search
menu

مسجد جامع نیشابور؛ بنایی اصیل از دوران تیموریان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از مسجد جامع نیشابور به شما پیشنهاد می‌شود؟
تاریخچه ساخت مسجد جامع نیشابور
معماری مسجد جامع نیشابور
چگونه به مسجد جامع نیشابور برویم؟
سایر جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع نیشابور
هتل‌های نزدیک به مسجد جامع نیشابور
رستوران‌های نزدیک به مسجد جامع نیشابور
مسجد جامع نیشابور یکی از اصیل‌ترین جاهای دیدنی نیشابور است. نیشابور در دامنه کوه‌های بینالود واقع شده و یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای شمال شرقی ایران است. در این شهر، آرامگاه‌های مشاهیر شعر و ادب وجود دارد. مسجد جامع نیشابور بزرگ‌ترین مسجد موجود در این شهر و در بین جاهای دیدنی نیشابور بسیار معروف و مشهور است. شما می‌توانید در یک زمان مناسب به این شهر بروید و هم از هوای سالم و طبیعت آن لذت ببرید و هم از جاهای دیدنی آن مانند مسجد جامع نیشابور دیدن کنید.
مسجد جامع نیشابور یک مسجد قدیمی و بزرگ است که حال‌و‌هوای روحانی و خاصی دارد. کتیبه‌های مختلفی که در مسجد وجود دارد، از دیگر جذابیت‌های موجود در این بنای تاریخی است. مسجد جامع نیشابور محل برگزاری نماز جمعه در شهر نیشابور است. آنچه در این مسجد تجربه خواهید کرد، آرامش بسیار زیاد آن است. با خرید اینترنتی بلیط قطار یا هواپیما به‌راحتی می‌توانید به این شهر سفر کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری در رابطه با این مکان تاریخی در اختیار شما قرار دهیم.

چرا بازدید از مسجد جامع نیشابور به شما پیشنهاد می‌شود؟


• مسجد جامع نیشابور (Jameh Mosque of Neyshabur) بزرگ‌ترین مسجد این شهر است که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نیشابور نیز محسوب می‌شود.
• این بنای قدیمی به عنوان یکی از آثار مهم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.
• این مسجد دارای یک کتابخانه و مرکز فرهنگی نیز است.
• مسجد جامع نیشابور از مساجد مهم است و سخنرانی تاریخی محمد بهشتی که به عنوان اولین سخنرانی سیاسی بعد از انقلاب بوده‌ است، در این مسجد انجام گرفته‌ است.

مسجد جامع نیشابور؛ بنایی اصیل از دوران تیموریان

تاریخچه ساخت مسجد جامع نیشابور


این بنای بسیار اصیل و باشکوه در واقع متعلق به دوره تیموریان است. معماری این بنا توسط بایزید کرخی در سال ۸۹۹ هجری قمری به اجرا رسیده‌ است. اطلاعات مربوط به ساخت مسجد، از کتیبه‌هایی که در بخش‌های مختلف مسجد وجود دارد، به دست آمده‌ است.
پس از ساخت و تکمیل مسجد، در دو دوره این مسجد مجددا بازسازی شده است که یکی در دوره صفویان بوده‌ و دیگری در سال ۱۱۲۶ هجری قمری توسط عباسقلی‌خان بیات که حاکم وقت نیشابور بود، انجام گرفته‌ است. تاریخ این بازسازی‌ها از کتیبه‌های موجود در محراب مسجد قابل مشاهده‌ است که علاوه بر تاریخ، یک قطعه شعر نیز روی آن آن‌ها وجود دارد. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به آسانی به استان خراسان سفر کنید و از آنجا به راحتی به سمت نیشابور بروید.

معماری مسجد جامع نیشابور


همان‌طور که گفته‌ شد، این مسجد در زمان تیموریان ساخته شده و نمادی واقعی از معماری آن دوره است. این مسجد در زمینی به وسعت ۷ هزار متر مربع ساخته شده‌ است. کاشی‌کاری و معرق‌کاری در بخش‌های مختلف این بنا می‌تواند چشم هر گردشگری را به خود جلب کند. دیوارهای آجری و وجود پنجره‌های مشبک رنگی، جلوه و زیبایی خاصی را به این مکان بخشیده‌ است. عمده مصالحی که در ساخت این بنا به چشم می‌خورد، آجر است.
وجود سه مدخل و ورودی برای مسجد، آن را به جهات و محله‌های مختلف مرتبط می‌سازد. ورودی اصلی مسجد در سمت شمالی آن قرار دارد که در بیرون از آن نیز مقرنس‌کاری‌هایی وجود دارد. در بالای ورودی، یک کتیبه مربوط به دوران صفویان قرار دارد. مسجد دارای چهار شبستان است که برای عبادت و خلوت افرادی که به مسجد می‌آیند، مقصد بسیار مناسبی است. ستون‌ها و سقف‌ها آجری هستند و با وجود اینکه چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته‌اند، همچنان اصالت خود را حفظ کرده‌اند.
قبلا مسجد دو مناره داشت که در بازسازی‌های صورت گرفته‌شده، این مناره‌ها حذف شده‌اند. مسجد دارای یک زیر زمین است که قبر معمار مسجد نیز در آنجا قرار دارد. در این مسجد، بناهای چهار ایوانی با سقف‌های بلند زیادی وجود دارند که از ویژگی‌های معماری این مسجد است. این بنای تاریخی یک حیاط بزرگ دارد که نمازهای جماعت آنجا نیز برگزار می‌شود. صحن مسجد جامع نیشابور نیز حدود ۶۰ متر است. در وسط حیاط یک حوض بزرگ قرار دارد که بر زیبایی‌های این مسجد افزوده‌ است.

مسجد جامع نیشابور؛ بنایی اصیل از دوران تیموریان

چگونه به مسجد جامع نیشابور برویم؟


از آنجایی که شهر اصیل نیشابور، شهری پرترافیک نیست و مسجد در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی قرار گرفته‌ است، به آسانی می‌توانید از طریق تاکسی از هر نقطه از شهر به این مسجد دسترسی داشته باشید.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به مسجد جامع نیشابور


بازار سرپوش نیشابور: ۳۰۰ متر
کاروانسرای شاه عباسی: ۱.۱ کیلومتر
آرامگاه عمر خیام نیشابوری: ۵.۳ کیلومتر
آرامگاه کمال الملک: ۶.۶ کیلومتر


هتل‌های نزدیک به مسجد جامع نیشابور


هتل ارم: ۴۵۰ متر
مجتمع پردیس: ۷۵۰ متر
مجتمع تجاری و اقامتی امیران: ۱.۱ کیلومتر
هتل مهر: ۱.۲ کیلومتر
هتل آپارتمان تشریفات: ۲.۷ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به مسجد جامع نیشابور


کبابی سید: ۴۰۰ متر
رستوران و فست فود تیستی لند: ۱ کیلومتر
رستوران ملت: ۱.۱ کیلومتر
آشپزخانه اردیبهشت: ۲.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است