search
menu

آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

آبشار ارتکند یکی از جاذبه‌های طبیعی و بکری است که در نزدیکی شهر مشهد واقع شده است و از زیباترین مناظر طبیعی این منطقه محسوب می‌شود. این جاذبه‌ی دیدنی در منطقه کلات نادری قرار دارد و با آبشارها و تنوع زیستی چشمگیر، هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
آبشار ارتکند با ارتفاع و شیب مناسب خود، نه‌تنها یک جاذبه طبیعی، بلکه یک مکان مناسب برای تماشا و استراحت است. این آبشار با صدای آب جاری و دلنشین، محیطی آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و به آنها فرصتی برای فرار از دغدغه‌های روزمره و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت می‌دهد.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

آبشار ارتکند کجاست؟

آبشار ارتکند، یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در کلات نادری مشهد، از چندین بخش تشکیل شده است که هر کدام دارای جذابیت ویژه‌ای هستند. این آبشار خود از دو آبشار دیگر تشکیل شده است؛ در ابتدا به آبشار اول می‌پردازیم که در داخل یک غار قرار دارد که باعث جذابیت گردشگری آن می‌شود. اما زیبایی این آبشار تنها به همین‌جا محدود نمی‌شود، زیرا آبشار ارتکند در مجاورت یک صخره جای گرفته که به آن زیبایی و جذابیت بیشتری بخشیده است. پس از گذشتن از آبشار اول، به آبشار دوم می‌رسیم که ارتفاع بیشتری نسبت به آبشار اول دارد و در انتهای یک دره قرار گرفته است. در نزدیکی آن، یک راه رول‌کوبی وجود دارد که امکان صعود به بالای آبشار را فراهم می‌کند؛ اما باید توجه داشت که این آبشار مسیر دشواری دارد و تنها افراد با توانایی جسمی بالا می‌توانند از آن دیدن کنند.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

کلات نادری و روستای ارتکند

منطقه کلات نادری، در فاصله‌ای حدود ۱۶۰ کیلومتری از مشهد واقع شده و به‌عنوان یکی از شهرهای مرزی ایران محسوب می‌شود که با کشور ترکمنستان همسایه است. این منطقه به دلیل مسیر زیبا و طبیعت بی‌نظیر و غذاهای محلی خوشمزه‌ای که دارد در بین گردشگران محبوب است.
از جمله غذاهای محلی کلات نادری می‌توان به آش کوریا اشاره کرد که از ترکیب سبزی کوهی کوریا، بلغور و گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. همچنین آش اوماج با عدس، خمیری به نام اوماج و سبزیجات در فصول سرد طبخ می‌شود و آش جوش‌پره یا سمبوسه که با کشک خورده می‌شود از دیگر غذاهای خوشمزه این منطقه هستند.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟
در این شهر کوچک، گرماست نیز یکی از غذاهای محبوب و ساده است که از ترکیب شیر و ماست گوسفندی به دست می‌آید و معمولاً آن را با نان می‌خورند؛ بااین‌حال برای اقامت، انتخاب‌های شما محدود است. اگر قصد دارید یک یا چند روز در این منطقه بمانید می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجود در این شهر استفاده کنید، اما باید به یاد داشته باشید که تعداد آن‌ها کم است.
روستای ارتکند مشهد، یک روستای جذاب و دیدنی در فاصله تقریبی ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد است که در مسیر رسیدن به آبشار ارتکند مشهد قرار دارد و پس از طی کردن یک مسافت حدود پانزده کیلومتر در مسیری کناری، به آبشار ارتوکند خواهید رسید. همچنین از دیگر دیدنی‌های طبیعی این روستا کوه‌های تک خانه در فاصله هشت‌کیلومتری غربی و سرشار در فاصله سه‌کیلومتری شمال شرقی هستند که به یک مقصد طبیعی تبدیل شده‌اند و هر ساله هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کنند.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

