search
menu

روستای پلکانی دیوزناو سروآباد

[ پنهان کردن ]
روستای پلکانی دیوزناو سروآباد
درباره روستای پلکانی دیوزناو سروآباد
چرا بازدید از روستای پلکانی دیوزناو را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری
توصیه‌ هایی در سفر به روستای دیوزناو
چه زمانی برای سفر به روستای پلکانی دیوزناو مناسب تر است؟
چطور به روستای دیوزناو برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به روستای دیوزناو

روستای پلکانی دیوزناو سروآباد


وقتی صحبت از مقاصد جذاب برای سفر می‌شود معمولا مناطق شمالی یا جنوب کشور و یا چند شهر مرکزی ایران به ذهن اغلب افراد خطور می‌کند. کمتر کسی تصور می‌کند که غرب کشور و استان کردستان بتواند مقصد جذابی برای یک سفر خاطره‌انگیز باشد؛ اما باید گفت که این موضوع درست نیست و در حقیقت این استان پر است از مناطق چشم‌نواز طبیعی شگفت‌انگیز که تجربه لذت‌بخش سفر به آنها هیچ گاه از ذهنتان پاک نمی‌شود. بی‌تردید بکرترین مناطق طبیعی و البته خیال‌انگیزترین مناظر را می‌توان در روستاها پیدا کرد. بنابراین در این مطلب تصمیم گرفتیم سری به یکی از همین روستاهای تماشایی و بکر به نام روستای دیوزناو سروآباد بزنیم و زیبایی‌های کمتر شناخته‌شده آن را به شما معرفی کنیم تا این بار این مقصد دیدنی را در برنامه سفرهای تفریحی و طبیعت‌گردی خود بگنجانید.

درباره روستای پلکانی دیوزناو سروآباد


روستای گردشگری دیوزناو در ۴۳ کیلومتری شهرستان سروآباد در استان کردستان قرار گرفته‌است. فاصله این روستا تا مرکز کردستان در حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ساکنان این روستای کم‌جمعیت کمتر از ۱۰۰ خانوار است و از این رو یک روستای بکر است که طبیعت آن کمتر دستخوش تغییرات انسانی شده‌است. در خصوص علت نام‌گذاری این روستا به این اسم دو تعبیر متفاوت وجود دارد. تعبیر اول این است که منظور از کلمه دیو همان خرس است و بنابراین از آنجا که در این منطقه کوهستانی می‌توان گونه حیوانی خرس را مشاهده کرد چنین عنوانی برای این روستا انتخاب شده‌است. به تعبیر دوم دیوزناو از سه بخش دی به معنای روستا، وه زه به معنای گردو و در نهایت ناو به معنی داخل تشکیل شده‌است که روی هم رفته به روستایی گفته می‌شود که در آن گردو زیاد رشد می‌کند. گفتنی است به واسطه مجاورت روستا با رود پر آب سیروان اغلب ساکنان این روستای چشم‌نواز به حرفه صید یا پرورش ماهی مشغول هستند و برخی دیگر نیز به کشاورزی می‌پردازند.
روستای پلکانی دیوزناو سروآباد

چرا بازدید از روستای پلکانی دیوزناو را پیشنهاد می‌کنیم؟


یکی از بکرتین روستاهای جنوب غربی کشور است.
این روستا طبیعت حیرت انگیزی دارد.
سابقه و قدمت چندین هزار ساله روستا آن را به مکانی تاریخی بدل کرده است.

ویژگی های طبیعی و گردشگری


روستای دیوزناو در منطقه مشهور اورامانات قرار گرفته است. شگفتی‌های خیره‌کننده اورامانات زبانزد گردشگرانی است که تجربه سفر به این منطقه خوش منظر و خوش آب و هوا را داشته‌اند. در روستای دیوزناو نیز مناظر تماشایی بی‌نظیری وجود دارند که تجربه طبیعت‌گردی بی‌نظیری را برای گردشگران این منطقه رقم می‌زنند. در مرکز روستا خانه‌های کوچک بصورت پلکانی بنا شده‌اند و با رفتن به پشت بام آنها می‌توان منظره کوه‌های مرتفع شاهو را تماشا کرد. پیاده‌روی در کوچه باغ‌های باصفای روستا و تماشای مردمان مهمان‌نواز و بومی با آن لباس‌های محلی رنگارنگشان بسیار لذت‌بخش است. کمی که از خانه‌های نقلی روستا فاصله بگیرید در حاشیه روستا می‌توانید رگه‌های رود سیروان که در نزدیکی روستا قرار گرفته‌است را ببینید. تلاقی مناظر سرسبز در حوالی رود و آب‌های روان و تللو نور آفتاب بر روی رود در طول روز همگی جلوه زیبایی به روستا بخشیده‌اند. تا چشم کار می‌کند درختان بلوط، بادام کوهی، تمشک و پسته کوهی خودنمایی می‌کنند. سرسبزی این روستا به همراه آرامش فضای درونی آن همگی منجر به ایجاد حسی فرح‌بخش شده‌است.گذشته از پوشش گیاهی متنوع در این روستا، طیف نسبتا وسیعی از گونه‌های حیوانی خاص نیز در آن یافت می‌شود که از میان آنها می‌توان به روباه، گرگ، عقاب و جوجه تیغی اشاره کرد؛ همین امر توجه دوستداران محیط زیست و حفاظت از حیوانات را به این منطقه جلب کرده است.

