search
menu

جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه | سیاحتی در شگفتی‌های طبیعت دامنه‌های زاگرس

[ پنهان کردن ]
جوانرود کجاست؟
بازارچه مرزی جوانرود
رود لیله جوانرود
غار قوری قلعه جوانرود
غار کاوات
روستای سفید برگ
بهترین زمان سفر به جوانرود
شاید تصور کنید که مناطق غربی کشور به دلیل ماهیت کوهستانی آن‌ها که ویژگی متمایز این مناطق دیدنی محسوب می‌شوند، برای سفر مناسب نیستند. اگر چنین است باید در عقیده خود تجدیدنظر کنید. طبیعت بسیار زیبا و پوشش گیاهی جنگل‌های غرب کشور، رودها، آبشارها و چشمه‌ساران باصفا، امکانات رفاهی و شهری و مواردی از این دست، تنها بخشی از دلایلی هستند که می‌توانند شما را برای خرید بلیط هواپیما و دیدن استان‌هایی چون کرمانشاه و شهرهای زیبایی چون جوانرود ترغیب کنند. در نوشتار قصد داریم شما را به دیدن جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه ببریم.
جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه | سیاحتی در شگفتی‌های طبیعت دامنه‌های زاگرس

جوانرود کجاست؟


رشته کوه استوار و زیبای زاگرس، مأمن مردمانی رشید و دلاور است که سالیان درازی است در دامنه‌های آن سکنا گزیده‌اند. جوانرود، یکی از شهرهای استان کرمانشاه است که یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر و گشت و گذار و خرید به شمار می‌رود. جوانرود از جمله شهرهای مرزی کشور ماست که از غرب به خاک عراق راه دارد. یکی از دلایلی که افراد برای خرید به این شهر مراجعه می‌کنند، مرزی بودن جوانرود است. جز عراق، شهر از شمال به اورامان لهون و پل دو آب، از جنوب به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به کرمانشاه متصل است. و فرهنگ کردی، فرهنگ غالب مردم منطقه اورامانت، شامل جوانرود، است و مردمان جوانرودی به کردی سورانی صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد باوجود اینکه پیشینه طبیعی منطقه به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد، خود شهر جوانرود در دوران اسلامی و در قرون هفت هجری بنا شده است. به هر ترتیب، چیزی که امروزه به نام جوانرود می‌شناسیم، یکی از مهم‌ترین و پررفت‌وآمدترین شهرهای غرب کشور است.

بازارچه مرزی جوانرود


همان‌طور که در بالا اشاره شد، جوانرود یک شهر مرزی است و خرید و فروش کالا در آن رونق دارد. واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای ایرانی از طریق مرز جوانرود-عراق (دروله)، ثلاث-عراق (شیخ صله) و پاوه-عراق (شوشمی و سازان)، صورت می‌گیرد و این مسئله موجب شده تا موقعیت اقتصادی پررونقی برای این شهر فراهم شود. بازارچه مرزی جوانرود یکی از بهترین مکان‌هایی است که در جوانرود می‌توانید از آن خرید کنید؛ بویژه اگر از جمله طرفداران خرید اجناس استوک هستید. در این بازارچه هر آنچه بخواهید اعم از لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم صوتی و تصویری، پارچه، کریستال و شیشه، مواد خوراکی، لوازم خانگی و غیره را می‌توانید بیابید.
جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه | سیاحتی در شگفتی‌های طبیعت دامنه‌های زاگرس

رود لیله جوانرود


در سفر به جوانرود شما قرار است زیباترین پدیده‌های طبیعی را ببینید. به‌طور مثال، رود لیله، فرصت مناسبی برای یک پیک نیک خانوادگی است. رود لیله که به رود آب گل آلود نیز شناخته می‌شود، از دامنه شمالی کوه بندگاز سرچشمه گرفته و پس از عبور از چند روستا به همراه رود سیروان وارد قسمت انتهایی سد در بندیخان عراق می‌شود. رودخانه لیله که در میان کوه‌های سربه فلک کشیده واقع شده، از یک منظره بسیار جذاب برخوردار است. روستاهایی که در مسیر رود قرار گرفته‌اند، هم مکانی برای اقامت امن شما هستند هم بر جذابیت منطقه افزوده‌اند. دیدن این رود را از دست ندهید.

