search
menu

جاهای دیدنی خمام؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گوهر گران‌بهای گیلان

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر زیبا و خاطره انگیز خمام
۱. رستوران آلاچیق درختی
۲. روستای جیرسر باقرخاله
۳. مرداب دهنه سر شیجان
۴. باغ چوکام رشت
۵. جنگل فتاتو
۶. ساحل جفرود
۷. یکشنبه بازار خمام
۸. روستای چاپارخانه
۹. روستای فشتکه
۱۰. روستای مرزدشت
۱۱. روستای تیسیه
شهر خمام یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان گیلان در شمال ایران است. با مناظر طبیعی استثنایی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بکر، و آب و هوای مطبوع، این شهر مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی در تورهای مسافرتی است. این شهر زیبا در ۱۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و بین رشت و بندرانزلی واقع شده است. در این مقاله، به معرفی و بررسی جاهای دیدنی شهر خمام می‌پردازیم و زیبایی‌هایی که این منطقه در اختیار دارد را شرح می‌دهیم.
جاهای دیدنی خمام؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گوهر گران‌بهای گیلان

معرفی شهر زیبا و خاطره انگیز خمام


خمام قبل از اینکه به شهرستان مستقل تبدیل شود جزء شهرستان رشت در استان گیلان بوده است. این شهر بین شهرهای توریستی رشت و بندر انزلی واقع شده است. خمام از آنجایی که از طریق ساحل جفرود به دریای خزر متصل می‌شود، یک شهر مرزی محسوب می‌شود.
این شهر از آنجایی که در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل و مرطوب واقع شده است، هم تجربه جنگل‌نوردی و هم تجربه پیاده‌روی در ساحل را ارائه می‌دهد. این شهرستان دارای روستاهای متعددی با زیبایی‌های طبیعی است که از جمله می‌توان به دهنه سرشیجان، فشتکه، روستای چپرخان، سر باقر خاله مرداب، جنگل فتاتو و پناهگاه حیات وحش چوکام اشاره کرد. با این حال، روستاهای بیشتری برای بازدید وجود دارد که ارزش کاوش را دارند.
بیایید برخی از بهترین مکان‌های دیدنی خمام را بررسی کنیم.

۱. رستوران آلاچیق درختی


یکی از جاذبه‌های دیدنی خمام، رستوران آلاچیق درختی، یک پروژه گردشگری محبوب است که در روستای دهنه سر شیجان واقع شده است. این رستوران منحصربه‌فرد بر فراز درختان جنگلی، در نزدیکی مرداب سرشیجان و اطراف جنگلی بکر ساخته شده است. گردشگران با خرید بلیط هواپیما رشت و سفر به این منطقه می‌توانند از این آلاچیق‌های جذاب مناظر پانورامایی فوق‌العاده‌ای را تماشا ‌کنند. محیط صمیمی و گرم این رستوران، آن را به مکانی عالی برای استراحت و لذت بردن از محیط طبیعی تبدیل کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از چشیدن غذاهای محلی گیلان لذت ببرند، در استخر رستوران ماهی بگیرند و حس خوردن یک غذای تازه را تجربه کنند. درختان این آلاچیق در دهه ۱۹۹۰ توسط مرتضی ملایی کاشته شد و از آن زمان به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب تبدیل شده است. گردشگران خارجی از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، کلمبیا، آمریکا، چین و بلژیک از این خانه درختی بی نظیر دیدن کرده‌اند. طراحی این رستوران از کارتون خانوادگی دکتر ارنست الهام گرفته شده است که با خاطرات خوش نسل دهه ۱۹۶۰ همراه است. آدرس این رستوران، شهر رشت، خمام، روستای دهنه سر شیجان، آلاچیق درختی است. در حالی که به سمت مقصد می‌روید با شالیزارهای دیدنی روبرو می‌شوید و شاهد حضور مردان و زنان زحمتکش گیلکی در این منطقه سرسبز زیبا خواهید بود.

