search
menu

جاهای دیدنی پاوه | گشت و گذار در طبیعت بکر و کوهستانی شهر آبشارهای افسانه‌ای

[ پنهان کردن ]
آشنایی با شهر پاوه
بهترین زمان سفر به پاوه
آبشار شولخه
غار قوری قلعه
آبشار نودشه
منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل
روستای ساتیاری
چگونه به پاوه سفر کنیم؟
شهر زیبا و پلکانی پاوه در دامنه کوه شاهو، از ارتفاعات استان کرمانشاه، قرار دارد. این شهر که قدمتی سه هزار ساله دارد، به خاطر موقعیت جغرافیایی، شرایط آب‌و‌هوایی و به‌واسطه طبیعت سرسبز و کوهستانی‌اش هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. چشمه‌ها و آبشارهای متعددی که در این شهر وجود دارد، هرکدام زیبایی و ویژگی‌های خاص خودشان را داشته و منظره‌هایی تماشایی را به وجود آورده‌اند. نوع ساخت روستاهای آن شبیه به سبک معروف ماسوله است و پشت‌بام خانه‌هایی که در ارتفاع پایین‌تر کوه قرار دارند، حیاط خانه‌های بالاتر است. سفر به شهر قدیمی و زیبای پاوه برای علاقه‌مندان به طبیعت سفری پر از شگفتی‌های طبیعی خواهد بود. در ادامه قرار است با جاهای دیدنی پاوه و جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید.
جاهای دیدنی پاوه | گشت و گذار در طبیعت بکر و کوهستانی شهر آبشارهای افسانه‌ای

آشنایی با شهر پاوه


شهر دیدنی پاوه در استان کرمانشاه واقع شده است و در فاصله ۱۱۲ کیلومتری از مرکز این استان قرار دارد. این شهر در نزدیکی نقطه مرزی ایران و عراق واقع شده است و قدمت آن به حدود سه هزار سال پیش بازمی‌گردد. پاوه دارای آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی است و با وجود چشمه‌ها، آبشارها و مراتع سرسبز و جنگل‌ها، شهری زیبا و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.
روستاهایی که در پاوه بر روی دامنه‌های کوه‌ها قرار گرفته‌اند از لحاظ سبک ساخت به روستاهای ماسوله شباهت دارند، به شکلی که پشت‌بام خانه‌های پایین‌تر حیاط خانه‌های بالاتر محسوب می‌شود. این سبک خاص معماری شهرستان پاوه، امروزه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.
این شهر از نظر داشتن آبشارهای مختلف به شهر آبشارها نیز معروف است و هرساله گردشگران بسیاری را به خرید بلیط هواپیما ترغیب می‌کند. پاوه در کنار کوهستان اورامانات، بین دو کوه آتشگاه و شاهو قرار دارد، به همین خاطر دارای آب‌وهوایی سرد و کوهستانی است. این شهر در طول پاییز و زمستان، در یخبندان به سر می‌برد. بافت طبیعی پاوه بسیار متنوع است، در بخشی از قسمت‌های آن، پوشش گیاهی بسیار فقیر و در برخی قسمت‌ها بسیار پربار و سرسبز است. تنوع پوشش گیاهی این منطقه نیز خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به پاوه


همان‌طور که اشاره شد، در شش ماه دوم سال نباید فکر سفر به پاوه از ذهن‌تان عبور کند. این شهر در طول پاییز و زمستان تماماً یخبندان است، اما از اوایل بهار گیاهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و طبیعت کاملاً سرسبز و زیبا خواهد شد. البته در فصل بهار هم هنوز سوز و سرما را در ارتفاعات پاوه می‌توان احساس کرد.
برای فرار از گرمای هوا در شهرهای بزرگ در تابستان، می‌توان به پاوه پناه آورد. از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور، بهترین زمان برای رزرو بلیط هواپیما ارزان و سفر به این شهر زیبا و دیدنی محسوب می‌شود.

آبشار شولخه


آبشار دوقلوی شولخه یکی از جاهای دیدنی پاوه و یکی از چند آبشاری است که در این شهر قرار دارند و این شهر را به بهشتی برای گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. آبشار شولخه در دره‌ گنجگاه و در مسیر جاده نوسود قرار گرفته است و با شهر پاوه حدوداً ۷ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار از چشمه‌ای به نام چشمه سیلی در کوه شاهو، سرچشمه می‌گیرد و از ارتفاعی ۳۰ متری سرازیر می‌شود و بعد از طی کردن مسیری ۸۰۰ متری برای بار دوم از ارتفاعی ۵۰ متری سرازیر می‌شود. از آنجایی که چشمه سیلی، فصلی است این آبشار نیز فصلی بوده و در فصل‌های مخصوصی از سال در جریان است. این آبشار در زیر جاده قرار گرفته، به همین خاطر از چشم رهگذران و مسافران ناآشنا دور مانده است و هنوز طبیعت و فضای بکر خود را حفظ کرده است. فقط افرادی که کاملاً با محیط این منطقه آشنایی دارند می‌توانند این آبشار را به‌راحتی پیدا کنند و از فصولی که آبشار شولخه در جریان است، آگاه هستند. برای دسترسی به این آبشار باید از جاده نوسود مسافتی را به‌صورت پیاده طی کنید.
جاهای دیدنی پاوه | گشت و گذار در طبیعت بکر و کوهستانی شهر آبشارهای افسانه‌ای

