search
menu

جاهای دیدنی استکهلم

[ پنهان کردن ]
استکهلم کجاست؟
تاریخچه استکهلم
آب و هوای استکهلم
حمل و نقل در استکهلم
جاهای دیدنی استکهلم
گملا ستان؛ بافتی اصیل و تاریخی با قدمتی ۸۰۰ ساله
جزیره یورگوردن؛ مروارید درخشنده و زمردین استکهلم
موزه دریانوردی واسا؛ پربازدیدترین دیرینکده منطقه اسکاندیناوی
موزه آبا؛ آسمانی برای ستاره شدن و درخشیدن
موزه فضای باز اسکنسن؛ کهن‌ترین موزه فضای باز جهان
کاخ سلطنتی استکهلم؛ سکونتگاه رسمی پادشاه سوئد
بنای تاریخی شهرداری استکهلم؛ سازه‌ای نمادین در قلب پایتخت سوئد
موزه ملی هنرهای زیبای استکهلم؛ اقیانوسی ژرف از برترین آثار هنری سوئد
موزه قرون‌وسطا استکهلم؛ فرصتی عالی برای سفری هیجان‌انگیز به گذشته
تا چشم کار می‌کند آب است، سنگ است و آبسنگ؛ تخته‌سنگ‌هایی که از دل آب‌های دریا بیرون جهیده و در نزاعی ابدی با دریای خروشان بالتیک، پنجه در پنجه افکنده‌ تا جزایر صخره‌ای باشکوهی را خلق کنند که نگاه هر تماشاگری را به اسارت مناظر افسونگر و مسحورکننده خود می‌گیرند؛ ۱۴ جزیره خوش‌منظره و رؤیایی در رویدادی نادر با آبراه‌هایی بسان شبکه پیچیده‌ای از تارعنکبوت به یکدیگر پیوند خورده‌اند تا مکانی ملقب به «ونیز شمالی» پدید آید: استکهلم، پایتخت پر گردشگر و دل‌فریب سوئد نه‌تنها از نظر معماری متمایز شهری به ونیز شباهت دارد، بلکه روح شاعرانه این شهر را نیز در کالبد خود، کالبدی که به زر و زیور سازه‌های چند صدساله شهرهای باستانی و با اصالت مزین شده، نهفته است. سازه‌های کهن و باشکوه این مقصد دیدنی که قدمتی ۸۰۰ ساله دارند، هسته تاریخی استکهلم را تشکیل داده و ابهت و وقار شهرهای باستانی را به پایتخت سوئد بخشیده‌اند.
اما باید گفت که استکهلم صرفاً موزه‌ای تاریخی نیست، بلکه مکانی مدرن، سرزنده و پویاست. پیوندگاه دریاچه مالارن با دریای بالتیک، در حقیقت نقطه تلاقی گذشته با آینده بشریت است؛ جایی که پیش‌قراولان حوزه‌های هفتگانه هنری با ارائه آثاری نوآورانه در مراکز تفریحی پایتخت سوئد، مقصد بعدی هنر را در جهان آشکار می‌سازند. این مراکز تفریحی که گالری‌ها، تئاترها، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های مد و پوشاک را شامل می‌شوند، بی‌شمارند و همراه با اماکن باستانی و مناطق فرهنگی و تجاری استکهلم، انبوهی از دیدنی‌ها را برای خریداران بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت به ارمغان می‌آورند. در این مطلب با شماری از این اماکن پرطرفدار که برترین جاهای دیدنی استکهلم محسوب می‌شوند، آشنا خواهید شد.
جاهای دیدنی استکهلم

استکهلم کجاست؟


استکهلم پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر سوئد است که در ساحل شرقی سوئد، پیوندگاهی که آب‌های نیلگون سومین دریاچه بزرگ کشور سوئد، دریاچه مالارن به دریای بالتیک می‌ریزد، قرار گرفته است. این شهر در بخش‌های مرکزی و جایی که بر فراز آب‌های خلیج ریدارفجاردین (Riddarfjärden) واقع گردیده‌، ۱۴ جزیره مختلف را در خود جای داده است؛ جزایر تماشایی و زیبایی که بخش وسیعی از استکهلم را در برگرفته و تا امتداد مجمع‌الجزایر استکهلم نیز کشیده شده‌اند. بی‌سبب نیست که سوئدی‌ها پایتخت خود را «زیبای روی آب» می‌نامند، بیش از ۳۰ درصد از فضای شهری استکهلم را آبراه‌ها و ۳۰ درصد دیگر را پارک‌ها و فضاهای سبز تشکیل داده‌اند. امری که موجب شده استکهلم چون جواهری زمردین روی آب بدرخشد و به مکانی استثنائی و خاص و یکی از زیباترین پایتخت‌های جهان مبدل گردد.

