search
menu

دهکده چوبین نیشابور

[ پنهان کردن ]
قدمت و پیشینه دهکده چوبی نیشابور
چه جاذبه‌هایی در دهکده چوبین در انتظار گردشگران است؟
ایده و نحوه ساخت دهکده چوبی نیشابور
بهترین فصل بازدید از دهکده شگفت‌انگیز چوبین
چطور می‌توان به دهکده چوبین رفت؟
دهکده چوبین نیشابور، هدیه‌ای دیگر در کشورمان
گشت و گذاری مفرح و ماندگار در خاطرات و در روستایی دنج و باصفا که به هر چه نگاه بیندازید، از چوب ساخته شده است را تنها می‌توانید در یک مکان در ایران تجربه کنید و آن هم دهکده چوبی در شهر نیشابور است. شاید شنیدن اسم دهکده چوبی نیشابور برای اولین بار برای شما با شگفتی زیادی همراه باشد و از وجود چنین جاذبه منحصر‌به‌فردی در ایران متعجب و خوشحال شوید. در حقیقت اعجاب شنیدن آوازه دهکده چوبین نیشابور به جا است و هر چه که می‌گذرد، گردشگران بیشتری مشتاق به بازدید از روستایی تمام چوب می‌شوند. اگر شما هم تمایل دارید تا تماشای شگفتی‌های دهکده چوبی نیشابور را از دست ندهید، هر چه سریع‌تر در اولین فرصت با خرید آنلاین بلیط قطار به شهر زیبای نیشابور سفر کنید.
دهکده چوبین نیشابور

قدمت و پیشینه دهکده چوبی نیشابور


در گذشته و حدوداً تا سی سال پیش روستای معروف و شگفت‌انگیز چوبی نیشابور، به روستای (ملا محمد آقا زاده) معروف بود. او یکی از نیکوکارانی بود که یکی از کارهای خیرش ساخت اقامتگاه‌هایی در راه برای زائرین حرم امام رضا (ع) بود. او در روستای فعلی چوبی، اقامتگاهی مجهز به امکانات متناسب با زمان خود ساخت و به مرور زمان اقامتگاه گسترش یافت و کم کم تبدیل به روستا شد. پس از سال‌ها که مردمان روستاها به شهر‌ها مهاجرت کردند، روستای ملا محمد آقازاده هم خالی از سکنه شد تا اینکه روزی روستای متروکه یک ناجی را به خود دید، یعنی نوه ملا محمد آقازاده، آقای مجتهدی. او پس از بازسازی و اصلاحاتی در این مجموعه، آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی نیشابور کرد.

چه جاذبه‌هایی در دهکده چوبین در انتظار گردشگران است؟


مسجد چوبی: یکی از مشهورترین دیدنی‌های داخل روستای چوبین نیشابور، مسجد چوبی است که تاب‌آوری بنای آن در برابر شدیدترین زلزله معروف است. همچنین علی رغم آنکه مسجد با چوب ساخته شده است و روستای چوبین در معرض هجوم موریانه‌ها قرار دارد، اما به علت ذکاوت به خرج دادن معمار، بنا جای نفوذی برای موریانه‌ها ندارد. مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور دارای سه درب ورودی و دو مناره، با سقف شیروانی است. گفتنی است که در ساخت مسجد چوبی ۴۰ تن چوب مصرف شده است و در تزئینات خود ساختمان و داخل مسجد از چوب انواع درختان استفاده شده است تا جلوه‌ای خیره‌کننده داشته باشد. آنچه که در نحوه ساخت و ایده معماری مسجد چوبین قابل تحسین و تجلیل است این است که در فضای داخلی مسجد ستونی وجود ندارد زیرا مناره‌ها به صورت مساوی به سقف رسیدند و سپس به دیواره‌ها منتقل شدند و در آخر به زمین متصل شدند. همچنین در محل اتصال مناره به سقف دریچه‌ای قرار دارد که برای تهویه فضای مسجد تعبیه شده است. قابل ذکر است که برخی وسایل داخل مسجد مانند کابینت‌ها و سینی‌ها نیز از چوب ساخته شده‌اند. درواقع مسجد دهکده چوبی نیشابور در جهان همتایی ندارد و یک شاهکار خلاقانه، چشم‌نواز و یکتا است.
کتابخانه و موزه چوبی: تصور خواندن کتاب در بنایی سراسر ساخته شده از چوب بسیار دل‌نواز و مجذوب‌کننده است و می‌تواند تجربه‌ای ماندگار و شیرین باشد. در دهکده چوبی نیشابور در ساختمانی دو طبقه، به کتاب خواندن و همچنین بازدید از موزه‌ای تماشایی که از تزئینات ترکیبی چوب و آیینه ساخته شده است، مشغول گردید تا لحظات خوشی را سپری کنید. گردشگران می‌توانند به راحتی و آزادانه در کتابخانه چوبی وقت بگذرانند.
دهکده چوبین نیشابور

