search
menu

آشنایی با سوغات اهواز

[ پنهان کردن ]
با سوغات خوشمزه و صنایع‌دستی اهواز آشنا شویم
خرما: بهترین سوغاتی‌های خوشمزه اهوازی‌ها
کلیچه اهوازی‌ها
حلوا شکری اهواز
کلوچه شوشتری اهواز
لوز کنجدی دزفول
مرکبات اهوازی‌ها
ادویه‌های اهواز
کپوبافی اهواز
حصیربافی
بوریابافی
گلیم افشاری
احرامی بافی
عبا
خراطی و قلم نی

با سوغات خوشمزه و صنایع‌دستی اهواز آشنا شویم


اهواز مرکز استان خوزستان، یکی از مقصدهای مهم گردشگری ایران در نیمه دوم سال است. اگرچه آلودگی هوای استان‌های جنوبی و مرکزی کشور در سال‌های اخیر، تأثیر زیادی در عزیمت گردشگران به این مناطق داشته است، اما همچنان می‌توان استان خوزستان را یکی از بهترین مناطق توریستی کشور در نیمه دوم سال که هوا قدری خنک‌تر از نیمه اول است، در نظر گرفت.
استان خوزستان با مردمان خونگرم و مهمان‌نوازش، در دوازده ماه سال، میزبان مسافران بسیاری از داخل و خارج از کشور است. سرزمین‌های داغ جنوبی کشور مثل استان خوزستان و شهر اهواز، کلکسیونی از سوغات خوشمزه و صنایع‌دستی رنگارنگ و خوش‌دوخت و طرح و نقشی دارند که بعضاً آوازه جهانی نیز پیدا کرده است.
در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت، شما را با پانزده مورد از بهترین سوغات و صنایع‌دستی خوزستان که در سفر به شهر اهواز می‌توانید تهیه کنید، آشنا می‌کنیم. در ضمن اگر قصد دارید در مدت زمانی اندک از برترین جاهای دیدنی اهواز دیدن کنید، رزرو تور مسافرتی سفرمارکت بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
آشنایی با سوغات اهواز

خرما: بهترین سوغاتی‌های خوشمزه اهوازی‌ها


بعید است مسافری از یکی از ۳۰ استان کشور، مسافر خوزستان شود و خرما نخورد و نخرد و هدیه نیاورد! خرمای خوزستان مثل زیتون رودبار و قطاب یزدی‌ها، زبانزد خاص و عام است. خوزستان، بهشت خرمای ایران است و ده‌ها نوع خرما در این سرزمین حاصلخیز نوستالژیک پرخاطره ایرانیان، کشت و برداشت می‌شود که هر یک ده‌ها خاصیت دارد.
اهواز یکی از قطب‌های تولید خرما در ایران و خاورمیانه بوده و برترین خرماهای صادراتی ایران را دارد. خرمای استعمران، خرمای کبکاب، خرمای خضراوی، خرمای برهی، خرمای زاهدای، خرمای کنتار، خرمای خاصویی از بهترین خرماهای اهواز است که در بازار مرکزی این شهر و بسیاری از خشکبارفروشی‌ها و قنادی‌ها، عرضه می‌شود.
اگر دوست دارید که از فرآورده‌های خرما نیز خریدی داشته باشید، شیره خرما تازه را در نظر داشته باشید. شیره خرما را با ارده کنجد مصرف می‌کنند و گزینه عالی و مقوی برای صبحانه‌ افرادی است که نگران تناسب اندام و سلامتی پوست و موی خود هستند. سرکه خرما و قهوه خرما نیز از دیگر فرآورده‌های ممتاز خرما اهواز و خوزستان است که در سفر به این دیار دیدنی نباید در خریدشان تأمل کرد! رطب اهواز نیز یک سوغات عالی از اهواز است و امکان نگهداری بلندمدت دارد. همواره سعی کنید فرهنگ شیره خرما خوری و خرما خوری را به سبک زندگی و رژیم غذایی خود و خانواده، وارد کرده و از قند سفید، فاصله بگیرید.