تاریخچه استکهلم


گرچه تاریخ استکهلم رسماً از قرن سیزدهم میلادی آغاز می‌شود، پیشینه سکونت انسان در این مکان به دورانی بسیار دورتر بازمی‌گردد. بنا بر نتایج تحقیقات باستان‌شناسی که در این منطقه صورت گرفته است، مکانی که اکنون استکهلم نامیده می‌شود، در زمانی حدود هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح (پس از عصر یخبندان) سکونتگاه بشر بوده است. کاهش شدید دمای هوا در این منطقه موجب شد که ساکنانی که دیرزمانی در این منطقه می‌زیستند، این مکان را ترک و به بخش‌های جنوبی نقل‌مکان کنند. هزاران سال بعد، زمانی که دمای هوا به میزان زیادی افزایش یافت و زمین دوباره بارور و قابل سکونت شد، انسان‌های زیادی که وایکینگ‌ها نامیده می‌شدند، به بخش‌های شمالی این منطقه مهاجرت کردند و درست در نقطه تقاطع دریای بالتیک و دریاچه مالارن، جایی که اکنون شهر قدیمی استکهلم نامیده می‌شود، این منطقه را به سکونتگاه بشری مبدل کردند.
اما زمانی که برای نخستین بار نامی از استکهلم برده شد، به قرن سیزدهم میلادی و زمانی بازمی‌گردد که پیدایش شهرهای جدید اروپا موجب رونق تجارت ساکنان این منطقه شده بود. در سال ۱۲۵۲ بیرجر یارل، نماینده وقت پادشاه سوئد رسماً این منطقه را استکهلم نامید. سی سال پس از این واقعه، استکهلم تا حدی گسترش یافت و شکوفا شد که به بزرگ‌ترین مکان مسکونی سوئد مبدل گشت. اما در سال ۱۵۲۰، رویداد خونین و وحشتناکی برای مردمان این منطقه رقم خورد: پادشاه دانمارک در سال ۱۵۱۹ به سوئد حمله کرد و یک سال بعد با تصرف استکهلم، حمام خونینی را در این منطقه به راه انداخت. بیش از ۸۰ نفر از نجیب‌زادگان سوئدی در طی این مدت به جرم بدعت دینی اعدام شدند و خون افراد زیادی ریخته شد. سه سال بعد، گوستاف یکم سوئد موفق شد استکهلم را از تصرف پادشاه دانمارک رها کند و مسیر رشد و ترقی این منطقه را مجدد هموار سازد. در طی قرن‌های پانزده و شانزده، استکهلم مسیر پیشرفت را طی کرد و از سکونتگاهی با جمعیتی برابر با شش هزار نفر به شهری مترقی و توسعه‌یافته با جمعیتی برابر با پنجاه هزار نفر تبدیل شد. اما در سال ۱۷۱۰ که نقطه تاریکی در تاریخ سوئد و استکهلم محسوب می‌شود، طاعون به کشور چیره شد و استکهلم نیز به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای سوئد، تلفات بسیاری داد.
اما استکهلم از این فاجعه بشری نیز جان سالم بدر برد و به دوران شکوفایی خود بازگشت. در قرن نوزدهم میلادی، استکهلم از جامعه زراعی به جامعه صنعتی مبدل گشت و این امر بر جمعیت استکهلم به میزان زیادی افزود؛ به‌طوری‌که در اوایل قرن بیستم، جمعیت استکهلم به سیصد هزار نفر رسید. بعدها با لوله‌کشی آب و فاضلاب شهری، تأسیس خط آهن و بازگشایی مراکز فرهنگی مختلفی نظیر موزه ملی سوئد و دانشگاه استکهلم، این مکان به شهری کاملاً مدرن و صنعتی تبدیل شد.
جاهای دیدنی استکهلم

