search
menu

باغ مهتاب آگرا

[ پنهان کردن ]
چرا باید از باغ مهتاب در آگرای هندوستان بازدید کنیم؟
تاریخچه باغ مهتاب
طراحی باغ مهتاب
بخش های مختلف باغ مهتاب
گونه های موجود در باغ مهتاب
نحوه رسیدن به باغ مهتاب
ساعت و هزینه بازدید
جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ مهتاب
رستوران های نزدیک به باغ مهتاب
هتل های نزدیک به باغ مهتاب

چرا باید از باغ مهتاب در آگرای هندوستان بازدید کنیم؟


باغ مهتاب در آگرای هندوستان قرار گرفته است و در واقع آخرین باغ از ۱۲ باغ ساخته شده توسط مغول ها در هند محسوب می شود. شهر آگرا، شهر بناهای باشکوهی همانند تاج محل، قلعه آگرا، باغ مهتاب و غیره است، البته جاذبه های دیدنی به اینها خلاصه نمی شود و در سفرتان به شهر آگرا با خرید بلیط هواپیما گزینه های زیادی برای بازدید دارید که نباید هیچ کدام از قلم بیفتد. جاذبه های آگرا برای عکاسی، آرامش گرفتن، قدم زدن و لذت بردن از پیرامون انتخاب فوق العاده ای هستند.
باغ مهتاب آگرا
باغ مهتاب در زاویه ای قرار گرفته است که از این باغ به راحتی می توانید نمای زیبای تاج محل را ببینید. دیدن این فضای تماشایی در شب های مهتابی به قدری زیباست که اسم دیگری جز اسم باغ مهتاب را نمی توان روی این باغ گذاشت. باغ مهتاب از مجتمع چارباغ تشکیل شده است که چار به معنای ۴ است، یعنی از چهار باغ شکل گرفته است. باغ مهتاب به سبک کلاسیک الهام گرفته از باغ مغول به شکل مربع ساخته شده است. با اینکه هزینه ورودی نسبتا اندکی پرداخت خواهید کرد، اما به راحتی می توانید از این مکان به رودخانه یامانا نگاه مستقیمی داشته باشید. غروب خورشید را با دیدن طیف های رنگی مختلف در آسمان باغ مهتاب خواهید دید. در باغ مهتاب می توانید پیاده روی کنید یا از استخر با فواره های دیدنی و عمارت کلاه فرنگی سایه دار، گل های معطر و بوته زارها لذت ببرید. با توجه به این که در این مکان روزانه توریست ها و گردشگران زیادی مراجعه می کنند اما هنوز هم برای شما آرامش بخش خواهد بود.
باغ مهتاب آگرا

تاریخچه باغ مهتاب


باغ مهتاب در امتداد دشت های سیلابی رودخانه جمنا واقع شده است. باغ مهتاب توسط سلطان بابور در دهه ۱۵۳۰ میلادی ساخته شده است. وی رویای ساخت این باغ را در چندین سال متوالی در سر داشت تا اینکه مکانی ایده ‌آل برای ساخت این باغ را مشرف به رود جمنا انتخاب کرد. هدف وی از ساخت باغ مهتاب این بود تا با تابش مهتاب روشن شود، به طوری که بعدها این مکان به عنوان باغی برای لذت بردن از نور ماه شناخته شد و آن را باغ مهتاب یا مهتاب باغ نامیدند؛ ولی چندین سال بعد یعنی تا اوایل دهه ۱۹۹۰ به دلیل سیلاب های فراوان و عدم نگهداری مناسب به حالت خرابه درآمده بود، تا حدی که برای چندین سال این باغ به فراموشی سپرده شد و باغ زیبای مهتاب تبدیل به محلی پر از شن، ماسه و پوشش گیاهی جنگل های وحشی گردید، تا اینکه در سال ۱۹۹۴ به رهبری سازمان باستان شناسی هند مرمت Mehtab Bagh را آغاز کرد و با مرمت دوباره توانستند باغ را به وضعیت اصلی خود برگردانند و با کاشت مجدد درختان و گیاهان به حالت اولیه خود برگردانند، به طوری که اکنون بیش از ۸۰ نوع گیاه در باغ مهتاب وجود دارد.
باغ مهتاب آگرا

