search
menu

کوه دنا یاسوج

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از کوه دنا یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم؟
کوه دنا
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری کوه دنا یاسوج
چگونه به کوه دنا یاسوج برویم؟
صعود به قله‌های دنا
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به کوه دنا یاسوج
اگر از استان اصفهان به سمت کهگیلویه پرواز کنید، می‌توانید از بلندای آسمان، بخشی از رشته‌ کوه‌های زیبا و باشکوه زاگرس را زیر پایتان ببینید. نام این بخش از رشته کوه‌های زاگرس که بلندترین چین‌خوردگی رشته کوه زاگرس نیز به حساب می‌آید رشته کوه دناست که در مرز سه استان اصفهان و کهگیلویه و چهارمحال خودنمایی می‌کند. اگر کوهنوردید و یا به طبیعت کوهستان و کشف زیبائی‌های بکر آن علاقمندید در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کوه دنا در یاسوج آشنا کنیم. اگر قصد صعود یا بازدید از این کوه زیبا را دارید می‌توانید از سفرمارکت بلیط هواپیما را تهیه کنید و در ادامه با ما باشید تا شما را برای سفرتان آماده کنیم.

چرا بازدید از کوه دنا یاسوج را پیشنهاد می‌کنیم؟


کوه دنا رشته کوهی عظیم است که ۵۲ قله‌ی مرتفع با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر دارد که بلندترین قله آن کوه بیژن ۳ یا قاش مستان نام دارد و از جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌رود. در دل این رشته کوه زیبا غارها و چشمه‌های زیادی نیز وجود دارد که باعث شکل‌گیری حیات وحشی غنی و متنوع در این منطقه شده است. قلل مرتفع و پربرف دنا سرچشمه رودها و جویبارهای زیادی در دل این کوهستان است که باعث سرسبزی و طراوت این منطقه و بالاخص روستای زیبای سی‌سخت در دامنه‌های دنا شده است؛ روستایی زیبا که زیر سایه کوه‌های باشکوه دنا با آن مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده سالانه مقصد سفر گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. سی‌سخت حتی برای آن‌هایی که اهل کوهنوردی و صعود نیستند نیز یک مقصد گردشگری فوق‌العاده است. رشته کوه دنا زیستگاه حیواناتی مانند سیاه گوش، بز و چکاوک، خرس قهوه‌ای، کرکس، سمور، راسو، كبك دري ، عقاب و.. نیز می باشد و تنوع گیاهی ارزشمندی در آن به چشم می‌خورد.
کوه دنا یاسوج

کوه دنا


کوه دنا بر خلاف تصور عامه مردم یک کوه نیست بلکه یک رشته کوه است که نام خود را وامدار روستای ده انار در دامنه‌ی جنوب غربی کوه است. امروزه، روستای ده انار دیگر وجود ندارد اما آثاری از ویرانه‌های آن هنوز هم در نزدیک دشت رز در شهرستان دنا دیده می‌شود. نام ده انار به مرور زمان تغییر کرده و به دینار و دینا و نهایتاً به دنا تغییر شکل داد که نام امروزی این رشته کوه است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری کوه دنا یاسوج