آب و هوای استکهلم


ازآنجایی‌که استکهلم میان دریای بالتیک محصور شده است، آب و هوای این مقصد دیدنی نیز تحت تأثیر موقعیت مکانی آن، قاره‌ای است؛ یعنی زمستان‌هایی سرد و طولانی و تابستان‌هایی معتدل دارد. البته برخلاف تصور بسیاری از گردشگرانی که تاکنون به این منطقه سفر نکرده‌اند، استکهلم چندان سرد نیست و هوای نسبتاً مطبوعی دارد. پایتخت پر گردشگر سوئد، به لطف وجود کوه‌های نروژ که همانند سپری از این منطقه در مقابل بادهای سرد شمالی حفاظت می‌کنند، سرمای طاقت‌فرسایی مانند دیگر مناطق این منطقه ندارد و دمای هوای این شهر در سردترین زمان سال نیز به‌ندرت از منفی دو درجه پایین‌تر می‌رود. طبق اطلاعات سایت‌های هواشناسی، گرم‌ترین زمان از سال در استکهلم ماه جولای با میانگین دمایی برابر با ۱۸ درجه سانتی‌گراد و سردترین ماه سال نیز ماه فوریه با میانگینی برابر با منفی دو درجه سانتی‌گراد است. ناگفته نماند که استکهلم جزء بارانی‌ترین پایتخت‌های اروپا با میزان ریزشی برابر با ۶۲۰ میلی‌متر در بشمار می‌رود.

حمل و نقل در استکهلم


حمل و نقل عمومی در استکهلم چنان کارآمد است که استفاده از تاکسی برای گشت‌وگذار در پایتخت سوئد را به اولویت آخر مبدل کرده است. در حقیقت دسترسی به ‌تمامی نقاط استکهلم از طریق سیستم پیچیده و شبکه گسترده‌ای از خطوط اتوبوس‌رانی، مترو، راه‌آهن شهری و کشتی‌های فرابر با مبلغی نه‌چندان زیاد فراهم شده است تا آسودگی خاطر گردشگران را در جاذبه‌گردی و گشت‌و‌گذار در استکهلم فراهم سازد. در ادامه با حمل و نقل عمومی در پایتخت سوئد بیش‌تر آشنا خواهید شد.
مترو: متروی استکهلم با بیش از ۱۰۰ ایستگاه شاید برترین گزینه برای دسترسی به نقاط مختلف شهر دیدنی استکهلم باشد. این گزینه حمل و نقل که از ساعت ۵ صبح تا ساعت ۱ شب به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند، با پوششی بسیار عالی به تمامی نقاط دوردست استکهلم نفوذ کرده و دسترسی به هر منطقه از این پایتخت تماشایی را با هزینه‌ای اندک میسر ساخته است. برای پرداخت هزینه بلیط متروی استکهلم می‌توانید از کارت مسافرتی خود یا بلیط‌های منطقه‌ای (Zone Tickets) استفاده کنید. لازم است ذکر گردد که هزینه این بلیط‌ها بسته به منطقه‌ای که قصد گذر از آن را دارید، متفاوت بوده و تا مدت زمان انقضای تاریخ مصرفی که روی هرکدام درج شده، قابل استفاده هستند. به‌عنوان‌مثال هزینه خرید بلیط منطقه یک متروی استکهلم ۳۵ کرونا (حدود ۴ دلار) است.
اتوبوس: شبکه اتوبوس‌رانی استکهلم از چندین و چند توقفگاه تشکیل شده که در تمام نقاط شهر، حتی مناطقی مانند دیورگاردن (Djurgården) که خارج از دسترس مترو قرار دارد، پراکنده شده‌اند. همچنین اتوبوس‌هایی شبانه برای خدمات‌رسانی به مسافران در بامداد در نظر گرفته شده‌اند تا حمل و نقل در استکهلم حتی در نیمه‌های شب نیز امکان‌پذیر گردد و نیازی نباشد گردشگران به خدمات هزینه‌بر تاکسی برای خوش‌گذرانی در شب‌های استکهلم تکیه کنند. هزینه استفاده از خدمات اتوبوس در استکهلم نیز همانند مترو، از طریق خرید بلیت‌هایی موسوم به بلیط منطقه‌ای صورت می‌پذیرد و هزینه این بلیط‌ها نیز دقیقاً مطابق با هزینه بلیط مترو محاسبه می‌گردد.
فرابر: فرابرها برای انتقال مسافران به اماکن اصلی شبه‌جزیره نظیر دیورگاردن و جزایر هاماربای سیوستاد بسیار کارآمد و پرطرفدارند؛ چراکه با هزینه نه‌چندان زیاد، امکان تماشای مناظری رؤیایی را در حین حمل و نقل برای مسافران امکان‌پذیر می‌سازند. برای پرداخت هزینه بلیط فرابرها می‌توانید از کارت مسافرتی استفاده کنید. همچنین امکان خرید بلیط فرابر در هر اسکله برای مسافران وجود دارد.
تاکسی: هزینه گزاف تاکسی‌های استکهلم موجب شده است که این روش حمل و نقل طرفداران اندکی داشته باشد. حمل و نقل با تاکسی حتی با معیارهای هزینه دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی گران است و سفری ۱۰ کیلومتری برای شما مبلغی برابر با ۴۰ دلار تمام خواهد شد. در هنگام استفاده از تاکسی در استکهلم حتماً مطمئن شوید که تاکسی شما پلاک زرد داشته و جزء تاکسی‌های مجاز و تائید شده شرکت‌های تاکسی‌رانی تاکسی استکهلم و تاکسی ۰۲۰ باشد.
جاهای دیدنی استکهلم

