search
menu

جاهای دیدنی دهلی

[ پنهان کردن ]
درباره جاهای دیدنی دهلی
حمل و نقل عمومی در شهر دهلی
آب و هوای دهلی
قلعه ی سرخ (Red Fort)
قطب منار (Qutub Minar)
مسجد جامع (Jama Masjid)
دروازه هند (India Gate)
آرامگاه همایون (Humayun’s Tomb)
چاندی چوک Chandni Chowk
معبد آکشاردام (Akshardham Temple)
مقبره گاندی (Raj Ghat)
گورودوارا بنگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib)
معبد ایسکون (Iskcon Temple)
مجتمع حوض خاص (Hauz Khas Complex)
باغ لودی (Lodhi Garden)

درباره جاهای دیدنی دهلی


شهر دهلی با پنج هزار سال قدمت یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود و در واقع، نمادی از دو جامعه سنتی و مدرن است. دهلی به عنوان کلان شهر باشکوه و پایتخت هندوستان سرشار از شگفتی ها است و دارای جذابیت های فوق العاده ای است. شهر دهلی، هندوستان کوچک نامیده می شود و گردشگران در طی سال همواره با خرید بلیط هواپیما از این شهر زیبا بازدید می کنند و خاطرات بی نظیری برای خود رقم می زنند، قطعا شما نیز با سفر به این شهر بی نظیر مسحور و شگفت زده خواهید شد، با وجود ظاهری مدرن و جدید، روح باستانی این شهر نشان دهنده سال های تاریخی و هنر شرقی است.
جاهای دیدنی دهلی
در شهر بزرگ دهلی چندین نوع قومیت، فرهنگ‌ و مذهب در کنار هم زندگی می ‌کنند و همین امر برای گردشگران بسیار جذاب به نظر می رسد، بناهای تاریخی زیادی از زمان حکومت مغول‌ ها در این شهر وجود دارند؛ بدون شک سفر به شهر دهلی جزو سفرهای ماجراجویانه برایتان خواهد بود. البته لازم به ذکر است، کشور هندوستان خود جزو مشهورترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیا محسوب می شود، مطمئنا سفر به این منطقه جزو خاطره انگیزترین سفرهایتان خواهد بود. بهتر است در این قسمت در مورد فرق میان دهلی با دهلی نو را برایتان توضیح دهیم؛ این دو نام متعلق به یک مکان نیستند و تفاوت هایی اساسی بین این دو وجود دارد، در اصل دهلی نو که با نام New Delhi نیز شناخته می شود به عنوان پایتخت هندوستان یکی از بخش های دهلی و مقر دولت هند و ادارات سیاسی و دولتی دهلی نو محسوب می شود، پس دهلی نو بخشی از دهلی است و دهلی یک شهر بزرگ با مناطق و بخش های معروف و جذاب گردشگری است.

حمل و نقل عمومی در شهر دهلی


با توجه به اینکه شهر دهلی دارای جاذبه های گردشگری و دیدنی زیادی است؛ بر همین اساس این شهر دارای سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها، ریکشاو (سه چرخه ‌های موتوری)، مترو، تاکسی و قطارهای حومه شهری خوبی است تا گردشگران داخلی و خارجی را در سطح شهر جابجا کنند، همچنین متروی شهر دهلی جزو مدرن ‌ترین سیستم‌ های حمل و نقل زیرزمینی دنیا به شمار می رود و از سال ۲۰۰۷ میلادی با ۳ خط و ۶۵ کیلومتر طول فعالیت دارد که از این طریق به همه قسمت های شهر دسترسی آسانی خواهید داشت. یکی دیگر از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی در دهلی سه‌ چرخه‌ های موتوری است که با رنگ سبز در سطح شهر دیده می شوند و خیلی ارزان ‌تر از تاکسی‌ های دولتی و خصوصی هستند. در کنار این ها می توان به اتوبوس های شهری دهلی اشاره کرده که تسهیلات بیشتری به شهروندان و گردشگران ارائه می دهند.

