search
menu

بازار سرپوش نیشابور

[ پنهان کردن ]
درباره بازار سرپوش نیشابور
چرا بازدید از بازار سرپوش نیشابور پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه بازار سرپوش نیشابور
معماری بازار سرپوش نیشابور
نحوه دسترسی به بازار سرپوش نیشابور
سایر جاهای دیدنی نزدیک به بازار سرپوش نیشابور
هتل‌های نزدیک به بازار سرپوش نیشابور

درباره بازار سرپوش نیشابور


بازار سرپوش نیشابور از جمله جاهای دیدنی نیشابور است که همه‌ساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این بازار بزرگ و با اصالت نشان از تاریخ اصیل مردم شهر نیشابور دارد که در مرکز شهر واقع شده است و از جاهای پرطرفدار در نیشابور است. این بازار می‌تواند هم حس و حال گذشته و تاریخ را در شما زنده کند و هم جایی است که می‌توانید در آن سوغاتی تهیه کنید. بازار تاریخی و یا بازار قدیمی نیشابور به نام سوق القدیم نیز معروف و مشهور بوده است و هنوز هم اهالی نیشابور آن را با نام سوق القدیم می‌شناسند. در ۱۰ دی سال ۱۳۸۱ این بازار به‌عنوان یک بازار اصیل و یک اثر ملی به ثبت رسیده است. این بازار همان‌طور که از نام آن پیداست سرپوشیده است و طول آن حدود یک کیلومتر است. شهر نیشابور آثار تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که بازار سرپوش (Roofed Bazaar of Nishapur) یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی نیشابور است که طرفداران بسیاری دارد. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به آسانی به استان خراسان سفر کنید و از جاهای دیدنی بی‌شمار این استان دیدن فرمایید.
بازار سرپوش نیشابور

چرا بازدید از بازار سرپوش نیشابور پیشنهاد می‌شود؟


• به‌طور غیرقابل‌باوری این بازار حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و با این قدمت هنوز هم پا برجاست.
• بازار سرپوش نیشابور جز آثار ملی ثبت شده و پرافتخار ایران است.
• در این بازار هم می‌توانید از یک اثر تاریخی بازدید کنید و هم می‌توانید از کالاهای سنتی که در بازار بفروش می‌رسند نیز به‌عنوان سوغاتی خرید کنید.
• در این بازار چند بخش تاریخی دیگر مانند حمام و کاروانسرای تاریخی وجود دارد که امروزه بخش‌هایی از آن‌ها بجای مانده و می‌توانید در کنار بازدید از بازار از آن‌ها نیز دیدن فرمایید.

تاریخچه بازار سرپوش نیشابور


همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد این بازار حدود ۱۶ سال پیش یعنی در سال۱۳۸۱ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. شماره ثبت آن ۶۷۳۹ است که می‌تواند به‌عنوان یک افتخار ملی محسوب شود. نام اصیل این بازار سوق القدیم است و محلی‌ها هنوز هم بازار سرپوش را با این نام می‌شناسند. این بازار که هنوز هم کسب و کار در آن رونق دارد حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. این بازار در طول زمان‌های مختلف ساخته و تکمیل شده است. قدیمی‌ترین بخش‌های آن در زمان حکومت صفویان ساخته شده است. بعدها در زمان حکومت زندیه و حتی تا به امروز نیز بخش‌هایی از آن ساخته و تکمیل شده است. شاه عباس صفوی در زمانی که در نیشابور اقامت داشت دستور داد تا کار ساخت این بنا را آغاز کنند. این بازار بخش به جا مانده از دروازه مشهد است. لازم به ذکر است که این بازار در سال ۱۳۷۷ مجدداً مورد بازسازی قرار گرفته ‌است. در ادامه در رابطه با معماری این بازار اطلاعاتی ارائه خواهد شد پس همراه ما باشید.

معماری بازار سرپوش نیشابور


بازار سرپوش نیشابور که حدود یک کیلومتر طول دارد هنوز هم محل کسب درآمد بازاریان این شهر است. تزئینات انجام شده در این بنا عمدتاً با آجر است و همین نمای ساده یادآور اصالت و رنگ و بوی گذشته است. سقف گنبدمانند آن دارای روزنه‌هایی است که نور را به داخل راهروهای بازار می‌کشاند. ورودی بازار دارای در چوبی با کنده‌کاری‌های مشبک است. طاق‌ها نیز بسیار جلب توجه می‌کنند و دارای آجر چینی‌هایی به شکل رگ چین هستند. نمای داخلی حجره‌ها نیز به‌صورت گچ کاری هستند. در این بازار شاهد بخش‌های مختلفی مانند زرگرها، حلاج‌ها، آهنگری، پارچه فروشی و ... خواهید بود که هنوز هم به کسب و کار مشغول هستند. ارتفاع تا هر گنبد از کف بازار، از ۳ تا ۵ متر متغیر است و عرض بازار نیز حدود ۳ و نیم متر است. این بنای ساده و درعین‌حال چشم‌نواز دارای ویژگی‌های معماری اسلامی و اصیل ایرانی است. علاوه بر خود بازار، بخش‌های معروف و مشهور دیگری مانند حمام گلشن، حمام تاریخی، آب انبار و سرای مستوفی در این بازار وجود دارد که بخش‌هایی از آن‌ها هنوز هم قابل مشاهده است. آب انبار موجود در بازار با ۱۷ پله و به‌صورت یک اتاقک با سقف گچ کاری شده است.
بازار سرپوش نیشابور

نحوه دسترسی به بازار سرپوش نیشابور


این بازار در خیابان امام خمینی از شهر نیشابور قرار دارد که به راحتی و از هر کجای شهر نیشابور می‌توانید با تاکسی به این مکان بروید.

زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از بازار سرپوش نیشابور
شما می‌توانید یک الی دو ساعت را در این بازار بگردید و حتی خرید کنید. ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب ساعاتی است که درب بازار به روی مردم وباز است. ورود به بازار و بازدید از بخش‌های مختلف آن به‌صورت رایگان است. شما با رزرو بلیط قطار مشهد می‌توانید با قیمتی مناسب از بازار سرپوش نیشابور و دیگر دیدنی‌های فراوان این منطقه بازدید کنید.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به بازار سرپوش نیشابور


مسجد جامع نیشابور: ۲۸۰ متر
آرامگاه خیام نیشابوری: ۶۵۰ متر
کاروانسرای شاه عباسی: ۸۰۰ متر
آرامگاه عطار نیشابوری: ۶.۲ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به بازار سرپوش نیشابور


هتل ارم: ۱۷۰ متر
هتل مهر: ۱.۶ کیلومتر
هتل خدمات رفاهی انتظامی نیشابور: ۱.۶ کیلومتر
خانه مسافر یوسفی: ۸.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است