search
menu

نکاتی برای سفری راحت با اتوبوس همراه کودکان

[ پنهان کردن ]
نکاتی که باید قبل سفر با کودکان بدانید
نکاتی که باید هنگام سفر با کودکان بدانید
سفر کردن با اتوبوس به همراه کودکان می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. از حالت تهوع به‌خاطر تکان‌های زیادی که اتوبوس در جاده دارد تا خستگی و بی‌حوصلگی کودک و مسائل دیگری نظیر عوض کردن پوشک کودک در اتوبوس، از جمله دغدغه‌هایی است که والدین در حین سفر با کودکشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود این مشکلات ممکن است برخی از خانواده‌ها را از سفر کردن با کودکانشان منصرف کند.
اگر به‌خاطر مشکلاتی که ممکن است در سفر با اتوبوس برای کودکتان به وجود بیاید، بی‌خیال سفر کردن شده‌اید، نکاتی که در این مقاله می‌گوییم به شما کمک کند تا بتوانید با این مشکلات به‌راحتی دست‌وپنجه نرم کنید و از سفر خانوادگی تان لذت ببرید.

نکاتی که باید قبل سفر با کودکان بدانید



در شب به سفر بروید


اگر بتوانید بلیط اتوبوسی را تهیه کنید که زمان حرکت آن بعد از تاریکی هوا باشد؛ از طرفی در طول روز با کودکتان بازی کنید یا برنامه آن روزش را طوری بچینید که کاملاً خسته شود، می‌توانید سفری آرام و بی‌دغدغه را به همراه کودک خود با اتوبوس داشته باشید. اگر این دو مورد را رعایت کنید به ‌احتمال زیاد کودکتان در طول سفر به خواب می‌رود و به‌راحتی می‌توانید شما نیز کنار او استراحت کنید یا به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش کنید یا حتی یک فیلم در گوشی خود تماشا کنید تا به مقصد مورد نظرتان برسید.

خوراکی‌های خوشمزه برای سفر با اتوبوس


اگر سفر طولانی در پیش دارید، بسته به نوع بلیطی که تهیه می‌کنید، به شما خوراکی می‌دهند. پذیرایی و میان وعده‌ها می‌تواند شامل کیک، آب‌میوه و میوه باشد. به‌غیر از این، می‌توانید خوراکی‌های مفید و خوشمزه‌ای را به‌همراه خود ببرید تا اگر کودکتان در طول سفر گرسنه شد، او را سیر کنید. خوراکی‌های خوشمزه برای زمان‌هایی که کودکتان کلافه شده‌است نیز به کار می‌آید. خوراکی مورد علاقه‌اش را به همراه داشته باشید برای آرام و خوشحال کردنش آن ها را به او بدهید. داشتن خوراکی‌های خوشمزه‌ به شما کمک می‌کند تا بتوانید گرسنگی کودک خود را برطرف کنید و همچنین کاری کنید که تا چند دقیقه سرگرم شود.

حتما آب به ‌همراه داشته باشید


اگر کودکتان در طول سفر تشنه شد و شما بطری آب همراهتان نداشتید، احتمالاً باید برای چندین ساعت آینده بی‌قراری کودکتان را تحمل کنید تا اتوبوس در توقفگاه بعدی بایستد و بتوانید یک بطری آب برای کودکتان بخرید برای جلوگیری از این اتفاق، حتما یک بطری آب به ‌همراه داشته باشید تا اگر کودکتان در طول سفر تشنه شد، تشنگی‌اش برطرف شود. با رعایت کردن این نکته، هم سفر با اتوبوس برای کودکتان لذت‌بخش‌تر می‌شود و هم لازم نیست نگران حال‌وهوای کودکتان در طول سفر باشید یا اگر اعصابتان از جیغ و نق زدن‌هایش به‌هم می‌ریزد، او را تحمل کنید. علاوه‌بر آب می‌توانید از آب ‌میوه‌های طبیعیای استفاده کنید که مناسب سلامت کودکتان است.

