search
menu

موزه عاج رامسر

[ پنهان کردن ]
چرا باید از موزه عاج رامسر بازدید کنیم؟
تاریخچه موزه عاج رامسر
معماری موزه عاج رامسر
آنچه در موزه عاج رامسر به نمایش گذاشته شده است
زمان و هزینه بازدید از موزه عاج رامسر
جاهای دیدنی نزدیک به موزه عاج رامسر
هتل های نزدیک به موزه عاج رامسر
رستوران های نزدیک به موزه عاج رامسر
رامسر یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای استان مازندران است. این شهر سرسبز و زیبا جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود گنجانده است. رامسر نیز مانند سایر شهرهای ایران چندین موزه دارد که نشان از اصالت و قدمت تاریخی این شهر و علاقه مندی مردم رامسر به تاریخ و فرهنگ است. یکی از این موزه ها که در نوع خود بی نظیر به نظر می‌رسد، موزه عاج رامسر است. موزه عاج رامسر از این حیث یک موزه بی نظیر است که اولین و تنها موزه رسمی عاج در ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید. در این موزه بازدید کنندگان شاهد آثار حاصل از هنرنمایی هنرمندان بر روی عاج فیل از سراسر ایران و حتی دنیا خواهند بود. این موزه که در مجموعه فرهنگی و تاریخی شهدای رامسر قرار دارد می تواند به تنهایی به عنوان یکی از مهمترین جذابیت های شهر رامسر قرار گیرد. گردشگران و مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما به استان مازندران سفر می‌کنند می‌توانند تجربه جذاب بازدید از این موزه را در ذهن خود ثبت کنند.

چرا باید از موزه عاج رامسر بازدید کنیم؟


• موزه عاج رامسر اولین موزه در رابطه با هنرهای انجام شده برروی عاج فیل است، که این آثار از سراسر ایران و حتی بخش‌های مختلف جهان جمع آوری شده اند.
• این موزه در ایران و حتی خاورمیانه نمونه بی‌ نظیری است که بازدید از این موزه می‌تواند برای گردشگران ایرانی و خارجی تجربه منحصر به فردی محسوب شود.
• موزه عاج رامسر با قرار گیری در مجموعه تاریخی-فرهنگی شهدای رامسر، هم جوار بودن با کاخ مرمر و داشتن محوطه سرسبز و باغ مانند یکی از بهترین مقاصد گردشگران محسوب می‌گردد.
• گردشگران با سفر به شهر زیبای رامسر و بازدید از این موزه علاوه بر بازدید از موزه عاج رامسر می‌توانند از جاذبه های بسیار دیگری که در این شهر قرار دارد نیز دیدن کنند و سفری به یاد ماندنی برای خود و همراهانشان رقم بزنند.
موزه عاج رامسر

تاریخچه موزه عاج رامسر


موزه عاج رامسر در کاخ موزه شهر رامسر قرار دارد. بر اساس شواهد و اسناد قدمت بنای موزه عاج رامسر نزدیک به ۹۰ سال است. این کاخ و باغ در شهر رامسر چندین جاذبه زیبای گردشگری شامل کاخ مرمر، موزه عاج و حمام قدیم را در خود جای داده است. این کاخ موزه در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی احداث شده است. ساخت این کاخ از سال ۱۳۱۲ شروع و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسیده است. این کاخ در زمان محمدرضا شاه پهلوی صرفا جنبه تفریحی داشته است و همانطور که اسناد تاریخی نشان می‌دهد در گذشته در این بنا چندین تصمیم مهم کشوری گرفته شده است. بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۹ که کاربری این کاخ تغییر پیدا کرد و به کاخ موزه تبدیل گشت، بسته بود و در سال ۱۳۹۵ کاخ تاج الملوک در مجموعه کاخ و باغ رامسر به موزه عاج اختصاص یافت.

معماری موزه عاج رامسر


موزه عاج رامسر که موزه تخصصی عاج فیل در ایران و غرب آسیا به حساب می آید در مجموعه کاخ موزه شهدای رامسر واقع شده است. این کاخ با شکوه که معماری بی نظیری نیز دارد به نام کاخ تاج الملوک یا بعبارتی به نام مادر محمد رضا شاه پهلوی نیز معروف بوده است. از حیث معماری این کاخ بنایی دو طبقه است و زیربنای آن ۵۷۸ متر است. در مجموعه کاخ و باغ رامسر چندین کاخ قرار دارد و بنای کاخ موزه عاج در جوار کاخ مرمر واقع شده است. معماری این بنا بسیار با شکوه است و سبک معماری آن نشان از معماری کاخ های دوره پهلوی دارد. در واقع معماری این بنا به سبک و سیاقی است که رضا شاه به آن علاقه داشته است، یعنی کاخی بزرگ و با شکوه که سقفی بلند و پنجره های متعدد دارد. در این کاخ چندین تالار نیز وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های مربوط به خود را دارند. سقف این کاخ نیز از حیث گچ بری، زیبایی و ظرافت در معماری بسیار زیبا و با شکوه است.

آنچه در موزه عاج رامسر به نمایش گذاشته شده است


در موزه عاج رامسر همانطور که از نام آن پیداست هنرهای مربوط به عاج فیل به نمایش در آمده است. در این موزه عاج هایی به چشم می‌خورد که با هنرنمایی هنرمندان سراسر ایران و حتی جهان به شکل های مختلف مانند صفحه شطرنج، کشتی و مجسمه های بسیار زیبا تبدیل شده اند. قریب به ۳۰۰ اثر هنری زیبا که بر روی عاج فیل انجام شده است، در موزه عاج رامسر نگهداری می‌گردد و به نظر می‌رسد ارزش این آثار هنری گرانبها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. در این موزه علاوه بر هنرهایی در رابطه با عاج، هنرهایی که روی سایر اجزای حیوانات انجام شده نیز به چشم می‌خورد که از آن جمله می توان به لوسترهایی که از شاخ گوزن ساخته شده است، اشاره کرد.
موزه عاج رامسر

زمان و هزینه بازدید از موزه عاج رامسر


گردشگران و مسافران می توانند از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب برای بازدید از موزه عاج رامسر مراجعه کنند. زمان تقریبی که گردشگران برای بازدید از موزه عاج رامسر نیاز دارند حدود ۱ ساعت است. ورودیه موزه عاج رامسر با کاخ مرمر رامسر یکی است و ورودیه هر نفر ۲۰ هزار تومان است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه عاج رامسر


آبگرم مادرشاه: ۶ متر
کاخ موزه رامسر: ۵۵۰ متر
موزه مردم شناسی رامسر: ۵.۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه عاج رامسر


هتل پارسیان رامسر: ۳۵۰ متر
هتل نازیا: ۳.۴ کیلومتر
هتل آپارتمان نیستان: ۳.۸ کیلومتر
هتل اسکان رامسر: ۵.۸ کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه عاج رامسر


رستوران مرکزی رامسر: ۳.۶ کیلومتر
رستوران نگین: ۳.۶ کیلومتر
رستوران محلی سیتکا: ۴.۱ کیلومتر
رستوران سرآشپز: ۴.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است