search
menu

تنگ تامرادی یاسوج

[ پنهان کردن ]
تنگ تامرادی یاسوج
درباره تنگ تامرادی یاسوج
چرا بازدید از تنگ تامرادی یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری
چطور به تنگ تامرادی برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تنگ تامرادی

تنگ تامرادی یاسوج


در کنار شهرهای معروف گردشگری ایران که همگی نام آنها را می‌شناسیم، شهرهایی هم وجود دارند که علیرغم ظرفیت‌های بالایی که به واسطه طبیعت بکر خود برای جذب گردشگران دارند، کمتر شناخته‌شده‌اند و مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. از جمله این شهرها می‌توان به کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد که مرکز آن شهر یاسوج است. در این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارند که تجربه بازدید از آنها می‌تواند جزو بهترین خاطرات ایران‌گردی شما باشد. این شهر که عمدتا کوهستانی است پر است از آبشارهای دیدنی که بیشتر آنها به اندازه زیبایی‌های طبیعی در دیگر شهرهای ایران مورد توجه قرار نگرفته‌اند. در واقع شهرکهگیلویه و بویر احمد به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است. بنابراین قصد داریم در این مطلب سری به تنگ تامرادی و آبشارهای سحرانگیز آن بزنیم تا شما را با جذابیت‌های گردشگری این خطه و یکی از جاهای دیدنی یاسوج آشنا کنیم.
تنگ تامرادی یاسوج

درباره تنگ تامرادی یاسوج


تنگ تامرادی یک دره سنگی نسبتا عمیق است که تخت سنگ‌های بزرگی در مسیر آن قرار گرفته‌است و جریان آب از آن سرازیر می‌شود. این تنگه نامش را از نام یکی از طایفه‌های اصلی ایل بویر احمدی‌ها به قرض گرفته است و در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۵۰ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این تنگه به واسطه جذابیت‌های طبیعی و چشم‌نوازی که در این تنگه قرار گرفته‌اند و همچنین آب و هوای مطبوع آن به ویژه در فصل‌های گرم سال، مکان مناسبی برای گشت و گذارهای طبیعت‌گردان و همچنین گردشگران محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که تنگ تامرادی یاسوج تنها جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر بشمار نمی‌رود، بلکه از منظر تاریخی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است. به گفته برخی منابع تاریخی در دوران هخامنشان زمانی که نیروهای اسکندر مقدونی در حال پیشروی و یورش به شهرهای ایران بودند در این تنگه با لشگر سردار نامی ایران آریوبرزن برخورد می‌کنند و این مکان محل مقابله لشگر شجاع ایران در مقابل اسکندر تلقی می‌شود. این تنگه شاهد رویداد تاریخی دیگری نیز بوده است و آن هم پیروزی غرورآفرین طایفه بویراحمدی‌ها بر علیه نیروهای نظامی شاهنشاهی در درگیری‌های مربوط به تقسیم اراضی است.

چرا بازدید از تنگ تامرادی یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم؟


این تنگه از طبیعت بکر و تماشایی برخوردار است
آبشار این تنگه از زیباترین جاذبه‌های یاسوج بشمار می‌رود
مکانی است که یادآور رویدادهای تاریخی مهم ایران است
امکان شنا و سنگ‌نوردی یا کوه‌نوردی و کمپینگ در آن فراهم است
دارای پوشش گیاهی کم‌نظیر و همچنین گونه نادر سنجاب ایرانی است