جاهای دیدنی استکهلم


از مراکز فرهنگی گران‌بهایی نظیر موزه‌های باستانی و گالری‌هایی هنری گرفته تا اماکن تاریخی و مواهب طبیعی بی‌شماری از قبیل: پارک‌هایی سرسبز در دل جزایری خوش‌منظره و سواحلی رؤیایی با چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، هیچ پایانی برای دیدنی‌های مجذوب‌کننده و افسونگری که در استکهلم به انتظار بازدیدکنندگان نشسته‌اند، وجود ندارد. ازآنجایی‌که آگاهی از برترین و پر گردشگرترین جاهای دیدنی استکهلم پیش از خرید بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت به مقصد سوئد ضروری است، در ادامه این مطلب به معرفی برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استکهلم پرداخته خواهد شد.

گملا ستان؛ بافتی اصیل و تاریخی با قدمتی ۸۰۰ ساله


گملا ستان همان جایی است که استکهلم در قرن سیزدهم میلادی در آن متولد شد؛ مکانی سرزنده و دلگشا با سازه‌هایی باستانی و فضایی قرون‌وسطایی که در جزیره تماشایی و زیبایی به نام استدزهولمن واقع شده و با مغازه‌های چند صدساله، کافی‌شاپ‌هایی غیرمتداول و استثنائی، عتیقه‌فروشی‌هایی لوکس و رستوران‌هایی رنگارنگ و عالی مزین شده است. این مکان در حقیقت خود موزه‌ای است زنده و ضیافتی دل‌انگیز و تماشایی برای چشمان گردشگرانی خوش‌ذوق و قریحه، مکانی چند صدساله با سنگ‌فرش‌هایی قرون‌وسطایی که برخی از دیدنی‌ترین اماکن باستانی سوئد نظیر کاخ سلطنتی استکهلم، کلیسای جامع استکهلم و موزه نوبل پرایز را در خود جای داده است. وجود شمار وسیعی از کادوسراهای رنگارنگی که در کوچه‌پس‌کوچه‌های مارپیچی این منطقه پراکنده شده‌اند، موجب گردیده است که گملا ستان به اولین توقفگاه گردشگرانی که با خرید بلیط لحظه آخری راهی پایتخت سوئد می‌شوند، مبدل گردد. گم‌شدن در این منطقه بسیار دشوار است، چراکه اکثر کوچه‌های گملا ستان به میدانی تاریخی به نام استورتورگت که کهن‌ترین میدان شهر نیز بشمار می‌رود، منتهی می‌شود. نکته جالب دیگر در مورد این منطقه این است که باریک‌ترین خیابان استکهلم نیز با پهنایی برابر با ۹۰ سانتی‌متر در این منطقه واقع شده است.
آدرس: Gamla Stan, Södermalm, Stockholm
جاهای دیدنی استکهلم