غار قوری قلعه


غار قوری قلعه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران و حتی آسیا محسوب می‌شود که در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر و در جاده روانسر به پاوه در دامنه کوهی به نام شاهو قرار دارد.
غار قوری قلعه که یکی از جاهای دیدنی پاوه است، قدمتی در حدود شصت و پنج میلیون سال دارد و در عمق سه هزار متری آن، چهار آبشار با ارتفاع‌های ۱۰ تا ۱۲ متر وجود دارد. غار قوری قلعه اهمیت تاریخی نیز دارد، چراکه در آن آثار باستانی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ باستان ایران یافت شده است. بسیاری از آثار کشف شده در این غار مربوط به دوران ساسانیان و اواخر حکومت یزدگرد سوم است.
منطقه‌ای که غار قوری قلعه در آن قرار دارد بسیار زیبا و دیدنی است. این منطقه دارای پوشش گیاهی زیبا و چشمه‌های طبیعی بسیاری است که می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند. حیات وحش در این منطقه نسبتاً بکر است و حیواناتی مثل خرگوش، روباه و بز نیز در این زیست‌بوم و در اطراف این غار دیده می‌شوند.

آبشار نودشه


آبشار نودشه یکی دیگر از دیدنی‌های پاوه است که طبیعتی زیبا و بکر دارد و در روستای نودشه که یکی از توابع شهر پاوه است، قرار دارد. این آبشار در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق و بکر در امتداد رودخانه سیروان واقع شده است. این آبشار به‌قدری زیبا است که به تنهایی می‌تواند دلیلی برای سفر به پاوه باشد.
طبیعت این آبشار دست نخورده باقی مانده و اثری از تخریب توسط انسان‌ها در آن به چشم نمی‌خورد، چراکه مسیر رسیدن به این آبشار و گذر از کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوه اطراف آن کار نسبتاً دشواری است. هنگام گذر از جاده پاوه و نودشه چشم‌اندازهایی مثل کوه‌های بلند و صخره‌های سنگی و دره‌های عمیق، جنگل‌های سرسبز و رودخانه و چشمه‌های مختلف مقابل چشمتان خواهد بود.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل


منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل، منطقه‌ای کوهستانی است که در استان کرمانشاه و نزدیک به مرز کشور عراق قرار دارد. این منطقه با هدف حمایت و محافظت از گونه‌های در حال انقراض شوکای ایرانی و گوزن مینیاتوری به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده مشخص شده است.
پوشش گیاهی این منطقه هم دارای گونه‌های ارزشمندی است که نگهداری از آ‌ن‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این منطقه گیاهانی مانند بلوط ایرانی، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، بنه، زالزالک و زبان گنجشک رشد و پرورش پیدا می‌کنند. در بازدید از منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل می‌توانید حیواناتی نظیر شوکای ایرانی، گوزن مینیاتوری، پلنگ، سیاه‌گوش و گربه وحشی را ببینید. هزینه بازدید از منطقه محافظت‌شده بوزین و مرخیل رایگان است و به ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید تا از قسمت‌های مختلف آن دیدن کنید. از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب می‌توانید به این منطقه رفته و از طبیعت سرسبزش لذت ببرید. این منطقه هم به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پاوه شناخته شده است و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ متفاوتی را برایتان رقم بزند.
جاهای دیدنی پاوه | گشت و گذار در طبیعت بکر و کوهستانی شهر آبشارهای افسانه‌ای

روستای ساتیاری


از دیگر جاهای دیدنی پاوه می‌توان به روستای ساتیاری اشاره کرد که یکی از روستاهای بخش اورامانات است و در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه قرار دارد. این روستای زیبا از لحاظ جغرافیایی دارای آب‌وهوایی کوهستانی و مطبوع است. روستای ساتیاری در ماه‌های سرد سال سفیدپوش است و در فصل بهار پر از درختان متنوع و پوششی سرسبز و چشم‌نواز می‌شود. این روستا دارای باغ‌های زیادی است و بیشتر کوچه‌های آن سنگ‌فرش شده‌اند. روستای ساتیاری همچنان بافت سنتی و پلکانی خود را حفظ کرده و فقط در سال‌های اخیر چند خانه به سبک جدید در آن ساخته شده است.

چگونه به پاوه سفر کنیم؟


شهر زیبای پاوه و با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری که دارد در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب سنندج و ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است. دسترسی به این شهر با خرید بلیط هواپیما سنندج و سفر به این منطقه امکان‌پذیر است، ازاین‌رو ابتدا باید خودتان را به یکی از این دو شهر برسانید و سپس به سمت پاوه حرکت کنید. پاوه شهر چندان بزرگی نیست و به همین خاطر فرودگاه یا ایستگاه قطار اختصاصی ندارد. اگر قصد دارید هوایی یا ریلی به پاوه سفر کنید، باید ابتدا کرمانشاه یا سنندج را مقصد قرار دهید و سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به سمت پاوه حرکت کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است