کلیچه اهوازی‌ها


یکی دیگر از سوغات خوشمزه اهواز، کلوچه‌ای به نام کلیچه. کلیچه امروزه کم‌تر در قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها و خشکبارفروشی‌ها اهواز طبخ و عرضه می‌شود اما همچنان رد پای کلیچه در کلوچه فروشی‌های شهر اهواز یافت می‌شود.
کلیچه، کلوچه مقوی است. چراکه از خرما در تولید و طبخ آن استفاده شده و ترکیبی از ماست و زیره در تهیه آن به کار می‌برند. گفتنی است که علاوه بر شهر اهواز که مرکز استان است و قطعاً مراکز کلیچه فروشی خوبی دارد، شوشتر و دزفول نیز از دیگر مقصدهای کلیچه‌خوری و تولید این سوغات خوشمزه خوزستان است. به‌هرحال کلیچه اهواز کمی خشک‌تر از کلوچه لذیذ فومنی‌ها و لاهیجانی‌ها است.
آشنایی با سوغات اهواز

حلوا شکری اهواز


این فقط اردکان یزد و کاشان و نراق و محلات نیست که حلواشکری‌های معروف دارد. اهواز نیز یکی از پاتوق‌های تولید حلوا شکری است. خوراکی آشنا و لذیذ و بسیار مقوی برای همه گروه‌های سنی بوده که معمولاً باز عرضه می‌شود و در زمان خریدش باید دقت به خرج داد چراکه باید در محیط سربسته و به دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شده باشد.
حلوا شکری به عنوان میان وعده و صبحانه، گزینه خوبی برای مصرف به خصوص برای کودکان و نوجوانان و کهن‌سالان است. حلواشکری‌های معروف شوشتر در اهواز نیز عرضه می‌شود. حلوا شکری اهواز را با نام حلوای سیلونی نیز می‌شناسند. دقت کنید که بعضاً در اهواز، در حلوا شکری، به جای شکر سفید از شیره خرما که سیلو نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند.

کلوچه شوشتری اهواز


در اهواز، سوغات سایر شهرستان‌های استان خوزستان نیز بعضاً تولید و طبخ و عرضه می‌شود. کلوچه شوشتری از دیگر سوغات خوشمزه در اهواز است که آن را می‌توان از برخی از قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های سطح شهر تهیه کرد. کلوچه شوشتری، از موادی چون آرد و شیر و شکر و روغن و زیره تهیه می‌شود. این کلوچه بافتی نرم داشته و مزه مطبوعی دارد. کلوچه شوشتری، شبیه باقلوای یزد و قزوین بوده و در سینی پهن عرضه می‌گردد. لذا پس از پخت، برش‌های لوزی شکل یا مستطیل شکل دارد. کلوچه شوشتری را در اندازه و ابعاد گوناگون به صورت باز و بسته می‌توان تهیه و خریداری کرد.

لوز کنجدی دزفول


از دیگر سوغات خوشمزه اهواز که نباید از دست بدهید، لوز کنجدی است. لوز از سوغات خوشمزه‌ای است که در برخی استان‌های کشور به خصوص دیار قنات و قنوت و قناعت (استان یزد)، تولید و عرضه می‌شود و رنگارنگ است و طعم‌های گوناگون دارد. لوز کنجدی اهوازی‌ها که در دزفول تولید می‌شود، از جمله سوغات خوشمزه قابل تهیه در استان است.
شیرینی کنجدی دزفول که در اهواز نیز طبخ و عرضه می‌شود، معروف است. ترکیبی از کنجد و کره و شکر و گردو بوده و با حلوا کنجدی نیز شناخته می‌شود.
برای سفر به شهر اهواز از نقاط مختلف کشور، از خدمات خرید اینترنتی بلیط قطار سفرمارکت استفاده کنید که در طول چهار فصل سال، بهترین قیمت را برای سفری ارزان و آسان شما و همراهان گرامی به مناطق جنوبی کشور، فراهم می‌کند.
آشنایی با سوغات اهواز