توصیه‌ هایی در سفر به روستای دیوزناو


لازم به یادآوری است که به دلیل قرار گرفتن روستا بر کوه‌پایه‌ها و راه‌های پر پیج و خم در ابتدای ورود به این روستا، برای سفر به آن باید جهت عبور از گذرگاه‌های صعب العبور آمادگی داشته باشید، در واقع به همراه آوردن لوازم ایمنی از ضروریات اولیه سفر به این روستا است. علاوه بر آن اگر قصد کوهنوردی در ارتفاعات مجاور روستا را دارید نیز لازم است ابزار حرفه‌ای آن را با خود به همراه بیاورید. از آنچه گفته شد می‌توانید نتیجه بگیرید که اگر اهل طبیعت‌گردی‌های پر چالش نیستید و یا همراهانتان دارای صدمات جسمانی هستند متاسفانه سفر به این روستا به شما پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است یادآوری کنیم که حتما دوربین عکاسی خود را در این سفر داشته باشید زیرا طبیعت خیره‌کننده روستا پر است از سوژه‌های ناب برای عکاسی.گفتنی است برای اقامت در این روستا می‌توانید روی مهمان‌نوازی مردم آن حساب کنید و یا در خانه‌های روستایی که به عنوان مجتمع بوم‌گردی در نظر گرفته شده‌اند شب را سپری کنید، تا از این طریق در روز بعد فرصت بیشتری برای جستجوی زیبایی‌های ناشناخته روستای دیوزناو سروآباد داشته باشید.
روستای پلکانی دیوزناو سروآباد

چه زمانی برای سفر به روستای پلکانی دیوزناو مناسب تر است؟


روستای پلکانی دیوزناو از مناطق گرمسیری بشمار می‌رود و ساکنان روستا کمتر زمستان‌های سرسخت را تجربه کرده‌اند. با این حال از آنجا که در مسیر رسیدن به این روستای رویایی نیاز است از کردستان با آب و هوای سرد و خشک عبور کنید سفر به این روستا در فصل زمستان چندان توصیه نمی‌شود. از شروع فصل پاییز تا نیمه اول زمستان و همچنین فصل بهار تا قبل از شروع تابستان بهترین زمان برای سفر به این ناحیه است. در فصل بهار این روستا منظره خیره‌کننده‌ای دارد که به سبب سرسبزی درختان است و از این رو در اوج زیبایی خود قرار دارد و همچنین هوای آن نیز خنکی مطبوعی دارد.

چطور به روستای دیوزناو برویم؟


برای رفتن به روستای دیوزناو بهتر است ابتدا از شهری که در آن ساکن هستید به استان کردستان سفر کنید. می‌توانید برای راحتی کار ابتدا اقدام به تهیه بلیط هواپیما سنندج در مرکز کردستان کنید. بعد از آن طی دو ساعت رانندگی از سنندج می‌توانید به سروآباد بروید. از آنجا نیز به کمک تابلوهای راهنمایی رانندگی در مسیر روستای دیوزناو قرار بگیرید. پس از طی مسافتی کمتر از یک ساعت و سی دقیقه و بعد از گذر از چندین روستای دل‌انگیز، خانه‌های پلکانی روستای دیوزناو به چشم می‌خورند که نوید یک سفر لذت‌بخش را به شما خواهند داد.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای دیوزناو


فاصله تا روستای جولانده: ۱.۷۳ کیلومتر
فاصله تا روستای پالنگان: ۷.۷۰ کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه گردشگری پالنگان: ۱۵ کیلومتر
فاصله تا قلعه پالنگان: ۲۷.۲ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است