search
menu
کی یف keyboard_arrow_down close

کی یف

درباره کی یف

کی‌یف پایتخت کشور اوکراین و بزرگترین شهر اوکراین می‌باشد و رودخانه دنیپر از بین این شهر عبور می‌کند و شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند.
از نظر تقسیمات کشوری این شهر دارای ادارات جدا و مستقل از استان کیف بوده و در واقع می‌توان گفت به صورت مستقل و جداگانه اداره می‌شود. کیف مرکز فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و علمی اوکراین بوده و بزرگان و دانشمندانی زیادی در این شهر زاده و زندگی نموده‌اند. کیف در کنار اهمیت سیاسی و اقتصادی جزو مراکز مذهبی اروپای شرقی و مسیحیت ارتدوکس می‌باشد و از اماکن مذهبی واقع در این شهر می‌توان به کلیسای جامع کیف و کلیسای سنت اندرو و کلیسا جامع رستاخیز مسیح نام برد. مراکز سیاسی و دفاتر سفارتخانه‌های خارجی این شهر در منطقه گوامی اینوگیت و مراکز اداری شهر در منطقه استویاتوشنسکی قرار دارد. این شهر در شمال این کشور واقع شده و هفتمین شهر پرجمعیت اروپا پس از شهرهای استانبول، مسکو، لندن، سن پترزبورگ، برلین و مادرید است. این شهر از قرون گذشته مرکز سلسله‌های پادشاه روس تبار بوده و در بین ملل روس زبان هنوز هم به عنوان مادر شهرهای روسیه نامیده می‌شود.

کی یف را مادر شهر های روسی می نامند و این عنوان از این بابت می باشد که این شهر مرکز دولت کهن اسلاو یعنی کیفسکایا روس بوده است.
کی یف مرکز سیاسی، صنعتی، علمی و فرهنگی کشور می باشد.در شهر کی یف کارگاه ها و کارخانجات متعددی در زمینه های مختلفی همچون صنایع هوافضا، محصولات الکتریکی و الکترونیکی، کشتی سازی و غیره مشغول به فعالیت می باشند.

در شهر کیف ۲ تا ۳ ماه از سال یخبندان کامل است که دما تا ۳۰ درجه زیر صفر هم میرسد.میانگین دما در ماه ژانویه منفی ۶ درجه و در جولای مثبت ۲۰ درجه سانتیگراد است ولی در جنوب کشور حرارت در ژانویه ۴ درجه و در جولای ۲۴ درجه است.

فرودگاه شهر كيف بريسبول ميباشد كه در ۳۰ كيلومتري شهر واقع شده است .
روبروي درب خروجي فرودگاه اتوبوسهاي مخصوص براي حمل مسافر به شهرهاي مختلف و شهر كيف وجوددارد و با ۱۰ گريو مسافران را به مركز كيف ميبرد.
ايستگاه آخر بنام ميدان سيرك كنار پمپ بنزين محل سوار شدن به همان اتوبوس است كه به فواصل ۱۵ دقيقه حركت ميكند.
براي رسيدن به ميدان سيرك بايد در ايستگاه Mt.universitet از مترو پياده شد و با مارشوتكا(مينی بوس روسی) يا پياده به سيرك رفت و محل فروش بليت كاسپين در همين ميدان است.

ناحيه اقتصادی كناره رود دنپر يكي از بزرگترين ناحيه ها بوده که نقش اصلي را در اقتصاد صنايع سنگين دارا بوده و شامل معادن و صنايع فلزي مي باشد.
ناحيه جنوب غربی داراي صنايع غذائي پيشرفته، ماشين سازي، صنايع شيميايي، صنايع چوب و لوازم و مصالح ساختماني مي باشد.
كی يف دارای درآمد سرانه متوسط روبه رشد می باشد.كی يف دارای صنايع كشتی سازی - هوا و فضا - صنايع نيروگاهی و دفاعی - فولاد می باشد.

نخستین ساختمانها در کیف در خیابان خرشاتیک در پایان قرن هجدهم ساخته شده اند .
بین سالهای ۱۹۸۰- ۱۹۷۰ با ساخته شدن ساختمانهای ۳ طبقه مسکونی و تجاری ,بانکها وادارات دولتی ,خرشاتیک به خیابان اصلی شهر کیف تبدیل شد بلافاصله پس از انقلاب کشور اکراین واستقلال آن ,میدان اصلی این شهر از انقلاب کبیر به میدان استقلال تغییر نام داده شد.

کی‌يف در زمینه حمل و نقل عمومی از امکانات پیشرفته‌ای برخودار است.
سیستم مترو کی‌یف از سایر متروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق که دکوراسیون رنگین و پر‌ نور دارند، مستثنی نیست.
سومین خط مترو اتحاد جماهیر شوروی سابق بعد از مسکو و سنت‌پترزبورگ در شهر کی‌یف - پایتخت اوکراین- ساخته شد.
مترو کی‌یف دارای ۳ خط و ۴۶ ایستگاه است که اکثرا در زیر زمین هستند.

دیوار ایستگاه‌ها ستونی یا دروازه‌ مانند است.
یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های دنیا آرسنالنا در ۱۰۲ متری سطح زمین در کی‌یف قرار دارد و می‌توان از آن به عنوان پناهگاه استفاده کرد.
طول سیستم ۵۹.۷ کیلومتر و تعداد قطارها ۶۶۴ عدد می‌باشد.
ساعت کار مترو از ۶ بامداد تا نیمه شب است و روزانه ۱.۷ میلیون نفر یعنی %۳۴ جمعیت شهر را جابه‌جا می‌کند.