آب و هوای دهلی


آب و هوای دهلی بسیار دلپذیر است، این شهر زمستان های کاملا سرد و تابستان های معتدل دارد، بر همین اساس بهترین زمان برای سفر به این شهر از ماه های نوامبر تا مارس است ولی توجه داشته باشید که از ماه های آوریل تا ژوئن درجه حرارت بالا رفته و غیرقابل تحمل می شود، بنابراین در هنگام خرید بلیط هواپیما همه این ها را مدنظر داشته و تاریخ مورد نظرتان را انتخاب کنید.
در ادامه می خواهیم در مورد Delhi’s Attractions برایتان بنویسیم تا نسبت به این جاذبه ها آگاهی کامل داشته باشید:

قلعه ی سرخ (Red Fort)


قلعه سرخ یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آثار تاریخی شهر دهلی از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. به این بنا، قلعه لال نیز گفته می شود (لال در هند به معنی سرخ است). قلعه سرخ در مرکز شهر قرار دارد و در زمان تغییر پایتخت شاه جهان به دهلی، این قلعه نیز بنا گردیده است و احداث آن ۹ سال طول کشیده و در نهایت در سال ۱۶۴۸ تکمیل گردیده است. در زمان های گذشته شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده است مانند انجام مراسم تشریفاتی خاندان سلطنتی ولی امروزه برای مراسم سیاسی و ملی استفاده می شود؛ با توجه به اینکه ظاهر بنای قلعه سرخ بسیار زیباست و دارای معماری هشت ضلعی است، همچنین علاوه بر ظاهر در فضای داخلی این قلعه نیز چندین کاخ، سالن و موزه وجود دارند. در داخل قلعه سرخ دهلی اتاق کوچکی به نام ناباهات خانا وجود دارد که این اتاق در گذشته برای سخنرانی پادشاه کاربرد داشته است یا در زمان جشن ها از این اتاق موسیقی پخش می شده است .اتاق ناباهات دارای ستون های بزرگی است که با آرک تزیین شده اند. همچنین هر شب در این قلعه داستان‌ های تاریخی به مدت یک ساعت به وسیله نور بر روی دیوارهای قلعه روایت می ‌شود. قلعه سرخ دهلی شامل بخش‌ های مختلفی مانند دروازه لاهور، دروازه دهلی، نقاره‌ خانه، دیوان خاص و… است. مورد جالب توجه در مورد دیوان خاص قلعه سرخ اینست که اشعار فارسی بر روی برخی از کتیبه های این دیوان حک شده‌ است و این دیوان محل ملاقات‌ های خصوصی شاه به شمار می رفت. همچنین در قلعه سرخ دهلی دو موزه وجود دارند که آثار تاریخی و هنری دوران گورکانی هند و ایران در آنجا نگهداری می شوند. برای دسترسی به قلعه سرخ می توانید به وسیله اتوریکشاو، تاکسی، اتوبوس یا مترو اقدام کنید و در صورت استفاده از مترو باید در ایستگاه چاندنی چوک پیاده شوید و بقیه ۱.۵ کیلومتر را پیاده بروید.
ساعت بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها از ۹:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ عصر
جاهای دیدنی دهلی

قطب منار (Qutub Minar)


