search
menu
تنکابن keyboard_arrow_down close

تنکابن

hotel
هتل های تنکابن ۹

درباره تنکابن

درباره تنکابن


یکی از بزرگترین شهرهای مازندران است که در فاصله ۶۰ کیلومتر چالوس قرار گرفته از این رو یکی از شهرهای شمال ایران است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. شهر تنکابن که در غرب استان مازندران قرار گرفته است دارای طبیعت بسیار زیبا و بکری است که باعث شده این شهر را نگین مازندران بدانند در ادامه با معرفی کامل شهر تنکابن همراه ما باشید.

تاریخچه تنکابن


تنکابن در زمان هر حکومتی داریا نام متفاوتی بوده است، در دوران صفوی با نام فیض و قبل تر از آن با نام تَنکا از آن یاد می‌شد همچنین تنکابن در زمان قاجار با نام شهسوار مشهور بوده است که پس از انقلاب به تنکابن تغییر نام داد. اما جالب است بدانید هنوز افراد محلی و قدیمی در این منطقه، این شهر را با نام شهسوار یاد می‌کنند.
تنکابن
در واقع تنکا شهر بزرگ بود که با حصار و دژهای محکم در غرب طبرستان و در ناحیه رویان بوده. تنکا پس از به دست آوردن رونق به هنگام ضعیف شدن حکام علوی، مرکزیت سیاسی را از آن خود کرد و از آن بعد مناطق مجاور دستورات خود را از دژ تنکا می‌گرفتند. بعدها در سال ۷۸۹ شمسی به دستور امرای گیلان به حدود «تنکا» حمله گردید، خانه‌ها را غارت کردند و قلعه را آتش زنند. پس از نابودی قلعه تَنکا شهری پایین‌تر از خرابه های شهر قدیمی ساخته شد و به «پایین تنکا» یا تنکابن معروف شد. پس از آن با زلزله ای که در سال ۸۸۹ رخ داد باعث نابودی شهر و ویرانی عمارت‌ها و مکان‌های تاریخی شد که بازسازی آن امری غیرممکن بود.

علت نامگدازی و معنی تنکابن


از نظر لغوی تنکابن یا تنک آب بن به یعنی جایی که جلگه ساحلی دریای کاسپین تنک می‌شود. در زبان مازندرانی «تنک» به معنی اندک و کم است. از این رو آن قسمت از ساحل دریا که با پهنای کمی از بن آب ظاهر شده‌ است تنک آب بن یا تنکابن نامیده شده‌ است.
اما بر اساس روایات دیگر گفه می‌شود علات نامگذاری این شهر بر اساس تابستان‌های شرجی و طاقت فرسا و همچنین زمستان تقریباً سرد منطقه از واژه «تن کاه» به معنی کاهنده جسم و تن برای سختی تعبیر از تن کاه بن به تنکابن در آمده‌ است.

نام تنکابن در سفرنامه‌های دوران قاجار


در دوران قاجار برخی از سیاحیان خارجی که از ایران بازدید کرده در سفرنامه‌هایشان در مورد تنکابن نیز مطالبی را قید کرده‌اند. یکی از این سفرنامه‌ها که به تنکابن اشاره دارد سفرنامه موسیو بوهلر است. این سفرنامه شرح مأموریت وی به دستور ناصر الدین شاه قاجار برای تهیه گزارشی از وضع راه‌های گیلان و مازندران می‌باشد.
تنکابن

موقعیت جغرافیایی


تنکابن دومین شهر پرجمعیت استان مازندران است که از سمت شرق با استان و از سمت غرب با استان و در جنوب با استان هم مرز است.
به دلیل وجود دریای خزر در شما این استان و کوه‌‌های البرز در جنوب آب و هوای آن معتدل و مرطوب است همچنین در تابستان بیشترین درجه هوا ۳۶ و در زمستان کمترین درجه هوا ۱- م‌باشد.

کشاورزی در تنکابن


به دلیل موقعیت آب و هوایی این منطقه اقتصاد اصلی این شهر بر پایه‌های کشاورزی می‌باشد به نحوی که تکابن را یکی از قطب‌های بزرگ و مهم تولید کننده و صادرکننده مرکبات به خصوص کیوی، پرتغال و خرمالو در کشور می‌دانند. همچنین تنکابن جایگاه نخست تولید برنج در استان مازندران را در اختیار دارد.
جالب است بدانید تنکابن علاوه بر کشاورزی، به طور چشمگیری در تولید گل و گیاه استان نقش مهمی دارد به صورتی که بسیاری از تولیدات گل و گیاه این منطقه به کشورهایی که در حاشیه دریای خزر قرار دارند و آسیای میانه صادر می‌شود.
تنکابن

سوغات و صنایع دستی تنکابن


در تنکابن یک ناحیه صنعتی به نام نارنج داربن به وسعت ۹ هکتار قرار دارد. همچنین مردم این خطه به هنرهایی چون نمدمالی، گلیم بافی، سفال‌گری و بافت تورماهی مشغول هستند علاوه بر آن افراد جنگل نشین این منطقه به ساخت محصولات چوبی مانند قاشق، پارچ و هر گونه وسیله دیگر با استفاده از چوب درختان هستند که خود می‌تواند سوغاتی متفاوتی از شمال کشورمان باشد.

جاذبه‌های گردشگری تنکابن


تنکابن به دلیل قدمت بالا که از قدیم الایام دارای سکنه بوده است جاذبه‌های بسیاری را در خود جا داده است از این رو علاوه بر جاذبه‌‌های طبیعی می‌توانید از جاهای تاریخی بسیاری در این شهر دیدن کنید. نکته جالب درباره تنکابن وجود قلعه‌های متعددی مانند قلعه دختر، دژ کلار، قاعه سفید کوه، قلعه مارکو و... است که نشان دهنده قدمت تاریخی این شهر است پس فراموش نکنید اگر با خرید بلیط هواپیما به تنکابن سفر کردید حتما از بناهای تاریخی آن دیدن کنید.

جاذبه‌های طبیعی تنکابن


غار دانیال نبی
این غار که در ۳۰ کیلومتری تنکابن قرار دارد و دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران است. این غار بسیار شبیه غار علیصدر همدان است و دارای قدمتی بالای چندین میلیون سال دارد.
پارک ملی خشکه داران
این منطقه حفاظت شده که تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد را می‌توان تنها بازمانده از اکوسیستم‌های جنگلی و جلگه‌ای شمال ایران دانست. از این رو طبیعت این قسمت در مقایسه با پارک‌های محافظت شده شمال بکر تر به نظر می‌رسد.
جنگل دوهزار و سه هزار
جنگل‌ زیبا با چشم‌انداز بی‌نطیر به مناطق کوهستانی، چمن زارها که به دلیل ارتفاع ۲۰۰۰ متی از دریا به این نام معروف شده اند،‌ به یکی از مقاصد مهم گردشگری در استان مازندران تبدیل شده است.
تنکابن
چشمه آبگرم فلکده
در دل جنگل‌های دوهزار تنکابن چشمه‌ای به نام فلکده قرار دارد که از زیر سنگ بزرگی میجوشد و خاصیت درمانی برای برخی از بیماری های مفصلی دارد. راه بسیار زیبایی که به این چشمه ختم می‌شود هم شهرت جهانی پیدا کرده است.
علاوه بر این ‌ها می‌توان به جادبه‌های مصنوعی مانند تله کابین تنکابن اشاره کرد که در بالای کوه‌های پوشیده از درختان مناظر حیرت‌انگیزی را به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد.

دیدنی های تنکابن