رشته کوه‌های دنا طولی در حدود ۹۰ کیلومتر و عرضی برابر با ۱۵ کیلومتر دارد. این رشته کوه دارای سه رشته اصلی و یک رشته کوه فرعی است که توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک از یکدیگر جدا شده‌اند. رشته کوه دنا، بام زاگرس است و بلندترین قله‌ی این رشته کوه بیژن ۳ یا قاش مستان است که ارتفاعی برابر با ۴۴۵۹ متر دارد. رشته کوه مرکزی دنا از گردنه بیژن تا گردنه مورگل غربی امتداد می‌یابد و دارای ۱۸ قله با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر است. رشته کوه شمال غربی دنا نیز از دیگر رشته‌‌های اصلی این رشته‌ کوه است که از مورگل غربی آغاز شده و به قله کل قدویس منتهی می‌شود. این رشته کوه نیز دارای ۲۱ قله‌ی بالای ۴۰۰۰ متر است. رشته جنوب شرقی نیز سومین رشته‌ی اصلی ست که از گردنه بیژن آغاز شده و با ۹ قله بالای ۴۰۰۰ متر به قله پازن پیر ختم می‌شود. رشته کوه فرعی دنا نیز ۴ قله‌ی بالای ۴۰۰۰ متر دارد. مهم‌ترین قلل دنا عبارتند از: قاش مستان : ۴۴۵۰ متر، برج آسمانی : ۴۴۳۵ متر، مورگل : ۴۴۲۶ متر، ماش : ۴۴۰۰ متر، حوض دال : ۴۳۵۰ متر، حرا شرقی: ۴۳۱۰ متر، حِرا غربی : ۴۳۰۰ متر، کِرسمی : ۴۲۶۰ متر و بن رو : ۴۲۵۰ متر.
همچنین، در این رشته کوه چشمه‌های زیادی از جمله میشی، شرنیک و اسپید از دل زمین می‌جوشند و رودهای بسیاری نیز مانند بشار، خرسان، ریگان، ماربر، مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد از دل رشته کوه دنا جاری می‌شوند.

چگونه به کوه دنا یاسوج برویم؟


رشته کوه دنا در مرز چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری قرار دارد اما بخش اعظم آن و بالاخص بلندترین قله آن در استان کهگیلویه است. رشته کوه دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری در جهت شمال غربی امتداد دارد. به عبارت دیگر رشته کوه دنا از روستای کتا از توابع شهرستان دنا تا منطقه کاکان در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج ادامه دارد و بلندترین کوه آن یعنی قله بیژن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. برای رسیدن به رشته کوه دنا شهر سی‌سخت در دامنه جنوبی دنا یکی از بهترین محل‌ها برای شروع مسیر کوهنوردی ست. شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا از استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فاصله 35 کیلومتری از یاسوج مرکز این استان قرار دارد.
کوه دنا یاسوج

صعود به قله‌های دنا


مهم‌ترین قله‌های دنا که اغلب توسط کوهنوردان برای صعود انتخاب می‌شوند عبارتند از: حوض دال، قاش مستان و مورگل که ما مسیر رسیدن به این سه کوه را در ادامه توضیح می‌دهیم.
حوض دال: برای صعود به حوض دال می‌توان از سی سخت صعود را آغاز کرد. برای صعود به حوض دال و قله‌های موجود در رشته کوه مرکزی دنا گردنه بیژن و دره سی چانی دو مسیر متداول هستند.
قاش مستان: قاش مستان بلندترین کوه رشته کوه دنا ست که راه رسیدن به آن از روستای خفر است. از روستا دو مسیر برای صعود وجود دارد؛ مسیر سمت چپ مسیری کوتاه‌تر و ساده اما مسیر سمت راست مسیری طولانی‌تر و باصفاتر است که در طول آن می‌توانید از منظره‌ی زیبای آبشار نیز لذت ببرید.
مورگل: قله مورگل در شمال قاش مستان قرار دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از روستای خفر همان مسیر صعود به قاش مستان را طی کنید و در جانپناه قاش مستان مسیرتان را به سمت تنگه کیخسرو و قله مورگل ادامه دهید. مسیر دیگر صعود به مورگل از جنوب شرقی و روستای سی‌سخت است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به کوه دنا یاسوج


اگر قصد اقامت در کوهستان را دارید می‌توانید از جانپناه‌های سیمانی و فلزی که در مسیر صعود قرار دارند استفاده کنید. اما اگر قبل و بعد از صعودتان قصد اقامت در محلی در نزدیکی رشته کوه دنا را دارید می‌توانید شب را در اقامتگاه بومگری مهرآسا در سی سخت و یا اقامتگاه بومگردی رئیس در سی سخت بگذرانید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است