مرکبات اهوازی‌ها


اهواز، جایی برای خرید انواع و اقسام مرکبات نیز هست. اگرچه مرکبات اهواز، معمولاً در فهرست سوغات برای هدیه آوردن برای اقوام و آشنایان و دوستان قرار نمی‌گیرد، اما به‌هرحال در سفر به اهواز، خرید مرکبات این شهر را در نظر داشته باشید. دزفول، یکی از مرغوب‌ترین مرکبات استان خوزستان را تولید می‌کند و به نوعی جیرفت خوزستان محسوب می‌شود!
بیش از ده نوع مرکبات در دزفول تولید شده و پرتقال معروفی دارد. پر آب است و در نیمه دوم سال اگر مسافر اهواز بودید، معمولاً در بازارهای تره‌بار و بازار معروف اهواز، می‌توانید مرکبات دزفول را تهیه کنید. به دلیل گرمای هوا در اهواز، آب پرتقال تازه را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. اگر به دنبال مکانی برای اقامت در اهواز هستید، با رزرو آنلاین هتل از طریق سفرمارکت می‌توانید برترین و ارزانترین گزینه اقامتی را برای خود انتخاب کنید.

ادویه‌های اهواز


سوغاتی که در بالا معرفی کردیم، مواد اولیه تولید غذا نبود. اما ادویه، مواد اولیه است و باید به همراه غذا مصرف کرد. خوزستان به خصوص اهواز، جایی عالی برای خرید انواع و اقسام ادویه است که در تولید غذاهای لذیذ و وسوسه‌انگیز جنوبی‌ها، مصرف می‌شود. در هر بازار اهواز که قدم بزنید، مثل بازار مشهد، با کلکسیونی از ادویه‌های رنگارنگ فوق‌العاده مقوی آشنا می‌شوید که معمولاً فروشنده، خواص مربوطه و نام و محل تولید و عرضه آن را به شما توضیح می‌دهد.
ادویه شناسی، یک هنر است که کدبانوهای اهوازی و ایرانی، این مهارت را در اختیار دارند. هر غذایی، ادویه مخصوص خود را دارد. غذاهای تابستانی و زمستانی، ادویه‌های متفاوتی دارند که اتفاقاً ادویه‌های اهوازی، چهار فصل است و پاسخ‌گوی همه نوع سلیقه مشکل‌پسندها در آشپزی. ادویه‌های مرغوب اهواز معمولاً از آبادان می‌آید و در بازار، جای بهتری برای خرید مقرون‌به‌صرفه عمده است.
آشنایی با سوغات اهواز

کپوبافی اهواز


علاوه بر سوغات خوشمزه خوزستان که می‌شود در شهر اهواز تهیه کرد، کپوبافی نیز از جمله صنایع‌دستی زیبا و رنگارنگ و دوست‌داشتنی خوزستانی‌های عزیز است که در فهرست بهترین سوغات این خطه دیدنی ایران زمین قرار می‌گیرد. کپوبافی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در تهران و سایر استان‌های کشور، ردپایش دیده می‌شود، دست‌بافت‌های خوش طرح و خوش رنگ و نگار استان خوزستان است.
محصولات کپوبافی خوزستان را در بسیاری از مراکز عرضه صنایع‌دستی استان می‌توان دید و خریداری کرد. هنر کپوبافی، از هنرهای اصیل و باشکوه اقوام ایرانی در مناطق جنوبی کشور بوده که مخاطبان زیادی هم دارد. در واقع هنر کپوبافی، شما را با خلاقیت هنرمندان خوزستانی در حصیربافی آشنا می‌کند.
به منظور تزیین محصولات بافته شده، از کاموای رنگی استفاده شده و طرح‌های زیبایی نقش می‌بندد. بافت فتیله‌ای سبب می‌شود که استحکام بیش‌تری برای محصول ایجاد گردد و شکل‌دهی محصول را تسهیل می‌کند. تهیه الیاف از برگ خرما و پیچاندن آن به دور نی مردابی، محصولی را خلق می‌کند که جای خوبی برای نگهداری وسایل روزمره است. محصولات کپوبافی، در ظروف درب‌دار است و یک منگوله نیز روی آن نصب شده تا برداشت درب را آسان کند.
اگر قصد سفر به اهواز دارید، بلیط هواپیما ارزان را از سایت سفرمارکت تهیه کنید، چراکه شما را با رقابتی‌ترین نرخ‌های پرواز از ایرلاین‌های مختلف آشنا می‌کند.
آشنایی با سوغات اهواز