طراحی باغ مهتاب


این باغ به عنوان شاهکاری در طراحی و کاشت باغ‌ های تزیینی است. در این باغ می توانید انواع جذاب و نایابی از گونه های گیاهان را ببینید. گشت‌ و گذار در این باغ زیبا تجربه بی‌نظیری برایتان در سفر به هندوستان خواهد بود. بعد از مرمت درب باغ مهتاب روی عموم باز شد تا گردشگران از تماشای این باغ زیبا لذت ببرند. در باغ هایی که به سبک مغول ایجاد شده اند، درختان بلند با درختان کوتاه دنبال می شوند و سپس به درختچه ها و در نهایت گیاهان گلدار می رسند. در مورد موقعیت مکانی این باغ باید بگوییم که در منطقه ای بی نظیر از شهر آگرا واقع شده است، به طوری که در سمت شمالی مجموعه تاج محل و قلعه آگرا قرار دارد و در سمت روبرو رودخانه یامونا و در دشت های سیلابی واقع شده اند.

بخش های مختلف باغ مهتاب


باغ مهتاب از چندین قسمت تشکیل شده است که می توانید روزی عالی و خاطره انگیزی را تجربه کنید. قسمت های باغ مهتاب عبارتند از پیاده رو هایی از جنس گچ سفید، آلاچیق ، حوض ها و آب نماها، درختان میوه و گل های نرگس. این باغ در واقع به عنوان بخش جدایی ناپذیر از مجموعه تاج محل بصورت تراس است و عرض این باغ دقیقا با عرض تاج محل برابر است.

گونه های موجود در باغ مهتاب


همانطور که گفتیم در باغ مهتاب گونه های مختلفی از گیاهان بکار رفته است که می توان به گواوا، مالشری، درختان مرکبات، خرزهره، گل ختمی یا سرده، چریش، بهیمه ، درخت آشوکا، جمبو یا جامون اشاره کرد . ترتیب کاشت این گیاهان بدین صورت است که در ابتدا درختان بلند و به دنبال آن درختان کوتاه تر کاشته شده اند. پس از آنها بوته ها و درختچه ها و در نهایت گیاهان گل دار کاشته شده اند. برخی از این گیاهان دارای گل هایی با رنگ روشن هستند که در زیر نور ماه می درخشند.

نحوه رسیدن به باغ مهتاب


همان طور که اشاره شد این باغ در روبروی تاج محل قرار دارد، هنگام بازدید از تاج محل می توانید از باغ مهتاب نیز بازدید داشته باشید. برای رفتن به این قسمت از شهر می توانید هم از اتوبوس های شهری و هم تاکسی ها آگرا استفاده کنید.

ساعت و هزینه بازدید


برای بازدید از باغ مهتاب می توانید همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب با خرید بلیط ورودی مراجعه کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ مهتاب


آرامگاه اعتماد الدوله: ۲.۵ کیلومتر
مقبره مانکامشوار: ۳.۹ کیلومتر
قلعه آگرا: ۴.۶ کیلومتر
تاج محل: ۷.۸ کیلومتر
مقبره اکبرشاه: ۱۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به باغ مهتاب


رستوران مانوج: ۴.۲ کیلومتر
رستوران یس: ۶.۶ کیلومتر
رستوران تاج: ۸.۶ کیلومتر
کافه رستوران باب مارلی: ۹.۷ کیلومتر
رستوران گلدن استریت: ۱۰ کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ مهتاب


هتل امپریال: ۷ کیلومتر
هتل کمال: ۷.۴ کیلومتر
هتل راج: ۷.۵ کیلومتر
هاستل زیگزاگ: ۸.۳ کیلومتر
هتل رادیسون: ۹ کیلومتر
هتل تریدنت: ۹.۷ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است