قطب منار یکی از آثار مشهور شهر دهلی است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و جزیی از افتخارات مردم دهلی محسوب می شود. قطب منار به دستور پادشاهان مغول در سال ۱۱۹۳ در زمان آغاز حکومتشان به خاطر پیروزی مسلمانان در هند بنا شده و شامل مسجد قوه الاسام و موذن خانه است تا در این مکان نماز برپا شود. این بنای زیبا شامل پنج طبقه همراه با آیات قرآن و متون اسلامی است که سه طبقه آن از آجر سرخ و دو طبقه از مرمر قرمز ساخته شده است، یعنی از سنگ کوارتزی خاکستری، ماسه ای قرمز و قهوه ای روشن برای نمای این منار استفاده شده که دو ردیف برج با سنگ مرمر سفید تزیین شده اند. معماری این بنا از جام منار افعانستان الهام گرفته شده است و شامل ۵ قسمت است که به فاصله هر ۲ طبقه مدوری کمربندی شکل دور تا دور آن قرار دارد و در هر کدام از طبقات کتیبه هایی از آیات قرآن و نام های پادشاهانی مانند قطب‌ الدین روی آن حک شده است. همچنین در درون صحن اصلی مسجد یک ستون فلزی از جنس آلیاژ خاصی وجود دارد که نه زنگ می زند و نه پوسیده می شود و بر روی ستون داخلی مسجد نقاشی و نگارهای برجسته ای به چشم می خورد. جاذبه های دیگری نیز در اطراف این برج وجود دارد، البته اجازه بالا رفتن از این منارها را ندارید. قطب منار یکی از جاهای دیدنی دهلی به عنوان برجسته‌ ترین آثار معماری هندو اسلامی و بلندترین برج آجری جهان شناخته می شود؛ این برج با ۷۲ متر ارتفاع با ۳۹۹ پله برای تماشای منظره شهر انتخاب مناسبی است، همین عامل سبب گشته تا هر سال گردشگران زیادی از اکثر نقاط دنیا از آن بازدید کنند و در فضای سبز اطراف منار نیز پرندگان و سنجاب های زیبایی در لابه لای درختان به چشم می خورند که به عنوان یک پارک بزرگ اطراف قطب منار زندگی می کنند. برای دسترسی به قطب منار می توانید از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.
ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۵ عصر

مسجد جامع (Jama Masjid)


یکی دیگر از آثار به یادگار مانده از شاه جهان مسجد جامع دهلی است و بازدید از این مسجد محدودیتی برای ادیان مختلف ندارد. معماری مسجد جامع دهلی بسیار معروف بوده و از مرمر و ماسه سنگ قرمز ساخته شده است، همچنین دو مناره با شکوه و سه گنبد مرمرین و درخشان در این مسجد بینندگان را به سوی خود جذب می کند. مسجد جامع دهلی با نام مسجد جهان نما نیز شناخته می شود جزو مهم ترین عبادتگاه های دهلی محسوب شده و این مسجد به عنوان نماد عشق و برادری در سطح جهان معروف شده است که نشانه های اسلام به شکل نمادین به طرز زیبایی در این مسجد به چشم می خورند. مسجد جامع دهلی یکی از بزرگ ترین مساجد هند است که به عنوان آخرین بنا به دستور شاه جهان از سال ۱۶۴۶ شروع شده و در سال ۱۶۵۸ به اتمام رسیده است. مسجد جامع دارای سه مدخل، چهار برج زاویه‌ دار، دو محراب و دو مناره‌ قرمز رنگ سنگی با ارتفاع ۴۰ متر و خطوط راه راه عمودی مرمری است که به راحتی می توانید به بالای مناره جنوبی بروید و شهر دهلی را از نمای دیگری تماشا کنید. در صحن مسجد جامع استخر بزرگی برای وضو و طهارت تعبیه شده است. با ورود به مسجد جامع دهلی ۲۵ هزار نفر در حیاط این مسجد مشغول عبادت هستند که نشان از بزرگی این مسجد تاریخی دارد. این روزها بر روی پله‌ های خروجی مسجد چندین دکه غذافروشی فعالیت دارند که می توانید غذاهای محلی هندوستان را امتحان کنید. مورد جالب توجه در مورد این مسجد نزدیکی آن به قلعه سرخ است که همزمان می توانید از هر دوی آن‌ها بازدید کنید. توجه داشته باشید که برای ورود به مسجد باید لباس مناسب بپوشید، به طوری که دست ها و پاهایتان به طور کامل پوشیده باشد، زیرا در غیر این صورت از ورود شما به داخل مسجد جلوگیری خواهد شد. همچنین به همراه خود دوربین عکاسی یا تلفن همراه نداشته باشید، زیرا باید هزینه‌ بابت آن پرداخت نمایید.
ساعت بازدید: به صورت دو سره، از ۷ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۱:۳۰ ظهر تا ۶:۳۰ عصر