حصیربافی


از دیگر سوغات ارزشمندی که در سفر به شهر اهواز و بازارگردی می‌توانید تهیه کنید، محصولات حصیری این استان است. تعجب‌آور نیست که خوزستان، پاتوق خرما و حصیر باشد. از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان خوزستان که انواع و اقسام محصولاتش در شهر اهواز، عرضه و به فروش می‌رسد، حصیربافی است.
حصیربافی، هنر قدیمی است که میراث جاودانه اقوام ایرانی در مناطق جنوبی کشور نیز به شمار می‌رود. در هنر حصیربافی که در شمال کشور نیز به وفور دیده می‌شود، رشته‌های حاصل از الیاف گیاهی به هم بافته شده و محصولاتی چون زیرانداز، انواع سبد، ظروف از آن تولید می‌شود که کاربرد بسیاری در سبک زندگی ایرانیان دارد.
البته حصیربافی، انواع و اقسام گوناگونی دارد مثل ترکه بافی یا چم بافی یا مروار بافی یا سبد بافی که محصولات این هنرها را می‌توان در بازارهای اهواز مشاهده نمود. این محصولات تفاوت‌هایی از نظر شکل و ابعاد با یکدیگر دارند. برای سبک زندگی ارگانیک و سبز، محصولات حصیربافی و کپوبافی را در خانه و محل کار داشته باشید.

بوریابافی


بوریا بافی مثل کپوبافی و حصیربافی، از صنایع‌دستی معروف و قدیمی استان خوزستان بوده و محصولاتش را می‌توان در بازارها و پاساژهای قدیمی و مدرن مناطق مختلف شهر اهواز، مشاهده و خریداری نمود. بوریا بافی، یعنی بافتن نی. نی‌های مرداب‌های شهر اهواز و شهرستان‌های استان خوزستان، مصارف زیادی دارد. برخی از این محصولات خواص درمانی هم دارد و محبوب عاشقان دنیای انرژی مثبت و مدیتیشن و آرامش است.
بوریا که نامش در اشعار ادبیات کلاسیک ایران نیز یافت می‌شود، به عنوان زیرانداز کاربرد دارد. زیراندازی حصیری که مصرف زیادی در شهرهای داغ استان خوزستان دارد. از بوریا برای پوشش سقف و خنک کردن محل خانه و کاشانه نیز استفاده می‌شود. ردپایش را در کپرهای دیدنی هم می‌توان تماشا کرد. داستان بوریا را حافظ شیرین سخن این‌گونه روایت کرده است:
حدیثِ مُدعیان و خیالِ همکاران / همان حکایتِ زر دوز و بوریا باف است