ویژگی های طبیعی و گردشگری


بارش برف در مناطق کوهستانی یاسوج و ذوب شدن این برف‌ها و به دنبال آن روان شدن آب از میان کوه‌ها منجر به ایجاد آبشارهای شگفت‌انگیزی در دل کوهستان می‌شود. بی‌تردید یکی از زیباترین آنها را می‌توان در تنگ تامرادی یاسوج دید. در واقع می‌توان گفت که تماشایی‌ترین جاذبه طبیعی در این تنگه آبشارهای روان آن هستند جمعا چهار آبشار را در بر می‌گیرند و ارتفاع آنها از ۱۰ متر تا ۵۰ متر است. تماشای منظره فروافتادن آب‌ها بر روی سنگ‌های بزرگ در انتهای آبشار بسیار لذت‌بخش است. درختان زیبا و کهن چنار که در اطراف این تنگه قرار دارند نیز زیبایی این منظره را دوچندان کرده است.
گردشگرانی که به تنگ تامرادی سفر می‌کنند می‌توانند با بالا رفتن از ارتفاعات آن به کوه‌نوردی بپردازند و از آب‌تنی در حوضچه‌های پایین آبشار نیز لذت ببرند. در دل تخت سنگ‌هایی که در این تنگه قرار دارند غارهای مرموزی نهفته است که گاه عبور جریان آب از آنها منظره زیبایی را به تصویر می‌کشد. گفتنی است در این منطقه خوش آب و هوا درختان بلوط بسیاری روییده است و از آنجا که این درختان مکان مناسبی برای آشیانه حیوانات زیبا و دوست‌داشتنی سنجاب هستند این موجودات کوچک و قهوه‌ای رنگ را می‌توان در میان درختان این تنگه پیدا کرد . در واقع این تنگه یکی از معدود مکان‌هایی است که به عنوان زیستگاه گونه سنجاب ایرانی معروف به سنجاب زاگرس محسوب می‌شود. گفتنی است این گونه حیوانی از جمله گونه‌هایی است که تحت حمایت بسیار گروه‌های طرفدار محیط زیست و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست است. علاوه بر آن کبک‌ها و خرس‌ها نیز از جمله حیوانات نادری هستند که در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.
همچنین پرستوهای بسیاری در نزدیکی آبشار و در حال پرواز دیده می‌شوند. فضای سرسبزی که در حاشیه این تنگه وجود دارد مکان فوق العاده‌ای برای گردشگران جهت استراحت در دل طبیعت ایجاد کرده‌است. گردشگران زیادی هر ساله در فصل‌های مختلف به خصوص تابستان و بهار به این مکان می‌آیند تا با برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه تنگه از تجربه حضور در طبیعت آرامش‌بخش آن لذت ببرند. با این حال به دلیل عدم وجود امکانات رفاهی مانند رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در حوالی تنگ تامرادی، توصیه می‌شود در صورتی که قصد دارید مدت زمان زیادی را در این منطقه بمانید لوازم ضروری برای کمپینگ در این مکان را همراه خود داشته باشید تا بتوانید با خیالی آسوده از بودن در طبیعت چشم‌نواز آن نهایت لذت را ببرید. افزون بر این چندین اقامتگاه‌ بوم گردی نیز در روستای شمخالی و روستاهای توابع وجود دارد که می‌توانید پس از گشت و گذار در طبیعت حیرت‌انگیز آن شب را در آنها اقامت داشته باشید. توصیه می‌کنیم در سفر به تنگ تامرادی حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید؛ زیرا طبیعت خیره‌کننده این تنگه سوژه مناسبی برای عکاسی است و علاوه بر آن می‌توانید با آن خاطرات خوش و به یادماندنی خود در این سفر را ثبت کنید.
تنگ تامرادی یاسوج

چطور به تنگ تامرادی برویم؟


برای رسیدن به تنگ تامرادی لازم است ابتدا به شهر یاسوج بروید بنابراین می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به این شهر بروید. بعد از رسیدن به یاسوج با کمک تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها در مسیر جاده بابا میدان حرکت کنید تا پس از نیم ساعت به یک سه راهی به نام سپیدار برسید و در مسیر جاده تامرادی قرار بگیرید. اکنون از جاده‌های کوهستانی گذر خواهید کرد و در طول مسیر می‌توانید به راحتی این تنگه زیبا و جذاب را پیدا کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگ تامرادی


فاصله تا اقامتگاه خورشید: ۶۵۰ متر
فاصله تا آبشار یاسوج: ۵۲.۱ کیلومتر
فاصله تا دشت راق: ۵۲.۶ کیلومتر
فاصله تا تنگ مهربان: ۵۹.۲ کیلومتر
فاصله تا غار ده شیخ دنا: ۹۵ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است