جزیره یورگوردن؛ مروارید درخشنده و زمردین استکهلم


برای بازدید از این مکان، فصل و ماه اهمیتی ندارد، چراکه یورگوردن در هر زمانی از سال زیباست؛ در حقیقت این جزیره سرسبز و رؤیایی چنان فریبنده و دل‌انگیز است که انگشت حیرت بر دهان هر گردشگری می‌گذارد؛ آخر چگونه ممکن است چنین مکان افسونگر و دل‌فریبی در قلب کلان‌شهری بزرگ آشیانه کرده باشد؟ جدا از مناظر جادویی و چشم‌اندازهای شگفت‌آوری که چشمان زیباپسندان را به ضیافتی رنگارنگ دعوت می‌کنند، یورگوردن افتخار میزبانی شماری از پرطرفدارترین اماکن فرهنگی و تفریحی استکهلم را برعهده گرفته است: موزه آبا، موزه واسا، موزه نوردیک، گالری تیل، موزه فضای باز اسکانسن، موزه بیولوژیک و شهربازی گرونا لوند همگی بخشی از دیدنی‌های بی‌شمار این جزیره سحرانگیز را تشکیل داده‌اند. بخش دیگر را باید در کافی‌شاپ‌های شیک و رستوران‌های لوکس و ممتازی یافت که در هر گوشه و کنار جزیره پراکنده شده‌اند و با دکور جذاب و منوی استثنائی و نامعمولشان، گردشگران را به‌سوی تجربه‌ای ناب و تکرار نشدنی فرامی‌خوانند. بسته به وضعیت جسمانی و روحیه ماجراجویانه شما، راه‌های زیادی برای گشت‌وگذار در این جزیره و اکتشاف زیبایی‌های بی‌شمار آن وجود دارد: دوچرخه‌سواری در مسیرهای جنگلی خوش‌منظره و دل‌فریبی که برای طبیعت گردان طراحی شده یا قایق‌سواری در آبراه‌های تنگ و باریکی که از کنار برخی از پرطرفدارترین دیدنی‌های جزیره گذر می‌کنند؛ انتخاب با شماست. برای دستیابی به یورگوردن نیز می‌توانید به گملا ستان بروید و از طریق فرابرهای این منطقه تاریخی، در مسیری تماشایی و مملو از دیدنی‌ها راهی یورگوردن شوید.
آدرس: Djurgarden, Ostermalm, Stockholm, Sweden

موزه دریانوردی واسا؛ پربازدیدترین دیرینکده منطقه اسکاندیناوی


اصلی‌ترین اثر تاریخی و دیدنی‌ترین شیء موجود در موزه دریانوردی واسا را باید کشتی جنگی و افسانه‌ای واسا دانست؛ کشتی شگفت‌انگیزی که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و نبوغ و ابتکار طراحان سوئدی در قرن هفدهم میلادی را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. این کشتی عظیم‌الجثه که به ناوگان امپراتوری سوئد تعلق داشت، متأسفانه در فاجعه تایتانیک غرق شد، اما در سال ۱۹۶۱ با عملیات بازیابی بی‌نقصی که صورت گرفت، با کم‌ترین خسارت وارده، از کف اقیانوس خارج گردید و به این مکان منتقل شد. اکنون کشتی جنگی واسا بی‌کم و کاست و در شرایط اصلی و اولیه (بیش از ۹۵ درصد کشتی ارجینال و بازسازی نشده است) پیش روی گردشگران در موزه دریانوردی واسا قرار دارد تا از تماشای این شگفتی کم‌نظیر لذت ببرند. جدا از این کشتی، تعداد ۴ کشتی دریانوردی دیگر نیز به نام‌های یخ شکن، شناور سبک، قایق اژدر و قایق نجات در این موزه برای بازدید دوستداران و علاقه‌مندان به کشتی‌های تاریخی منطقه اسکاندیناوی قرار گرفته است. نکته دیگر در مورد موزه واسا این است که این مکان به شایستگی عنوان پربازدیدترین و محبوب‌ترین موزه سوئد و اسکاندیناوی را کسب کرده است، چراکه هرساله بیش از یک میلیون گردشگر برای بازدید از کشتی جنگی واسا و دیگر دیدنی‌های جذاب و سرگرم‌کننده این مکان و تماشای فیلم پرمحتوایی از تاریخ ساخت این کشتی‌ها راهی پایتخت سوئد می‌شوند تا از نزدیک تماشاگر شاهکارهای معماری طراحان سوئدی در قرن هفدهم میلادی باشند.
آدرس: Galärvarvsvägen 14, 115 21 Stockholm, Sweden
جاهای دیدنی استکهلم