۲. روستای جیرسر باقرخاله


اگر قصد دارید به خمام سفر و با اجاره ویلا و سوئیت در شمال اقامت کنید، مکان‌های مختلفی وجود دارد که باید به برنامه سفر خود اضافه کنید. یکی از این مکان‌ها مرکز بوم گردی جیرسر باقرخاله است. این مرکز طبیعت گردی که در دل طبیعت بکر روستای جیرسر باقرخاله شهر خمام استان گیلان قرار دارد، با همکاری ایران و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن ساخته شده است. گردشگران به دشت‌های وسیعی که اسب‌ها در آن راه می‌روند، تماشای شالیزارهای برنج و غذاهای متنوع محلی جذب می‌شوند. این مرکز امکانات تفریحی مانند پیاده‌روی در دشت‌های سرسبز، قایق سواری، کایاک سواری و رفتینگ را ارائه می‌دهد. همچنین در اطراف تالاب نزدیک به روستا در زمستان‌ها می‌توانید شاهد مهاجرت پرندگانی مانند قو، اردک، غاز و درنا باشید. این مرکز بوم‌گردی دارای برج پرنده نگری است که در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر رشت و ۲۸٫۶ کیلومتری بندر انزلی قرار دارد.
جاهای دیدنی خمام؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گوهر گران‌بهای گیلان

۳. مرداب دهنه سر شیجان


یکی دیگر از مکان های هیجان‌انگیز خمام، مرداب دهنه سر شیجان است که در روستای دهنه سرشیجان واقع شده است. این نقطه دیدنی با گلهای زیبای نیلوفر آبی و پرندگان قو آراسته شده و تا تالاب انزلی امتداد دارد. ماهیگیری و قایق رانی از جمله فعالیت‌هایی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در این مکان به آن بپردازند.

۴. باغ چوکام رشت


باغ چوکام باغی تاریخی است که در روستای محله چوکم واقع شده است. این باغ که در دوره قاجار ساخته شده است، ۴۲ هزار متر مربع مساحت دارد و اطراف آن را درختان بلند احاطه کرده است. این باغ تا مرکز بوم گردی جیرسرباقرخاله فقط ۱ دقیقه و تا رشت ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. ورودی جنوبی باغ چوکام رشت به بنای جذابی با آجرهایی به قطر ۶۰ سانتی‌متر منتهی می‌شود. ستون‌های چوبی و ایوان زیبا به جذابیت زیبایی شناسی باغ می‌افزاید و منظره‌ای خیره کننده را از همه جهات ارائه می‌دهد. در ضلع شرقی و غربی این بنا موانع شیشه‌ای و چوبی قرار دارد که قسمت‌های داخلی و خارجی را از هم جدا می‌کند.
این باغ از سه طرف توسط رودخانه‌ای احاطه شده است. درختان آن به ارتفاع ۵۰ متر می‌رسند. اگرچه سال دقیق ساخت آن مشخص نیست، اما برخی از اهالی و محققان قدمت آن را حدود ۱۰۰ سال می‌دانند. در سال ۸۴ این بنای تاریخی خارق‌العاده در فهرست ثبت ملی به ثبت رسید. از لحاظ تاریخی، باغ چوکام به عنوان یک مسیر مهم حمل و نقل از چوکام به انزلی استفاده می‌شد. این امر موقعیت آن را در زمان‌های گذشته به یک سرمایه حیاتی تبدیل می‌کرد. این باغ با پیروی از اصول طراحی باغ ایرانی ایجاد شد. درختانی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند باعث می‌شود نمای باغ بزرگتر دیده شود.