دروازه هند (India Gate)


در شهر دهلی با دروازه ای با شکوه روبرو خواهید شد که برای یادبود ۸۲ هزار سرباز شهید در جنگ جهانی اول ساخته شده است. این بنای تاریخی اهمیت معنوی زیادی برای مردم هندوستان دارد و نمادی از فداکاری و عشق به وطن در این محل موج می زند. معماری این دروازه نیز توسط معمار بریتانیایی کاملا آزادانه طراحی شده و هیچ گونه ارتباطی به مذهب و آیین فرهنگ های مختلف ندارد. این بنا با ۴۲ متر ارتفاع در محوطه باز در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در سال ۱۹۳۱ ساخته شده است و نام دیگر دروازه هند، ایندیا گیت است که به عنوان بنای یادبود ملی جز جاهای دیدنی دهلی به شمار می رود. دروازه هند در کنار چمنزارهای بی نظیر ی واقع شده است که به عنوام مکانی محبوب برای پیک نیک در میان اهالی دهلی شهرت دارد، همچنین جادبه های وسیعی در اطراف دروازه هند وجود دارند که بع محل پیاده روی های صبحگاهی و عصرگاهی مناسب هستند. جاذبه دیدنی دیگر در اطراف دروازه هن دریاچه کوچکی است که می توانید آنجا قایق سواری کرده و در تالاب های اطراف این سازه بگردید. در هنگام شب نیز دروازه و فواره های اطراف نورافشانی می شوند و صحنه های خارق العاده ای ایجاد می کنند. برای دسترسی به دورازه هند از هر نقطه از شهر دهلی آسان است و به وسیله تاکسی، اتوبوس می توانید برای رسیدن به این دروازه استفاده کنید.
ساعت بازدید: شبانه روزی
جاهای دیدنی دهلی

آرامگاه همایون (Humayun’s Tomb)


بنایی زیبا به دستور همسر همایون شاه ساخته شده است، همایون شاه علاقه زیادی به معماری اسلامی داشته است. این مقبره دارای دو دروازه غربی و جنوبی است. دروازه جنوبی به عنوان ورودی سلطنتی بوده که در حال حاضر برای بازدید عموم بسته است. از سمت حیاط کوچک می توانید وارد دروازه غربی شوید که در امتداد آن به آرامگاه خواهید رسید. آرامگاه همایون دارای دو گنبد زیبایی است که با سنگ مرمر سفید پوشانده شده و در داخل آرامگاه نیز یک گودال هشت ضلعی وجود دارد که سر پادشاه در این گودال رو به قبله دفن شده است ولی بدن ایشان را در طبقات زیرین آرامگاه دفن کرده اند. داستان این بنا بدین صورت است که نصیر الدین همایون به عنوان دومین پادشاه گورکانیان بوده است که روزی با شنیدن صدای اذان همایون شاه با سرعت پله ها را پایین می رفته تا نماز اول وقت ادا کند که در همین حین از پله ها سقوط کرده و جان خود را از دست داده است، از آن روز به بعد شاه همایون و آرامگاه وی برای مردم دهلی بسیار مورد احترام واقع شده است. همایون شاه عاشق هنر و علم بود و در کتابخانه شخصی وی اثرهای هنری زیادی از نقاشان، خوشنویسان و صحافان ایرانی و هندی به چشم می خورد. به دلیل اینکه همایون شاه چندین سال در ایران زندگی می کرده که در زمان بازگشت به هند چندتن از هنرمندان ایرانی را همراه خود به هندوستان برده است و مقبره ها و آثار هنری ساخته شده در هندوستان جزو میراث و الگوهای ایرانی هستند، مانند تاج محل. در آرامگاه همایون نیز از عناصر معماری ایرانی استفاده شده است مانند کاشی‌ کاری های مختلط، شاه نشین های قوسی شکل و گنبدهای باریک که شباهت زیادی چهار باغ اصفهان دارد. با بازدید از این بنا گویی در باغ ایران قدم می زنید و لحظات نابی را تجربه خواهید کرد. دسترسی به این آرامگاه از طریق حمل و نقل عمومی امکان پذیر است.
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