موزه آبا؛ آسمانی برای ستاره شدن و درخشیدن


گروه‌های پاپ انگشت‌شماری از دهه هفتاد وجود دارند که کماکان قادر به تزریق شوق و اشتیاق از یاد رفته این سبک پرطرفدار موسیقی به هواداران باشند، کاری که موزه آبا در استکهلم به‌سادگی با برنامه‌های سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز خود صورت داده است. این مکان برخلاف عنوانی که دارد، دربردارنده آثار باستانی نیست و صرفاً مکانی برای آشنایی با موسیقی پاپ دهه هفتاد و هنرمندان برجسته این سبک از موسیقی است. به لطف وجود ابزارهایی پیشرفته و فضای تعاملی موزه آبا، بازدیدکنندگان قادرند نسخه کامپیوتری‌شده خود را بازسازی کرده و رقص و خوانندگی خود را در پوشاکی پرزرق و برق و در کنار بزرگانی چون بنی اندرسونز، بیورن و آنی فرید تماشا کنند. بازدید از استودیوی ضبط موزه آبا، امکان میکس برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ترانه‌های جهان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و تجربه منحصربه‌فرد تماشای تصویری از پیانو نوازی بنی اندرسونز، تصویری که توسط خود او به‌صورت زنده در منزل کنترل می‌شود، را میسر می‌سازد. نکته درخور توجه این است که موزه آبا در ساختمان هتلی شیک و ۵ ستاره با امکانات رفاهی فراوان و دکوری یگانه و مختص عاشقان موسیقی پاپ دهه هفتاد قرار گرفته است.
آدرس: Djurgårdsvägen 68, 115 21 Stockholm, Sweden

موزه فضای باز اسکنسن؛ کهن‌ترین موزه فضای باز جهان


بیش از ۱۵۰ سازه مختلف از کل مناطق سوئد در این موزه‌ی فضای باز گردهم آمده‌اند تا تصویری واحد و یکپارچه از ونیز شمالی و گوهر ناب منطقه اسکاندیناوی پیش چشمان بازدیدکنندگان نقش بندد. این موزه که در جزیره تماشایی و خوش‌منظره یورگوردن استکهلم قرار گرفته است، بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد و لقب دیرینه‌ترین موزه فضای باز جهان را به خود اختصاص داده است. اسکنسن برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ به منظور ارائه تصویری از سبک زندگی مردمان سوئد در نقاط مختلف این کشور بازگشایی شد و به علت ایده مبتکرانه و نابی که در عرضه آثار خود داشت، به‌سرعت مورد توجه دوستداران فرهنگ و تاریخ ساکنان مناطق اسکاندیناوی در جهان قرار گرفت. اکنون سالانه ۱٫۳ میلیون گردشگر برای تماشای این مکان دیدنی به جزیره یورگوردن سفر می‌کنند تا از جاذبه‌ شگفت‌انگیزی دیدن کنند که در حقیقت نسخه‌ی بازسازی‌شده و ساختگی روستایی در قرن نوزدهم میلادی است. موزه فضای باز اسکنسن در محیطی سرسبز به وسعت سیصد هزار مترمربع برپا و از منازل و بناهایی تشکیل شده است که قدمتی صدساله دارند و با ماکت‌هایی ظریف و خوش‌ساخت در قالب پیشه‌ورانی ملبس به پوشاکی سنتی مزین گردیده‌اند. وجود دیدنی‌های فراوانی نظیر باغ‌وحش کودکان و آکواریوم اسکنسن در این مکان دیگر دلیلی است که بر مقبولیت موزه اسکنسن افزوده و این موزه را برای هر فرد با هر محدوده سنی، از خردسالان گرفته تا کهن‌سالان جذاب و سرگرم‌کننده کرده است.
آدرس: Djurgårdsslätten 49-51, 11521 Stockholm, Sweden
جاهای دیدنی استکهلم

