search
menu

ماچو پیچو

[ پنهان کردن ]
درباره ماچو پیچو
چرا بازدید از ماچو پیچو پیشنهاد می شود؟
تاریخ احداث ماچو پیچو
چگونگی کشف ماچو پیچو
خصوصیات منحصربه‌فرد ماچو پیچو
بخش های مختلف ماچو پیچو
دیدنی های ماچو پیچو
نکاتی که پیش از بازدید از ماچو پیچو باید بدانید
برای بازدید از ماچو پیچو در چه مکانی باید اقامت کنیم؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از ماچو پیچو چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از ماچو پیچو چه زمانی است؟
چگونه به ماچو پیچو برویم؟
در نزدیکی ماچو پیچو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی ماچو پیچو برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به ماچو پیچو هستند؟

درباره ماچو پیچو


ماچو پیچو یا ماچو پیکچو (به انگلیسی: Machu Picchu) که شهر گمشده اینکاها نیز نامیده می شود، ارگی است باستانی با قدمتی ۶۰۰ ساله و دیوارهایی سنگی که در دره اوروباما و در ارتفاعات ۲۴۰۰ متری آند بر دامنه کوهی مرتفع در کشور دیدنی پرو واقع شده است. این ارگ تاریخی که یادگاری بسیار گران‌بها از شکوه و عظمت تمدن و امپراتوری اینکاها بشمار می رود، به علت قرار گرفتن در موقعیت مکانی خاص و استتار در مکانی مرتفع و کوهستانی، قرن ها از نظرها پنهان بوده و در نتیجه از ویرانی های ناشی از جنگ محفوظ مانده است. این مکان باستانی از هزاران سازه سنگی تشکیل شده و به دلیل برخورداری از معماری منحصربه‌فرد و ارزش تاریخی بسیار زیاد، به یکی از پربازدیدترین جاذبه های تاریخی و عجایب هفتگانه جهان مبدل گشته است و هر ساله از چیزی بیش از یک میلیون گردشگری که بلیط هواپیما خارجی را برای تماشای زیبایی های طبیعت مسحور کننده این منطقه خریداری می کنند، میزبانی می کند. در ادامه این مطلب با این جاذبه اعجاب انگیز و اسرارآمیز بیشتر آشنا خواهید شد.
ماچو پیچو

چرا بازدید از ماچو پیچو پیشنهاد می شود؟


• به جرئت باید گفت که هیچ مکانی جز ماچو پیچو برای آگاهی از غنای فرهنگی اینکاها و آشنایی با تاریخ بلندبالای این قوم اسرارآمیز در جهان وجود ندارد.
• مناظر اطراف ماچو پیچو چنان تماشایی و مسحورکننده است که خود به تنهایی می تواند دلیلی موجه برای بازدید از ماچو پیچو باشد.
• ماچو پیچو از معماری منحصربه‌فرد و بسیار دیدنی برخوردار بوده و از سنگ هایی صاف و صیقلی که بسیار دقیق برش خورده و روی یکدیگر چیدمان گردیده اند، تشکیل گشته است.
• مکانی بسیار مناسب برای طبیعت گردی، کمپ زنی و ماجراجویی انفرادی و دسته جمعی به حساب می آید.
• شاید ندانید اما ماچو پیچو و تمام چیزی که این شهر ویران شده برجای مانده است، در معرض فرسایش شدید باد و باران قرار دارد و ممکن است به‌زودی محدودیت هایی به منظور جلوگیری از نابودی کامل این بنای ارزشمند، برای گردشگرانی که در آینده از این مکان بازدید می کنند، اعمال گردد و شانس بازدید از این جاذبه شگفت انگیز برای همیشه از دست برود.