آبشار اول و آبشار دوم ارتکند

آبشار ارتوکند دو تاج برجسته دارد و ما ابتدا باید از نردبانی که ما را به تاج اول این آبشار می‌رساند عبور کنیم که سرچشمه آب اینجا از ارتفاعات است و هرچه بیشتر به سمت بالا برویم، دره بسته‌تر می‌شود. همچنین پوشش سبز و جنگلی اطراف این آبشار، با انبوهی از درختان و گیاهان، حسی از جنگل‌های دورافتاده را به ما القا می‌کند.
برای رسیدن به تاج دومین آبشار، باید از مسیر دره ادامه دهیم. این مسیر ما را به یک مکان جذاب و سرسبز هدایت می‌کند که پس از طی مسافتی طولانی، به زیر آبشار دوم می‌رسیم. هر چه به انتهای این دره برویم، دره باریک‌تر می‌شود. آبشار دوم ارتفاعی بیشتر از آبشار اول دارد اما دسترسی به تاج آبشار دوم با چالش بیشتری همراه است و باید بسیار مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید. این آبشار، با ارتفاعی حدود ۳۵ متر، بی‌شک جذابیت خاص خود را دارد. همچنین، مسیری برای رسیدن به تاج آن وجود دارد، اما باید از خطرات محیط اطراف آگاه باشید.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

آب و هوای آبشار ارتکند در طول سال

منطقه خوش آب‌وهوای ارتکند کلات، با کوه‌های مرتفع از هر طرف احاطه شده و یک منطقه کوهستانی با زمستان‌های سرد و خشک است. به همین دلیل در پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا رفتن به این آبشار اصلاً توصیه نمی‌شود. بهترین زمان برای طبیعت گردی در مشهد و بازدید از این منطقه، بهار و تابستان است، زمانی که می‌توانید در میان سرسبزی درختان انبوه و صدای آبشارهای خروشان ارتکند، با آب و هوای معتدل به زیبایی‌های این طبیعت بپردازید.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

هزینه ورودی آبشار ارتکند

هنگام ورود به ارتکند کلات، مبلغی برای حفاظت از طبیعت منطقه، دریافت لوازم موردنیاز و کیسه‌های زباله پلاستیکی باید بپردازید که نشانه‌ای از تعهد به حفظ زیبایی‌های طبیعی است. با خالی کردن زباله‌های خود در این کیسه‌های مخصوص، به حفاظت از محیط‌زیست و نظافت این منطقه کمک خواهید کرد. این روش جذاب آبشار ارتکند را به یکی از تمیزترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی سرسبز کشور تبدیل کرده است.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

فاصله مشهد تا آبشار ارتکند چقدر است؟ + مسیرهای دسترسی

برای رفتن به آبشار ارتکند باید از مشهد شروع کنید و ابتدا خودتان را به سمت بلوار خواجه ربیع و جاده مشهد - کلات برسانید. بعد از آن راه خود را ادامه دهید و از دوراهی سد کارده عبور کنید، بعد از آن به روستای محمدیه خواهید رسید. در طول مسیر به ارتکند، شما باید از چندین روستا دیگر نیز عبور کنید تا به دره سرسبز (قزلق) برسید. بعد از آن به روستای سه رود که در نزدیکی ارتکند کلات واقع شده می‌رسید و باید 5 کیلومتر در ادامه مسیر اصلی ارتکند پیش بروید تا در نهایت به آبشار دیدنی و زیبای ارتوکند برسید.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

امکانات رفاهی آبشار ارتکند چیست؟

آبشار ارتکند، به‌عنوان یکی از مقصدهای محبوب گردشگری در اطراف شهر مشهد، به طور چشمگیری توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است. خوشبختانه، در اطراف ارتکند با ارائه امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران راحتی و امنیت خوبی برای کمپ کردن و گردش در طبیعت فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به سرویس‌های بهداشتی، آب نوشیدنی، چادرهای اقامتی و تجهیزات لازم برای طی مسیر اشاره کرد.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

