search
menu

موزه های دهلی

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از موزه های دهلی پیشنهاد می شود؟
موزه ملی دهلی نو (The National Museum, New Delhi)
موزه هنر ها و صنایع دستی ملی (The National Crafts Museum)
موزه ملی راه آهن (The National Rail Museum)
موزه ملی علوم ( National Science Center)
موزه رشترپاتی بوهان دهلی نو
دهلی یکی از بزرگ‌ ترین شهرهای هند است که با بیش از ۵ هزار سال قدمت یکی از قدیمی ترین شهر های جهان و نمادی از تقابل دو جامعه سنتی و مدرن به شمار می رود. جاذبه های گردشگری این شهر، یا جاذبه های طبیعی هستند یا جاذبه های باستانی که از سال های دور به جا مانده اند و آیینه‌ ای از تاریخ و میراث فرهنگی غنی هند به شمار می ‌روند. از جاذبه های باستانی جالب این شهر می توان به قلعه های قدیمی، مساجد، معابد دهلی و موزه های دهلی اشاره کرد. اگر قصد خرید بلیط هواپیما خارجی و سفر به شهر باستانی دهلی را داشته باشید، پیشنهاد می شود که حتما در کنار سایر جاذبه های گردشگری و طبیعی دهلی از موزه های دهلی نیز دیدن کنید.

چرا بازدید از موزه های دهلی پیشنهاد می شود؟


• بازدید از این موزه ها برای دوستداران تاریخ گزینه مناسبی است.
• با بازدید از این موزه ها می توانید با میراث فرهنگی و هنر های غنی هند آشنا شوید.
• این موزه ها یکی از خاص ترین مکان ها برای دوستداران عکاسی و عاشقان ماجراجویی به شمار می روند.
علاوه بر جاذبه های گردشگری، چندین موزه نیز در دهلی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

موزه ملی دهلی نو (The National Museum, New Delhi)


موزه ملی دهلی نو بزرگترین مجموعه تاریخی هند است که در سال ۱۹۴۹ توسط دولت هند تاسیس شد و دارای گالری های مختلفی است. با بازدید از این موزه می توانید دید وسیعی نسبت به کشور هند، جایی که تاریخ و سلسله های مختلف در طول زمان حکمرانی داشته اند، پیدا کنید. ساختمان این موزه دو طبقه بوده و معماری آن به صورت دایره ای است. از ویژگی های مهم این موزه این است که دسته بندی بسیار خوبی برای نمایش آثار هنری در دوره های مختلف دارد که این بخش ها از دوران ما قبل تاریخ شروع شده و تا دوران مدرن ادامه یافته است. در موزه ملی دهلی ۲۹ بخش مختلف وجود دارد که از جمله آن ها می توان به بخش های سکه شناسی، مردم شناسی، هنرهای تزئینی، جواهرات قیمتی، دانشگاه، حفاظت و اسلحه و زره اشاره کرد. بیشترین آثاری که در موزه ملی دهلی نو به نمایش گذاشته شده اند عبارتند از: ظروف سفالی، ظروف برنزی و مسی، مجسمه ها، ابزار های موسیقی، مهر، جواهرات، نقاب های سنتی هندی، قالیچه ها، شمشیر، نسخه های خطی قدیمی و تابلو هایی از جنس ابریشم. از شرایط بازدید از موزه دهلی نو این است که با خوراکی وارد موزه نشوید و برای عکاسی از آثار موزه حتما از متصدیان اجازه بگیرید.
موزه های دهلی

آدرس: Janpath Rd, Rajpath Area, Central Secretariat, New Delhi, Delhi 110011, India
ساعت بازدید: زمان بازدید از این موزه همه روزه به جز روز های دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ عصر است.

موزه هنر ها و صنایع دستی ملی (The National Crafts Museum)


این موزه یکی از خاص ترین و بزرگترین موزه های صنایع دستی در هند است که در آن طیف وسیعی از انواع صنایع دستی سنتی از سراسر هند به نمایش گذاشته شده است. امکان بازدید و خرید منسوجات دستبافت، کارهای چوبی و سرامیکی نیز در موزه هنر ها و صنایع دستی ملی دهلی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. همچنین می توانید هنرمندان مختلفی را که در حال تهیه و تولید آثار هنری هستند، در این موزه ببینید. در National Crafts Museum معماری ویژه بخش های مختلف هندوستان، روستاها و خانه های گلی و چوبی که از مناطق مختلف در کنار یکدیگر ساخته شده اند، به چشم می خورد. در این موزه ۳۵۰۰۰ قطعه کمیاب از کنده کاری چوب، منسوجات، چوب و سفال در معرض دید عموم قرار گرفته است و در حیاط عقب موزه نیز صنعتگران به فروش محصولات خود مشغول هستند.
آدرس: Bhairon Marg, Pragati Maidan, New Delhi, Delhi 110001, India
ساعت بازدید: زمان بازدید از این موزه همه روزه به جز روز های دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۸ عصر است.
موزه های دهلی