کاخ سلطنتی استکهلم؛ سکونتگاه رسمی پادشاه سوئد


توصیه می‌شود پیش از بازدید از کاخ سلطنتی استکهلم، یک وعده غذایی مفصل میل گردد، چراکه این کاخ باشکوه به دلیل وسعت بسیار بالایی که دارد، چندین ساعت از زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد. کاخ سلطنتی استکهلم (به زبان محلی: Sveriges Kungahus) یکی از وسیع‌ترین کاخ‌های پادشاهی اروپا بشمار می‌رود که تعداد ۵ موزه و بیش از ۶۰۰ اتاق مجلل و مزین به انواع و اقسام تزئینات لوکس و تجملاتی را در فضای چند صدمتری خود جای داده است. گوهرهای کمیاب و بی‌همتایی در این کاخ نهفته‌اند که همگی بر ارزش والای این اثر تاریخی افزوده‌اند: از تخت پادشاهی نقره ملکه کریستینا گرفته تا جواهرات عتیقه و ذی‌قیمت و تاج‌های نفیس و فاخر، همگی در موزه‌های مختلف این کاخ به نمایش عموم گذاشته شده‌اند تا فروشکوه امپراتوری سوئد بر همگان آشکار گردد. طراحی شگرف و معماری استثنائی کاخ که یادگاری از دوران باروک در قرن هجدهم میلادی به‌حساب می‌آید، هر بیننده‌ای را فریفته زرق‌وبرق سحرانگیز بنای پرابهت و شاهوار خود می‌سازد. ازآنجایی‌که کاخ در حاشیه آب‌های اطراف گملا ستان قرار گرفته است، پیشنهاد می‌شود برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنید که از این دو جاذبه تماشایی در طول یک روز بازدید کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌ای اضافی برای رفت‌وبرگشت به این منطقه نباشید.
آدرس: Slottsbacken 1, 111 30 Stockholm, Sweden

بنای تاریخی شهرداری استکهلم؛ سازه‌ای نمادین در قلب پایتخت سوئد


سازه تاریخی شهرداری استکهلم (به انگلیسی: Stockholm City Hall) با سبک معماری خاص رمانتیک و مناره‌های مخروطی شکل خود که با سه تاج باشکوه زرین تزئین شده‌اند، مدت‌هاست که کارت‌پستال‌های استکهلم را به تصرف خود درآورده و به یکی از نمادهای اصلی پایتخت سوئد مبدل شده است. این بنای ۱۰۶ متری که از هشت میلیون آجر تشکیل گردیده، توسط معماری سوئدی به نام رگنار اوستبرگ در اوایل قرن بیستم طراحی شده است. پشت دیوارهای آجری و سرخ‌رنگ این بنا، سالن جلسات و دفاتر مجلل و پرزرق‌وبرقی قرار دارند که نشست‌های بین‌المللی دولتمردان سیاسی جهان را میزبانی می‌کنند. ناگفته نماند که ضیافت بلندآوازه اهدای جایزه نوبل نیز هرساله در این ساختمان شگرف و افسانه‌ای برگزار می‌گردد. گفته می‌شود که بازدید از این مکان بدون هماهنگی قبلی ممکن نیست و برای تماشای محوطه اشرافی و تجملاتی داخلی این جاذبه دیدنی باید از طریق تور گردشگری اقدام کنید.
آدرس: Hantverkargatan 1, 111 52 Stockholm, Sweden
جاهای دیدنی استکهلم

