search
menu

تاج محل آگرا

[ پنهان کردن ]
چرا باید از تاج محل در شهر آگرای هندوستان بازدید کنیم؟
تاریخچه تاج محل
معماری تاج محل
بخش های مختلف تاج محل
امکانات تاج محل
ساعت و هزینه بازدید از تاج محل
تماشای تاج محل در طی شبانه روز بهترین زمان بازدید
نکات قابل توجه در هنگام بازدید از تاج محل
نحوه دسترسی به تاج محل
جاذبه های دیدنی نزدیک به تاج محل
رستوران های نزدیک به تاج محل
هتل های نزدیک به تاج محل

چرا باید از تاج محل در شهر آگرای هندوستان بازدید کنیم؟


تاج محل یکی از عجایب هفتگانه دنیا در شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهر دهلی ‌نو هندوستان واقع شده است. که هرساله تعداد زیادی از خریداران بلیط هواپیما آگرا را به این جا می‌کشاند. از ویژگی‌ های جالب تاج محل داشتن رنگ های مختلف در ساعات مختلف شبانه روز است، مثلا هنگام صبح بنا به رنگ صورتی، عصر به رنگ سفید شیری و شب به رنگ طلایی دیده می شود. تماشای این بنای بی نظیر یکی از کارهای اولیه در هندوستان است.
تاج محل آگرا

تاریخچه تاج محل


همسر شاه جهان مشهور به ممتاز محل هنگام وضع حمل از دنیا رفت، پس از فوت وی، شاه دستور ساخت تاج محل را به عنوان یادواره‌ همسرش در باغی ایرانی در سال ۱۰۴۲ شمسی صادر کرد که پس از ۱۵ سال تکمیل گردید. خود شاه جهان نیز در کنار همسرش در این مجموعه به خاک سپرده شده اند. این اثر در سال ۱۹۸۳ به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جزو عجایب هفتگانه جهان محسوب شد. از طریق درهای شرقی، غربی و جنوبی به تاج محل دسترسی خواهید داشت و در داخل محوطه نیز باغ های زینتی قرار گرفته اند، تاج محل از مرمر سفید نیمه شفاف ساخته شده و با هزاران سنگ نیمه قیمتی و حکاکی شده با گل تزیین شده است. همچنین در این مجموعه موزه ای به چشم می خورد که شامل نقاشی‌ های کوچک مینیاتوری مغول است. در ساخت باغ تاج محل از شماره چهار و مضرب آن استفاده شده است، بدین معنی که این باغ به چهار قسمت تقسیم شده است که دو کانال مرمر با چشمه‌ های مرکزی آن هستند، هر ربع باغ دارای ۱۶ قسمت گل‌ کاری شده است که در هر کدام ۴۰۰ گیاه کاشته شده است، در واقع تاج محل نمایی انتزاعی از بهشت است.
تاج محل آگرا

معماری تاج محل


تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی و هندی است که زمان ساخت آن ۱۵ سال طول کشیده است. در ساخت تمام ساختمان‌ های قبلی در این شهر به سبک معماری مغولی از ماسه سنگ قرمز استفاده شده بود؛ اما شاه جهان در ساخت تاج محل از مرمر سفید منبت کاری شده با سنگ‌های نیمه قیمتی استفاده کرد و معماری جدیدی را گسترش داد. معماران برجسته ایرانی مانند استاد احمد و حمید لاهوری در طراحی و ساخت بنا نقش مهمی داشتند، در کل برای ساخت این مجموعه از ۲۰ هزار هنرمند و معمار کشورهای دیگر استفاده شده است. آرامگاه موجود در این مجموعه مقبره مرمری سفید رنگ بزرگی است که شامل یک ساختمان متقارن با یک ایوان و گنبد و گلدسته‌ ها است. این مقبره مرمری و زیبا ۳۵ متر ارتفاع دارد و گنبد پیازی نامیده می‌شود. در دو طرف بنا، دو بنای کوچک ‌تر و قرینه هم قرار دارند. در سمت غرب نیز مسجدی به رنگ قهوه ‌ای مایل به قرمز با سه گنبد و در سمت شرق بنایی به عنوان مهمانسرا به چشم می خورد.
تاج محل آگرا