۵. جنگل فتاتو


بسیاری از افرادی که به شمال ایران سفر می‌کنند و ویلای لوکس شمال یا ویلاهای عادی را اجاره می‌کنند، می‌خواهند از فضای جنگلی شمال استفاده کنند. به همین دلیل است که فضای زیبای جنگل‌های هیرکانی استان‌های گیلان و مازندران گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در استان گیلان و ساحل دریای خزر، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی خمام، جنگل زیبای فتاتو با وسعت ۳۰۰ هکتار است. این جنگل بکر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده و در روستای فتاتو ولسوالی چاپارخانه قرار دارد.
جاهای دیدنی خمام؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گوهر گران‌بهای گیلان

۶. ساحل جفرود


برخی دیگر از علاقمندان به شمال ایران نیز عاشق ساحل و تماشای نمای دیدنی دریای خزر هستند. اگر از عاشقان ساحل هستید، ساحل جعفرودبالا به طول ۱٫۵ کیلومتر را از دست ندهید. این ساحل تماشایی در مجاورت منطقه آزاد انزلی قرار دارد و یکی از جاذبه‌های برتر خمام است.

۷. یکشنبه بازار خمام


یکشنبه بازار خمام نیز مانند سایر بازارهای هفتگی استان گیلان به طور منظم برای عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستاییان دایر است. این بازار که یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود، به دلیل قرار گرفتن در جاده ارتباطی رشت و بندر انزلی از اهمیت بالایی برخوردار است. این بازار پرهیجان در خمام و خیابان حافظ واقع شده است.

۸. روستای چاپارخانه


روستای چاپارخانه به شالیزارهای زیبای خود که در آن برنج هاشمی مرغوب کشت می‌شود، شهرت دارد. یوسف هاشمی اهل این روستا اولین کسی بود که در شالیزارهای شمال کشور برنج هاشمی کشت کرد.

۹. روستای فشتکه


اولین کارگاه حصیربافی ثبت شده در خمام گیلان در روستای فشتکه قرار دارد. این روستا دارای نمایشگاه، موزه و کارگاه صنایع دستی است که بازدیدکنندگان می‌توانند صنایع دستی منحصربه‌فرد را خریداری کنند. سفر به این روستای زیبا بدون بردن سوغاتی به خانه از صنعت معروف حصیربافی آن کامل نمی‌شود. بعد از اجاره ویلا ساحلی در شمال، در خمام گیلان حتما به این روستای خاطره‌انگیز سربزنید.

۱۰. روستای مرزدشت


روستای مرزدشت خمام به خاطر اقامتگاه بوم‌گردی تلارخانه که توسط خانواده بردبار تأسیس شده است، شهرت دارد. در این اقامتگاه جذاب دو طبقه یک مغازه صنایع دستی، حصیر بافی و لباس‌های محلی قرار دارد. بازدیدکنندگان اغلب از تجربه فراموش‌نشدنی خود در این دهکده زیبا و استراحتگاه آن لذت می‌برند.
جاهای دیدنی خمام؛ معرفی جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار گوهر گران‌بهای گیلان

۱۱. روستای تیسیه


روستای تیسیه که در شهرستان خمام قرار دارد، گوهری پنهان است که آرامش و زیبایی طبیعی را به رخ گردشگران می‌کشد. این روستا خلوتگاهی آرام برای افرادی است که به دنبال مکانی دور از شلوغی زندگی مدرن هستند و بلیط هواپیما سفرمارکت را برای بازدید از خطه سرسبز شمال کشور خریداری می‌کنند.

کلام آخر
خمام از توابع شهرستان رشت در استان گیلان به خاطر چشم‌انداز سرسبز و زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌اش شناخته شده است. این شهرستان در موقعیتی استراتژیکی قرار دارد که از شمال به بندر انزلی، از جنوب به رشت منتهی می‌شود. مناظر طبیعی زیبا، میراث و تاریخ غنی این منطقه، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت آن می‌کشاند. در این مقاله سعی کردیم درباره شهر دیدنی خمام و جاهای دیدنی این شهر صحبت کنیم. اگر عاشق جنگل و ساحل هستید، حتما در خمام گیلان هتل یا ویلا رزرو کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است