موزه ملی راه آهن (The National Rail Museum)


در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار، بیش از ۳۰ لوکوموتیو و تعداد زیادی کالسکه و واگن وجود دارد که بیشتر آن ها نادر و منحصر به فرد هستند. در موزه ملی راه آهن بیش از ۱۴۰ سال تاریخ راه آهن هند و آثار ارزشمند آن نگهداری می شود. از مهم ترین آثار دیدنی این موزه می توان به موتور های بخار (Fairy Queen steam engine) و مجموعه اتومبیل های متعلق به مهاراجه‌ ها اشاره نمود. از مهم ترین ویژگی های این خودرو ها این است که بدنه آن ها با عاج فیل تزئین شده است. در این موزه اتاقک ولیعهد انگلستان، شاهزاده ولز، از سال ۱۸۷۶ و خودرویی که خاکستر مهاتما گاندی پس از ترور و سوزانده شدن با آن حمل شد و همچنین جمجمه یک فیل که با قطاری در سال ۱۸۹۴ تصادف کرد، نمایش داده می شوند. همچنین یک بخش بسیار جذاب برای سرگرمی کودکان نیز در این موزه وجود دارد که سوار شدن به قطاری با موتور بخار است.
آدرس: Chanakyapuri, New Delhi, Delhi 110021, India
ساعت بازدید: زمان بازدید از این موزه همه روزه به جز روز های دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۷ عصر است.

موزه ملی علوم ( National Science Center)


این موزه در سال ۱۹۹۲ میلادی تاسیس شد و یکی از بزرگترین موزه های علوم در سراسر آسیا به حساب می آید. در موزه ملی علوم می توانید دستاورد های فناورانه، سیر تحول بشری و دانش را ببینید. ویژگی خاص موزه ملی علوم، بازدید کنندگان دانشجویی آن است. در حالی که در سراسر جهان ، نسبت دانشجویان به بازدیدکنندگان عمومی تقریباً ۰.۳ است، تقریباً ۶۵٪ (نسبت ۱.۸) بازدیدکنندگان مرکز ملی علوم را دانشجویان تشکیل می دهند. هرچه تعداد بازدید کنندگان بیشتر می شود، موزه ملی علوم مرکز گنجینه های خود را در شش سالن دائمی پر از نمایشگاه های مشارکتی جالب و کاربردی باز می کند.
آدرس: Bhairon Marg, Near Gate No.1, Pragati Maidan, New Delhi, Delhi 110001, India
ساعت بازدید: زمان بازدید از این موزه همه روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر است.
موزه های دهلی

موزه رشترپاتی بوهان دهلی نو


موزه رشترپاتی بوهان نام یکی از رئیس جمهورهای سابق هند است که در طول حیاتش یک فعال دموکرات تمام عیار شناخته می شد. پس از مرگ وی خانه او به موزه ای بسیار جذاب و دیدنی تبدیل شد. موزه رشترپاتی بوهان دارای مساحت ۱۳۰ هکتار و ۳۴۰ اتاق منحصر به فرد در ۴ طبقه است. بنای اصلی ساختمان در سال ۱۹۲۹ به پایان رسید و در ابتدا آن را با نام خانه ویکروی می شناختند. پس از به استقلال رسیدن هند به نام خانه دولت تغییر کرد و در نهایت به رشترپاتی بوهان تغییر نام یافت. این موزه شامل بخش های جذاب و متنوعی از جمله برج ساعت، تالار آشوک، باغ‌ های مغول، باغ موسیقی، باغ بلند، اصطبل، باغ گیاه شناسی، تالار بنکوئت و کتابخانه است.
آدرس: Talkatora Road, New Delhi, Delhi 110004, India
ساعت بازدید: زمان بازدید از این موزه همه روزه به جز روز های دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۶ عصر است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است