search
menu

موزه های ازمیر

[ پنهان کردن ]
درباره موزه‌های ازمیر
چرا بازدید از موزه‌های ازمیر پیشنهاد می‌شود؟
موزه باستان شناسی ازمیر
موزه مردم شناسی ازمیر
موزه آگورا ازمیر
موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر
موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر
موزه هنر و مجسمه ازمیر
موزه تاریخ کلانشهر احمد پریشتانا
موزه تاریخ تجارت ازمیر
موزه آتاترک ازمیر
موزه راه آهن ازمیر
موزه علوم دانشگاه باغچه‌شهر ازمیر
موزه اسباب بازی‌های عمران بارادان ازمیر
موزه هنری سلچوک یاشار ازمیر
موزه کلید ازمیر
موزه تاریخ طبیعی ازمیر
موزه مرکز هنری آرکاس ازمیر
موزه هنر و تاریخ ازمیر
موزه ماسک ازمیر
موزه بانوان ازمیر

درباره موزه‌های ازمیر


هر چند که عده زیادی از مسافران کشور ترکیه معمولا یکی از شهرهای استانبول، آنتالیا یا آنکارا را مورد بازدید قرار می‌دهند، اما بدون تردید، ازمیر نیز یکی از شهرهای مهم و زیبای این کشور است. کما اینکه در این شهر، موزه‌هایی از جنس هنر، فرهنگ، تکنولوژی و سایر زمینه‌ها نیز وجود دارد و تردیدی نیست که با خرید بلیط هواپیما خارجی ازمیر می‌توان از تماشای این موزه‌ها لذت برد. از این رو، بهتر است با نگاهی کلی به بررسی موزه‌های ازمیر بپردازیم و با آنها بهتر آشنا شویم.
موزه های ازمیر

چرا بازدید از موزه‌های ازمیر پیشنهاد می‌شود؟


موزه‌ها، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر به شمار می‌روند.
با تماشای این موزه‌ها می‌توان به خوبی متوجه روح هنری، علمی و فرهنگی شهر را شناخت.
ازمیر به لحاظ تاریخی از اهمیت خاصی در کشور برخوردار است و مطمئنا، موزه‌های تاریخی این شهر حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند.

موزه باستان شناسی ازمیر


موزه باستان شناسی ازمیر را می‌توان مهم‌ترین و جذاب‌ترین موزه این شهر دانست. اکثر آثار و مصنوعات موجود در این موزه را اشیائی از اطراف خلیج ازمیر تشکیل می‌دهند. سکه‌ها، زیورآلات، تندیس‌ها، ابزار و وسایل لازم برای پخت و پز و سایر مصنوعاتی که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند به دوران یونان و روم باستان تعلق دارند. موزه باستان شناسی ازمیر در سال ۱۹۲۴ افتتاح و درهای آن از سال ۱۹۲۷ بر روی عموم مردم گشوده شد. امروزه بازدیدی ۱ تا ۲ ساعته از موزه باستان شناسی ازمیر، حقایق بسیار جالبی از گذشته این شهر و کشور ترکیه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
موزه های ازمیر

موزه مردم شناسی ازمیر


یکی دیگر از موزه‌های مشهور شهر ازمیر که نقش پر رنگی در تاریخ و تمدن این شهر ایفا می‌کند، موزه مردم شناسی ازمیر نام دارد. لباس‌ها و ظروفی که در این موزه وجود دارند همگی متعلق به دوران سلجوک در کشور ترکیه هستند. با توجه به اینکه ساختمان کنونی موزه در سال ۱۸۳۱ میلادی و به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است، علاوه بر خود موزه بازدید از این ساختمان نیز می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. این ساختمان چهار طبقه مجموعه‌های نفیسی از صنایع و هنرهای دستی محلی، تصاویر، زیورآلات، ابزار جنگی و دست نوشته‌ها را در خود جای داده و ارزش فوق العاده‌ای به دست آورده است.
موزه های ازمیر

موزه آگورا ازمیر


اگر بخواهیم فقط ۳ موزه مشهور در شهر ازمیر را انتخاب کنیم، قطعا باید یکی از انتخاب‌های ما موزه آگورا این شهر باشد. موزه‌ای بسیار زیبا در نزدیکی شهر ازمیر که با حکاکی‌ها، ستون‌ها و طاق‌هایی که به نمایش می‌گذارد، محبوبیت خاصی به دست آورده است. در این موزه شما می‌توانید شما زیورآلات و سایر وسایل مربوط به دوران گذشته را به خوبی تماشا کنید. چراکه موزه آگورا ازمیر در واقع، محلی برای تجارت و خرید و فروش کالاهای مختلف در گذشته‌های دور بوده است. البته این موزه دارای یک بخش هنری نیز هست که در آن می‌توان آثاری به جا مانده از دوران سنگ و حتی قبل‌تر از آن را تماشا کرد.
موزه های ازمیر

موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر


موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر یکی دیگر موزه‌هایی است که در این شهر همه آن را می‌شناسند. در این موزه حدود ۹۰ شاهکار متعلق به دوران بیزانس ترکیه را می‌توان تماشا کرد. این موزه در سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را آغاز کرد اما در سال ۲۰۱۱ مجددا بازسازی شد. البته غیر از شاهکارهای ذکرشده، در این موزه می‌توان به تماشای کارگاه‌های هنری نیز مشغول شد. بخش جالب بازدید از موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر جایی است که شما می‌توانید به کافه موجود در آن مراجعه کنید و یک لیوان نوشیدنی لذیذ میل کنید.

موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر


در سال ۲۰۰۷ میلادی، موزه‌ای تحت عنوان موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر در این شهر افتتاح شد. این موزه با دو جاذبه مهم و اصلی خود یعنی کشتی‌های به دست آمده توسط نیروی دریایی ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار شده است. همچنین اگر علاقمند به محیط دریا و وسایل نقلیه آن باشید، مطمئنا تماشای ناوها، ناوچه‌ها، قایق‌ها و سایر وسیله‌ها شما را هیجان زده خواهند کرد. ویدئوهای آموزشی این موزه کمک فراوانی به شما در شناخت محیط دریا خواهد کرد. همچنین در سالن‌های مختلف آن می‌توان سایر ابزار مربوط به جنگ در دریا و حمل و نقل در دریا را مشاهده کرد.
موزه های ازمیر

موزه هنر و مجسمه ازمیر


همانطور که از نام موزه هنر و مجسمه ازمیر معلوم است، این مکان یک موزه هنری تمام عیار به شمار می‌رود. موزه هنر و مجسمه ازمیر در سال ۱۹۵۲ و توسط دولت وقت کشور ترکیه احداث شد. البته این موزه نخست در جای دیگری افتتاح شده بود اما بعدها به مکان کنونی خود در کولتورپارک انتقال یافت. در این موزه می‌توان نقاشی‌ها و مجسمه‌های بسیار جالبی از هنرمندان ترکیه‌ای قرن بیستم میلادی تماشا کرد. تعداد آثار موجود در موزه هنر و مجسمه ازمیر به ۵۳۰ عدد می‌رسد. ضمنا، آثار سرامیکی موزه مجسمه و هنر ازمیر نیز زیبایی خاصی دارند.

موزه تاریخ کلانشهر احمد پریشتانا


سال ۲۰۰۴ میلادی بود که مسئولان شهر ازمیر اقدام به ساخت موزه‌ای به عنوان آرشیو تاریخی این شهر کردند. از آنجایی که این موزه اهمیت فراوانی داشت، از اسم شهردار سابق ازمیر یعنی احمد پریشتانا برای نام گذاری آن استفاده شد. موزه تاریخ کلانشهر احمد پریشتانا محیط بسیار جالبی دارد و سهم عظیمی از تاریخ شهر ازمیر در این فضای جالب به نمایش گذاشته شده است. جدا از همه مجموعه‌های خاص و ویژه‌ای که در موزه تاریخ کلانشهر احمد پریشتانا به چشم می‌خورد، اسناد و مدارک مهمی در رابطه با بزرگترین آتش‌سوزی‌های شهر ازمیر را می‌توان در این مکان مشاهده کرد.
موزه های ازمیر

موزه تاریخ تجارت ازمیر


اولین موزه تاریخ تجارت ترکیه نه در پایتخت این کشور بلکه در شهر ازمیر افتتاح شد. این موزه که به صورت رایگان قابل بازدید است، در همان در ورودی خود، مدلی از تجارت مربوط به قرن یکم بعد از میلاد را گذاشته که همه بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه، تندیس‌ها، سرامیک‌های، اشیاء قیمتی، لامپ‌های روغنی، ظروف شیشه‌ای، مهر و موم طلا و چندین نوع وسیله نقره‌ای و برنزی گوش تا گوش موزه تاریخ تجارت ازمیر را پر کرده‌اند تا بازدیدکنندگان از این موزه به خوبی با محیط تجارت دوره‌های گذشته کشور ترکیه از جمله دوره‌های عثمانی، بیزانس، رومی و هلنیستی به خوبی آشنا شوند.