بخش های مختلف تاج محل


ورودی مجموعه: ورودی مقبره تاج محل، دروازه روضه نام دارد که بسیار پر نقش و نگار و جذاب است. این ورودی به شکل طاقی قوسی و قرینه عمودی ساخته شده است. علاوه بر نقش و نگار سنگ های نیمه قیمتی، آیه هایی از قرآن نیز بر روی این دروازه به چشم می خورد که از سنگ سیاه ساخته شده اند.
مقبره اصلی تاج محل: در انتهای بخش شمالی باغ، مقبره تاج محل بر روی سکوی مرمرین با پس زمینه ‌ای از آسمان خواهید دید که جزو مهم ترین بخش های این مجموعه است. این مقبره به صورت قرینه ساخته شده است که در بالای مقبره، گنبدی بزرگ به همراه گلدسته به چشم می خورد. در چهار گوشه سکو، چهار مناره سفید ۴۰ متری به صورت قرینه خواهید دید.
گنبد مرمرین: زیباترین ترین بخش مقبره، گنبد مرمرین است که در همان لحظه اول توجه شما را به خود جلب می کند، این گنبد ارتفاع ۳۵ متری دارد و بر روی سازه ای ۷ متری قرار گرفته است. بر بالای گنبد طرحی نیلوفری استفاده شده است. به دلیل شکل منحصر به فردی که دارد نام گنبد پیازی به خود گرفته است.
مسجد تاج محل: یکی از بخش های تاج محل، مسجدی قرمز رنگ و ماسه سنگی در سمت چپ مجموعه است. مسلمانان زیادی برای تجمع، برگزاری نماز جمعه به این قسمت می آیند. محراب بخش برجسته بنای مسجد است که جهت قبله را مشخص می کند. در قسمت داخلی مسجد نیز خوشنویسی هایی از اسامی الهی و سوره های قرآن را خواهید دید.
مهمانخانه تاج محل: در سمت راست مجموعه تاج محل، ساختمانی به نام های مهمانخانه و نقاره خانه وجود دارد. این ساختمان کاملا شبیه مسجد ساخته شده است، فقط تفاوت این دو بنا در وجود منبر و محراب است. این ساختمان نیز از ماسه سنگ قرمز ساخته شده و دارای ایوانی بزرگ در وسط و دو ایوان کوچک از دو طرف و سه گنبد مرمرین در قسمت بالایی با چهار گنبد کوچک و روکش مرمر وجود دارد.
باغ تاج محل : مطمئنا یکی از جالب ترین بخش های تاج محل، باغی به شکل متقارن شامل انواع گل ها و درختان است. در وسط باغ، حوض مرمرین و وسیعی خواهید دید که انعکاس جذابی از مقبره را در آن تماشا خواهید کرد. اغلب چهارباغ های مغولی، مستطیلی شکل بوده اند که عمارت یا مقبره در مرکز آن قرار می گرفت، اما چهارباغ تاج محل فرق دارد و مقبره مجموعه در انتهای شمالی باغ قرار قرار گرفته است.
تاج محل آگرا

امکانات تاج محل


در مجموعه تاج محل می توانید به این امکانات دسترسی داشته باشید:
هنگام خرید بلیت ورودی کاور کفش، بطری آب، نقشه گردشگری آگرا و کارت اتوبوس های برقی و گلف به صورت رایگان به شما داده می شود. در کنار هر سه ورودی، رختکن هایی وجود دارد. همچنین وسایل خود را به صورت رایگان می توانید به اتاق امانت در کنار باجه بلیت بسپارید. در دو طرف ورودی اصلی تاج محل نیز اتاق هایی برای استراحت وجود دارند. اگر می خواهید همراه شما راهنمای متخصصی بخش های مختلف را توضیح دهد باید در هنگام ورود هزینه مربوطه را پرداخت کنید. در صورتی که به صندلی چرخدار نیاز دارید، به دفتر مرکزی تاج محل مراجعه کنید و هم چنین در مجموعه تاج محل استفاده از سرویس های بهداشتی با هزینه جداگانه امکان پذیر است.