تاریخ احداث ماچو پیچو


همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، ماچو پیچو به علت موقعیت مکانی منحصربه‌فردی که دارد، قرن ها از نظرها پنهان بوده است و از این رو، هنوز دلیل ساخت و تاریخ احداث آن آشکار نگردیده است. شواهد و مستندات به دست آمده از ویرانه های برجای مانده از این مکان، برخی باستان شناسان برجسته را بران داشته تا در مورد تاریخ احداث آن گمانه زنی هایی را ارائه دهند. به اعتقاد ریچارد ال برگر، ماچو پیچو در قرن پانزدهم میلادی، حدوداً در زمانی در سال ۱۴۵۰ احداث گردیده است. این زمان مصادف است با حکومت دو تن از بزرگترین حاکمان اینکاها، یعنی پاچاکوتی اینکا یوپانکوی و توپاک اینکا یوپانکوی که به باور بسیاری از تاریخ شناسان دستور ساخت املاک سلطنتی در این مکان را پس از لشکرکشی موفق اینکاها صادر کردند. گرچه ماچو پیچو املاکی سلطنتی به حساب می آید، اما تاکنون هیچ شواهدی از وقوع توارث و انتقال آن از پادشاهی به فرزندان و جانشینان یافت نگردیده است و طبق شواهد به دست آمده، پیش از آنکه ماچو پیچو به مکانی متروکه مبدل گردد (احتمالاً به دلیل فتوحات اسپانیا در دیگر بخش های امپراتوری اینکاها)، چیزی حدود ۸۰ سال محل زندگی مردمانی عادی بوده است. گفته می شود ساکنان این منطقه، سال ها پیش از آنکه کنکیستادورهای اسپانیایی در آن قدم بگذارند، براثر بیماری آبله -که احتمالاً توسط جهانگردان به ساکنان این شهر منتقل شده بود- جان خود را از دست داده بودند.

چگونگی کشف ماچو پیچو


کشف ماچو پیچو کاملاً به‌طور تصادفی صورت گرفت: در تابستان سال ۱۹۱۱، باستان شناسی آمریکایی به نام هیرام بینگهام برای کشف شهر باستانی دیگری به نام ویلکابامبا، مکانی که آخرین سنگر اینکاها در زمان حمله اسپانیایی ها از آن یاد می شود، با گروه تحقیقاتی خود به کشور پرو سفر کرد و موفق شد به شکلی کاملاً اتفاقی، در زمانی که با پای پیاده به سمت دره یورومباما حرکت می کرد، ماچو پیچو را بیابد. در حقیقت نام ماچو پیچو (به معنای قله کهن) توسط کشاورزانی بدان اطلاق شده بود که در شهر کوسکو زندگی می کردند و مدت ها از وجود ویرانه های این شهر شگفت انگیز باخبر بودند. در ۲۵ جولای سال ۱۹۱۱، بینگهام توانست مسیر دشوار و پر پیچ و خم دسترسی به این شهر را طی کند و با راهنمایی پسر بچه یازده ساله دهقانی که در آن منطقه ساکن بود، مدخل ماچو پیچو را که متشکل از شبکه ای پیچیده از سازه هایی هندسی در دل ابرها بود، پیدا کند.

خصوصیات منحصربه‌فرد ماچو پیچو


ماچو پیچو با آن دیوارهای سنگی و پلکان ها و سازه های شگفت انگیزش چنان یکپارچه با طبیعت تماشایی جنگل های انبوه و سرسبز گرمسیری دامنه های شرقی کوه های آند ادغام شده که گویی تار و پودشان از همان بدو آفرینش با یکدیگر تنیده شده اند. سنگ کاری های ماهرانه و یک دست سازه ها، کرت بندی های هندسی و پلکانی مزارع کشاورزی و سیستم آب رسانی هوشمندانه و شگرفی که آب را به شکلی یکنواخت و مساوی به تمام مزارع اطراف شهر منتقل می کند، همگی گواه از سطح بسیار بالای دانش و درایت ساکنان سابق این منطقه دارد. معماری ساختمان مرکزی این مکان، خود نمونه بارزی از مهارت انکارناپذیر کارگران بنایی است که بدون استفاده از ملات و سیمان، سنگ هایی بزرگ را به شکلی دقیق برش داده و به گونه ای روی یکدیگر چیده اند که امروز پس از گذشت قرن ها، هنوز استوار و پابرجا مانده اند.
ماچو پیچو