گلیم افشاری


گلیم، صنایع‌دستی ممتاز و جذاب و دوست‌داشتنی و باشکوه اقوام ایرانی است. از سیستان تا گیلان، گلیم بافی بخشی از اقتصاد صنعت گردشگری و اقتصاد خانوارهای عشایر و مناطق روستایی است. گلیم در خوزستان، مصرف زیادی دارد. با پشم بافته شده و به گلیم افشاری شهرت دارد. گلیم افشاری در بسیاری از مراکز عرضه صنایع‌دستی خوزستان در شهر اهواز، یافته و قابل خرید است. گلیم افشاری کمی ضخیم‌تر از سایر گلیم‌ها است و شهرت ملی دارد. این نوع گلیم حاشیه باریک دارد و به صورت مستطیلی بافته می‌شود و برای تزیین خانه و کاشانه شما با صنایع‌دستی ایرانی، گزینه خوبی است. رنگ‌های محدودی در تولید گلیم افشاری خوزستانی به کار می‌رود و معمولاً رنگ‌های تیره، تنالیته غالب است. ریش‌هایش نیز بافت ضخیم دارد. اگر خریداری کردید، شیوه نگهداری و شست‌وشو را نیز از فروشنده سؤال کنید.
آشنایی با سوغات اهواز

احرامی بافی


خوزستان محل هنرهای رنگارنگ و خوش طرح و رنگ ایرانی، جایی است که احرامی بافی نیز مشتریان بسیار دارد. احرامی بافی در واقع استفاده از پنبه و پشم در تولید صنایع‌دستی است. از بهبهان تا شوشتر، شاهد محصولات احرامی بافی هستیم. این نوع صنایع‌دستی با رنگ سیاه و سفید تولید شده و گاها شاهد حضور رنگ سبز و قرمز نیز در این محصولات هستیم. کلاً محصولات پنبه و پشم را در محل نشیمن و خانه و کاشانه خود داشته باشید که آرامش‌بخش است و خواص درمانی دارد. محصولات احرامی بافی در ابعاد و قیمت‌های مختلف در بازار اهواز در دسترس عاشقان صنایع‌دستی و سوغات اهواز است.

عبا


عبا در استان خوزستان به دلیل گرمای هوا، کاربرد بسیاری برای مردان دارد. قدمت عبا بافی در استان خوزستان به چندین قرن می‌رسد. عبای خوزستانی با نخ پشمی بافته شده و در تهیه نخ نیز معمولاً از رنگ استفاده نمی‌شود. لذا رنگ طبیعی پشم در عبای خوزستانی دیده می‌شود. اگر به دنبال عبای تابستانی اهوازی هستید، عبای هله را در نظر داشته باشید. با نخ نازک بافته شده و در عبای زمستانی نیز نخ ضخیم به کار می‌رود.

خراطی و قلم نی


محصولات خراطی، محصولات خوش طرح و نقشی است که صدها سال قدمت دارد. محصولات چوبی خراطی و منبت‌کاری، از کارهای ظریف کاری شده در استان خوزستان است که در اهواز نیز می‌توان محصولاتش را مشاهده کرد. از قلیان تا پایه آباژور، می‌توان از محصولات خراطی اهواز، استفاده نمود. البته قلم نی هم برای عاشقان خوش‌نویسی، سوغات خوبی از اهواز است. لذا قلم نی را نیز در نظر داشته باشید. قلم نی دزفول، استحکام بالایی دارد.
آشنایی با سوغات اهواز

مخاطب گرامی
اگر مسافر اهواز هستید یا سابقه اهواز گردی و خرید سوغات و صنایع‌دستی اهواز را داشتید، نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. نحوه کاربرد و استفاده سوغات و صنایع‌دستی اهواز را پیش از خرید، مطالعه کرده و بخشی از وقت اهواز گردی خود را به حضور در پاساژهای مدرن و بازارهای قدیمی شهر اختصاص دهید.
لینک این گفتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به خصوص در گروه‌های خانوادگی در تلگرام و واتساپ به اطلاع ایران‌گردان و عاشقان صنایع‌دستی و سوغات ایران زمین به اشتراک بگذارید. با نصب اپلیکیشن سفرمارکت ضمن دریافت تخفیف خرید آنلاین بلیط هواپیما تهران اهواز، از کمپین‌های هیجان‌انگیز و تخفیف‌ها و مسابقات و قرعه‌کشی‌های ماهانه سفرمارکت مطلع باشید. مجله گردشگری سفرمارکت، هر روز شما را با بهترین و جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری ایران و جهان آشنا می‌کند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است