ساعت و هزینه بازدید از تاج محل


بازدید از تاج محل در شش ماهه اول سال، همه روزه به جز جمعه ها از ۶ صبح تا ۶:۳۰ عصر است و در شش ماهه دوم سال نیز همه روزه به جز جمعه ها از ۵:۳۰ صبح تا ۵ عصر است. دلیل تعطیلی تاج محل در روز جمعه به خاطر برگزاری نماز جمعه است که فقط به روی مسلمانان و نمازگزاران باز است. هزینه ورودی برای گردشگران خارجی و بومی متفاوت است، البته برای کودکان زیر ۱۵ سال رایگان است.

تماشای تاج محل در طی شبانه روز بهترین زمان بازدید


تماشای طلوع آفتاب از تاج محل بی نظیر است و لحظه تبدیل آسمان خاکستری و مات به رنگ روشن و انعکاس خورشید و آسمان بر روی تاج محل از لحظات ناب محسوب می شود. یکی دیگر از اوقات بی نظیر در تماشای تاج محل در غروب است. رنگ های آتشین خورشید با تاج محل آمیخته می شود و صحنه های دلربایی ایجاد می کنند. در هنگام شب و وقتی ماه کامل می شود، زیبایی تاج محل هوش از سر می برد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از تاج محل دقیقا پیش از طلوع و غروب آفتاب است و بازدید شبانه نیز فقط ۵ شب در هر ماه امکان پذیر است که آن هم به شکل ماه بستگی دارد.

نکات قابل توجه در هنگام بازدید از تاج محل


برای بازدید شبانه نیز باید بلیط جداگانه ای تهیه کنید. به خاطر مسائل امنیتی هنگام ورود تنها می توانید ۵ وسیله بطری کوچک و شفاف آب، دوربین فیلم برداری کوچک، دوربین حرفه ای، موبایل و کیف کوچک زنانه به همراه داشته باشید. ورود اشیایی مانند سلاح، چاقو، مشروبات الکلی، انواع خوراکی، سیم و وسایل الکتریکی (به جز دوربین) ممنوع است. به همراه داشتن سه پایه، هدفون، باتری های اضافه دوربین و دوربین های فیلم برداری ممنوع هستند که می توانید هنگام ورود به قسمت امانات بسپارید. همچنین عکاسی و فیلم برداری در درون مقبره اصلی ممنوع بوده و فقط در محدوده مشخصی اجازه فیلم برداری با پرداخت هزینه را دارید. در هنگام ورود باید موبایل های خود را خاموش کنید و در هنگام بازدید از درون مقبره تاج محل، باید سکوت را رعایت کنید.

نحوه دسترسی به تاج محل


برای دسترسی به تاج محل می‌توانید از وسیله موتور ریکشاو استفاده کنید. همچنین می توانید به وسیله اتوبوس، اتوبوس برقی به تاج محل برسید؛ اما به دلیل اینکه وسایل نقلیه بنزینی و گازی اجازه نزدیک شدن به تاج محل را ندارند، بهتر است از اتوبوس های باتری دار یا کالسکه اسب بدون آلودگی استفاده کنید، همچنین تاج محل از طریق سه دروازه شرقی، غربی و جنوبی قابل دسترسی است. توجه داشته باشید ورودی شرقی نسبت به بقیه خلوت تر است و فاصله کمی با مجموعه تاج محل دارد.

جاذبه های دیدنی نزدیک به تاج محل


قلعه آگرا: ۲ کیلومتر
مقبره مانکامشوار: ۳.۳ کیلومتر
آرامگاه اعتماد الدوله: ۵ کیلومتر
باغ مهتاب: ۶.۵ کیلومتر
گورودوارا گورو کا تال: ۱۱.۷ کیلومتر
مقبره اکبرشاه: ۱۳.۶ کیلومتر

رستوران های نزدیک به تاج محل


کافه رستوران تاج: ۸۰۰ متر
رستوران جونی: ۹۰۰ متر
رستوران مون لایت: ۱ کیلومتر
رستوران یس: ۱کیلومتر
کافه تراس تاج: ۱.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به تاج محل


هتل قصر سانیا: ۶۵۰ متر
هاستل جویز: ۷۵۰ متر
هتل راج: ۹۰۰ متر
هتل لاکی: ۱ کیلومتر
هتل اویو: ۱.۳ کیلومتر
هتل تاج ریزورت: ۱.۳ کیلومتر
هتل مایا: ۱.۷ کیلومتر
هتل رادیسون: ۲.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است