در بازدید از آبشار ارتکند چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

سفر به آبشار ارتکند مشهد و تصمیم برای تماشای همه زیبایی‌های این ناحیه بدون تجهیزات ممکن نیست. وجود مسیرهای سنگلاخی و تخته‌سنگ‌هایی که گاه لزج هستند، حضور در منطقه و بازدید از آبشار ارتکند را بدون تجهیزات مناسب تقریباً غیرممکن می‌کند. نخستین و ضروری‌ترین وسیله برای یک سفر امن و آسوده به این ناحیه کفش مناسب، چراغ‌قوه، هدلامپ، لباس مناسب فصل، مقداری خوراکی و آب است.
اگر با وسیله نقلیه شخصی سفر نمی‌کنید، بهتر است از قبل برای برگشت برنامه‌ریزی کنید و بازگشت خود را به ساعات پایانی روز موکول نکنید، زیرا ممکن است وسیله نقلیه عمومی گیرتان نیاید. درصورتی‌که با وسیله شخصی سفر می‌کنید، بهتر است از پر بودن باک بنزین ماشین مطمئن شوید. بد نیست بدانید که نزدیک‌ترین جایگاه بنزین، جایگاه بنزین زاوین است، اما نگران نباشید، چون از سوپرمارکت‌های بین‌راه می‌توان چند لیتری بنزین تهیه کرد.
در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها، احتمال ازدحام گردشگر بیش از حد وجود دارد و باریک بودن مسیر خاکی عبور و مرور را در مواقع شلوغی مشکل می‌کند.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

جاهای دیدنی نزدیک آبشار ارتکند

آبشار ارتکند کلات نادری از جاهای دیدنی کلات خراسان، در اطراف خود دارای جاذبه‌های فراوانی است که به تجربه گردشگران افزوده و آن را به یک مقصد کامل و جذاب تبدیل می‌کند. یکی از این جاذبه‌ها، باغ‌های زیبای گل و گیاهان محلی است که در اطراف آبشار قرار دارند و با زیبایی و رنگارنگی خود جذابیت منحصربه‌فردی به این منطقه می‌بخشند. همچنین، از دیگر جاهای دیدنی نزدیک آبشار ارتکند می‌توان به آبشار قره‌سو کلات، رودخانه زو ارتکند، کاخ کلات، کتیبه نادری، باغ‌های ملی مشهد، کلیسای سورپ تاهر، مسجد گنبد کبود کلات، کاخ خورشید و مصلی تاریخی سبزوار اشاره کرد. به همین دلیل، سفر به آبشار ارتکند به‌عنوان یک تجربه طبیعت‌گردی و تاریخی فرصتی است برای آشنایی با زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فرد این ناحیه.
آبشار ارتکند، ییلاق بهشتی مشهد، کجاست؟

کلام آخر

آبشار ارتکند در کلات نادری و در نزدیکی روستای ارتکند مشهد با زیبایی طبیعی خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر مشهد است که هر ساله میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور می‌شود. این مکان زیبا و دلنشین، به‌عنوان یک نماد از طبیعت بکر و زیبای ایران، همواره در بین بازدیدکنندگان پرطرفدار و محبوب است. آبشار ارتکند از ارتفاعات و آبشارهای فراوان و مناظر دل‌انگیز و محیط‌های آرامش‌بخش تشکیل شده که هر یک جایگاه ویژه در بین جاذبه‌های گردشگری ایران دارد و هر ساله میزبان بازدیدکنندگانی است که به دنبال لحظاتی آرام و خاطره‌انگیز هستند.

سؤالات متداول


آبشار ارتکند در کدام شهرستان است؟


شهرستان کلات نادری، ۷ کیلومتری غرب روستای ارتکند قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار ارتکند کی است؟


نیمه دوم بهار و تابستان که هوا معتدل و طبیعت اطراف آبشار سرسبز است، بهترین زمان برای رفتن به آنجا است.

هزینه ورودی ارتکند چقدر است؟


در بدو ورود هزینه‌ای بابت ورودی آبشار ارتکند از گردشگران دریافت می‌شود که برای حفاظت از آبشار، گرفتن وسایل موردنیاز و کمپ کردن و کیسه زباله است.

از مشهد تا ارتکند چقدر راه است؟


آبشار ارتکند در ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد و با خودرو حدود 2 تا 3 ساعت راه است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است