رستوران چوبی: بعد از مسجد شگفت‌انگیز دهکده چوبین، رستوران چوبی دهکده محبوبیت بسیاری در میان گردشگران دارد که مکانی بسیار دل‌نشین و دنج برای میل کردن خوراک‌هایی لذیذ و متنوع در فضایی باصفا و دل‌چسب است. بنای رستوران در دو طبقه و به صورت هشت ضلعی به همراه دیواره‌های مشبک است. طراحی ویژه فضای داخلی، تزئینات و میز‌ها و صندلی‌های چوبی فضایی خاص به رستوران بخشیده‌اند که گویی شما نیز بخشی از درختی تنومند هستید.
آلاچیق‌های چوبی: در دل فضای سبز و درختان سرسبز دهکده چوبی، آلاچیق‌های تمام چوب متعددی در اندازه‌های کوچک و بزرگ ساخته‌ شده‌اند تا مسافران و گردشگران ساعاتی خوش را به پیک نیک و استراحت در کنار خانواده و یا دوستان خود بگذرانند و از هوای مطلوب و طبیعتی روح‌نواز بهره ببرند و تمدد اعصاب کنند.
دیگر جاذبه‌ها و امکاناتی که در دهکده چوبی نیشابور قرار دارند شامل فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات، نانوایی، برکه و سوئیت‌هایی ساخته شده با چوب برای گردشگرانی است که می‌خواهند چند روزی را در روستای رویایی چوبین اقامت خاطره‌انگیزی را داشته باشند. اگر می‌خواهید سفری جالب و متفاوت را تجربه کنید، خرید اینترنتی بلیط هواپیما را شروع کنید و خود را برای اقامتی مفرح، پیاده‌روی و گردشی دل‌چسب در دهکده‌ای چوبین که دارای اماکن دیدنی زیاد و امکاناتی عالی و فضای سرسبز دل‌انگیزی است، آماده کنید.

ایده و نحوه ساخت دهکده چوبی نیشابور


تصور کنید که در روستایی که نیاکان شما روزگارانی را گذرانده‌اند، بخواهید کاری نیکو و ماندگار انجام دهید که تا سالیان سال آوازه آن به گوش همگان در سراسر ایران برسد و روستایی را که روزی تعدادی خانواده‌ در آن زندگی می‌کردند، به مکانی پربازدید و محبوب گردشگران تبدیل کنید؛ آنگاه چه می‌کردید؟ چنین فکری به ذهن آقای مهندس حمید مجتهدی بعد از مدتی خطور کرد. پس از ساخت یک آلاچیق برای فرزند خود، آقای مجتهدی تصمیم گرفت که کاری بزرگ و جاویدان در روستای نیاکان خود انجام دهد. مرحوم حمید مجتهدی که در سال ۱۳۹۲ فوت شدند، با کاشتن درختان زیادی در روستا و به کارگیری چندین تن چوب ساخت دهکده چوبین نیشابور را آغاز کردند. معماری سازه‌های دهکده چوبی مطابق با اکوسیستم محیط است و در واقع اولین روستایی در ایران است که به صورت اکولوژیکی ساخته شده است.

بهترین فصل بازدید از دهکده شگفت‌انگیز چوبین


با توجه به قرار گرفتن روستای چوبی در نیشابور که شهری با پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستانی معتدل است، می‌توانید برنامه سفر خود را در فصل بهار و یا تابستان بچینید تا از تماشای طبیعت رنگارنگ و سبز روستا نهایت لذت را ببرید و خاطراتی دل‌انگیز را برای خود به یادگار بگذارید. اگر بخواهید از سکوت بیش‌تری در فضای آرامش‌بخش و زیبای دهکده چوبین بهره ببرید، باید بدانید که در بهار و تابستان جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان به روستا می‌آیند و شما می‌توانید در پاییز به روستای چوبی سفر کنید؛ که البته درختان با برگ‌های زرد و نارنجی و فضای پاییزی دهکده چوبی نیز جذابیت‌های ویژه خود را دارد و می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید.
دهکده چوبین نیشابور

چطور می‌توان به دهکده چوبین رفت؟


روستای چوبی در ۱۷ کیلومتری مرکز شهر نیشابور قرار دارد. شما می‌توانید با خودرو شخصی خود از هر شهری که هستید رانندگی کنید و به شهر نیشابور برسید و سپس از جاده اسحاق‌آباد-نیشابور برانید تا به جاده ویژه دهکده چوبی برسید. ازآنجایی‌که با روش‌های مختلفی می‌توان به شهر نیشابور رسید، شما هم می‌توانید تصمیم بگیرید که بلیط هواپیما چارتر رزرو کنید و به فرودگاه مشهد پرواز داشته باشید و یا بلیط قطار آنلاین به مقصد مشهد و یا نیشابور تهیه کنید. قابل ذکر است که خرید بلیط اتوبوس و یا تهیه تور هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

دهکده چوبین نیشابور، هدیه‌ای دیگر در کشورمان


باید به خاطر بسپاریم که در دهکده بی‌نظیر و جذاب چوبی می‌توانیم علاوه بر داشتن سفری خاص و دلپذیر، از مردم محلی حمایت کنیم، از زیبایی و پاکیزگی محیط زیست حفاظت کنیم و به خصوص بر روی تنه درختان و دیواره‌های چوبی بناها یادگاری ننویسیم تا بتوانیم روزهایی شیرین و خوش را در طبیعت و بناهای دیدنی دهکده سپری کنیم و اجازه دهیم مسافران و نسل‌های آینده هم از همین زیبایی‌ها به اندازه ما بهره ببرند و شادمان شوند. همچنین اگر مسئولان محترم گردشگری نیز به توجه و مرمت دهکده چوبی اهتمام بورزند، می‌توان جاذبه‌ای ناب در کشور را تا سال‌های زیادی حفظ کرد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است