نکاتی برای سفری راحت با اتوبوس همراه کودکان

قیمت بلیط اتوبوس برای کودکان


اگر کودکتان هنوز به ‌قدری بزرگ نشده‌است و وزنش آن‌قدر سنگین نیست و لازم است که او را در بغل خود نگه دارید که هیچ؛ اما اگر به‌قدری بزرگ‌شده است و ممکن است بعد از ۶ الی ۷ ساعت نشستن بر روی پای شما اذیت شوید، بهتر است که برای او یک بلیط جداگانه خریداری کنید تا بر روی صندلی بنشیند. این کار باعث می‌شود امنیت کودکتان در طول سفر تأمین شود. لازم است بدانید که قیمت بلیط اتوبوس تنها در حالتی برای کودک شما رایگان است که برای او صندلی جداگانه‌ای تهیه نکنید و او را بر روی پای خود بنشانید. البته یکی از مزایای سفر با اتوبوس نسبت به هواپیما و قطار، به‌صرفه‌ بودن آن از لحاظ اقتصادی است.

بلیط اتوبوس‌های وی آی‌پی را تهیه کنید


اگر سفر طولانی‌مدتی در پیش دارید، بلیط اتوبوس‌های وی آی‌پی را بخرید تا هم خودتان و هم کودکتان از سفر لذت بیشتری ببرید. صندلی‌های اتوبوس‌های وی آی‌پی تخت شو هستند. اگر سفرتان درطول شب ادامه داشته باشد، می‌توانید صندلی کودکتان را بخوابانید تا راحت‌تر استراحت کند. همچنین در این دسته از اتوبوس‌ها سیستم تهویه مناسب‌تری وجود دارد و کودکتان در طول سفر گرما و سرمای زیادی را تجربه نمی‌کند. پشت هر صندلی مانیتوری وجود دارد که برای سرگرم کردن مسافران است. اگر در این مانیتورها محتوای مناسب سن کودک به نمایش گذاشته شد، می‌توانید از آن برای سرگرم شدن کودکتان استفاده کنید.

گروهی سفر کنید


یکی از راه‌هایی که می‌تواند به کودکتان کمک کند تا در طول سفر کمتر خسته شود، سرگرم شود و سفر لذت‌بخش‌تری را در پیش داشته باشد، داشتن همسفر مناسب است. اگر چند کودک دارید که می‌توانند به‌راحتی با هم ارتباط برقرار کنند و سنشان به‌حدی رسیده‌است که با یکدیگر صحبت کنند که هیچ؛ اما اگر تک فرزند است، سعی کنید با یک خانواده دیگر که کودکی همسن فرزند شما دارد، به سفر بروید؛ تا در طول سفر با اتوبوس، در کنار دوستان و همبازی‌هایش بنشیند و از صحبت کردن و بازی کردن با آن‌ها لذت ببرد و کمتر اذیت شود و یا بهانه‌گیری کند. با این شیوه نه‌تنها در طول سفر با اتوبوس بلکه در تمام مدت‌زمان سفر، کودکتان سرگرم خواهد شد و لذت بیشتری را از سفر تجربه می‌کند.

لباس مناسب به ‌همراه داشته باشید


حتماً قبل ‌از آن که سفر خود را شروع کنید، نسبت‌ به آب‌وهوای مقصد و مسیر سفر اطلاعات کسب کنید. همچنین چندین دست لباس برای کودکتان در چمدان بگذارید تا اگر در طول سفر با اتوبوس نیاز به تعویض لباس پیدا کرد، سریعاً اقدام کنید. ممکن است تکان‌های اتوبوس باعث شود که خوراکی که در حال خوردن آن است، بر روی لباسش بریزد، یا لباسش خیس شود یا شاید هم به دلیل گرمای هوا آن‌قدر عرق کند که نیاز باشد لباسش را تعویض کنید تا در طول سفر راحت‌تر باشد. حتما به تناسب شرایط آب‌وهوایی، به ‌اندازه کافی برای کودکتان لباس همراه ببرید.

نکاتی برای سفری راحت با اتوبوس همراه کودکان

وسیله حمل‌ونقل خود را به درستی انتخاب کنید
اگر سفر طولانی‌مدتی را در پیش دارید و فکر می‌کنید که نشستن طولانی‌مدت بر روی صندلی کودکتان را کلافه می‌کند، می‌توانید به‌جای استفاده از اتوبوس از قطارهای کوپه‌ای استفاده کنید. در هنگام سفر با قطار لازم نیست کودک شما در تمام مدت سفر بر روی صندلی بنشیند و کمربند خود را ببندد. در کوپه قطار کودکتان می‌تواند به بالا پایین بپرد یا در میان راهروهای قطار همراه شما به گشت‌وگذار بپردازد یا آن‌طور که دوست دارد با دوستانش بازی کند، بنشیند، بلند شود و دراز بکشد.
درنتیجه با خرید بلیط قطار به‌جای بلیط اتوبوس، کودکتان آزادی عمل بیشتری برای حرکت کردن دارد. علاوه‌براین هر زمان که کودکتان نیاز به دست‌شویی رفتن داشت، می‌توانید از دست‌شویی‌های داخل قطار استفاده کنید. یا اگر آب یا خوراکی همراه خود نداشته باشید، به رستوران قطار مراجعه کنید. حتما در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر آینده‌تان به این‌موضوع نیز توجه کنید.