بخش های مختلف ماچو پیچو


چندین بخش مجزا در ویرانه های ماچو پیچو شناسایی شده اند که با یکدیگر، شهر باستانی ماچو پیچو را تشکیل می دهند. این بخش ها عبارتند از: بخش زراعتی، بخش مسکونی، بخش سلطنتی و بخش مقدس. هر کدام از این بخش ها از سازه های خوش طرح و نقشی تشکیل شده اند که غنای تمدن اینکاها و هوش و ذکاوت ساکنانش را به ما یادآوری می کند. سازه های سنگی شگفت انگیزی نظیر معبد آفتاب و سنگ اینتیهواتانا -که از آن به عنوان ساعت خورشیدی و تقویم استفاده می شده است- تمدن پیشرفته و مدرن اینکاها را به رخ جهانیان می کشد.

دیدنی های ماچو پیچو


از آنجایی که اسپانیایی ها موفق نشدند در جنگ با اینکاها به این مکان دسترسی پیدا کنند، کاخ ها، معابد، ساختمان ها و خانه های موجود در ماچو پیچو در شرایط بسیار مطلوبی بسر می برند و بدون هیچ گزندی از ویرانی های ناشی از جنگ، دست نخورده برجای مانده اند. بنابراین گردشگرانی که به اماکن تاریخی علاقه دارند و با خرید بلیط هواپیما چارتر سفرمارکت به این مکان سفر می کنند، از وفور دیدنی های ماچو پیچو به وجد خواهد آمد. جدا از سازه های باستانی این شهر اسرارآمیز، آب و هوای بسیار مطبوع و فضای دل انگیز و دوست داشتنی ماچو پیچو هر گردشگری را مجذوب خود خواهد ساخت. منظره شگفت انگیز دره سرسبزی که با نوای لالایی گوش نواز رودخانه یوروباما به خوابی عمیق فرو رفته است، چنان رویاگونه و روحانی به نظر می رسد که هر گردشگری را به این فکر وا می‌دارد که شاید زمین همان بهشتی بوده که وعده داده شده است. اماکن جذاب و تماشایی در ماچو پیچو فراوان‌اند، اما در میان انبوهی از دیدنی ها، دو مورد از جاذبه های این شهر شگفت انگیز، زبانزد خاص و عام است و بازدید از آن در سایت ها و مجلات گردشگری به تاریخ دوستانی که بلیط هواپیما ارزان را برای تماشای این مقصد جذاب خریداری می کنند، توصیه گشته است. این اماکن دیدنی عبارتند از:
سنگ اینتیهواتانا: این ستون حکاکی شده که برفراز سنگی مربعی شکل افراشته گردیده است، بر سلطه اینکاها بر دانش ستاره شناسی و نجوم دلالت دارد. اینتیهواتانا در لغت به معنای گره‌گاه خورشید است. به باور اینکاها، خورشید در ساعت دوازده ظهر روز بیست و یکم ماه مارس، بدون اینکه هیچ سایه ای از خود برجای گذارد، برفراز ستون اینتیهواتانا قرار می گیرد و به‌اصطلاح با صخره گره می خورد. اینکاها از این سازه برای تعیین ساعت، روز، ماه و سال استفاده می کردند و زمان را بر اساس موقعیت مکانی خورشید تشخیص می دادند.
مقبره سلطنتی: این ساختمان که به غاری مرموز شباهت دارد، برای برگزاری آئین های مذهبی اینکاها بکار می رفته است. گفته می شود که بیش از صد اسکلت انسان در این مکان یافت گردیده و وجود حمام هایی سنتی که با آب قنات تغذیه می شوند، در بخش غربی این مقبره بر این امر دلالت می کند که مراسم تدفین افراد نیز در این مکان برگزار می گشته است.
ماچو پیچو

