان باز می‌گردد.

دشت راق، سرزمین هزارچشمه


با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر یاسوج به طبیعت فوق‌العاده و بکری به نام دشت راق خواهید رسید. دشت راق بین دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه قوچی قرار گرفته و از شمال به میان‌تنگان و زنگوا، از جنوب به دیلگان و نرماب، از شرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات منتهی می‌شود، واقع شده است. دشت راق، دشتی سرسبز که مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار دارد و پر است لاله‌ های واژگون در سراسر آن به چشم می‌خورد و منظره چشمگیری خلق کرده اند. چشمه‌های طبیعی و گیاهان خودرو بسیار زیادی در این دشت وجود دارند.

پیست اسکی کاکان


پیسا اسکی کاکان یکی از بهترین پیست‌ های جنوب کشور است.بد نیست بدانید که تقریبا تا پایان بهار، دامنه کوه دنا پوشیده از برف است. شما باید ۱۸ کیلومتر از شهر یاسوج به دهستان کاکان را طی نمایید. روستا کاکان در میان دامنه کوه دنا واقع شده است. لازم به ذکر است که در این پیست می توانید از تجهیزات اجاره‌ای ویژه اسکی مثل چوب، تخته، کفش استفاده نمایید. گذراندن یک روز برفی در این پیست‌ و تماشای طبیعت زیبای دهستان کاکان، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و پرهیجان را برایتان به ارمغان بیاورد.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

پارک جنگلی یاسوج


پارک جنگلی یاسوج واقع در شمال شرقی این شهر با حدود هزار هکتار مساحت به عنوان وسیع‌ترین پارک جنگلی ناحیه جنوب کشور شناخته شده است و از جاهای دیدنی یاسوج بشمار می‌رود. در مجموع تعداد بازدیدکنندگان این پارک بطور متوسط در هر سال سیصد هزار نفر است. ازآنجاکه پارک بر روی دامنه کوهستانی قرار گرفته است به آن پارک کوهستانی یاسوج هم می‌گویند و گردشگران با رفتن به مرتفع‌ترین قسمت پارک می‌توانند از تماشای مناظر طبیعت مثال‌زدنی شهر یاسوج بر روی ارتفاعات لذت ببرند. پوشش گیاهی پارک بیشتر شامل درختان بلوط با عمر بالا است اما در کنار آن درختان دیگری نظیر درخت بادام کوهی، کیکم، بنه و ارزن نیز به چشم می‌خورد. با وجود آلاچیق‌های دنجی که در فضای سبز پارک تعبیه شده‌اند فرصت ایده‌آلی برای شب مانی در دل طبیعت در محیط آرامش‌بخش پارک فراهم شده است. علاوه بر آن جهت رفاه هر چه بیشتر طبیعت‌گردان و گردشگران سرویس بهداشتی نیز در نزدیکی پارک تعبیه شده است. معمولاً در ایام پر سفر یعنی تابستان و بهار که هوای پارک دل‌پذیرتر می‌شود تعداد بازدیدکنندگان پارک هم افزایش پیدا می‌کند. گفتنی است آبشار یاسوج هم که از جاذبه‌های طبیعی دیگر این شهر است در نزدیکی این پارک قرار گرفته است.

تنگ مهریان یاسوج


در میان جاهای دیدنی یاسوج جاذبه‌های طبیعی بکر و حیرت‌انگیز کم نیستند و تنگ مهریان یاسوج نیز یکی از همان‌ها است. این جاذبه طبیعی و کم‌نظیر در مسیر جاده یاسوج اقلید و در فاصله دو کیلومتری روستایی به نام مهریان قرار دارد. تنگه شامل صخره‌های ارتفاعات دنا است که در دل آن رودی پر آب و زلال جاری شده است و پوشش گیاهی غنی آن را در برگرفته است. بخش اعظم این پوشش گیاهی را درختان سپیدار، چنار، بلوط و کنار شکل داده‌اند. منظره این درختان در کنار دشت و کوه چشم‌اندازی تماشایی را به معرض نمایش گذاشته است و موجب جذب گردشگران به این منطقه بکر شده است. این تنگه دیدنی هم در فصل‌های گرم و هم در فصل سرما طرفداران خود را دارد. در زمستان‌ها که آب خروشان رود بر روی صخره‌ها در اثر دمای بسیار سرد این منطقه کوهستانی یخ می‌بندد گردشگران از محوطه طبیعی تنگه مانند یک تفرجگاه کوچک اسکی بهره می‌گیرند و در فصل تابستان نیز خنکی دل‌نشین هوای تنگه گردشگران را ترغیب به اُتراق در دل طبیعت می‌کند.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