موزه آتاترک ازمیر


عمارت ۴ طبقه و نئوکلاسیک آتاترک ازمیر که میراثی به جا مانده از اواخر قرن نوزدهم میلادی است، در سال ۱۹۲۳، پس از تخلیه توسط سربازان ارتش ترکیه، ابتدا به یک هتل تبدیل شد. این عمارت به قدری زیبا بود که پس از اقامت آتاترک و عصمت پاشا در این مکان در سال ۱۹۲۶ میلادی، شهرداری ازمیر آن را به آتاترک اهدا کرد تا وی در تمامی بازدیدهایش از شهر ازمیر، در این عمارت اقامت داشته باشد. با مرگ آتاترک در سال ۱۹۳۸ میلادی، عمارت مد نظر توسط شهرداری سلب مالکیت و به موزه تبدیل شد. از سال ۱۹۴۱ درهای موزه آتاترک به روی علاقه مندان باز شد و امروزه این موزه با فرش‌ها، اثاثیه‌ای، کتاب‌ها و سایر دارایی‌های شخصی که به آتاترک تعلق داشت، حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد.
موزه های ازمیر

موزه راه آهن ازمیر


روبروی ایستگاه قطار آلسانجاک، ساختمان سنگی ۴ طبقه‌ای وجود دارد که در داخل آن می‌توان به تماشای موزه راه آهن ازمیر سرگرم شد. در تالارهای مختلف این ساختمان می‌توان شاهد گالری هنر و همچنین نمایشگاه‌های متعددی از ابزار و وسیله‌های استفاده شده در واگن و ایستگاه‌های قطار را تماشا کرد. بخش دیگری از موزه نیز به نمایش یونیفرم‌های کارکنان راه آهن ترکیه از روز اول تا به امروز اختصاص داده شده است. ضمنا، گهگاه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی بسیار مفیدی نیز در موزه راه آهن ازمیر برگزار می‌شود.
موزه های ازمیر

موزه علوم دانشگاه باغچه‌شهر ازمیر


بعد از موزه علومی که در شهر استانبول افتتاح شده بود، دومین موزه از این دست در شهر ازمیر و در دانشگاه باغچه‌شهر برپا گردید. این موزه جدید و مدرن با همکاری دانشگاه باغچه‌شهر، شهرداری ازمیر و یکی از مدارس این شهر احداث شد. هدف موزه، ایجاد محیطی جذاب برای تمامی افراد بین سن ۷ تا ۷۰ سال علاقمند به علم بود. در همین حال، تست‌های علمی و ابزار جذابی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌‌گیرد. البته برای بازدید از این موزه باید از قبل بلیط خود را رزرو فرمائید.

موزه اسباب بازی‌های عمران بارادان ازمیر


موزه اسباب بازی‌های عمران بارادان ازمیر نیز در نوع خود دومین در کشور ترکیه است. این موزه که در سال ۲۰۱۰ میلادی و با همکاری خانم عمران بارادان با شهرداری کوناک افتتاح شد، هزاران قطعه اسباب بازی چوبی، سربازهای کوچک، اسب‌های مینیاتوری، ماشین‌های اسباب بازی، کشتی، کودک و سایر اسباب‌ بازی‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. اسباب بازی‌هایی که توسط کودکان کشور ترکیه در سال‌های گذشته استفاده می‌شود. موزه اسباب بازی‌های عمران بارادان ازمیر از شخصیت‌های بسیار معروف کارتونی مثل تام و جری، میکی موس و پینوکیو نیز برای جذاب‌تر کردن محیط خود استفاده کرده است.
موزه های ازمیر

موزه هنری سلچوک یاشار ازمیر


موزه هنری سلچوک یاشار ازمیر در سال ۱۹۸۵ و توسط شخصی به همین نام، یعنی سلچوک یاشار افتتاح شد. در واقع، یاشار یکی از تاجران بسیار موفق کشور خود بود. بنابراین او تلاش می‌کرد که بخشی از میراث خود را در قالب هنر برای آیندگان باقی بگذارد. این موزه دو طبقه در طبقه اول خود دارای نقاشی‌های بسیار زیبا بوده و طبقه دومش را نیز به مجموعه‌ای ماندگار تبدیل کرده است. به طور کلی، مجموعه موزه به قدری غنی است که می‌تواند داستان نقاشی‌های اصیل ترکیه‌ای در نیمه دوم قرن بیستم را برای شما روایت کند.

