search
menu

معبد باستانی دیدیما | شهری تاریخی در دیدیم ترکیه

[ پنهان کردن ]
شهر دیدیم کجاست؟
دیدیم، شهری به قدمت تاریخ
معبد آپولو، مرموز و باشکوه
آپولو که بود؟
معماری معبد آپولو؛ دلفریب و رویایی
بقایای معبد آپولو؛ دلربا و چشم‌نواز
ویژگی‌های ظاهری معبد آپولو
چند نکته درباره معبد آپولو
در حوالی معبد آپولو از کجا دیدن کنیم؟
بهترین زمان سفر به دیدیم
چند نکته درباره سفر به دیدیم
در این مقاله می‌خواهیم شما را به دل یکی از تاریخی‌ترین مناطق ترکیه یعنی شهر باستانی دیدیم ببریم. بناهای به جا مانده از تمدن‌های کهن در گوشه و کنار ترکیه قابل مشاهده است و شناخت آن‌ها کمک می‌کند تا در صورت سفر به ترکیه با شکوه این کشور آشنا باشید. اگر دوست دارید تا با دیدیم این شهر باستانی آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از سفر مارکت را از دست ندهید.
معبد باستانی دیدیما | شهری تاریخی در دیدیم ترکیه

شهر دیدیم کجاست؟


قبل از هر چیز بد نیست بدانیم که اصلا شهر تاریخی دیدیم کجاست؟ شهر دیدیم ترکیه در استان آیدین در غرب کشور قرار گرفته است و دسترسی بسیار راحتی به دریای اژه دارد. به همین دلیل وجود سواحل بکر ماسه‌ای باعث شده تا به یکی از توریستی‌ترین مناطق ترکیه تبدیل شوید. دیدیم شهری آرام با آب و هوای مدیترانه‌ای است و جان می‌دهد برای تفریحات ساحلی! البته این‌ها تمام زیبایی‌های شهر نیست و هتل‌های لوکس، مراکز خرید بزرگ و مراکز تفریحی باشکوه نیز باعث شده تا شهر دیدیم محبوب گرشگران باشد. البته که مسافران در سفر به این شهر سری هم به شهر تاریخی دیدیم می‌زنند و از بقایای معبد آپولو دیدن می‌کنند.

دیدیم، شهری به قدمت تاریخ


در حومه شهر دیدیم محوطه‌ای باستانی قرار گرفته که به شهر تاریخی دیدیم معروف است. گرچه بخش‌های زیادی از این محوطه از بین رفته ولی همچنان می‌توان بناهای به جا مانده از معبد آپولو، ستون‌های بلند و غیره را دید که از دور نیز جلب توجه می‌کنند. سنگ‌های بزرگ این منطقه یادآور بناهایی خارق‌العاده در گذشته است که همچنان از نظر معماری شکوه خود را حفظ کرده است. گرچه اکثر آن بناها از بین رفته‌اند اما هنوز هم می‌توان ابهت را در شهر تاریخی دیدیم دید. امروزه آنچه که بیش از همه توجه را به خود جلب می‌کند معبد آپولو است. معبدی هزاران ساله که ما را به یاد خدایان یونان باستان می‌اندازد.

معبد آپولو، مرموز و باشکوه


رسیدیم به جذاب‌ترین بخش شهر باستانی دیدیم یعنی معبد آپولو و داستان آن! در افسانه‌های باستان آمده است که یکی از معشوقه‌های زئوس به اسن لتو باردار می‌شود و از ترس همسر زئوس به جزیره‌ای به نام دلوس فرار می‌کند. بعد از مدتی لتو دو فرزند دوقلو به دنیا می‌آورد که آپولو و آرتمیس نامیده شدند و بعدها نام آپولو بر این معبد گذاشته شد.

آپولو که بود؟


آپولو فرزند لتو در یونان باستان به عنوان خدای نور شناخته می‌شد؛ چرا که در زمان تولد او خورشید طلوع کرد و آسمان پر از نور شد. طبق افسانه‌ها آپولو قدرت پیشگویی داشت و می‌توانست از آینده خبر بدهد. او بعدها این مهارت خود را به یکی از دوستانش به اسم برانچوس آموزش داد و او به پاس قدردانی از تعالیم آپولو معبدی به نام او تاسیس کرد. امروزه تنها بخش‌هایی از این معبد قدیمی قابل بازدید است که حسابی تماشایی و خارق‌العاده است.

معماری معبد آپولو؛ دلفریب و رویایی


معبد آپولو در شهر تاریخی دیدیم گچ‌بری‌های باشکوهی بر روی دیواره‌ها و سردر معبد دارد که تمامی آن به شکل مارهای در هم تنیده شده طراحی شده است. طبق افسانه‌ها مارها نماد نگهبان معبد بودند و هرکسی که به آن‌ها نگاه می‌کرد به سنگ تبدیل می‌شد. در حوالی معبد درختان و بوته‌های زیادی را می‌توانید مشاهده کنید که چندان هم بی‌ربط به آپولو نیستند. در افسانه‌ها امده است که آپولو عاشق دختری به نام دافته می‌شود و او را تعقیب می‌کند. دافته نیز برای رهایی از دست او از خدایان درخواست کمک می‌کند و آپولو در همانجا به درخت بو تبدیل می‌شود. امروزه تمامی این درختان نشان‌دهنده عشق آپولو محسوب می‌شوند.