نکاتی که باید هنگام سفر با کودکان بدانید



به کودکتان اجازه دهید مناظر بیرون را نگاه کند


بعد از مدتی که از آغاز سفر می‌گذرد، کودک خردسال‌تان حوصله‌اش سر می‌رود و شروع به گلایه کردن می‌کند. او فقط می‌تواند در اطراف خود سقف، کف و صندلی های اتوبوس را مشاهده ‌کند. اگر مسیر سفرتان به گونه‌ای است که مناظر دیدنی و جذابی دارد یا در هنگام روز در حال سفر کردن هستید، می‌توانید با کنار زدن پرده، مناظر بیرون را به کودکتان نشان دهید تا در طول سفر بتواند لذت بیشتری را تجربه کند و شما هم نگران این نباشید که کودکتان بی‌قراری می‌کند.

حالت تهوع کودک در اتوبوس


یکی از مشکلاتی که سفر با کودکان در اتوبوس به‌همراه دارد، حالت تهوع در کودکان است. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که سعی کنید حداقل تا نیم‌ساعت قبل‌از شروع حرکت اتوبوس غذای سنگین به او ندهید. استفاده از قرص‌های ضد تهوع نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به شرطی که قبل‌از مصرف آن با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف این قرص برای کودکتان مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگرچه که استفاده از این قرص ضرری ندارد. سعی کنید کودکتان را طوری در طول سفر سرگرم کنید که برای مدت طولانی به صفحه گوشی یا کتاب خیره نشود. حتما یک کیسه پلاستیک یا پاکت برای زمانی‌که کار از کار گذشته‌است، به‌همراه داشته باشید. اگر اتوبوس در یک مکان ایستاد و وقت کافی برای پیاده شدن از اتوبوس داشتید، سعی کنید برای چند دقیقه هم که شده از اتوبوس پیاده شوید تا کودکتان کمی هوای آزاد استشمام کند و حال بهتری پیدا کند.

کودکتان نیاز به دستشویی دارد


اگر کودکیتان زیر ۴ سال است، احتمالاً یکی از مشکلاتی که برایتان پیش می‌آید، تعویض پوشک او در طول سفر است. تا جای ممکن سعی کنید که پوشک کودک خود را در داخل اتوبوس تعویض نکنید تا بوی بد آن مسافران دیگر را اذیت نکند. سعی کنید قبل‌از آنکه سفرتان شروع شود، حتما پوشک کودک را عوض کنید تا در طول سفر کمتر به این کار نیاز پیدا کنید. به‌احتمال زیاد اتوبوس شما درطول سفر در چند نقطه توقف می‌کند تا مسافران بتوانند استراحت کنند، خوراکی بخرند یا به سرویس بهداشتی بروند. در این زمان‌ها می‌توانید پوشک کودکتان را عوض کنید. اگر کودکتان پوشک نیست، سعی کنید قبل‌از شروع سفر او را به دست‌شویی ببرید. درطول سفر نوشیدنی یا خوراکی که باعث می‌شود به دست‌شویی نیاز پیدا کند، به او ندهید. در زمانی‌که اتوبوس تان توقف می‌کند، سعی کنید او را مجاب کنید تا به همراه شما به دست‌شویی بیاید. با رعایت این نکات در هنگام حرکت اتوبوس مشکلی برای شما و او پیش نمی‌آید.
برای آشنایی با بهترین مجتمع های رفاهی بین راهی در جاده های ایران، این مقاله را در بلاگ سفرمارکت بخوانید.