نکاتی که پیش از بازدید از ماچو پیچو باید بدانید


بازدید از ماچو پیچو، یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری جهان و مکانی که عناوین فراوانی را با خود یدک می کشد، چالش برانگیز است و ممکن است دشواری هایی را برای شما به همراه داشته باشد. از آنجایی که بقای این مقصد جذاب به دلیل بازدید انبوهی از گردشگران در سال های اخیر به خطر افتاده، قوانینی سخت گیرانه برای بازدید از آن وضع گردیده است که عدم آگاهی از آن ها ممکن است به بهای از دست رفتن شانس بازدید از این مقصد تماشایی که یکی از عجایب هفتگانه جهان بشمار می رود، تمام شود. در ادامه به برخی از نکاتی که باید پیش از خرید بلیط هواپیما خارجی و بازدید از ماچو پیچو باید بدانید، اشاره خواهد شد.
• حتماً در زمان بازدید از ماچو پیچو، گذرنامه خود را همراه داشته باشید.
• بلیط بازدید از ماچو پیچو را از پیش خریداری کنید و برای دوری از ازدحام گردشگران، طوری برنامه ریزی کنید که رأس ساعت ۶ صبح در ماچو پیچو حضور یابید و جزء اولین بازدیدکنندگان باشید.
• توجه داشته باشید که ساعت ورود بازدیدکنندگان به جاذبه از ۶ صبح تا ۲ بعد از ظهر است و درب های ماچو پیچو رأس ساعت ۲ بسته خواهد شد.
• بازدید از ماچو پیچو به شکل تورهای یک طرفه برگزار می شود و امکان بازگشت و بازدید مجدد از جاهایی که پیش تر بازدید گردیده است، وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر بنا به دلایلی مثل مه آلود بودن هوا و غیره، محلی را ترک و به دست آخر واگذار کردید، لازم است بدانید که امکان بازگشت شما به محل قبلی وجود نخواهد داشت.
• به خاطر داشته باشید که هیچ سرویس بهداشتی در داخل جاذبه وجود ندارد و بهتر است پیش از ورود به جاذبه از دستشویی که در مدخل ماچو پیچو تعبیه شده است، استفاده کنید.
• اگر به پیاده گردی علاقه دارید و دوست دارید در هزینه های خود تا حد ممکن صرفه جویی کنید، می توانید به جای پرداخت هزینه ۲۵ دلار و سوار شدن به اتوبوس، مسیر آگوآس کالینتس تا ماچو پیچو را با پای پیاده طی کنید.
• از آنجایی که طبق قوانین وضع شده دولت پرو، به همراه داشتن راهنما برای ورود به ماچو پیچو ضروری است، بهتر است از طریق تور سفرمارکت به این کشور سفر کنید تا هیچ نگرانی از این بابت نیز نداشته باشید.

برای بازدید از ماچو پیچو در چه مکانی باید اقامت کنیم؟


اگر قصد دارید رأس ساعت ۷ صبح در ماچو پیچو حضور داشته باشید، بهتر است شب را در مکانی در نزدیکی ماچو پیچو بمانید. ماچو پیچو سنکچوئری لاج (Machu Picchu Sanctuary Lodge) تنها اقامتگاهی است که در فاصله چند متری مدخل ماچو پیچو قرار دارد و اقامت در آن از صرف وقت و هزینه برای رفت و برگشت به ماچو پیچو جلوگیری خواهد کرد. اگر قصد دارید در مکانی دورتر از ماچو پیچو اقامت کنید، شهر آگواس کالینتس برای اقامت بسیار مناسب است، چراکه گزینه های اقامتی فراوانی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از ماچو پیچو چقدر است؟