چاندی چوک Chandni Chowk


یکی از خیابان‌ های قدیمی شهر دهلی چاندی چوک نام دارد که بعد از گذشت چندین سال هنوز هم بافت و فرهنگ تاریخی خود را حفظ کرده است. در این خیابان هیچ نظمی به چشم نمی خورد و به معنای واقعی هرج‌ و مرج، شلوغی و رفت ‌و آمد مردم، گاری‌ ها و اتومبیل ها، دکه‌ های اغذیه فروشی و … در کنار هم در این خیابان خواهید دید که منظره‌ خاص و فریبنده ای را ایجاد کرده اند. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردمان دهلی بازدید از چاندی چوک به شدت پیشنهاد می شود که به عنوان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی دهلی به شمار می رود. طعم غذاهای محلی و پارچه‌ های هندی رنگارنگ جزو بی نظیرترین تجربه های شما در سفرتان به دهلی خواهد بود. پس پیشنهاد ما اینست تا حتما از این بازار دیدنی بازدید کنید و صدها نمونه ادویه مختلف و بذرهای گیاهان گوناگون را خریداری کنید، زیرا نمونه هایشان را در هیچ جایی از جهان پیدا نخواهید کرد.
ساعت بازدید: شبانه روزی

معبد آکشاردام (Akshardham Temple)


معبد آکشاردام به عنوان معبدی زیبا برای نشان دادن ۱۰ هزار سال فرهنگ و تاریخ باستانی هند شناخته می شود و معماری این معبد برگرفته از معماری سنتی و مدرن است. بنای معبد آکشاردام از مرمر صورتی و سفید تشکیل شده است که این خود نماد الهی بوده و بدون استفاده از هیچ آهن و فولادی همراه با ستون های بلند حکاکی شده و گنبدهای درخشان و مرمری ساخته شده است، معبد آکشاردام در عین سادگی بسیار مسحور کننده است. این معبد شامل حرم، تالارها و باغ است که در باغ این معبد مجسمه‌ های زیادی دیده می شود، حتی امکان قایق‌ سواری نیز در این محل برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. همچنین در این معبد تالار نمایش بزرگی وجود دارد که شامل سه سالن مجزا است و هر کدام از سالن ها قصه های متفاوت با مجسمه های زیبا تشابه زیادی به واقعیت دارند. در سالن نمایش، نمایش هایی از سنت ها و آیین هندوها الهام گرفته شده که بسیار شگفت انگیز هستند وعلاوه بر سالن نمایش، سالن فیلمی نیز وجود دارد که نماد فداکاری، خدمت و روحانیت است. معبد آکشاردام جزو جاذبه های گردشگری دهلی است که اکثر توریست ها از آن بازدید می کنند. این معبد در سال ۲۰۰۵ افتتاح شده و به عنوان نمادی از سنت‌ های مردم هند، فرهنگ هندوئیسم، روحانیت و معماری هندی شناخته می شود. توجه داشته باشید که اجازه بردن موبایل و دوربین را به این معبد ندارید و بازدید کامل از این محل نصف روز شما را می گیرد. آکشاردام در لغت به معنی کاخ یا محل زندگی رب النوه سوامینارایان است و به عقیده پیروان خانه زمینی خدا معنا دارد. دسترسی به معبد آکشاردام از طریق مترو انجام می گیرد که باید در ایستگاه آکشاردام پیاده شوید و پس از طی ۱۰۰ متر به سمت راست بپیچید و به ورودی شماره ۱ برسید.
ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر
جاهای دیدنی دهلی

مقبره گاندی (Raj Ghat)