موزه کلید ازمیر


موزه‌ کلید ازمیر موزه‌ای برای عاشقان خودروهای کلاسیک است. این موزه بزرگترین موزه خودروهای کلاسیک در کشور ترکیه به شمار می‌رود. واقعا تماشای خودروهایی که در این موزه قرار داده شده‌اند، راهی برای سفر به سال‌های گذشته در کشور ترکیه است. موزه کلید ازمیر که در سال ۲۰۱۵ میلادی افتتاح شد، با بیش از ۱۳۰ خودروی کلاسیک و جذاب از شرکت‌های مشهور جهان، ۴۰ موتورسیکلت و حدود ۳۰۰۰ شی و وسیله دیگر به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر تبدیل شده است.
موزه های ازمیر

موزه تاریخ طبیعی ازمیر


موزه تاریخ طبیعی ازمیر یکی از موزه‌های دانشگاهی این شهر است که توسط دانشگاه اژه اداره می‌شود. این موزه از سال ۱۹۷۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و حتی تا سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان یک دانشکده مورد استفاده قرار می‌گرفت. اسکلت‌های بزرگ حیوانی موجود در موزه تاریخ طبیعی ازمیر این موزه را به یکی از جالب‌ترین نقاط برای علاقه مندان به زندگی حیوانات تبدیل کرده است. در همین حال، مینیاتورها، آموزش‌ها و موارد جالب دیگری نیز در موزه تاریخ طبیعی گردآوری شده‌اند که تعداد همه آنها در مجموع به عدد ۴۰۰ می‌رسد.

موزه مرکز هنری آرکاس ازمیر


لوسین آرکاس، مدیرعامل هلدینگ آرکاس در نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی اقدام به افتتاح یکی از زیباترین موزه‌های هنری شهر ازمیر به نام موزه مرکز هنری آرکاس ازمیر کرد. در این موزه، مجوعه‌ای که خود آرکاس ترتیب داده به همراه سایر آثار هنری به نمایش گذاشته می‌شود. به طور تقریبی، گفته می‌شود که حدود ۹۰۰ قطعه و اثر هنری در موزه مرکز هنری آرکاس ازمیر وجود دارد. ضمنا، از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی تا ژانویه ۲۰۲۰ این موزه افتخار میزبانی از آثار هنری پابلو پیکاسو را نیز بر عهده داشت. ساختمان ۲ طبقه موزه مرکز هنری آرکاس ازمیر ۹ اتاق مختلف دارد که همگی آنها به موزه‌ها و کارگاه‌های هنری اختصاص داده شده‌اند.
موزه های ازمیر

موزه هنر و تاریخ ازمیر


از جمله موزه‌های جدید و مدرن ازمیر که طرفداران بسیار زیادی دارد، موزه هنر و تاریخ این شهر است. موزه هنر و تاریخ ازمیر در سال ۲۰۰۴ میلادی ساخته شد و هدف آن جمع کردن اشیا و مصنوعاتی بود که در شهر ازمیر یا اطراف آن کشف می‌شد. این موزه شامل سه ساختمان مختلف است که هر یک از آنها بر حوزه خاصی تمرکز کرده‌اند. این حوزه‌ها عبارتند از: سنگ‌ها، سرامیک‌ها و اشیاء قیمتی.

موزه ماسک ازمیر


در خیابانی کوچکی از ازمیر که پر از کافه‌های زیبا و درختان تماشایی است، خانه کوچکی قرار گرفته که به آن موزه ماسک ازمیر می‌گویند. همانطور که نام این مجموعه بر می‌آید، با ورود به فضای آن می‌توان شاهد ماسک‌های طراحی‌شده از چهره شخصیت‌های بزرگ جهان بود. نازیم حکمت شاعر ترکی، آتاترک و عصمت اینونو از جمله اشخاص سرشناس کشور ترکیه هستند که ماسک چهره آنها در این موزه قرار داده شده است. این موزه که در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شد، بهترین مکان برای علاقه مندان به دنیای جادویی و رنگارنگ ماسک‌هاست.
موزه های ازمیر

موزه بانوان ازمیر


ساختمان سه طبقه‌ای در منطقه تیلکیلیک ازمیر به محلی به نام موزه بانوان ازمیر اختصاص یافته است. این موزه که از اواخر دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی افتتاح شد، هدفش طبق گفته‌های شهردار ازمیر حمایت از بانوان در ترکیه مدرن بود. در طبقه پایین موزه عکسی از آتاترک و دخترخوانده‌اش دیده می‌شود. در سایر طبقات، کتابخانه‌ای از آثار نگاشته شده توسط بانوان، ویدئو‌های متنوع، چندین عکس از بانوان موفق ترکیه‌ای و همچنین ماسک‌هایی از این بانوان رونمایی شده است. در مجموع، محیط این موزه به خوبی سرگذشت بانوان کشور ترکیه را به نمایش می‌گذارد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است