کودک را در طول سفر سرگرم کنید


اگر مدت‌زمان سفر شما طولانی است و در طول روز به سفر می‌روید، حتماً چند تا از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودکتان را که می‌شود در اتوبوس با آن بازی کند، به‌همراه داشته باشید. اگر کودکتان به نقاشی کشیدن علاقه دارد، می‌توانید یک دفترچه نقاشی کوچک و چند مدادرنگی به‌همراه داشته باشید تا او را در طول سفر سرگرم کنید. اگر کودکتان علاقه دارد با شما صحبت کند یا نسبت ‌به پدیده‌های اطرافش خیلی کنجکاو است، می‌توانید مناظر اطراف را به او نشان دهید و با او درباره پدیده‌های مختلفی که در جاده می‌بیند، صحبت کنید. اگر به بازی علاقه دارد، می‌توانید بر روی گوشی و یا تبلت تان، بازی مورد علاقه‌اش را نصب کنید تا در طول سفر در اتوبوس با گوشی یا تبلت سرگرم شود. اگر به کارتون خاصی علاقه دارد، می‌توانید آن را بر روی گوشی و تبلت بریزید تا در طول سفر آن را نگاه کند. اما خیلی نگران نباشید، چراکه معمولاً کودکان کمی که از شروع حرکت وسیله نقلیه می‌گذرد، خوابشان می‌برد.

نکاتی برای سفری راحت با اتوبوس همراه کودکان

به ایمنی کودک در طول سفر توجه کنید


اگر کودکی دارید که هنوز به قدری بزرگ نشده‌است که بتوانید برای او بلیط جداگانه بخرید تا بر روی صندلی بنشیند، سعی کنید در طول سفر او را محکم در بغل خود نگه دارید تا تکان‌های اتوبوس صدمه‌ای به او نزند. اما اگر کودکتان به‌قدر کافی بزرگ شده‌است، حتما پیش‌از حرکت اتوبوس او را بر روی صندلی اش بنشانید و کمربند ایمنی او را ببندید و سعی کنید او را با روش‌هایی که در بخش‌های پیشین گفتیم سرگرم کنید تا حوصله‌اش از نشستن بر روی صندلی، آن هم برای چندین ساعت، سر نرود. حتما در زمان‌هایی که اتوبوس متوقف می‌شود، همراه او به بیرون از اتوبوس بروید، کمی راه بروید و از مناظر اطراف دیدن کنید تا خستگی چند ساعت نشستن از تن او بیرون رود.این ‌موضوع را در ذهن داشته باشید که کودکتان همواره به رفتار شما توجه می‌کند و سعی می‌کند از شما تقلید کنند. بنابراین شما نیز در طول سفر بر روی صندلی بنشینید و کمربند ایمنی خود را ببندید تا کودکتان نیز مجاب شود این کار را انجام دهد.

برای کودکتان قصه بگویید


اگر از آن دست پدر و مادرها هستید که هر شب برای کودکتان قصه‌ تعریف می‌کنید تا به خواب برود، می‌توانید این کار را در اتوبوس نیز انجام دهید. اگر داستانی را از حفظ نیستید، می‌توانید چند کتاب قصه کودک همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن برای سرگرم کردن و آرام کردن کودکتان استفاده کنید. اگر کودکتان بی‌قراری می‌کند با این ترفند می‌توانید ذهن او را مشغول کنید یا کاری کنید که به خواب برود و در طول سفر در خواب باشد.

به او کمتر سخت بگیرید


به این نکته توجه کنید که کودکتان نیز مانند شما دوست دارد از این سفر نهایت لذت را ببرد. بخش مهمی از شادی و لذت او به نوع برخورد شما با او بستگی دارد. این‌که چقدر بتوانید نیازهای او را تامین کنید و کاری کنید که او خوشحال شود، تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت سفرش دارد و باعث می‌شود تجربه خوشی از سفر به مقصد موردنظرتان در ذهنش بماند. قطعا شما شخصیت کودکتان را خیلی بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. پس سعی کنید در طول سفر با اتوبوس به نحوی با او برخورد کنید که سفر لذت‌بخش تری را تجربه کند. تا جای ممکن سعی کنید به او سخت نگیرید و او را کمی آزاد بگذارید تا کودکی کند. البته منظورمان، سخت نگرفتن در مسائلی نیست که امنیت و ایمنی او در طول سفر را به خطر می‌اندازد. تا جای ممکن اجازه ندهید که او در طول حرکت اتوبوس در راهروی وسط اتوبوس حرکت کند یا هنگامی‌ که بر روی صندلی نشسته‌است، کمربند خود را باز کند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است