search
menu
قم keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های قم ۴۰

درباره قم

قم یکی از شهرهای مذهبی ایران در ۱۴۰ کیلومتری جنوب استان تهران قرار دارد و در مرکز استان قم است. قم که دارای پیشینه و تاریخی بسیار طولانی است، امروزه به واسطه مکان‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه‌اش شناخته می‌شود. با وجودی که قم پس از استان البرز کوچکترین استان ایران است، با داشتن جمعیتی ۱.۲ میلیون نفری، جزو ۱۰ شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود.

تاریخچه قم


پیشینه شهر قم به دوران عصر آهن در حوالی ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. شهر قم در دوران ساسانیان به اوج شکوفایی خود در دوران پیش از اسلام می‌رسد. پس از اسلام، اهالی قم در برابر حضور اعراب مقاومت زیادی نشان دادند. در زمان حمله مغول نیز این شهر ویران شد. اما از دوره قاجاریه با بازسازی مرقد حضرت معصومه (س) قم به تدریج به شکل امروزی خود درآمد.

مکان‌های زیارتی قم


شهر قم شهری مذهبی و زیارتی است و گردشگری مذهبی و زیارتی مهمترین فعالیت توریسم این شهر به شمار می‌رود. مرقد مطهر حضرت معصومه (س) و مقبره شمار زیادی از علمای مذهبی و همچنین حضور مسجد جمکران موجب شده است که شهر قم پس از مشهد دومین شهر زیارتی ایران شود.
همچنین وجود حوزه علمیه قم که بزرگترین حوزه علمیه ایران است به همراه شماری از مدارس دینی اسلامی، موجب حضور شمار زیادی از دانشجویان علوم اسلامی از ایران و دیگر کشورها در این شهر شده است.
قم

زمان مناسب برای سفر به قم


شهر قم شهری کویری و خشک است و به همین سبب دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و خشک است. به همین دلیل زمان مناسب سفر به این شهر، در بهار و پاییز است.

غذاهای قم


شهر قم به عنوان شهری کویری، دارای غذاهایی ویژه مناطق کویری و بیابانی است. از جمله غذاهای سنتی و بومی قم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آبگوشت قنبید یا کلم قمری، ماش ماشک، آبگوشت هویج برگه، ماشاب، آش قونبیه (آش قنبید یا کلم‌سر)، دمپختک قمی، آش پتله (آش جو)، مغزابه و پتله پلو.

دیدنی های قم