راج گات محلی به عنوان مقبره پدر شهر دهلی، مهاتما گاندی است که در کنار رودخانه یامونا به عنوان یادبودی از شخصیت بزرگ گاندی ساخته شده است. گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی ها بوده است که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراطوری بریتانیا رهبری کرده است. گاندی به خاطر ساده زیستی و صلح دوستی در کل جهان به شهرت رسیده است. مقبره گاندی در عین سادگی نشان دهنده خلاقیت طراح این پروژه است، این مقبره دارای اهمیت زیادی برای هندی ها است و بر روی این مقبره گل های زیبا همراه با چراغ قرار داده شده است که نماد فداکاری این شخصیت بزرگ برای هندوستان است. توجه داشته باشید که برای ورود به این مجموعه باید کفش های خود را در بیاورید و پا برهنه بروید. راج گات همواره مورد توجه گردشگران و پیروان قرار گرفته است. همچنین در این بنای تاریخی مجموعه ای از نقاشی، دست‌ نوشته، مجسمه‌ و… نگهداری می ‌شود. نکات جالب در مورد مقبره گاندی اینست که بنای راج گات سقف ندارد و در این بنا یک مشعل آتش ابدی روشن است. این بنا در ساحل رودخانه یامونا قرار گرفته است و برای پیاده روی در سمت دیوارهای این بنا پیاده روی سنگی در میان چمنزار ها ساخته اند. برای دسترسی به مقبره گاندی می توانید از طریق مترو به ایستگاه چاندری چوک بر روی خط زرد بروید.
ساعت بازدید: ۶:۳۰ صبح تا ۶ عصر

گورودوارا بنگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib)


گورودوارا یکی از عبادتگاه های معروف مذهب سینک در شهر دهلی است. افسانه ای در مورد این معبد بر زبان ها جاریست که به زمان گرو سیک هشتم بر می گردد، این معبد در ابتدا یک خانه کوچک بود که توسط سردار باگل سبنگ ساخته شده بود که در قرن ۱۷ ام محل زندگی رجا جی سینگ، حاکم هندوستان بوده است و تا سال ۱۶۶۴ در این محل زندگی کردند تا زمانی که وبا در شهر شیوع پیدا کرد و وی از چاه خانه خود به مردم آب تمیز می رساند، با این کار توانست شیوع بیماری را کنترل کند، به همین دلیل امروزه این مکان برای هندی ها بسیار مقدس است و آب استخر این معبد را آب شفا می دانند.معماری این معبد نیز بسیار زیبا است و از سنگ مرمر در ساخت این معبد استفاده شده است. همه ساله در این مکان جشن های مذهب سیک برگزار می شود. همچنین در اطراف این معبد به یک استخر، مقبره طلایی، گالری آثار هنری و دانشگاه دسترسی خواهید داشت. برای رفتن به معبد گورودوارا بنگلا صاحب می توانید از طریق مترو اقدام کنید که نزدیک ترین ایستگاه به این معبد نیز راجیو چوک نام دارد.
ساعت بازدید: شبانه روزی

معبد ایسکون (Iskcon Temple)


معبد ایسکون یا سری سیرا رادا پاراهاساتری ماندیر یکی از معبد های مشهور در شهر دهلی است که جزو ۴۰ معبد موجود در هندوستان به شمار می رود و بر روی تپه های کریشنا در نزدیکی شرق کایلاش واقع شده است که در سال ۱۹۹۸ افتتاح گردیده و در آن به دعا و عبادت خدای کریشنا و رادخانی می پردازند. در این معبد بت های معروف به نام های Sri Radha Parthasarathi، Sita Rama Laksman Hanuman و Sri Sri Gaura Nitai قرار داده شده اند و مناسب ترین مکان برای کسانی است که می خواهند بر آگاهی معنوی خود اضافه کنند. طراحی و ساخت بنای زیبای این معبد توسط هنرمندان روسی انجام گرفته است که از مجسمه ها و نقاشی هایی استفاده کرده اند و در این مجسمه ها و نقاشی ها نیز از حماسه های مذهبی هندوستان ایده گرفته شده است؛ بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از این معبد زیبا شگفت زده می شوند. در این معبد بزرگ و زیبا امکانات فرهنگی متنوعی مانند موزهای فرهنگ ودایی، سالن های نمایشی مذهبی دایر هستند. برای دسترسی آسان به این معبد باید سوار مترو شوید و در ایستگاه بانگالور پیاده شوید و بقیه ۲ کیلومتر را پیاده بروید.
ساعت بازدید: ۴:۳۰ صبح تا ۱ ظهر و از ۴ ظهر تا ۹ شب
جاهای دیدنی دهلی