غار ده شیخ‌دنا با قدمتی ۱۳۵ میلیون سال


غار ده شیخ حدودا در ۴۵ کیلومتری از یاسوج به بخش پاتاوه شهرستان دنا قرار دارد. در فاصله ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار آهکی شگفت‌انگیزی وجود دارد که مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است جالب است بدانید که غار ده شیخ بیش از ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد. بهتر است بدانید که غار ده شیخ‌دنا یک غار آهکی کاملا طبیعی است که بیش از 6 کیلومتر عمق دارد. همچنین غار ده شیخ هفت گالری و دالان‌ ها و مسیر هایی مختلف با نمایی از قندیل‌های آهکی گوناگون، منظره شگفت‌انگیزی را بوجود آورده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌ کند.

پارک ساحلی رود بشار یاسوج


پارک ساحلی رود بشار یاسوج که بیشتر آن را با عنوان پاک ساحلی یاسوج می‌شناسند از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این پارک در بخش ورودی شهر یاسوج قرار گرفته است و فضایی با وسعت نزدیک به ۱۴ هکتار را در برگرفته است. گذر رود بشار در فضای پارک موجب ایجاد محوطه‌ای ساحلی در پارک شده است که کاملاً مناسب سپری کردن اوقات فراغت و طبیعت‌گردی همراه با خانواده است. فضای سرسبز بوستان این تفرجگاه که در جای جای آن صندلی‌ها و آلاچیق‌های متعددی قرار گرفته است مناسب کمپینگ است. قایق‌سواری بر روی دریاچه داخل پارک نیز از فعالیت‌های لذت‌بخشی است که حسابی مراجعه‌کنندگان پارک را به وجد می‌آورد. علاوه بر آن امکان دوچرخه‌سواری و اسکیت بازی نیز در محوطه پارک ساحلی فراهم است. کودکان نیز می‌توانند با استفاده از وسایل بازی که در محوطه بازی واقع در بخش غربی پارک تعبیه شده است به تفریح و بازی مشغول شوند.

تپه خسرو یاسوج


تپه خسرو یاسوج که به آن تل خسرو نیز گفته می‌شود در شمار اماکن تاریخی ارزشمند استان کهکیلویه و بویراحمد جای دارد. این تپه تاریخی در مجاورت روستایی به نام تل خسرو و در فاصله چهار کیلومتری از شهر یاسوج قرار گرفته است. ارتفاع تپه نزدیک به ۲۰ متر است که در اندازه‌های ۱۵۰ متر در طول و ۱۲۰ متر در عرض در یک محوطه باستانی گسترده شده است. به عقیده باستان‌شناسانی که این محوطه را مورد کاوش قرار داده‌اند قدمت این تپه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. آنها طی کاوش‌هایی که بر روی تپه انجام دادند به بقایایی از یک بنای قدیمی مخروبه دست یافتند که نشانگر آن بود که احتمالاً در گذشته عمارتی بر روی تپه ساخته شده که بعدها تخریب شده است و طبق گمانه‌زنی‌ها قدمت آن به دوران پیش از هخامنشیان مربوط بوده است. اشیاء مکشوفه در این تپه تاریخی شامل ظروف سفالی، ابزار سنگی و خشت‌های پخته‌ای است که به دوران تاریخی متعدد تعلق دارند.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

تنگه تامرادی


نمی‌شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. تنگه تامرادی یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی یاسوج است و با مرکز شهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. بد نیست بدانید که روستا حسین آباد که یکی از روستا های باستانی ایران است و مقبره‌ای از دوران هخامنشی در آن بر جای مانده است، در ابتدای تنگه تامرادی واقع شده است.

