search
menu

جاهای دیدنی قوچان؛ سیری در طبیعت بکر دیار دره‌های سرسبز و رودهای خروشان

[ پنهان کردن ]
با شهر زیبا و تماشایی قوچان آشنا شوید
جاهای دیدنی قوچان
دره‌ شمخال
سد تبارک
صخره و غار کلر
دره و آبشار سراب
آب گرم شهر کهنه
رود اترک
یخدان نمدمال
چند توصیه مهم قبل از سفر به قوچان
شهرهای کوهستانی در فصول مختلف سال زیبا و دیدنی هستند؛ یکی از شهرهای زیبای کوهستانی، شهرستان قوچان است که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خراسان رضوی محسوب می‌شود. قوچان، قدیمی‌‌ترین شهر خراسان بزرگ است و قدمتش به ۲۵۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این شهر دارای تپه‌‌ها و آثار باستانی و تاریخی فراوانی با شماره ثبت ملی است.
قوچان که در قسمت شمالی استان خراسان رضوی واقع شده، یکی از همسایه‌های کشور ترکمنستان است. این شهرستان قدمت چندین ساله دارد و از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول به اسامی آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان یاد شده‌ است.
موقعیت جغرافیایی قوچان باعث شده تا این شهر همیشه آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به شهرهای دیگر خراسان داشته باشد؛ به همین دلیل یکی از اولین انتخاب‌های هر گردشگری در فصول گرم سال، بازدید از جاهای دیدنی قوچان است. اگر می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری قوچان آشنا شوید، در ادامه با معرفی جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان همراه ما باشید.
جاهای دیدنی قوچان؛ سیری در طبیعت بکر دیار دره‌های سرسبز و رودهای خروشان

با شهر زیبا و تماشایی قوچان آشنا شوید


قوچان یکی از شهرستان‌های مهم خراسان رضوی بوده که دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است. قوچان از شمال غربی به بجنورد و از جنوب شرقی به مشهد وصل می‌شود. این شهر با مساحتی حدود ۳٬۸۰۰ کیلومترمربع و جمعیتی نزدیک به صد هزار نفر، ازجمله شهرهای پرجمعیت خراسان با خاکی حاصلخیز است.
آب‌وهوای این شهر به دلیل تأثیر جریان‌های هوایی قطبی، وجود رشته‌کوه‌های هزار مسجد، آلاداغ، محمد بیگ و شاه جهان در زمستان بسیار سرد و در تابستان معتدل است. حداکثر دما در قوچان ۳۵ درجه و حداقل دما ۲۵ درجه‌ سانتی‌گراد است.
این ناحیه دارای درختان میوه‌های وحشی شامل انجیر، زرشک، آلبالو، انگور و... است. همچنین گونه‌های خاص گیاهی مانند گون، ارس، کاکوتی، افدرا، گزنه و... نیز در این شهر دیده می‌شوند.
در شهرستان قوچان حیواناتی مانند پایکا، کبک دری، خارپشت، هما، گربه وحشی، کفتار، روباه و گرگ زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی قوچان


قوچان یکی از شهرهای زیبای استان خراسان رضوی است که به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری متنوع، هرساله افراد بسیاری را به خرید بلیط هواپیما مشهد و سفر به این مقصد دیدنی ترغیب می‌کند. در این شهر، علاوه بر مساجد و آثار تاریخی، مناطق طبیعی زیبا و بسیاری دیدنی هم وجود دارد. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی که در سفر به قوچان باید از آن‌ها دیدن کنید، اشاره خواهیم کرد.

دره‌ شمخال


دره‌ای کم‌نظیر و زیبا در ایران که از جاهای دیدنی قوچان محسوب می‌شود، دره شمخال است. این دره آب‌وهوایی مطلوب داشته و از حیات وحشی متنوع برخوردار است. دره شمخال در ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باجگیران و ۸۰ کیلومتری قوچان قرار دارد. طول دره شمخال حدوداً ۱۸ کیلومتر است و ارتفاع دیواره آن تا ۲۰۰ متر برآورد شده است.
دره شمخال دیواره‌هایی عظیم دارد که مانند دژی رودخانه را در دل خود جای داده‌اند. در ورودی دره، رودخانه‌ای فصلی جاری است که چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده است. در ۱۰ کیلومتر ابتدایی دره، فضای جذاب و دیدنی با نام حمام آب وجود دارد که پذیرای تعداد زیادی از گردشگران در فصل تابستان است. در این دره درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت‌هایی بیش از ۲۰۰ سال وجود دارند.
دره شمخال از خاص‌ترین و رازآلودترین جاذبه‌های طبیعی قوچان است که تا لحظه آخر چشم‌ها را به تمام زیبایی‌های خود خیره می‌کند. این دره در مسیر خود پیچ و خم‌های دیدنی و جذابی دارد و هرچه جلوتر بروید به دلیل وجود چشمه‌سارهای زیبا و آبشارهای جاری از اطراف، با جاذبه‌های طبیعی بیشتری روبه‌رو می‌شوید.
جاهای دیدنی قوچان؛ سیری در طبیعت بکر دیار دره‌های سرسبز و رودهای خروشان

سد تبارک


سد تبارک یکی دیگر از جاهای دیدنی قوچان است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و در پایین روستای تبارک واقع شده است. آب‌و‌هوای معتدل، وجود باغ‌های فراوان، کوه‌های بلند و گیاهان زینتی و دارویی، در جذب گردشگران و طبیعت‌گردان به این منطقه بسیار تأثیرگذار بوده است. زیباترین زمان برای رزرو تور مشهد و بازدید از سد تبارک در فصل بهار است.
این سد هرساله میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر و ماهی‌های متنوع رودخانه‌ای است و می‌توان از ماهیگیری به ‌عنوان یکی از تفریحات گردشگران در سد تبارک نام برد؛ اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید با پرداخت مبلغی به‌عنوان ورودی، در رودخانه ماهیگیری کنید تا بازدید از این سد، به خاطره‌ای دل‌نشین تبدیل شود.
برای بازدید از این سد باید از کمربندی شهید مدرس وارد فلکه دفاع مقدس شوید و به سمت روستای هی هی بروید.

