search
menu

باغ سنگی سیرجان

[ پنهان کردن ]
چرا باید از باغ سنگی سیرجان بازدید کنیم؟
تاریخچه باغ سنگی سیرجان
طریقه آویزان کردن سنگ ها
نکات جالب درباره باغ سنگی سیرجان
نحوه دسترسی به باغ سنگی سیرجان
ساعت و هزینه بازدید از باغ سنگی سیرجان
جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ سنگی سیرجان
رستوران های نزدیک به باغ سنگی سیرجان
هتل های نزدیک به باغ سنگی سیرجان

چرا باید از باغ سنگی سیرجان بازدید کنیم؟


باغی سنگی در نزدیکی شهر بلورد در فاصله ۴۰ کیلومتری سیرجان کرمان قرار دارد و از درختان این باغ عجیب به جای میوه، سنگ آویزان شده است، البته باغ سنگی سیرجان بدست شخصی به این شکل درآمده که اکنون دیگر در قید حیات نیست اما داستان جالبی در سنگی شدن این باغ وجود دارد؛ این باغ سنگی از جاهای دیدنی سیرجان است. سیرجان شهری در جنوب غربی استان کرمان است که جاذبه های دیدنی زیادی دارد که در این مقاله می خواهیم در مورد باغ سنگی این شهر برایتان بنویسیم؛ اطراف باغ سنگی را بیابان فرا گرفته است و حس دلهره آوری به آن داده است.
باغ سنگی سیرجان

تاریخچه باغ سنگی سیرجان


باغ سنگی سیرجان توسط فردی کر و لال به نام درویش خان اسفندیارپور ساخته شده است که وی به شغل کشاورزی مشغول بوده است. چندین روایات مختلفی در مورد باغ سنگی وجود دارد؛ برخی ها می گویند وی یکی از زمین داران سیرجان بوده اما در حین انجام اصلاحات خیلی از اراضی خود را از دست داده بود که به نشانه اعتراض درخت های خشک شده باغ خود را با آویزان کردن سنگ تزئین کرد که آویزان کردن هر سنگ معنای خاصی دارد؛ یعنی اتفاقی در زندگی درویش خان رخ داده که وی یک سنگ روی درخت آویزان کرده است؛ مانند وقتی که نوه وی به سربازی می رود و همانند سر تراشیده شده سرباز سنگی گرد به درخت آویزان کرده است؛ یا به مناسبت مرگ دوستان و عزیزانش سنگی آویزان می کرده است؛ اکنون بعد از گذشت چندین سال این باغ مورد توجه همگان قرار گرفته است، درویش خان هیچ گاه فکر نمی کرد روزی این باغ عجیب که نشات گرفته از تفکرات فردی بوده مورد توجه گردشگران و عکاسان قرار خواهد گرفت؛ یعنی هنوز هم نفراتی هستند که در باغ سنگی به دخیل بستن مشغولند. درویش خان بعد از فوت نیز در همین باغ به خاک سپرده شده است.

طریقه آویزان کردن سنگ ها


برای آویزان کردن سنگ، درویش خان چاله هایی در زمین خشک حفر کرده است، سپس درختان خشکیده را در این چاله ها کاشته و بعد از اتمام کاشت شروع به آویزان کردن سنگ هایی از شاخه های درختان کرده است. در نهایت در باغ ۱۰۰۰ متری، ۱۸۰ درخت با سنگ هایی به جای میوه وجود دارد که حس غریب و هولناکی به این باغ داده است، اما خود درویش خان از این کار احساس رضایت و خشنودی می کرد. البته به جز سنگ، چیزهای دیگری مانند لاستیک های پنچر شده، آینه های شکسته، فنر و هر چیز دیگری که به نظر می رسد از درختان آویزان کرده است. در سال ۱۳۵۵ نیز پرویز کیمیاوی بعد از بازدید از باغ سنگی سیرجان به فکر ساخت فیلمی از زندگی درویش خان افتاد که با این فیلم توانست جایزه های زیادی نیز دریافت کند.
باغ سنگی سیرجان

نکات جالب درباره باغ سنگی سیرجان


در مورد باغ سنگی سیرجان چند نکته عجیب وجود دارد؛ در ابتدا سوراخ های روی سنگ ها باعث جلب توجه می شوند که به طرز ماهرانه ای سوراخ شده اند، در حالیکه آن زمان هیچ دستگاهی برای سوراخ کردن سنگ ها در آن روستا وجود نداشته است یا اینکه برخی سنگ ها چنان بزرگ هستند که یک مرد تنومند به سادگی نمی تواند آنها را جا به جا کند، تا حدی که پس از مرگ درویش خان یکی از درختان فرو می ریزد و برای سرپا کردن آن درخت چندین مرد روستایی با زحمت این کار را انجام دادند اما درویش خان تمام سال های عمر خود را برای ساخت این Stone Garden of Sirjan صرف کرده بود که پر از مرز و راز است. درویش خان هرگز فکر نمی کرد که روزی این باغ مورد توجه گردشگران و عکاسان شود تا حدی که برای تماشای این باغ به فکر خرید بلیط هواپیما و سفر به این خطه باشند. بعد از مرگ وی دیگر هیچ کس به فکر این باغ نیست، فقط یک بار دیگر در این باغ فیلم ساخته شد و باز هم مورد توجه سینما دوستان قرار گرفت. امروزه باغ سنگی سیرجان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است اما به طرز جدی این باغ در معرض تخریب و آسیب قرار دارد، بنابراین باید در حفظ این باغ به نوبه خود کوشا باشیم.
باغ سنگی سیرجان

نحوه دسترسی به باغ سنگی سیرجان


باغ سنگی سیرجان در دهستان بلورد در روستای میاندوآب در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان واقع شده است. برای دسترسی به این باغ باید به کرمان بروید، سپس به سمت جاده سیرجان – بافت خارج شوید. بعد از ۳۰ کیلومتر و گذشتن از بلورد، حیدرآباد و میاندوآب تابلوی راهنمای منطقه نمونه گردشگری باغ سنگی را خواهید دید که در این هنگام باید وارد فرعی بشوید و چهار کیلومتر مسیر خاکی را طی کنید. سپس باغ سنگی را خواهید دید.

ساعت و هزینه بازدید از باغ سنگی سیرجان


برای بازدید از باغ سنگی سیرجان می توانید شبانه روزی در هر ساعتی که بخواهید مراجعه کنید. برای بازدید نیز نیازی به پرداخت هزینه ندارید و به صورت رایگان است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ سنگی سیرجان


بادگیر چپقی: ۴۷.۵ کیلومتر

رستوران های نزدیک به باغ سنگی سیرجان


مجتمع تفریحی و پذیرایی باغ حسینی: ۴۱.۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ سنگی سیرجان


اقامتگاه بوم گردی باغ سنگی: ۲۲ متر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است