مجتمع حوض خاص (Hauz Khas Complex)


روستای حوض خاص در اصل نام محله ای در شهر دهلی هندوستان است که این دهکده نام خود را از آبگیر موجود در این منطقه گرفته است. خانه ای تاریخی در جنوب دهلی و نزدیک دریاچه بزرگ به نام مجتمع حوض خاص وجود دارد. این استخر بزرگ توسط علائالدین خالجی ساخته شده است و این دهکده زیبا و قدیمی قدمتش به قبل از تاسیس دهلی جنوبی می رسد که امروزه تبدیل به نوعی مرکز خرید شده است که در آن می توانید به انواع مغازه های لباس های سنتی هندی و صنایع دستی دسترسی داشته باشید. این خانه شامل آرامگاه، مسجد، مخزن آبی است که در دوران سلطنت سلسله علاالدین خلیجی در قرن های ۱۳ و ۱۴ میلادی احداث شده است. هدف از نام حوض منظور مخزن آب است و کلمه خاص نیز نشان دهنده ارزش سلطنتی این بنا بوده است. هدف اصلی از ساخت این مکان تامین آب برای زندانیان منطقه بوده است. در داخل مجموعه حوض خاص کتیبه های باستانی زیبا و مسجد وجود دارد که از پنجره های آن می توانید منظره زیبای اطراف را تماشا کنید. همچنین در کوچه پس کوچه های این محله به انواع کلوب و رستوران دسترسی دارید که شب های هیجان انگیزی برایتان خواهد بود، همچنین چندین مغازه، کوچه های باریک تودر تو و نقاشی های گرافیتی در این محله جا دارند. برای دسترسی به مجموعه حوض خاص می توانید با استفاده از متروی شهر به ایستگاه پارک سبز رفته و ۲.۵ کیلومتر بقیه را پیاده روی کنید.
ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ عصر


باغ لودی (Lodhi Garden)


باغ لودی، پارک زیبا بین بازار خان و آرامگاه صفدرجونگز است که در خیابان لودهی قرار دارد. این باغ زیبا در قرن ۱۵ ام بنا شده و آرامگاه محمد شاه، آرامگاه اسکندر لودهی و گنبد شیشا و گنبد بارا در این پارک قرار دارند. این آرامگاه ها دارای معماری باشکوه و بی نظیر هندی و ایرانی هستند. مقبره محمد شاه هشت ضلعی است که نماد خروج از دنیای مادی و حرکت به سمت دنیای معنوی را نشان می دهد و به عنوان اولین بنای این پارک شناخته شده که جزو جاذبه های دیدنی شهر دهلی به شمار می رود. آرامگاه اسکندر لودی نیز بنای مهم و ارزشمند دیگری در باغ لودی است که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به آرامگاه محمد شاه دارد. چندین مورد تغییرات در باغ لودی در زمان پادشاهان مغول انجام گرفته که یک رصد خانه بزرگ و کتابخانه در آن ساخته شده است. پارک لودی دارای فضای سرسبز و زیبایی است که یکی از محل های محبوب برای پیاده روی، ورزش و یوگا در میان مردم دهلی شهرت دارد، همچنین در وسط پارک نیز گنبدی به سبک معماری مغولی ساخته شده است. دسترسی به این باغ نیز از طریق اتوبوس، مترو و تاکسی امکان پذیر است. نزدیک ترین ایستگاه مترو جور باغ نام دارد و بعد از پیاده شدن با ۱۵ دقیقه پیاده روی باغ لودی را خواهید دید.
ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۷:۳۰ عصر


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است