دریاچه کوه گل


دریاجه کوه گل نیز در دسته جاهای دیدنی یاسوج است که در شهر سی سخت واقع شده است. وسعت این دریاچه پنج هزار مترمربع است و عمق آب‌های آن نیز به ۱۵ متر می‌رسد. قرارگیری دریاچه در وسط محوطه‌ای سرسبز و پر از گل‌های رنگارنگ منظره‌ای خیره‌کننده و رؤیایی به آن بخشیده است. این دریاچه از نوع دریاچه‌های فصلی به حساب می‌آید. در حقیقت آب دریاچه در نتیجه تجمع آب برف‌های ذوب‌شده بر روی دامنه کوه دنا است که در اوایل فصل بهار رخ می‌دهد. در اواسط فصل تابستان و با گرم شدن هوا آب دریاچه تبخیر می‌شود و تقریباً به حالت خشک در می‌آید. از این رو اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند تا در فصل بهار از آن دیدن کنند تا بتوانند نهایت زیبایی دریاچه و طبیعت دشت‌های پر از گل در پیرامون آن را تماشا کنند. چندین جاذبه طبیعی دیگر نیز در نزدیکی دریاچه کوه گل واقع شده‌اند که دیدن آنها نیز لذت تماشای این جاذبه شگفت‌انگیز را تکمیل می‌کند، دشت لاله‌های واژگون از نمونه‌های این جاذبه‌ها است.

چشمه میشی


چشمه میشی در فاصله ۵ کیلومتری از شهر سی‌سخت قرار گرفته است. بد نیست بدانید که این چشمه آب شرب این منطقه را تامین می‌کند. چشمه میشی که با نام چشمه بشو هم شناخته می‌شود یکی از جاهای دیدنی یاسوج است. چشمه از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌ گیرد و از مهم‌ترين چشمه‌هاي منطقه سی‌سخت به شمار ميمحسوب می شود.‌ جالب اسن بدانید که سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله ۸۰۰ متری از محل جوشش نمی‌توان دست را در آن نگه داشت. در داستان ها آمده است که کیخسرو به امیر اهورامزدا در این چشمه سر و تن بشست و در غاری آرامید. چشمه ميشی چشمه‌اي هميشگی است که آب پاک و زلال آن خستگی هر رهگذری را از روح و جسم به در می ‌کند.
جاهای دیدنی یاسوج؛ بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران

گورستان تاریخی لما


طی عملیات راه‌سازی که در سال ۱۳۷۹ در بخشی از مسیر جاده یاسوج اصفهان انجام گرفت بطور تصادفی یک محوطه تاریخی کشف شد که امروزه آن را با عنوان گورستان تاریخی لما می‌شناسند و در شمار جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد. این گورستان تاریخی که قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش برمی‌گردد در مجاورت روستایی با قدمت ۵۰۰ ساله و به همین نام واقع شده است. کاوش‌های باستان‌شناسان در این منطقه همچنان ادامه دارد و تاکنون طی دو نوبت از کاوش‌های انجام گرفته ۷۰ قبر در آن کشف شده است. این قبرها که در عمق ۲ تا ۴ متری زمین حفر شده‌اند در اندازه پنج متر تعبیه شده‌اند. علاوه بر استخوان‌هایی که متعلق به مردگان دفن شده در این گورها است تعدادی استخوان از حیوانات به همراه اشیاء قدیمی نظیر سفالینه، خنجر و نیزه نیز کشف شده است که می‌تواند نشانگر آیین تدفین مردگان مربوط به اقوام ساکن در این منطقه باشد. در ساخت قبرها از مصالح سنگ استفاده شده است و گورها نیز به شکل طاقدیس بنا شده‌اند.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است