صخره و غار کلر


صخره و غار کلر که در ۲۵ کیلومتری شرق شهر قوچان قرار دارد، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. پیشینه تاریخی و معماری بی‌نظیر صخره کلر باعث محبوبیت آن در میان گردشگران شده، به‌طوری که آن را به همراه غار کلر به‌عنوان بهترین اثر تاریخی و طبیعی قوچان نام‌گذاری کرده‌اند.
غار کلر به شکل حفره‌هایی پهناور و تودرتو است. فضای داخلی غار حدود ۱۲ متر طول دارد و در هر طرف آن ۵ اتاق بزرگ و کوچک به ارتفاع ۱۸۰ سانتی‌متر به چشم می‌خورد.
برخی از صاحب‌نظران این بنای تاریخی را به دوره ایلخانی نسبت می‌دهند. اما برخی بر این باورند که غار کلر، عبادتگاه فرقه‌ای از پیروان تصوف بوده است که به دلیل مسائل سیاسی و مذهبی آن زمان، ترجیح می‌دادند به‌صورت دسته‌جمعی و در شکاف کوه‌ها زندگی کنند.

دره و آبشار سراب


از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قوچان می‌توان به آبشار و دره سراب اشاره کرد. این منطقه گردشگری در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قوچان در دامنه ارتفاعات کوه سنگر و در ارتفاعات کوه محمد بیگ قرار گرفته است. این آبشار علاوه بر آب‌وهوای خنک، طبیعت سرسبز و زیبایی هم دارد. زمستان‌های این منطقه بسیار سرد بوده و شاید برای کسانی مناسب باشد که هوای سرد را دوست دارند. اما بهترین زمان برای بازدید از آبشار و دره سراب، فصل تابستان است که هوای معتدل و مطلوبی دارد.
جاهای دیدنی قوچان؛ سیری در طبیعت بکر دیار دره‌های سرسبز و رودهای خروشان

آب گرم شهر کهنه


چشمه آب گرم شهر کهنه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قوچان است که در ۱۲ کیلومتری غرب شهر قوچان واقع شده است. این چشمه آب گرم به دلیل داشتن آب معدنی با خواص درمانی و حرارت نسبتاً بالا، در طول سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. اگر علاقه‌مند به دراز کشیدن در وان آب گرم با خاصیت درمانی هستید، حتماً از آب گرم شهر کهنه در سفر به قوچان بازدید کنید.

رود اترک


رود اترک پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان است که از جاهای دیدنی قوچان محسوب می‌شود. این رود از قوچان شروع می‌شود و سپس با گذر از ترکمنستان و بجنورد به شیروان رسیده و انتهای آن وارد دریای خزر می‌شود. اگر دوست دارید از رود اترک بازدید کنید، پیشنهاد می‌شود روزهای آخر بهار را برای خرید بلیط هواپیما و سفر به قوچان انتخاب کنید؛ چراکه در آن بازه زمانی رودخانه پرآب شده و حتی می‌توانید در آن ماهیگیری کنید.

یخدان نمدمال


از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قوچان می‌توان به یخدان نمدمال اشاره کرد. این جاذبه گردشگری در حاشیه جنوبی شهر قوچان، در خیابان شهید بهشتی، رو‌به‌روی گورستان قدیمی قرار دارد. قدمت و پیشینه این بنای تاریخی به دوره قاجار می‌رسد و در سال ۱۳۸۴ خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
یخدان نمدمال‌ از خشت و گل ساخته شده است که به شکل مخروطی بلند روی هم ریخته شده‌اند. این یخدان دارای دو درب بوده که در حال حاضر یکی از آن‌ها مسدود شده است. چوب‌های به کار رفته در اطراف این سازه را برای استحکام و مقاوم‌سازی آن به کار گرفته‌اند. این یخدان یا یخچال در قدیم دارای دیوار سایه‌انداز و حوضچه هم بوده است که به ‌مرور زمان فروریخته‌اند و تخریب شدند.
جاهای دیدنی قوچان؛ سیری در طبیعت بکر دیار دره‌های سرسبز و رودهای خروشان

چند توصیه مهم قبل از سفر به قوچان


ازآنجایی‌که بیشتر مناطق قوچان در قسمت کوهستانی قرار دارند، پیشنهاد می‌شود برای سفر به این شهر تا حد امکان لباس گرم با خودتان ببرید؛ حتی اگر در فصل تابستان قصد دارید از جاهای دیدنی قوچان دیدن کنید. چراکه در قسمت‌های رودخانه‌ای و کوهستانی قوچان هوا خنک‌تر از مناطق دیگر است.
قوچان شهر چندان بزرگی نیست و به همین خاطر فرودگاه یا ایستگاه قطار اختصاصی ندارد. اگر قصد دارید هوایی یا ریلی به قوچان سفر کنید، باید ابتدا مشهد را مقصد قرار دهید و سپس از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به سمت قوچان حرکت کنید.
شک نکنید که سفر به قوچان به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل می‌شود و بعدها دوست دارید با دیدن عکس‌ها، لحظات بازدید از جاهای دیدنی آن را در ذهنتان مرور کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است