هزینه خرید بلیط بازدید از ماچو پیچو برای هر فرد بالغ ۶۵ دلار است. چنانچه قصد داشته باشید از کوه هوآینا پیچو نیز بازدید کنید، باید مبلغ ۸۰ دلار بابت خرید هر دو بلیط بپردازید. در مورد زمان پیشنهادی بازدید از ماچو پیچو باید گفت که برای تماشای انبوه دیدنی های این جاذبه اسرارآمیز به زمانی برابر با ۴ ساعت نیاز خواهید داشت.

فصل مناسب برای بازدید از ماچو پیچو چه زمانی است؟


چنانچه قصد داشته باشید در هوایی مطبوع بلیت هواپیما سفرمارکت را خریداری و از ماچو پیچو بازدید کنید، باید زمانی بین ماه های جولای و اکتبر را برای سفر به ماچو پیچو برگزینید. البته باید توجه داشته باشید که ماچو پیچو در این زمان از سال در شلوغ ترین وضعیت خود قرار دارد و هرروز میزبان حضور انبوهی از گردشگران است. خلوت ترین زمان سال برای بازدید از ماچو پیچو، زمانی بین ماه های نوامبر تا مارس است. در این زمان به دلیل افزایش رطوبت هوا و بارندگی، مسیر پیاده گردی ماچو پیچو لغزنده و دشوار خواهد گشت و صعود به این مکان به کاری بسیار چالش برانگیز مبدل خواهد شد.
ماچو پیچو

چگونه به ماچو پیچو برویم؟


به دلیل موقعیت مکانی خاص ماچو پیچو و محصور شدن میان کوه هایی مرتفع، مسیر مستقیم و سرراستی که این ویرانه های دورافتاده اینکاها را به شهر کوسکو پیوند بزند، وجود ندارد. بنابراین هیچ اتوبوس و تاکسی قادر نیست شما را از درب هتل به مدخل ماچو پیچو منتقل کند. برای بازدید از ماچو پیچو، نخست باید به شهر کوسکو بروید و سپس سوار قطار شوید و مسیری نه چندان طولانی را تا شهر آگواس کالینتس طی کنید. ناگفته نماند که بسیاری از گردشگرانی که محدودیت زمانی یا ناتوانی جسمانی ندارند و دوست دارند طی چند روز پیاده گردی به ماچو پیچو برسند، این مسیر را با پای پیاده طی می کنند تا هم در هزینه سفر صرفه جویی کنند و هم از مناظر دیدنی اطراف لذت ببرند. پس از رسیدن به آگواس کالینتس و اندکی پرس و جو، اتوبوس های مخصوص حمل بازدیدکنندگان ماچو پیچو را خواهید یافت.

در نزدیکی ماچو پیچو از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


کوه هوآینا پیچو
تالاب لاگونا هومانتی
دریاچه هومانتی
کوه نوادو ورونیکا
باغ گیاه شناسی ماچو پیچو

چه هتل هایی در نزدیکی ماچو پیچو برای اقامت وجود دارد؟


ماچو پیچو سنکچوئری لاج: ۵۰۰ متر
هتل سانتواریو ماچو پیچو: ۸.۶ کیلومتر
اقامتگاه سوماک ماچو پیچو هتل: ۸.۷ کیلومتر
اقامتگاه پانوراما بی اند بی: ۸.۷ کیلومتر
اقامتگاه هوستال ماچو پیچو: ۸.۸ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به ماچو پیچو هستند؟


رستوران بلموند سنکچوئری لاج: ۶۰۰ متر
رستوران پوسادا یانامایو کوسکو: ۵.۴ کیلومتر
رستوران لاچوزا اینکا راکای: ۵.۴ کیلومتر
رستوران روکاس ساگراداس: ۸.۷ کیلومتر
رستوران ایندینو فلیس کوسکو: ۹ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است