غار قوری قلعه جوانرود


غارها، اولین مکانی بودند که انسان‌ها برای زندگی خود انتخاب کردند. هرچند، اگر واقع‌بین باشیم، گزینه بهتری هم سراغ نداشتند. به‌هرحال، غار به عنوان اولین مسکن سرپوشیده بشر، نقش بسیار مهمی در شناسایی تاریخ حیات انسانی دارد. ایران، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مسکن‌های تمدن‌های بشری، از غارهای بسیار مهمی برخوردار است. از جمله می‌توان به غار قوری قلعه جوانرود اشاره کرد که در نزدیکی روستای قوری قلعه جوانرود قرار دارد. اهمیت این غار به این جهت است که با قدمت ۶۵ میلیون سال، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه محسوب می‌شود. در جریان تسطیح دهانه غار، کاوشگران به آثاری از اواخر دوره ساسانی در کف غار دست پیدا کردند. این آثار شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است. بر روی دو ظرف نیز کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه نوشته شده است. در کنار این‌ها، اگر به غار قوری قلعه جوانرود بروید، با طولانی‌ترین غار کل ایران مواجه خواهید شد. غار از تالارهایی با نام‌های مختلفی چون تالار مریم، تالار تهون، تالار کوهان شتر، تالار عروس و غیره تشکیل می‌شود و هرکدام دارای نمای منحصربه‌فردی هستند. قندیل‌های کریستالی آویزان شده از سقف غار، یکی از زیباترین منظره‌های غار محسوب می‌شوند که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. قوری قلعه، محل زندگی گونه نادری از خفاش‌ها یعنی «خفاش کوش گوشی» و سمندرهای زرد است. هرچند باید دید با وجود بازدیدهای حفاظت نشده و بدون نظرات، تا چند سال آینده نسل این حیوانات برجای می‌ماند یا منقرض خواهند شد! غار در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر قرار دارد و می‌توانید با بازدید از آن، به دیدار یکی از زیباترین جلوه‌های خلقت بروید.
جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه | سیاحتی در شگفتی‌های طبیعت دامنه‌های زاگرس

غار کاوات


منطقه اورامان، سرشار از شگفتی‌های طبیعی است. شما به هرکجای این نواحی سفر کنید، از دیدن مظاهر خلقت شگفت‌زده خواهید شد. قوری قلعه تنها غار مشهور جوانرود نیست. شهر از یک غار زیبا و مهم دیگری به نام غار کاوات نیز بهره می‌برد. این غار در دل سلسله جبال شاهو در شمال دره قوری قلعه قرار دارد. این غار نیز یکی از غارهای آبی این منطقه و جاهای دیدنی کرمانشاه است و از آن یک رود زیبا به سمت دره‌های پایین دست روان است. این غار و حوالی آن امروزه تبدیل به یک منطقه گردشگری شده‌اند که به نام تفرجگاه شبانکاره شناخته می‌شود. طبیعت بسیار زیبای منطقه که در خود کوه‌های زیبای شاهو، رود پر آب و جنگل‌های بلوطی را جای داده است، یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در سفر به جوانرود از آن دیدن کنید. این غار در فاصله دو کیلومتری غار قوری قلعه قرار گرفته است.

روستای سفید برگ


اگر دوست دارید اوقات خود را در سفر به جوانرود، در یکی از مناطق زیبا و سرسبز روستایی بگذرانید، پیشنهاد ما به شما روستای سفیدبرگ جوانرود است. سفید برگ در ۲۰ کیلومتری جوانرود قرار دارد. جنگل‌های بلوطی دامنه زاگرس، به روستا نمای زیبایی داده‌اند. هوا در جوانرود در بیشتر اوقات سرد و خنک و مرطوب است. مواردی از این دست، موجب شده تا گردشگران زیادی به سمت این روستا راهی شوند و این منطقه را به یک منطقه موفق در زمینه گردشگری تبدیل کنند. روستای سفید برگ مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا در شهر جوانرود است. شاید یکی از عمده دلایلی که مسافران را به سمت روستای سفید برگ می‌کشاند، خرید ماهی یا خوردن ماهی کبابی است.
جاهای دیدنی جوانرود کرمانشاه | سیاحتی در شگفتی‌های طبیعت دامنه‌های زاگرس

بهترین زمان سفر به جوانرود


قرار گرفتن در منطقه کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک موجب شده تا مناطق بسیاری از شهرهای دامنه‌های زاگرس در ماه‌های زیادی از سال برفی و سرد باشند. در عوض، معمولاً هوا در تابستان خنک و مطبوع‌تر از دیگر مناطق کشور است. از آنجایی که جوانرود درون دره‌ای که مشرف به کوهستان شاهو است قرار دارد، هوای دلپذیری دارد. برای کسانی که به سرما و برف علاقه دارند، دامنه‌های کوه شاهو در نیمه دوم سوال معمولاً برفی است و کسانی که به هوای معتدل تمایل دارند، بهترین زمان سفر به جوانرود از اردیبهشت تا مهرماه است. تابستان فصل اوج سفر به جوانرود است و افراد زیادی برای خرید و گشت و گذار به این شهر سفر می‌کنند. جوانرود فاصله نسبتاً کمی تا کرمانشاه دارد و می‌توانید با رزرو آنلاین بلیط هواپیما کرمانشاه از سفرمارکت، به این شهر سفر کنید و سپس از کرمانشاه به جوانرود بروید.

سخن آخر
توصیه کسانی که مدام در حال سفر کردن این است که از دیدن مکان‌های جدید استقبال کنید و تنها در یک دایره خاص سفر نکنید. اگر تا به حال به غرب کشور سفر نکردید، پیشنهاد می‌کنیم از جوانرود شروع کنید. مطمئناً علاوه بر طبیعت جذاب، در خود شهر نیز سرگرمی‌های بسیاری برای شما وجود خواهد داشت که باعث می‌شود دلتان برای دیدن مجدد شهر تنگ شود.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است