موزه ملی هنرهای زیبای استکهلم؛ اقیانوسی ژرف از برترین آثار هنری سوئد


گالری هنرهای زیبای استکهلم، معروف به موزه ملی سوئد (Nationalmuseum)، بهترین مکان برای تماشای آثار هنری متمایز و ممتاز هنرمندان منطقه اسکاندیناوی بشمار می‌رود. این موزه که بنای آن نیز خود اثری هنری محسوب می‌شود، نخست در سال ۱۹۷۲ با نام موزه سلطنتی در مکانی دیگر تأسیس شد و چیزی حدود صدسال بعد، در سال ۱۸۶۶ به مکان کنونی خود در شبه‌جزیره بلیزیه هولمن واقع در استکهلم مرکزی نقل‌مکان کرد و به موزه ملی سوئد تغییر نام یافت. آنچه موزه ملی هنرهای زیبای استکهلم را از سایر موزه‌های کشورهای حوزه اسکاندیناوی متمایز ساخته، مجموعه وسیعی از اشیاء گران‌بها و شاهکارهای هنری است که در چندین و چند بخش مجزایی با عناوینی نظیر: بخش تندیس و نقاشی، بخش طراحی و هنرهای تجسمی، بخش ترسیم و پرینت، بخش گالری پرتره‌های ملی و آرشیو کاخ‌های سلطنتی دسته بندی شده‌اند. در میان نقاشی‌های گران‌بهای موجود در موزه، آثار ارزشمندی از رامبرانت، روبنز، گویا، رنوآر، دگاس و پل گوگن نیز به چشم می‌خورند که خود بر ارزش والای آثار هنری ارائه شده در این موزه صحه گذاشته است. البته باید گفت که موزه ملی هنرهای زیبای استکهلم یک مکان فرهنگی آموزشی محسوب می‌شود و انواع برنامه‌های آموزشی برای دوستداران و دانشجویان هنر در طول سال در این موزه دایر است. برای بازدید از این موزه هم می‌توانید از تور گردشگری بهره برید و هم به‌صورت شخصی با تهیه بلیت موزه از این مکان بازدید کنید. ناگفته نماند که رستورانی عالی و کادوسرایی خاص نیز در این مکان قرار دارند که امکان صرف غذایی لذیذ و خرید سوغاتی مناسب را نیز برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.
آدرس: Södra Blasieholmshamnen, Stockholm, Sweden

موزه قرون‌وسطا استکهلم؛ فرصتی عالی برای سفری هیجان‌انگیز به گذشته


تاکنون با خود اندیشیده‌اید که زندگی در زمان قرون‌وسطا در کشورهای اروپایی چگونه بوده است؟ برای یافتن این پاسخ باید به بخش شمالی کاخ سلطنتی استکهلم، مکانی سفر کنید که موزه قرون‌وسطا استکهلم قرار گرفته است. این موزه بر فراز مکانی باستانی، محل کاوش و حفاری بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه احداث شده است. موزه قرون‌وسطا استکهلم در سال ۱۹۸۶ بازگشایی شد؛ ولی بعدها و در سال ۲۰۰۷، برای مرمت برخی بخش‌های درونی بسته شد و سه سال بعد، در زمان بازسازی پل نوربرو درب‌های خود را مجدد بروی بازدیدکنندگان گشود. این موزه با به‌کارگیری از اشیائی تاریخی و اجزائی متعلق به قرون‌وسطا، تصویری واقع‌گرایانه از زندگی مردمان قرون‌وسطا در اروپا به نمایش گذاشته است: منازل کهن آجری تجار و کارگاه‌های کارگران چنان با ظرافت و جزئیاتی بسیار بالا بازسازی شده که حال و هوای زندگی در قرن دوازدهم میلادی را تداعی می‌کند و بازدیدکننده را به سفری هیجان‌انگیز به گذشته‌هایی دور با خود می‌برد. دسترسی به تورهای گردشگری انگلیسی‌زبان به بازدیدکنندگان کمک کرده است که اطلاعات بسیار مفیدی را از سبک زندگی ساکنان این منطقه در قرون‌وسطا کسب نمایند و از گشت‌وگذار در فضای خاص و باستانی این مکان لذتی وافر برند.
آدرس: Strömparterren 3, 111 30 Stockholm, Sweden
جاهای دیدنی استکهلم

سخن آخر
آگاهی از جاهای دیدنی استکهلم برای کسانی که قصد دارند راهی پایتخت تماشایی سوئد شوند، بسیار ضروری است؛ چراکه صرف زمانی کوتاه برای مطالعه این جاذبه‌های گردشگری و اطلاع از آدرس دقیق آن‌ها، به برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت‌شده کمک کرده و از فوت وقت و اتلاف هزینه‌های غیرضروری در طول اقامت در استکهلم جلوگیری می‌کند. هدف از نگارش این مطلب نیز معرفی این جاهای دیدنی بوده است تا گردشگران اماکن مدنظر خود را بر اساس سلایق و علایق خود و موقعیت مکانی هرکدام شناسایی کرده و برنامه سفری حساب‌شده و دقیق را برای بازدید از هرکدام داشته باشند. چنانچه برای اقامت در پایتخت سوئد در پی مکانی مناسب بودید، می‌توانید از طریق رزرو آنلاین هتل خارجی، گزینه‌های اقامتی مختلف خارجی را مقایسه کنید و مکانی ایده‌آل را از میان انبوهی از گزینه‌های عالی برای خود و همراهان خود بیابید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است