بقایای معبد آپولو؛ دلربا و چشم‌نواز


امروزه از شهر تاریخی دیدیم و معبد آپولو تنها ویرانه‌هایی به جا مانده که شامل دیوارها و ستون‌ها است. این بنا در طول تاریخ شاهد بقایای زیادی از جمله زلزله بوده است و تا به امروز مانند یک کتاب تاریخی مصور همگان را شگفت‌زده می‌کند. شما امروزه نیز در پایه‌های معبد آپولو می‌توانید رنگ‌های خاکستری، آبی، قرمز و مشکی را ببینید که چشم را نوازش می‌دهند و باستان شناسان را متحیر می‌کنند. این رنگ‌ها با اینکه کم رنگ شده‌اند ولی همچنان زیبایی خود را حفظ کرده‌اند.

ویژگی‌های ظاهری معبد آپولو


در گذشته جشن‌های شبانه در معبد آپولو انجام می‌‍شد که دیرینگی زیادی داشتند. در آن جشن‌ها افراد به پرستش خدای نور (آپولو) می‌پرداختند. همچنین از دیگر کاربری‌های معبد آپولو می‌توان به مکانی برای دعا و نیایش اشاره کرد که مورد استفاده مردم عادی نیز قرار می‌گرفت. برگزاری مراسم و نیایش از جمله اصلی‌ترین موارد کاربرد این معبد در شهر تاریخی دیدیم بود که به مرور زمان از رونق افتاد.
معبد باستانی دیدیما | شهری تاریخی در دیدیم ترکیه

چند نکته درباره معبد آپولو


- در بنای اولیه این معبد ۲۴ ستون وجود داشته که امروزه تنها بخشی از آن‌ها به یادگار مانده است.
- در ورودی معبد آپولو دو ستون ۱۵ متری وجود دارد که با پایه نگهداری می‌شوند.
- در افسانه‌ها آمده که آپولو در این معبد از آینده برای مردم سخن می‌گفت و پیشگویی می‌کرد.
- همچنان کاوش‌هایی در این حوزه در حال انجام است و تمام مجموعه قابل بازدید نیست.

در حوالی معبد آپولو از کجا دیدن کنیم؟


یکی از جاهای دیدنی دیدیم، موزه سیده است. این موزه اشیایی قدیمی که از این منطقه به دست آمده را در خود جای داده و اطلاعات خوبی به بازدیدکنندگان می‌دهد. از دیگر جاهای مورد بازدید منطقه می‌توان به ساختمان استیت آگورا اشاره کرد که در گذشته از آن به عنوان مکانی برای نگهداری کتاب استفاده می‌شده است. این ساختمان دو طبقه قدمت فراوانی دارد و برای عکاسی گزینه خوبی شمرده می‌شود. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی دیدیم در حوالی معبد آپولو مجسمه‌های نمسیس است که از آن به عنوان یکی از خدایان یونان باستان یاد می‌شود. اگر روزی بخت با شما یار شد و به این منطقه سفر کردید حتما در کنار این مجسمه‌ها عکس یادگاری بگیرید.

بهترین زمان سفر به دیدیم


اگر مشتاق دیدن شهر تاریخی دیدیم و البته بخش مدرن شهر هستید باید به شما بگوییم که بهترین زمان سفر به آن فصل بهار و پاییز است. زیرا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای منطقه تابستان‌های آنجا گرم و زمستان‌های آنجا بسیار سرد است. همچنین به دلیل کثرت گردشگر در این ایام توصیه می‌کنیم که از قبل هتل و بلیط هواپیما خود را رزرو نمایید تا دچار مشکل نشوید.

چند نکته درباره سفر به دیدیم


- برای بازدید از شهر تاریخی دیدیم حتما از قبل نقشه منطقه را تهیه نمایید و با آگاهی کامل راهی شوید.
- از ورود به بخش‌های ممنوعه محوطه بپرهیزید و روی آثار راه نروید.
- حتما کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی همراه داشته باشید.
- بهتر است برای داشتن تجربه‌ای عالی با تورهای گردشگری همراه شوید.
- برای عکاسی بهتری توصیه می‌کنیم که بازدید خود را به بعد از غروب آفتاب موکول نکنید.
- با یک برنامه ریزی دقیق به بازدید از شهر تاریخی دیدیم و جاهای دیدنی اطراف آن بروید.

کلام پایانی
شهر تاریخی دیدیم ترکیه تنها گوشه‌ای از تاریخ چند هزار ساله این کشور است که حسابی شما را غافلگیر می‌کند. اگر دوست دارید تا این منطقه را از نزدیک ببینید پیشنهاد می‌کنیم که رزرو هتل و بلیط هواپیمای خود را به سفرمارکت بسپارید و با آسودگی خاطر سفر کنید. همچنین می‌توانید با تورهای خارجی ما همراه شده و با قیمت‌هایی عالی به بازدید از جاهای ناب بروید و مهیج‌ترین لحظات را رقم بزنید.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است